Ik heb een Voltcraft Transformator 230V naar 115V. Ik neem aan dat de trafo gescheiden wikkelingen heeft, Mijn vraag is deze trafo veilig? Dus gescheiden van het lichtnet.

Assumption is the mother of all fuckups. Meet het.

Je vraag is vergelijkbaar met 'Mijn Citroën heeft vier wielen. Ik neem aan dat hij een dubbelgescheiden remsysteem heeft. Is deze auto veilig?

Zonder daarbij aan te geven of we het over een 2cv (enkel remsysteem), een CX (hydropneumatisch remsysteem) of een C4 (conventioneel hydraulisch dubbelgescheiden) hebben.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (76%)]

Het is vrij simpel. Het staat er gewoon op, net zoals op die Citroen ook een typeplaatje zit zodat je weet welke auto je hebt.

Alleen bij die trafo zijn het naast het type ook nog symbooltjes. Maak maar een foto, dan is er wat van te zeggen.

Op maandag 29 september 2025 12:51:09 schreef maartenbakker:
Het is vrij simpel. Het staat er gewoon op, net zoals op die Citroen ook een typeplaatje zit zodat je weet welke auto je hebt.

Alleen bij die trafo zijn het naast het type ook nog symbooltjes. Maak maar een foto, dan is er wat van te zeggen.

Meten alleen is niet genoeg. Er moeten symbolen op de trafo staan zoals bijv. de twee vierkantjes in elkaar voor dubbele isolatie.
Aan isolatie voor persoonsveiligheid worden heel andere eisen gesteld als isolatie die technisch gesproken noodzakelijk is. Een van de eisen is bijvoorbeeld de doorslagspanning en de kans op het voorkomen van electrocutie bij een defect.

Een verwijzing naar het exacte model kan ook helpen.

Op maandag 29 september 2025 12:38:28 schreef blan:
Ik neem aan dat de trafo gescheiden wikkelingen heeft

Meestal is dat bij die dingen niet het geval.

Je hebt ze in minstens 3 soorten. Autotrafo, gescheiden, veiligheidstrafo. Voltcraft is meestal goedkoop spul dus autotrafo, maar soms hadden die Duitsers wel heel leuk spul voor weinig. Zeker de jaren na de val van het ijzeren gordijn.