Hallo,
Ik ben hier nieuw en heb een vraag.
IK heb een invalidenvoertuig gekocht en ben daar mee aan het werk.
Heb vanmiddag kortsluiting gehad en nu vonkt hij niet meer.
Als ik de hem op contact zet geeft hij op beide polen van de bobine plus aan.
Jullie begrijpen inmiddels dat ik geen ster ben in dit soort dingen.
Dus de draad die van de accu komt geeft uieraard plus, maar ook de andere pool geeft plus aan zonder op de ontsteking aangesloten te zijn.
Mijn vraag is kan dat kloppen? Of is de bobine kapot?
Elke tip is welkom, ik zie mij nog niet op een scootmobiel.

De 12v aansluitingen moeten (zonder draden aangesloten) met een Ohmmeter doormeten, anders is 'ie kapot...

https://www.auto-onderdelenexpert.nl/tips/wp-content/uploads/2018/10/Z%C3%BCndspule-2-e1539685034130.jpg
Het kan zijn dat een der draden niet goed vast zit, dan kun je ook 12v+ meten aan beide zijden. (of de kontaktpunten blijven open staan)
Zonder aangesloten kontaktpuntjes meet je ook aan beide zijden de +12v.

Hij houdt ook op beide polen stroom als ik de kabel naar de contactpunten eraf haal.

Sorry, dat stond al in je antwoord.

Dat klopt, dan is de spoel nog heel...
Ene zijde van de bobine wordt pas ' - ' als de kontaktpunten sluiten...

Contactpuntje verbind naar massa, puntje verbrand of de draad er naar toe?
Zie de tekening van Arco.

Waar meet je mee?
Beste meten met een proeflampje van een paar watt.

Bij draaiende motor kon een goedkope universeelmeter wel eens het loodje leggen als je gaat meten aan de bobine... :+ (ook aan de laagspanningszijde)

Op woensdag 24 september 2025 17:14:44 schreef Arco:
Bij draaiende motor kon een goedkope universeelmeter wel eens het loodje leggen als je gaat meten aan de bobine... :+ (ook aan de laagspanningszijde)

Precies, vandaar dat lampje.
Makkelijkste neem je een 12 volt kentekenplaatlampje of iets dergelijks, sluit dat aan in plaats van de bobine ( dus niet er op)
Lampje moet aan gaan als de puntjes dicht zijn.
Als de motor bijna op zijn bovenste punt staat kan het puntje open staan en dan is het lampje uit ( en dan ook 2 x Plus op de bobine!).
Dus draai de motor ( met de hand als het kan) met dat lampje er op en kijk of het aan en uit gaat.