Ik heb net een Philips 9TC2100 ontvangen, en het TV deel lijkt niet in orde. Klok, radio, cassette werken naar behoren, maar beeld lijkt ingeklapt. Het ziet er echt zo uit, beeld is 1/50s, dus geen zwarte balk door te korte sluitertijd.
Ik krijg er geen servicehandleiding van gevonden. Iemand een idee waar te beginnen met probleemopsporen bij zo'n mini zwart-wit TV?
Op zaterdag 20 september 2025 21:29:45 schreef william1967:
Service manual is tijdelijk hier te downloaden
Hartelijk dank!
De verticale zaagtand zal een probleempje hebben. Waarschijnlijk rotte condensatoren. Maar ik zou als eerste beginnen met het meten en controleren van alle voedingsspanningen. Op pagina 16 van de manual staat links boven in de hoek een heel duidelijk schema met de waarde van alle spanningen die je wilt meten.
Er staan ook heel erg veel scoopbeelden in het schema. Die kun je ook gewoon meten. Met dit soort uitgebreide documentatie is het niet moeilijk meee om dit ding te repareren. Ik zou willen dat ze dit soort van documentatie nog altijd bij de apparatuur leverden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou eens beginnen met een visuele inspectie van het binnenwerk. Bijvoorbeeld een verzakte afbuigspoel of multipool, of de luidspreker die losgekomen is en met zijn magneet ergens tegen de buis zit ofzo.
Anders zit er een aanzienlijke gelijkspanningscomponent op de verticale afbuiging.
De televsie zal in Krefeld ontworpen en gebouwd zijn, maar zo aan de documentatie te zien is het radiocassettegedeelte een Nederlands ontwerp. Misschien zelfs gelijk aan een model zonder klok en televisie.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]
Ik gok op (voedings) elco's. Soms in deze modellen willen ze lekken. Ik dacht dat zelfs destijds in Euras deze klacht beschreven stond.
Op zaterdag 20 september 2025 22:47:49 schreef maartenbakker:
Ik zou eens beginnen met een visuele inspectie van het binnenwerk. Bijvoorbeeld een verzakte afbuigspoel of multipool, of de luidspreker die losgekomen is en met zijn magneet ergens tegen de buis zit ofzo.
Eerste blik is vooral stof. De zichtbare elco's zien er netjes uit, geen lekkages of bollingen. En heel erg volgepropt. Eens rustig de handleiding bekijken hoe ik hier stapsgewijs door de kluwen borden en draden raak.