Is de as nog gaaf glad of heeft deze rondom (diepe) groeven of andere beschadigingen daar waar het lager zit?
Met groeven of beschadigingen in de as vreet de as zich vast in het lager of draait erg stroef.
Een druppel olie werkt dan maar tijdelijk, zodra de olie weg is vreet de as zich weer vast.
Een zelfsmerend lager (metalen as / messing bus) behoeft geen olie of smering wanneer de as en lager gaaf zijn.
De as waarover de binnenring van het lager wordt geschoven is puntgaaf. Sommige melden dat de metalen lager-afdichting de oorzaak kan zijn. Het blijkt dat een heel klein beetje weerstand ervoor zorgt dat de ventilator in storing wordt gezet, o.i.d.
In dit forum (anno 2016) werd gemeld dat dit probleem is opgelost, maar helaas niet hoe.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 20 september 2025 16:57:20 schreef Joroma:
De as waarover de binnenring van het lager wordt geschoven is puntgaaf. Sommige melden dat de metalen lager-afdichting de oorzaak kan zijn. Het blijkt dat een heel klein beetje weerstand ervoor zorgt dat de ventilator in storing wordt gezet, o.i.d.
In dit forum (anno 2016) werd gemeld dat dit probleem is opgelost, maar helaas niet hoe.
doorgaans veroorzaken lagers met rubber kappen dat probleem. stalen kappen maken in de lagerkern net geen contact en geven dus geen frictie. je hebt kans dat de motor verkeerd in elkaar zit. veer of E ring die over het lagerdeksel krast.
Dank voor uw reactie. Ik moet even moed verzamelen om e.e.a. weer uit te bouwen en ga controleren of onder het onderste lager de tandveerringen wel correct gemonteerd zijn, die kunnen nl. tegen de metale afdichting komen.
Ten allentijd komt er bericht terug.
jasper100
wie niet probeert, lukt het niet.
Ik ben zelf servicemonteur en vervang ook wel eens deze ventilatoren, en heb ook wel eens lagertjes vervangen.
Ik vermoed dat er iets mis is met de hallgever, dat is de losse zwarte pilaar welke een stuk uitsteekt van de print, deze raakt makkelijk beschadigd met lagers verwisselen, en geen toerental terugmelding geeft de ventilator storing.
Proberen de motor weer even voorzichtig open te maken, en te kijken of alles goed zit, anders een andere motor zien te zoeken
benleentje
Golden Member
Het is nu goed dat er 2 ventilators in zitten. Als ze uitstaan geef ze dan alle 2 met de hand of iets aander ze een harde draai en kijk dan of ze dezelfde tijd blijf nadraaien.
Als dat hetzelfde is, dan is het niet dat de 1 zwaarder loopt dan de ander. En is het geen mechanisch probleem.
@Joroma , je hebt er niet bijgezet welk soort lager je hebt genomen, C1, C2 of C3 , dit geeft de tollerantie of speling aan . je gaf enkel de maat aan en het soort dichting .
Op zondag 21 september 2025 05:57:23 schreef Lead Acid:
@Joroma , je hebt er niet bijgezet welk soort lager je hebt genomen, C1, C2 of C3 , dit geeft de tollerantie of speling aan . je gaf enkel de maat aan en het soort dichting .
Gevraagde info niet aanwezig.
Specificaties van SKF stofdicht kogellager 608 2Z
MerkUniverseel
FabrikantSKF
VerpakkingOriginele verpakking
Inwendige diameter8 mm
Uitwendige diameter22 mm
Breedte7 mm
Informatie op artikel
Gelijk aan artikel nummers0.00.15.16-1, 00015161
Gelijk aan origineel nummers608ZZ, 6082Z,
Aanvullende infoGeen
Artikelcode210000019758
Land van herkomstItalie
Op zaterdag 20 september 2025 21:55:40 schreef jasper100:
Ik ben zelf servicemonteur en vervang ook wel eens deze ventilatoren, en heb ook wel eens lagertjes vervangen.
Ik vermoed dat er iets mis is met de hallgever, dat is de losse zwarte pilaar welke een stuk uitsteekt van de print, deze raakt makkelijk beschadigd met lagers verwisselen, en geen toerental terugmelding geeft de ventilator storing.
Proberen de motor weer even voorzichtig open te maken, en te kijken of alles goed zit, anders een andere motor zien te zoeken
Ga ik a.s. dinsdag doen. Nog info van vandaag Als ik opstart (stekker erin) geef ik de probleem ventilator een zwieper en blijft hij continue draaien, opschakelen naar een hoger lucht debiet (stand 2) gaat nu ook. Bij stand 3 gaat het nu nog fout.
Op zondag 21 september 2025 03:25:35 schreef benleentje:
Het is nu goed dat er 2 ventilators in zitten. Als ze uitstaan geef ze dan alle 2 met de hand of iets aander ze een harde draai en kijk dan of ze dezelfde tijd blijf nadraaien.Als dat hetzelfde is, dan is het niet dat de 1 zwaarder loopt dan de ander. En is het geen mechanisch probleem.
Zie antwoord aan Jasper100
Op zondag 21 september 2025 16:30:47 schreef Joroma:
[...]Ga ik a.s. dinsdag doen. Nog info van vandaag Als ik opstart (stekker erin) geef ik de probleem ventilator een zwieper en blijft hij continue draaien, opschakelen naar een hoger lucht debiet (stand 2) gaat nu ook. Bij stand 3 gaat het nu nog fout.
Het is inmiddels dinsdag, ventilator weer uitgebouwd. Nogmaals nieuwe lagers erin gestopt Motorprint gecontroleerd, geen bijzonderheden op 't oog. Door te blazen gaat de ventilator al draaien, loopt dus heel soepel. Maar weer inbouwen, ... jammer werk voor niets. Als ik stekker erin steek hoor ik 1 ventilator brommen en een beetje bewegen en starten. Ventilator 2 (de boosdoener) bromt ook iets maar komt niet in beweging. Dan maar met de hand opgang brengen, nu loopt hij, doorschakelen naar een hoger luchtdebiet, stand 2, geen probleem. Nog een standje hoger, helaas ventilator 2 valt weer stil. Error E105
Het enigste wat ik nog kan proberen is de motorprinten om te wisselen. Maar daar moet ik eerst even moed voor verzamelen. U hoort nog van me.
Tussentijds zijn "gouden" tips welkom.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb je de motoren al eens van plaats gewisseld? er zit vaak een stekkerverbindig tussen motor en besturing. als die stekker 1 pen heeft die vuil is kun je dit ook krijgen.
Op dinsdag 23 september 2025 17:47:26 schreef testman:
heb je de motoren al eens van plaats gewisseld? er zit vaak een stekkerverbindig tussen motor en besturing. als die stekker 1 pen heeft die vuil is kun je dit ook krijgen.
Dank voor uw bericht. Beide motoren worden door dezelfde 220 V uitgang van de regelprintplaat in de grote kast aangestuurd. Eén stekker met 2 aansluitingen. Daarnaast heeft iedere motor nog eigen een kabelaansluiting ( beide hebben 3 contacten) op de regelprintplaat. Daarom wil ik de printplaten in de motoren omwisselen, want daar zou nog iets kapot kunnen zijn?
Deze ventilatoren draaiden vroeger heel vaak? Continu of ....?
Waar ik aan zit te denken is hetzelfde euvel als mijn broodbakmachine. Die vertikte het om het deeg nog te kneden tenzij ik er wat extra water of olie bij deed. Brommen/zoemen wel, de kneedhaak erdoor halen lukte niet (altijd). Hier bleek een condensator zo ver verlopen dat de motor onvoldoende kracht had voor het kneden.
Als je op de motorprint gaat kijken zal je vast ergens een bedrijfscondensator terugvinden. Veel kans zelfs dat het er meerdere zijn. Die grote plafondventilatoren werden ook zo aangestuurd, door de condensatoren te schakelen kreeg je dan 3 snelheden. Als die te ver zijn verlopen kan je met de nieuwe lagers idd gelijkaardige problemen tegenkomen.
Op dinsdag 23 september 2025 23:24:26 schreef Appel:
Deze ventilatoren draaiden vroeger heel vaak? Continu of ....?Waar ik aan zit te denken is hetzelfde euvel als mijn broodbakmachine. Die vertikte het om het deeg nog te kneden tenzij ik er wat extra water of olie bij deed. Brommen/zoemen wel, de kneedhaak erdoor halen lukte niet (altijd). Hier bleek een condensator zo ver verlopen dat de motor onvoldoende kracht had voor het kneden.
Als je op de motorprint gaat kijken zal je vast ergens een bedrijfscondensator terugvinden. Veel kans zelfs dat het er meerdere zijn. Die grote plafondventilatoren werden ook zo aangestuurd, door de condensatoren te schakelen kreeg je dan 3 snelheden. Als die te ver zijn verlopen kan je met de nieuwe lagers idd gelijkaardige problemen tegenkomen.
O.a. daarom verwissel t.z.t. ik de printplaat in de motor met één die het wel doet. Blijkt het in de print te zitten, dan is uw idee zeker het controleren waard.
Deze ventilatoren draaiden vroeger heel vaak? Continu of ....?Waar ik aan zit te denken is hetzelfde euvel als mijn broodbakmachine. Die vertikte het om het deeg nog te kneden tenzij ik er wat extra water of olie bij deed. Brommen/zoemen wel, de kneedhaak erdoor halen lukte niet (altijd). Hier bleek een condensator zo ver verlopen dat de motor onvoldoende kracht had voor het kneden.
Jasper 100 geeft aan dat er een hall sensor in zit, dan zal er ook een pwm besturing aan gekoppeld zijn lijkt mij.
Op woensdag 24 september 2025 11:46:22 schreef revado:
[...]
Jasper 100 geeft aan dat er een hall sensor in zit, dan zal er ook een pwm besturing aan gekoppeld zijn lijkt mij.
Zorgt de hall-sensor ervoor dat de fan opstart. Als de fan draait, blijft hij draaien, variëren in snelheid gaat niet meer. Fan stopt. Ik ben geen elektronica-kenner. Ik heb bijgaand een schema gestuurd. U ziet 2 kabelaansluitingen, 1 x 3 aderig (240V+aarde) en 1 x 4 aderig, waarvan ik vermoed dat hiermee de 3 toerentallen worden aangestuurd.
Hier niet relevant verwacht ik. Dit zijn namelijk elektronisch gestuurde motoren (BLDC neem ik aan). Hier staan wat foto's van de motor PCB:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3811145.html
Op woensdag 24 september 2025 15:40:46 schreef Joroma:
[...]
Zorgt de hall-sensor ervoor dat de fan opstart
De hall-sensor meet het toerental. Dus mogelijk ten behoeve van de tacho-output van de motor.
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (11%)]
Hartelijk voor alle hulp. Het zit in de motorprintplaat. Omwisseling met andere motor geeft hetzelfde effect. Motorprint is niet los verkrijgbaar.
E.e.a. draait nu regelbaar (continue) op debiet 50 of 100. Daar laat ik het maar bij. Ik ben geen elektrotechnicus.
Case closed.
Op zaterdag 20 september 2025 21:55:40 schreef jasper100:
Toch nog een poging om tot een oplossing te komen. Ik heb nu gezien dat de Hallgever beschadigd is. Het is een uitsteeksel op de printplaat met 3 contacten. Ik ben naarstig op zoek gegaan naar een vervanger. Resultaat noppes! De Hallgever wordt met 3 pootjes op de printplaat geklikt.
Wie weet raad???
Met de ventilator naar een reparateur geweest, klaar terwijl u wacht. In no time weer teruggekregen met de boodschap dat hij het nu zonder problemen gaat doen. Niks vervangen, niks mechanisch stuk, ook aan de printplaat met de Hallgever was hij niet aan geweest, dus deze was niet stuk.
Hoe ik ook mijn best deed om erachter te komen wat dan wel het probleem was , deed de reparateur verder het zwijgen toe. (geheim van de smid)
Jammer, ik had graag iets nieuws opgestoken.
Na thuiskomst de ventilator ingebouwd, stekker in het stopcontact en dan zie je de ventilatoren even kort bewegen om daarna op te starten.
De hamvraag blijft, wat kan je verkeerd doen als je lagertjes wisselt en alles weer secuur in elkaar zet?
O, mooi verhaal zeg, daar leren we niks van op deze manier
Geen sporen van verse solderingen? Ergens een nauwelijks zichtbare breuk in een soldering opnieuw laten vloeien? Wel een goeie reparateur dan, en fijn dat het blijkbaar opgelost is natuurlijk.
benleentje
Golden Member
O, mooi verhaal zeg, daar leren we niks van op deze manier.
Maar daar kan TS ook niets aan doen. Die snap zelf ook niet wat er aan de hand is.
En tussen de regels door is er zeker wel wat van te leren, inderdaad best kans dat er iets mis was op de PCB in de ventilator.
De hamvraag blijft, wat kan je verkeerd doen als je lagertjes wisselt en alles weer secuur in elkaar zet?
Wie zegt dat je iets verkeerds heb gedaan? IK denk dat er al een probleem zat op de pcb en dat dit na het vervangen van de lagers erger is geworden.
Op maandag 27 oktober 2025 14:57:07 schreef benleentje:
[...]Maar daar kan TS ook niets aan doen. Die snap zelf ook niet wat er aan de hand is.
Ik was de knipoog smiley vergeten, die heb ik toegevoegd.
Edit: @benleentje:
jij ook van mij, ik moet beter op de smiley's letten 
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (14%)]