De laptop van mijn moeder gaat niet mee aan en geeft 12 knipperende ledjes. Van alles geprobeerd. Na en goed verder te kijken is te zien dat dit component defect is. En waarschijnlijk is dit dan de oorzaak. Ik zie dat dit naar de toetsenbord verlichting gaat. Weet iemand of hier een vervangend onderdeel voor is. En stel dat ik het component zou weghalen, zou de laptop het dan gewoon weer kunnen doen? Het gaat om de Lenovo Ideapad Gaming 3 15IM05 (81y400PLMH).

Zo te zien is het een switchertje. Als die er alleen voor de toetsenbord verlichting zit, dan is het best mogelijk dat de laptop weer gewoon werkt als je die verwijdert.
Het is een QFN-20 package. Vergeet niet dat er onder dat chipje ook nog een metalen vlakje zit, waarmee de chip aan de printplaat vast is gesoldeerd! Je hebt dus een hetelucht (de-)soldeerbout nodig om die te kunnen verwijderen.

Bij het 'van alles' dat je geprobeerd hebt, heb je toen ook geprobeerd:
* Gaat de laptop aan als je de accu losmaakt / er uit haalt en alleen extern voeding aanbied?
* Als de laptop uit is, laad de accu dan wel op?
* Als de accu vol is: gaat de laptop aan als alleen de accu is aangesloten en geen externe voeding?
* Hebben die 12 knipperende ledjes een betekenis in de handleiding? -- hum, hoe goed de handleidingen van lenovo ook zijn, dit staat er dus net weer niet in :(

Wat "doet" het defecte onderdeel? (en waarom denk je dat het defect is). Heb je een foto waarop meer te zien is wat er om heen zit en op welk deel van het moederbord het zit? (Is het iets uit de voeding, of iets met de SDkaartlezer, of iets met de USB-poorten, etc.) Toetsenbordverlichting dus.

Ik denk niet dat de laptop zomaar weer gaat werken zónder dat onderdeel, het zal er niet voor de sier inzitten en als het alleen een USB poort 'deed' dan had waarschijnlijk alleen die poort defect geweest. (Of het moet de voeding onderuit trekken ofzo - in dat geval krijg je het misschien werkend zonder die ene poort. Maarrrrr voordat je dat zeker weet, gewoon lekker laten zitten, want terugzetten zal moeilijker zijn dan verwijderen).

EDIT: Toetsenbordverlichting dus. Hm, als dat inderdaad het enige is dat het doet (en het is niet de hele toetsenbordcontroller ofzo) kun je misschien zonder, maar nog niet gezegd dat dat het defect oplost.

Op donderdag 25 september 2025 16:13:19 schreef Lucky Luke:
Maarrrrr voordat je dat zeker weet, gewoon lekker laten zitten, want terugzetten zal moeilijker zijn dan verwijderen).

Het is nochthans duidelijk te zien op de foto dat de chip rechtsonder ernstige oververhittingsschade heeft. Veel zekerder van 'stuk' kun je m.i. toch niet zijn. ;)

Ik twijfel of dat hitteschade is, lijkt gewoon een kwak flux die achtergebleven is na handmatig nasolderen...

Lijkt op roet van een opgeblazen onderdeel vlakbij (ook op de pootjes is het zwart) maar dat zou dan van die keramische C moeten komen en die ziet er normaal uit..

Die chip lijkt me zeer overduidelijk stuk. Tot het punt dat je kans hebt dat je hem niet meer gedesoldeerd krijgt omdat er aansluitingen aan de print gelast zitten. Maar proberen kan altijd. Warmhoudplaatje en hetelucht erop. Of gewoon het mes erin zetten en dan de resten er af solderen.

Ik zou toch met een wattenstaafje met IPA proberen of het flux is. (bij een defect blijft het meestal niet bij een 'vlekje', maar ontploft het ic)
Zonder heteluchtbout gaat het niet lukken: die driverchips hebben een gesoldeerd powerpad aan de onderkant...

https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/A200%2FQFN-20.jpg?type=Product&

Kom op jongens, dat ding is zo stuk als maar kan. IC's in deze formaten gaan lang niet altijd compleet kapot. Kleine zwarte putjes op de plek waar de hitte het hoogst werd en iets als zekering is gaan werken, of kleine blaasjes zijn heel normaal bij deze IC's.

Ik kreeg recent nog dit door, ook in een laptop:

Mee eens.
En zo te zien is er ook nog wel wat schade aan de pcb.

Wat mij betreft (gezien de lichtschaduwval) ligt er iets op de chip, er zit geen gat in.
De solderingen onder de chip zien er ook uit of daar al eens lusten op zijn gebotvierd... (dat zijn geen fabriekssolderingen)

Vandaar mijn opmerking dat er mogelijk contacten aan de printsporen vastgelast zitten (door de stroom die er tijdens de fout heeft gelopen). Dit is 100% overduidelijk een opgeblazen chip (hoewel een beetje twijfel altijd goed is).

Bij normaal lossolderen moet je er in zo'n geval rekening mee houden dat er bij de aangetast uitziende contacten, printsporen mee kunnen komen. Vandaar mijn opmerking over vastgelast.

De chip stuksnijden (de behuizing gaat ook makkelijker stuk al je dat warm doet) en beetje bij beetje lossolderen is een realistische mogelijkheid als je geen hetelucht hebt of je er niet aan wilt gaan lopen trekken.

Zonder hetelucht lukt het bijna niet om het powerpad onder de chip los te krijgen zonder de print te beschadigen...

Toen ik nog geen hetelucht had, was stuksnijden en met de hand lossolderen de enige manier om een AS15F met massapad zonder schade van de print te krijgen. Als je de rest los hebt en de bout "binnendoor" op de onderkant van het IC zet, is die zo los.

Voorverwarmen is wel raadzaam. Dit kan desnoods op een strijkbout. Graadje of 100 helpt al heel veel, dus de bout moet vrij laag staan. Je wilt niet dat er onderdelen af gaan vallen.

In dit geval loop je met hetelucht alsnog het risico dat niet alle verbindingen aan de aangetaste kant van het IC loskomen. Zou je willen voorkomen dat je printsporen meetrekt, dan kan het nog steeds handig zijn om het IC met een mesje of soldeerbout te bewerken voordat je het verwijdert.

Nou gaat het hier vooral om het losnemen en hopen dat alles weer werkt, en dan is het misschien een minder grote ramp als het niet helemaal netjes gaat.

In het begin heb ik nog eens zo verfafbrander gebruikt om iets eraf te solderen, dat ging verrassend goed. Wel plastic en andere onderdelen afplakken met kaptontape of alu plakband. Ook goed om de print goed op te warmen voor het solderen.

Vooraf wel wat vloeimiddel erop doen, dat helpt wel degelijk om sneller eraf te krijgen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]

Je mag die hot plate / strijkijzer best op 160 graden zetten. Alleen dan die PCB er geen uren op laten liggen. Een minuutje mag wel, in een soldeeroven wordt het 260 graden. En gebruik dikke flux, geen dunne (Eleshop bijvoorbeeld). En dan ook die Kapton tape.

In regio Enschede zitten een hoop elektronica mensen (o.a. zendamateurs), misschien dat je ergens even terechtkunt? Je hebt zo je PCB kapot.