ik wil een ster maken met op elke punt een led (5 totaal), als batterij wil ik 2 knoopcell baterijen CR2032 gebruiken. Als ik 3 leds in serie zet dan lukt het maar niet met 5.
ik gebruik leds 3mm / 20 mA / 2.2V
Iemand een schema of oplossing ?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Nee logisch 3 leds in serie (per knoopcel van 3 volt) vereist 6,6v.
En 20mA is wat veel voor een knoopcel, die is zo leeg.
Er bestaan high-efficientie leds die op minder dan 2mA al veel licht geven.
De leds moeten ieder met een eigen serieweerstandje op de 2 in serie geschakelde knoopcellen (samen 6 volt) worden aangesloten.
Dat serieweerstandje kan je online berekenen op vele site's.
Bijvoorbeeld hier.
https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-…
Voor 2 leds (2,2v/20mA ) in serie aangesloten op 6 volt kom je dan uit op 1 weerstand van 80Ω.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Je kunt de led's per 2 in serie zetten, en daar dan 180 Ohm mee in serie. Dan krijgen ze iets minder dan 10 mA. Dan de overgebleven led met 390 ohm in serie.
Je belast dan de knoopcel wel met ongeveer 30mA, dat is wat veel. Ze zijn dan ook binnen een uur leeg. (CR2032 is afaik 220 mAh of iets daaromtrent, maar ook: ze zijn bedoeld om met hooguit een paar mA ontladen te worden. Goed, daar houden de boetepreventie-gloeispijker-fietslampjes zich ook niet aan...)
Met high-efficientie led's kun je 1k8 respectievelijk 3k9 nemen, dan wordt het totaal bijna 3mA, dat zal de knoopcel langer volhouden (een dag of 3).
Je kunt ook 1 knoopcel nemen in plaats van 2 in serie, en dan de led's elk een serieweerstand van 1k. (Weer uitgaande van high-efficientie led's die bij 1mA al flink licht geven). Dan krijgen ze 0.8 mA bij een volle knoopcel (en bij een lege minder), voor bijna 5mA totaal, en gaat het dus bijna 2 dagen mee. (dus 4 dagen op dezelfde 2 knoopcellen
als je ze parallel zet of wisselt). Langer omdat de stroom gaandeweg daalt naarmate de spanning daalt naarmate de batterij leeg raakt, maar die LED's zijn ook niet lineair, dus... niet makkelijk getalletjes op te plakken.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een knoopcel is wel heel weinig energie. Een CR2032 is slechts ±230mAh. Bij 20mA zal het krap 10 uren zijn. Voor uw toepassing misschien voldoende maar niet voor langdurig gebruik. Een Lithium AAA is ±1100mAh. Daar zal je ongeveer 50 uren halen. Bij 5 leds van 20mA kom je weer maar aan 10 uren.
Is een 5V powerbank geen beter optie als je batterijgebruik wil? 2mA leds zijn uiteraard het overwegen waard. De lichtopbrengst is vandaag een stuk hoger als wat jaren geleden.
ik had mijn inspiratie hier gehaald. hier doen ze 4 leds zonder weerstand en met 2 knoopcel batterijen.
ligt het dan aan de leds ?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op youtube kan alles en doen ze van alles, maar of het technisch verantwoord is en hoelang het blijft werken, daar heeft niemand het over.
Het gaat er alleen maar om, om zoveel mogelijk hits te scoren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nee,
Da's een stuk onbenul die allerlei onzin laat zien...
(voor niet werkende schakelingen zijn youtube en chatgpt een hele goeie bron...
)
Da's de ellende in de huidige tijd: iedereen neemt klakkeloos aan dat het internet altijd gelijk heeft...
[Bericht gewijzigd door Arco op (27%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dit kan inderdaad niet werken zoals op Youtube getoond. Het zijn blauwe LED's dus die zitten per stuk al boven de 3V en doorgaans dichter bij 4V dus de brandspanning is al onmogelijk lager dan 15V en waarschijnlijk dichter bij 20V.
Als je 5 LED's van 2,2V 20mA wilt gebruiken (typische waarde voor gele LED's) volgens de getoonde constructie, zul je een externe 12V voeding nodig hebben met een weerstand van 56 ohm in serie.
die youtube is idd zo fake als maar kan zijn.
titel spreekt over parallelcircuit, terwijl het allemaal in serie is gemaakt.
2de zetten ze het laatste lipje van boven de accu naar beneden met koper. dat maakt een kortsluiting op de bovenste cell al.
zou me ook verwonderen als de lijmkant van zo een koperstrip ook geleidend is
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat filmpje is idd fake. Er is geen enkele manier dat dat gaat werken op die manier. Maar dat zie je helaas steeds vaker.