De spanning rechtonder 5v dc.
Hoe kan dat uit een trafo?

Misschien had ik er "adapter" bij moeten zetten. Ik had daar zo snel even geen schema symbool voor. Ik verwacht hier geen problemen mee.

Met een 4060 en wat kleine frut kun je dit inderdaad ook wel bouwen.

Maar zoals gezegd, ik zou OF het bestaande ding modificeren. Of een schakelklokje er tussen frutten ... dit moet ook weer in een kastje met een WCD en dan ook nog een keer veilig opgebouwd.

Klinkt allemaal als erg omslachtig. (lees: ik heb leukere hobby projecten ;) )

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

Wow thanks!

Keep the suggestions coming :-)

Ik heb de ledstrips van Action die ik heb nog eens getest en er is geen mogelijkheid om de timer te bypassen (originele verpakking is al lang weg dus daar kan ik geen gegevens meer van halen).

Hoe meer KIS de oplossing is hoe beter (KIS: keep it simple stupid), dus als de schakeling ineens vanuit het lichtnet gevoed kan worden zou dat meer aansluiten bij dit principe.

Daarom nog even tussendoor deze vraag: bestaan er modules die een controller bevatten + een 230V -> VCC schakeling? Ik denk dat daar voor veel hobbyisten wel nog een markt ligt, een Arduino of ESPxx die rechtstreeks in netspanning gestoken kan worden (mits natuurlijk de nodig veiligheidsissues).

Ik ga de suggesties allemaal eens goed bekijken, laat maar komen!
Bedankt alvast

12 volt adapter (Ligt eraan hoeveel de leds vragen. Bij mij was dat iets van 7V dus koos ik 12V als compliance spanning (Mijn huis-accus)en een LM317 ingesteld als stroombron. Een LM317, 1 weerstand en 1 condensator. Zie datasheet LM317. Veel simpeler kan het bijna niet.

Je zou de 12V kunnen vervangen door een serie-condensator voeding. Ik heb hier net een professionele module liggen die zo wordt gevoed (daarna een weerstand in serie met de 6 leds)

Heb je gemeten hoeveel volt er over de leds valt en hoeveel stroom ze trekken.

Op dinsdag 23 september 2025 16:48:32 schreef MJU:

Daarom nog even tussendoor deze vraag: bestaan er modules die een controller bevatten + een 230V -> VCC schakeling?

Ha MJU,

Die vraag is in tegenstelling met je eerdere opmerking:

Iedereen kan een apparaat bestellen online, maar voor mij gaat het over de lol van het zelf bouwen.

Dus wat wil je nu eigenlijk? :-)

Ik heb het idee dat je vooral anderen jouw huiswerk wil laten doen....

groet, Gertjan.

Ik heb het idee dat je vooral anderen jouw huiswerk wil laten doen....

+1

Laatste twee opmerkingen zijn echt flauw!

Een forum dient toch echt om ervaringen en kennis te delen?
Ik gaf zelf al aan hoe ik het zelf zou aanpakken (zie eerst post), maar laat nu net een forum een plek zijn om je eigen kennis in vraag te stellen en anderen te vragen hoe ze er over denken?

Nee, ik zeg gewoon dat dit forum voor mij een plek is om ZELF ideeen te zoeken en te delen, maar zonder gewoon naar een verkoper te surfen en iets te bestellen.
Waarom zou uberhaupt dit forum dan nog een nut hebben als we dat allemaal gingen doen?
Ik hoor nu al dat er weinig mensen in pure elektronica geïnteresseerd zijn dus mijn beweegredenen zijn meer nobel dan je er vanaf te trachten maken met "we gaan je huiswerk niet doen".

Op dinsdag 23 september 2025 16:48:32 schreef MJU:
...

Daarom nog even tussendoor deze vraag: bestaan er modules die een controller bevatten + een 230V -> VCC schakeling? Ik denk dat daar voor veel hobbyisten wel nog een markt ligt, een Arduino of ESPxx die rechtstreeks in netspanning gestoken kan worden (mits natuurlijk de nodig veiligheidsissues).
...

Ja die bestaan al jaren, Shelly is een bekende en ik dacht dat Tuya ook zoiets heeft, piepkleine doosjes met enkele I/O en 230V aansluiting. Wel 'verstopt' achter uitgebreide apps en dashboard maar ze zijn als ik het goed heb te flashen naar NodeMCU achtige open platformen.

Echter, voordeliger als een USB lader uit de grabbelbak en een ESP8266/32 bordje met USB ingang ga je het niet vinden. Je wil er ook nog een relais en wat andere componentjes bij dus daar moet je toch een doosje voor maken.

Je reageert niet echt op mijn genoemde schakeling, ik zou eens kijken, misschien kan je zelfs met een flits elke 10-60 seconde de timer resetten terwijl je er visueel bijna niets van ziet.

Alle wifi geschakelde stopcontacten met een ESP er in zijn een aardige basis voor zoiets, maar dan is de stap naar een simpel schakelklokje opeens een stuk logischer.

+1

Het lijkt er wel op dat als je gewoon aan het hobbyen bent een kant en klaar geïntegreerd systeem snel te duur is. Dan moet je gewoon improviseren met goedkope restproducten of kijken wat je met de lichtjes zelf kan bereiken. Soms vind je iets in bijvoorbeeld de kringloop, andere keren kan je een component uit een apparaat slopen en gebruiken. 'The sky is the limit!'

Op dinsdag 23 september 2025 18:39:24 schreef MJU:

Ik hoor nu al dat er weinig mensen in pure elektronica geïnteresseerd zijn dus mijn beweegredenen zijn meer nobel dan je er vanaf te trachten maken met "we gaan je huiswerk niet doen".

Maar heb je al iets gedaan waar een ander wat aan heeft dan? Op dit punt had ik verwacht dat je een paar foto's van de lichtjes in kwestie zou hebben geschoten en een stukje 'reverse engineering' van de elektrische en mechanische opbouw zou hebben gedeeld. Ik heb er niets aan om te weten hoe jij het gedaan zou hebben als de informatie of het werkte of zelfs al kon er niet bij is. Een beetje dagdromen is wat mij betreft niet "nobel", maar gewoon dagdromen.

Het moeilijkste is wat mij betreft het proces documenteren zelfs al lukt het niet en zijn er geen behulpzame reacties. Mijn voorstel zou zijn om die dingen gewoon te kopen en aan de slag te gaan met de optie die je het meest interessant lijkt en te laten zien hoe en of het werkt. Nu wek je de indruk van een romeinse keizer voor welke wij aan de slag moeten om het duimpje omhoog te krijgen.

Ik hoor nu al dat er weinig mensen in pure elektronica geïnteresseerd zijn.

Ik denk het niet, alles bevat tegenwoordig elektronica dus er zijn absoluut gezien, denk ik, meer mensen bezig met ontwerpen dan 50 jaar geleden. In de jaren 50 kon je aan de slag in radio of TV ontwerp of het kleine wereldtje van meetapparatuur en dan heb je het wel gehad. Nu bevat zelfs een elektrische tandenborstel al bluetooth.

Analoge elektronica is het enige veld waar ik denk dat er kennis verloren aan het gaan is. Net als het super-simpele probleem van de jou. Er worden gelijk uP's gepakt. Bizar, We praten over een string leds die je gewoon aan of uit wilt kunt zetten als een normale lamp. (zover ik het begrijp) Meer dan een andere stroombron en evt een of andere voeding adapter is niet nodig. Iedere beginner kan dat begrijpen en bouwen. Mogelijk is een weerstand en een USB adapter al genoeg.

Maar ik ben het eens met de rest dat je erg karig bent met input over jouw deel. Ik had ondertussen toch al wel minstens foto's, wat reverse engineering en meetdata verwacht. bv mijn idee werkt prima met leds die minder dan zo'n 30V vragen. Maar mogelijk willen jou leds 40V (zal wel niet) Jouw leds kunnen om een spanningbron vragen, of misschien een stroombron. Welk deel is herbruikbaar etc. We weten nu niks alleen dat het "iets" van een supermarkt is waarbij het zelfde ding dit jaar best van een andere fabrikant af kan komen of verder is uitgekleed omdat ultra goedkoop het enige ontwerp criteria is. Zeker tegenwoordig waar ze met Ali moeten concurreren. Je reageert ook niet op voorstellen.

Je bedoeld zoiets:

Die kun je zo aansluiten op je arduino en anders haal je de inhoud eruit en bouwt ze samen in een kastje.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

Op woensdag 24 september 2025 10:12:07 schreef fred101:
[...]
Ik denk het niet, alles bevat tegenwoordig elektronica dus er zijn absoluut gezien, denk ik, meer mensen bezig met ontwerpen dan 50 jaar geleden. In de jaren 50 kon je aan de slag in radio of TV ontwerp of het kleine wereldtje van meetapparatuur en dan heb je het wel gehad. Nu bevat zelfs een elektrische tandenborstel al bluetooth.

Analoge elektronica is het enige veld waar ik denk dat er kennis verloren aan het gaan is. Net als het super-simpele probleem van de jou. Er worden gelijk uP's gepakt. Bizar, We praten over een string leds die je gewoon aan of uit wilt kunt zetten als een normale lamp. (zover ik het begrijp) Meer dan een andere stroombron en evt een of andere voeding adapter is niet nodig. Iedere beginner kan dat begrijpen en bouwen. Mogelijk is een weerstand en een USB adapter al genoeg.

Maar ik ben het eens met de rest dat je erg karig bent met input over jouw deel. Ik had ondertussen toch al wel minstens foto's, wat reverse engineering en meetdata verwacht. bv mijn idee werkt prima met leds die minder dan zo'n 30V vragen. Maar mogelijk willen jou leds 40V (zal wel niet) Jouw leds kunnen om een spanningbron vragen, of misschien een stroombron. Welk deel is herbruikbaar etc. We weten nu niks alleen dat het "iets" van een supermarkt is waarbij het zelfde ding dit jaar best van een andere fabrikant af kan komen of verder is uitgekleed omdat ultra goedkoop het enige ontwerp criteria is. Zeker tegenwoordig waar ze met Ali moeten concurreren. Je reageert ook niet op voorstellen.

+1 Fred

Ik hoor nu al dat er weinig mensen in pure elektronica geïnteresseerd zijn

:+

En dat, jongens en meisjes, noemen we 'trollen'.

Maar dat was misschien beter impliciet gebleven, deze bewoording is die van modder gooien. We kunnen altijd nog ergens komen als de route en richting maar enigszins gegeven zijn, misschien zelfs voor het kerst is. :-)

Op woensdag 24 september 2025 10:12:07 schreef fred101:
[...]
Analoge elektronica is het enige veld waar ik denk dat er kennis verloren aan het gaan is.

Dat was in de opleidingen een uitstervende tak, daar hoort ook allemaal moeilijke wiskunde bij waar men geen zin in heeft.

Net als het super-simpele probleem van de jou. Er worden gelijk uP's gepakt. Bizar, We praten over een string leds die je gewoon aan of uit wilt kunt zetten als een normale lamp.

Nouja, een uC kost tegenwoordig zo weinig dat CMOS rijgen in ontwikkeling veel meer kost dan een uC van een paar cent.
Sterker nog, die string zelf gebruikt waarschijnlijk zo'n 30ct Chinees uC-tje.

(zover ik het begrijp) Meer dan een andere stroombron en evt een of andere voeding adapter is niet nodig. Iedere beginner kan dat begrijpen en bouwen. Mogelijk is een weerstand en een USB adapter al genoeg.

Dat is tegenwoordig ook al tricky, veel van dat soort strings (zeker als ze een "twinkle" effect hebben groepen led's antiparallel. Dus daar moet je al een spanning aanbieden die van polariteit wisselt. En geen 50Hz, want dat gaat gruwelijk flikkeren.

Inderdaad, het is niet gewoon dat de LED's aan en uit worden gestuurd, ze zijn programmeerbaar en worden antiparallel gestuurd.
Heb die ooit eens uitgemeten en ben zo op de werking gestoten.

Ik ga inderdaad het makkelijk maken en een ESP32C3SuperMini aan een HLK-PM01 module hangen met een goedkoop relais en een FET (allemaal restmateriaal dat ik hier wel ergens heb liggen).
Het zal meer een uitdaging worden om de WDT niet steeds te laten triggeren.
Zal een ABS doosje printen en dit zal de tand der tijds wel doorstaan. :-)

Bedankt voor de input, indien er nog simpele ideetjes zijn, laat maar weten... MAAR => KIS-principe.

OT:

(KIS: keep it simple stupid)

Het is KISS: Keep It Simple, Stupid ;-) Het is bedacht in de jaren 60 door een briljante vliegtuig engineer, Kelly Johnson van Lockheed Skunkworks.

Inderdaad, het is niet gewoon dat de LED's aan en uit worden gestuurd, ze zijn programmeerbaar en worden antiparallel gestuurd. Heb die ooit eens uitgemeten en ben zo op de werking gestoten.

Als je dat nu eens in de start post had gezet :-(

De vraag was dan ook niet een nieuwe voeding te maken, maar een timer ;)

Sorry, dan ik heb het verkeerd geïnterpreteerd ik dacht dat hij gewoon de leds zonder timer wilde gebruiken. De mijne had de timer maar waren verder alleen witte leds. Dat wat hij op het eind schrijft had ik graag van te voren geweten dan had ik niet gereageerd.

+1

Het had zeker geholpen als er aan het begin een linkje was geweest naar welke lichtjes het om ging of een foto oid. Ik heb hier ook lichtjes zoals die IJzerhersteller beschrijft en zijn heel hackbaar. Action heeft echter heel wat verschillende producten in deze categorie gehad die allemaal van elkaar verschillen. Ik vind het zelf ook wel een beetje tijdverspilling geweest om daar een schemaatje voor te tekenen. Dat kost meer tijd dan een foto of een link in een openingspost te verwerken.

Ik ook +1, had ook begrepen dat de timerfunctie er uit moest.

Uit de eerste post...

Ik dacht dus een kleine schakeling te maken om elke 5 uur de lampjes even zonder spanning te zetten zodanig dat die eeuwig werkten.

Bedankt aan iedereen die constructief meegewerkt hebben!

Op maandag 22 september 2025 20:03:44 schreef MJU:
Iedereen kan een apparaat bestellen online, maar voor mij gaat het over de lol van het zelf bouwen.
Dus ik zoek geen kant en klare apparaten, eerder inzichten over hoe anderen dit technisch zouden aanpakken.

Ja, inderdaad met componenten in plaats van kant-en-klaar apparaat.

Mijn moeder zei altijd: "Kopen is geen kunst, zelf maken is dat wel."
Ik ben blij dat mijn (helaas te vroeg overleden) moeder mij deze levensles heeft meegegeven. Ik heb er in het dagelijks leven nog steeds profijt van. Het plezier van het zelf bedenken/ bouwen/ modificeren van schakelingen is (voor mij) vele malen groter dan het kopen en aansluiten van een kant-en-klaar apparaat. Ook als het plan mislukt (dit gebeurt overigens veel vaker dan dat alles in één keer wél functioneert) houd ik daar toch vaak een bevredigend gevoel aan over.