ik heb een pioneer cd speler type PD-F958 met een probleem. ik heb deze open gemaakt en volgens ik kan opzoeken moeten er 3 belt in zitten. ik vind er 2 links onder het draaiplateau en links van de CD unit zelf maar waar bevind die 3de zich dan? probleem is als ik bv singel layer cd wil afspelen stop ik de CD er in,sluit het scherm en druk op play. de cd draait mooi naar de unit,neemt hem vervolgens uit de molen en plaatst hem in de CD speler maar dan moet deze normaal gaan spinnen en er gebeurd juist niks meer.ik heb de lens al gereinigt met isopropanol maar zonder resultaat. ik ben een beetje radeloos. de CD unit er uit halen is blijkbaar een senicure. wie kan mij op weg helpen? alvast bedankt
Die kleine riem met nummer 23 of 33? https://www.scribd.com/document/599267539/Service-Manual-pioneer-pd-f9…
op bladzijde 5/51 van de pdf
Roland11
Golden Member
Op woensdag 24 september 2025 15:40:15 schreef dekleinewitte:
probleem is als ik bv singel layer cd wil afspelen stop ik de CD er in,sluit het scherm en druk op play. de cd draait mooi naar de unit,neemt hem vervolgens uit de molen en plaatst hem in de CD speler maar dan moet deze normaal gaan spinnen en er gebeurd juist niks meer.
Mijn ervaring is dat een slechte laser tot gevolg kan hebben dat de CD ueberhaupt niet gaat draaien, zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/155281
Dus er hoeft mechanisch helemaal niets mis te zijn bij jouw apparaat.
Ook bij mij ging het om een CD-carrousel apparaat.
RAAF12, die 2 kleine riemen heb ik gevonden en zijn nog goed maar volgensik denk moet er nog ergens een derde riem zitten waar is die dan? als je bij google intypt belt voor PD-F958 krijg je telkens 3 riemen te zien. dat snap ik niet.
Roland 11, ook ik dacht dat het probleem de laser zou zijn maar ik ben zelf een leek zou ik dit zelf kunnen vervangen? volgens mij moet ik dan heel de boel gaan open zetten om daar bij te raken wat volgens mij geen simpele uitdaging is. Heb je enig idee wat het zou kunnen kosten als ik deze ergens naar toe breng die het voor mij kan doen? weet iemand toevallig iemand die dit kan?
Op donderdag 25 september 2025 12:38:14 schreef dekleinewitte:
RAAF12, die 2 kleine riemen heb ik gevonden en zijn nog goed maar volgensik denk moet er nog ergens een derde riem zitten waar is die dan? als je bij google intypt belt voor PD-F958 krijg je telkens 3 riemen te zien. dat snap ik niet.
De riem met nummer 10 gaat naar de motor (45) bedoel je die?
Raaf, heb ik ondertussen ook gevonden maar hoe kom je daar bij he? volgens mij moet je dan de hele boel open maken niet?
Roland11
Golden Member
Op donderdag 25 september 2025 12:40:16 schreef dekleinewitte:
Roland 11, ook ik dacht dat het probleem de laser zou zijn maar ik ben zelf een leek zou ik dit zelf kunnen vervangen? volgens mij moet ik dan heel de boel gaan open zetten om daar bij te raken wat volgens mij geen simpele uitdaging is. Heb je enig idee wat het zou kunnen kosten als ik deze ergens naar toe breng die het voor mij kan doen? weet iemand toevallig iemand die dit kan?
Ik heb dit wel eens gedaan voor een klant, maar ik vind het eigenlijk een te ingewikkelde klus 
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het wel erg ingewikkeld lijkt in de service-manual (zie bijlage) maar dat het toch meevalt.
Misschien dat iemand anders het voor je wilt doen? Of toch zelf een poging wagen? De laserunit die erin past is de PEA1335 volgens mij, en is bij onze Chinese vrienden natuurlijk het goedkoopst te krijgen: https://nl.aliexpress.com/item/1005008572629583.html
Voor installatie moet je meestal nog een 'static bridge' (soldering) verwijderen, en eventueel ook het kapje op de laser 
ik ga hem gewoon te koop zetten. als ik er nog 60€ van kan maken mag hij weg dus als jullie iemand weten die interesse heeft stuur maar