Onze Machine (WDB030 WCS Eco - W1) doet na een blikseminslag in de meterkast bijna niets meer. Bij inschakelen allen een piep en een zwart display. Ik heb de machine al geopend en op de voedingsprint brand een rood ledje. Weet iemand welke onderdelen/printen kapot zullen zijn?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
opgeven aan de verzekering zou ik zeggen. dit kan zo maar 1 print zijn, maar na een half jaar gaat iets anders ook kapot en heb je alsnog niks. bliksemontlading kan er laat nog uitkomen bij elektronica.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zondag 21 september 2025 16:47:06 schreef Karel Boonstra:
Weet iemand welke onderdelen/printen kapot zullen zijn?
Na bliksem inslag is de vraag eerder welke onderdelen nog goed zullen zijn.
Kwestie van schema zoeken en meten. Begin, zoals bij elke reparatie, eerst met de voeding.
Meestal is er bij een gewoon defect 1 of een paar gerelateerde onderdelen stuk. Bij inslag kan er van alles ongerelateerd stuk zijn. Dat vereist wat meer kennis/ervaring. Met wat geluk is alleen de (standby) voeding stuk. (als wasmachines die hebben)
Ik heb 2x een bliksem slachtoffer op de werkbank gehad. Een keer een bandrecorder toen ik 16 ofzo was. Hij deed nog wel iets maar toen ik het PCB er uit haalde was de achterkant een kerkhof van zwart geblakerde onderdelen en verdampte sporen. Bij een Yaesu TRX stond het PCB bol en waren er binnen layers gefrituurd. Beide waren einde oefening.
bliksemontlading kan er laat nog uitkomen bij elektronica.
Testman, Welke onderdelen kunnen half kapot zijn anders dan (bv zelf healing) condensators en MOVs? Maar die zou ik na zoiets altijd testen of vervangen uit voorzorg.
Ik weet dat het vaak gezegd wordt maar ik denk dat dat eerder gaat om bv niet geteste, waar wel kapotte, functies van een apparaat bij de reparatie, maar niet een half kapot onderdeel
Halfgeleiders, zeker CMOS kan daar last van hebben. Na een statische tik kunnen ze ook later nog sneuvelen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zo maar uit interesse, wat moet ik me daar bij voorstellen?
Een half verbrande bondwire die bij de eerste "volle belasting" helemaal door gaat ?
Ik zie anders niet hoe een die-laag zo kan beschadigen dat de boel maar half stuk is. Daar brandt iets weg en dan is het ook echt weg lijkt me. Bij die hele dunne lagen kan het volgens mij niet half wegbranden.
Of bedoel je bv een power tor waar er meer parallel zitten in een behuizing en er is er 1 van stuk? Dat zou er normaal gesproken, bij een serieuze test voor/na de reparatie, toch moeten uit komen lijkt me.
Op zondag 21 september 2025 18:37:54 schreef fred101:
[...]
Testman, Welke onderdelen kunnen half kapot zijn anders dan (bv zelf healing) condensators en MOVs? Maar die zou ik na zoiets altijd testen of vervangen uit voorzorg.
Het was geen blikseminslag, maar tijdens kortsluittests op een triac heb ik deze zodanig 'stuk' gekregen dat deze na de proef wel werkte, maar in gedoofde toestand was hij wel gedeeltelijk geleidend. De sperspanning was een flink stuk lager geworden.
Ik kan mij voorstellen dat een blikseminslag op soortgelijke wijze juist halfgeleiders gedeeltelijk de vernieling in helpen.
Op zondag 21 september 2025 18:46:56 schreef fred101:
Dat zou er normaal gesproken, bij een serieuze test voor/na de reparatie, toch moeten uit komen lijkt me.
Je weet hoe wij (in ieder geval ik) repareren toch? Hij doet het, weg ermee, retour klant.
Hij doet het niet, rotte onderdeel eruit, verse erin en dan retour klant. We gaan niet van alle componenten na of ze voldoen aan de specs, dus halfgare onderdelen worden gemist.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (27%)]
IDD opgeven aan de verzekering en laten herstellen door Miele. Die kan eerlijk oordeel geven en bedienings print uitlezen met nieuwe power module. Ik vrees beste schade op Power module..
Ik vraag me af welke elektrische en elektronische apparaten later alsnog stuk gaan door die blikseminslag.
Ik denk aan oa TV' s, computers, opladers en elektronische toestellen die aan het opladen waren tijdens de blikseminslag.
TS, hou deze apparaten de komende tijd in de gaten en als ze sneuvelen, deze ook declareren bij de verzekeraar.
Bedankt voor de reacties! Helaas niet verzekerd. Morgen komt een monteur van de Witgoed Brigade. Ik ben benieuwd naar zijn diagnose.
fred101
Golden Member
Je weet hoe wij (in ieder geval ik) repareren toch? Hij doet het, weg ermee, retour klant.
Hij doet het niet, rotte onderdeel eruit, verse erin en dan retour klant. We gaan niet van alle componenten na of ze voldoen aan de specs, dus halfgare onderdelen worden gemist.
Ik heb het niet over onderdelen testen. Stel een versterker heeft een half-defecte powertor (bv 1 van de 2 dies kapot). Als je na reparatie de versterker op vermogen test komt dat probleem direct uit. En anders gaat dit op:
Ik denk dat dat eerder gaat om bv niet geteste, maar wel kapotte, functies van een apparaat bij de reparatie, maar niet een half kapot onderdeel
Met de toevoeging "niet op (bijna) vol vermogen getest".
Maar idd, dat soort halve defecten kunnen er door glippen. Of bv wat ik in de kringloop had. Een CD-ROM speler getest. CD erin, op play drukken en er kwam geluid uit. Mooi, prijzen en de winkel in Komt hij een week later terug. Een bedienknop werkte niet. Maar dat was dus eigenlijk een door mij slecht uitgevoerde test. (voor een apparaat dat 7,50 verkoop ging kosten en een berg te testen spul naast me kun je niet te uitgebreid testen.)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb de gevolgen van een directe inslag wat jaren terug gezien en mede opgelost, door de ontlading zelf was het leeuwendeel van de toestellen zelf al ineens dood. echter er kwamen in de maanden erna nog geregeld telefoontoestellen voorbij met ruis of deden ineens niks meer, wat voorheen zelden voorkwam. de tel centrale had ook een tik gehad via de stamkabels langs de inslag. hetzelfde met statische ontlading, dat kan er ook later uitkomen..
Na een directe blikseminslag zijn de apparaten dood.. heel simpel. Na een ontlading in de buurt KAN een apparaat dood zijn,maar het kan schijnbaar nog normaal werken. In beide gevallen zijn ze totall loss, dus gewoon vervangen en aan de verzekering opgeven.
benleentje
Golden Member
Een elco lijkt mij wel typisch een onderdeel wat half defect kan gaan en dan het later alsnog helemaal op geeft.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 23 september 2025 09:01:51 schreef mel:
Na een directe blikseminslag zijn de apparaten dood.. heel simpel.
En de eigenaar heel vaak ook als die in de buurt was/is. 
Op maandag 22 september 2025 23:04:31 schreef smd:
Je heb toch een Inboedel verzekering??