mijn powerpack 500 heeft er geen zin meer in, (fietsmerk is Gazelle)
als ik deze in de fiets doe en op display probeer aan te zetten ,
gaat ie direct weer uit,
een andere accu werkt prima,
heeft dit misschien met communicatie te maken ?
maar laadt wel gewoon op ,(voor opladen is toch ook communicatie nodig ?)

ps. geen vochtschade/geen schade zichtbaar

Een fietsaccu heeft een BMS. Die dient de veiligheid van de accu te bewaken. (= voorkomen dat ie in de fik vliegt of ontploft).

Iedere cel dient tussen de 3.0 en de 4.2V te blijven. Daarbuiten is een risico op de gevaarlijke dingen. Met 10 cellen in serie zijn dus voor het hele pack de limieten 30V en 42V.

De lader hoort 42V te leveren, maar STEL dat 9 cellen 4.1V zijn, dan kan de tiende 5.1V zijn terwijl het totaal nog steeds maar een nette 42V is. Om dit te voorkomen houdt het BMS in de gaten dat geen enkele cel boven de 4.25V uitkomt. Zodra er 1 boven de 4.25 uitkomt, dan verbreekt ie de verbinding met de lader.

Idem als je aan het fietsen bent en 1 cel komt onder de 3.0V dan schakelt ie de hele fiets af.

Dat laatste lijkt gezien je beschrijving te gebeuren.

Nu kan het zijn dat dit een "incidentele fout" is. Dus een druppel water heeft 1 cel lopen ontladen, zodat ondanks dat de boel "richting de 42V" heeft, 1 cel op nog maar 3.2V staat en zodra je de fiets aanzet onder de 3.0V zakt en... UIT.

Als het een eenmalig incident is (en dat is niet heel waarschijnlijk) kan je hem open maken, de celspanningen controleren en de cel die de lage spanning heeft bijladen tot ie weer even vol is als de rest. Als je daar niet de mogelijkheden toe hebt of niet durft (verstandig!) dan kan je de accu 48h als "is al vol" toch aan de lader laten hangen. Als het goed is helpt het BMS de boel dan al de goede kant op. (Als je dan merkt dat het de goede kant op gaat, nog een keer 48-72h doen). (*)

Waarschijnlijker is dat 1 celgroep toch slecht is geworden en maar minimale capaciteit over heeft. Die IS zonder belasting 4.2V net als de rest en zodra er een belasting komt kakt ie in en zakt onder de 3.0V. Dan zou in theorie die ene celgroep vervangen moeten worden, in de praktijk is het beter om ze allemaal te vervangen.

(*) "men" adviseert om dit niet "altijd" te doen. Algemene regel die goed is voor "meestal". 1x wel een week aan de lader is geen onoverkomelijk probleem en zou jou probleem kunnen oplossen.

Ik heb het ook eens gehad, al eens de reset procedure doorlopen?
https://www.energy-shop.nl/a-87718680/fietsaccu-resetten/hoe-reset-ik-…
Bij mij kwam er weer leven in. Let ook op dat je echt 20s de knop ingedrukt houdt, niet te snel loslaten. Zodra de lampjes ineens uit/aan gaan na die tijd kun je loslaten.

Dank hiervoor,duidelijke uitleg (dit is ook een kunst op zich)
ik begrijp wat een bms ongeveer doet, ik doe alleen oude giant accu's,
spanningen gemeten op de weerstanden aan de connector zijde op de print,
niet erg gelijk inderdaad ,de laagste 4,03 V , de hoogste 4,13 V ,
zou dit een oorzaak kunnen zijn ?
aan de lader laten ? dat ga ik proberen of ze gelijk worden,
hoe groot mag de tolerantie zijn bij bosch?
ligt nu op de werkbank open,
is deze wakker te maken , om te belasten op dit moment ?
zodat ik nog een keer kan meten inderdaad misschien dat een groep bij belasting verder inzakt,

hier een vervolg van mijn bevindingen:
het helpt inderdaad om lang aan de lader te laten,
nu zijn de spanningen allemaal 4,03 /4,05 V
nu wil ik op de werkbank ontladen,
weerstand van 100 ohm in serie met grijze draad van de 3pins stekker om de bms wakker te maken,
echter ontladen met een electronic load (ET5401) gaat dit met maximaal 0,9 amp
bij 1 amp gaat de bms al uit,
onder deze belasting blijven de cel spanningen ongeveer gelijk , zakken ieder 20mV
iemand hier ervaring mee?

Op vrijdag 26 september 2025 18:52:22 schreef Horsman:
niet erg gelijk inderdaad ,de laagste 4,03 V , de hoogste 4,13 V ,
zou dit een oorzaak kunnen zijn ?

Niet ideaal, maar zeker niet de oorzaak van het probleem.

Op maandag 29 september 2025 13:02:05 schreef Horsman:
bij 1 amp gaat de bms al uit,
onder deze belasting blijven de cel spanningen ongeveer gelijk , zakken ieder 20mV
iemand hier ervaring mee?

Als dat echt zo is, dan lijkt dat richting een probleem in de BMS te wijzen.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het BMS gemaakt is om "tot 1A" te kunnen leveren totdat positieve communicatie met een BOSH motor-controller tot stand gekomen is. Nooit gezien, maar zou kunnen.

Kan je de shunt-weerstanden fotograferen met een goede closeup?

Kan je bij (bijna) 1A de spanning over die shuntweerstanden meten?

Dit hier is een BMS en dan is die R005 de shuntweerstand.

Bij deze kan ik geen shuntweerstand vinden, dus kennelijk geen (betrouwbare) stroommeting op die printjes.

(De bosch BMSen zijn meestal een stuk ingewikkelder, maar meestal kan je de shunts toch wel vinden).