[ De rubriek 'digitaal' gekozen, als het onjuist is, graag naar de juiste rubriek verplaatsen ]
In mijn woonplaats waren ze een winkelpand aan het verbouwen. Er stond een container bij, waarin al het afval gegooid werd. Nieuwsgierig als ik ben, vroeg ik een medewerker of ik even mocht koekeloeren. Tussen platen board en andere rotzooi lagen zowaar dozen vol met plafondcamera's en een apparaat dat erbij leek te horen. Ook twee monitoren vond ik nog en wat kabel- en stekkerspul. Onbekend met deze materie, wil ik eens kijken of ik het aan de praat kan krijgen.
Het zou fijn zijn als ik één camera kan aansluiten om in een apart vertrek mijn 3d printers in de gaten te houden.
In een volgend bericht foto's van een monitor, als dat lukt. Het gaat dan om welke voedingskabel daarvoor benodigd is (vraag
Aan de hand van foto's wil ik vragen naar een gebruiksaanwijzing, te beginnen met een overzicht van de 'buit'.
Alles
Er lagen veel meer camera's, maar slechts 2 voeding adaptors, zodat ik max 2 kan gaan gebruiken. Kijken welke 2 het goed doen, de rest kan weg.
De Digitale Video Recorder DVR
Het typeplaatje op een zijwand achteraan
Achterzijde
Voorzijde
De camera's
Met 2 kabels eruit, waarvan 1 voor de - aanwezige - voeding a 12 V
De andere stekker, daar gaan de vragen over
Hiervan heb ik er meer, maar er lag nog een andere camera die ik ook meegenomen heb:
Aha, er is een max 5 aan foto's op te laden begrijp ik, dus hier laat ik het eerst bij.
Vragen:
1) een soort coax kabels met stekers, die waren ws in de wanden verwerkt, want ik kon er geen 1 in de container vinden. Wat zijn dat voor kabels, kan ik dat per m kopen en er zelf stekers aanzetten? Wat voor stekers? Ze zijn uiteraard voor tussen de camera's en recorder. In mijn woning zijn enkele van dit soort kabels al getrokken, zodat in een ander vertrek aansluiten mogelijk is. De uiteinden komen zonder stekers in de meterkast uit.
2) Hoe werkt de VDR? Zie foto's Voedingskabel aanwezig, lijkt te werken, reageert met LED lichtjes op de knoppen. De klep aan voorzijde kan open, maar er zit een metalen plaat achter en verder niks.
3) De monitoren hebben een voedingsaansluiting die ik nog niet eerder tegenkwam. Welke kabel moet ik daarvoor hebben?
4) Heb ik 1 monitor per camera nodig? Of kan ik schakelen met de VDR tussen 2 camera's naar 1 monitor?
De belangrijkste vraag is vraag 1. Als ik zo'n kabel heb, kan ik gaan proberen of het werkt.
benleentje
Golden Member
Dat zijn bnc coax 75 ohm connectoren. En die kan je kant en klaar kopen in verschillende kwaliteit.
Als het enkel een monitor is met 1 bnc aansluiting dan kan daar ook maar 1 camera op.
Op 1 van de kasten zie ik een hoop van die bnc zitten dus dat zal wel een schakelpaneel zijn voor na de monitor en soms ook naar een opname apparaat.
Met het schakelpaneel kan je denk ik ook meerdere camera's tegelijk op de monitor zien.
Als er veel camera's nog goed zijn kan je die adapters ook nog erbij kopen. Dat mag gewoon een universeel adapter zijn met de dezelfde spanning en stroom. En die DC connector is ook niks speciaals.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]
Op zaterdag 27 september 2025 12:29:45 schreef benleentje:
Dat zijn bnc coax 75 ohm connectoren. En die kan je kant en klaar kopen in verschillende kwaliteit.
Dank! Ik zal eerst zo'n kabel kopen en de boel gaan uitproberen.
Op de recorder zie ik een HDMI-uitgang: Voor een allereerste test (camera direct op recorder) heb je enkel een HDMI-kabel naar je TV nodig.
En misschien? hoort er bij de recorder een afstandsbediening. Opnieuw een duik in die afvalbak?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dit is een hikvision setje
De cameras kun je met coax aansluiten op de recorder en dan vanaf de recorder met hdmi naar je monitoren.
De cameras hebben appart spanning nodig, veelal 12 volt.
Echter is hikvision nogal star, als je de lan aansluit kun je met een app op je telefoon de aangesloten cameras kijken. Om jouw recorder in de app te krijgen moet je even contact opnemen met hikvision, weet zo niet goed hoe dat moet.
Let op !
Als je alles aansluit en op je netwerk zet kan de oorspronkelijke eigenaar dus met de app op zijn telefoon op jouw cameras kijken.
Op zaterdag 27 september 2025 12:36:08 schreef benleentje:
Voor korte stukken mag dat gewoon goedkope kabel zijn.
Goed om te weten.
Op zaterdag 27 september 2025 13:36:23 schreef henkg:
Op de recorder zie ik een HDMI-uitgang: Voor een allereerste test (camera direct op recorder) heb je enkel een HDMI-kabel naar je TV nodig.
En misschien? hoort er bij de recorder een afstandsbediening. Opnieuw een duik in die afvalbak?
In ben destijds in de afvalbak gekropen en heb geen afstandsbediening gevonden. Niet zo erg, als ik de VDR op mijn bureau plaats.
De HDMI aansluiting kan van het apparaat naar mijn extra monitor die nu met een HDMI kabel vanuit de laptop werkt.
Wel heb ik echt een kabel nodig tussen camera en VDR, want beide hebben dezelfde steker uitgang (V?) en passen dus niet aan elkaar. Nog even uitzoek welke er precies aan de kabel moeten, maar het zal 2 x M zijn?
Op zaterdag 27 september 2025 14:00:59 schreef maartenbakker:
Wat voor aansluitingen zitten er op de monitoren?
Hier de foto's van de ID plaat en achterzijde van de monitor
Deze aansluiting voor de voeding ken ik niet, en kon ik ook niet vinden in de afvalbak. Mocht ik zo'n kabel tegenkomen, leuk, maar ik heb nog een HDMI monitor en idem TV.
Op zaterdag 27 september 2025 14:09:24 schreef The Gamblers:
Echter is hikvision nogal star, als je de lan aansluit kun je met een app op je telefoon de aangesloten cameras kijken. Om jouw recorder in de app te krijgen moet je even contact opnemen met hikvision, weet zo niet goed hoe dat moet.
Let op !
Als je alles aansluit en op je netwerk zet kan de oorspronkelijke eigenaar dus met de app op zijn telefoon op jouw cameras kijken.
Begrijpelijk, maar ik ben niet van plan het zo ver uit te breiden, zou blij zijn als het zou werken alleen met de kabels.
Het wachten is dus op een BNC kabel met de juiste stekers. Misschien moet ik zelf stekers monteren en zou daar een geschikte tang voor moeten aanschaffen. Dat doe ik pas als ik zeker weet dat het werkt, zodat ik de kabels die voorbereid zijn in de leidingen kan aansluiten en dan in een vertrek het 3D printen bekijken.
Het is maar een hobby, oude dag bezigheden, dus dat is de pret voor mij. Alleen maar AOW, dus adviezen om kant en klaar spul te kopen
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die voedingsaansluiting is de geaarde variant van het bekende "achtje". Wordt wel op laptopvoedingen gebruikt en heet in de volksmond meestal "mickey mouse". Best kans dat je zo'n kabel wel bij de kringloopwinkel kunt vinden of aan een afgedankte laptop.
75 ohm coax met 2 BNC mannetjes eraan is nog steeds min of meer de standaard in de videoindustrie en beveiliging voor zover het niet draadloos of over internet gaat.
Vroeger was het analoge video (CVBS) en tegenwoordig meestal digitale video (SDI). Omdat er nergens SDI bij staat, zal het wel analoog zijn. Maar eigenlijk maakt het niet uit omdat je de set compleet hebt en het dus sowieso met elkaar werkt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kans is groot dat in die recorder een password zit wat je niet kent. deze recorder en de set is niet heel oud zo te zien, denk een jaar of 3 a 4. dat passwoord is te resetten, met een knopje of jumper op de print in de recorder. maar gezien de leeftijd is de kans groot dat die optie er niet meer inzit. dan heb je een kans op de site bij hikvision. tenzij je het veegpatroon kunt raden, dan heb je de admin code dan wel niet maar kun je wel fabrieksinstellingen reset doen!
de camera's hebben een 12VDC nodig bij 1A. vaak is een modem adapter oid goed, stekkertje past ook.
Op zaterdag 27 september 2025 15:59:38 schreef testman:
kans is groot dat in die recorder een password zit wat je niet kent. deze recorder en de set is niet heel oud zo te zien, denk een jaar of 3 a 4. dat passwoord is te resetten, met een knopje of jumper op de print in de recorder. maar gezien de leeftijd is de kans groot dat die optie er niet meer inzit. dan heb je een kans op de site bij hikvision. tenzij je het veegpatroon kunt raden, dan heb je de admin code dan wel niet maar kun je wel fabrieksinstellingen reset doen!de camera's hebben een 12VDC nodig bij 1A. vaak is een modem adapter oid goed, stekkertje past ook.
Ik dacht dat het een ouder systeem zou zijn, vanwege het weggooien / afdanken.
Ik heb wel een dergelijk knopje / jumper zien zitten op de print.
dan heb je een kans op de site bij hikvision. tenzij je het veegpatroon kunt raden, dan heb je de admin code dan wel niet maar kun je wel fabrieksinstellingen reset doen!
Ik ben benieuwd, we zullen zien. Ik wil niet al te veel sjoemelen, frauduleuze handelingen gaan uitvoeren, dat gaat me net even te ver.
Op zaterdag 27 september 2025 15:59:38 schreef testman:
de camera's hebben een 12VDC nodig bij 1A. vaak is een modem adapter oid goed, stekkertje past ook.
Twee adapters lagen in de container, 12 V, zelfde merk ABUS, dus voor 2 camera's heb ik al prik.
testman
de recorder is er geweest van medio 2022 tot begin 2023, deed iets van 650€. ze hadden slechter spul weg kunnen mikken hikvision is A kwaliteit..
Op zaterdag 27 september 2025 15:44:12 schreef maartenbakker:
Vroeger was het analoge video (CVBS) en tegenwoordig meestal digitale video (SDI). Omdat er nergens SDI bij staat, zal het wel analoog zijn.
Dit is nog een vrij recent setje. Veel merken hebben technieken om de bestaande coaxbekabeling te gebruiken met modernere camera's (hogere resolutie)
bij deze Hikvisions is het protocol in te stellen: CVBS (composiet, analoog) maar ook HDTVI, AHD en CVI.
Via HDTVI kun je tot 3K resoluties gebruiken over de coaxkabel.
https://assets.hikvision.com/prd/public/all/doc/m000065333/Datasheet-o…
Ook kun je een hele stapel IP camera's invoeren op die recorder. Dat ding is zeker een goede vondst en best wat waard. Samen met Dahua zijn dit wel de meest gebruikte merken met goede prijs/kwaliteitverhouding (los van de hele china-source discussie waardoor het gebruik soms wat gevoelig ligt)
Dat ding doet zelfs H265. Een vergelijkbaar ding met gelijkwaardige specs kost snel 300-500 euro ex hdd....
Die Hikvision camera (die met de rechthoekige lens) lijkt ook een recenter model. Mogelijk zelfs eentje met Colorvu. Dat zijn modellen die ook in het donker nog aardig goed presteren.
De meeste camera's lijken ouder.
Abus was denk ik het initiele setje, die hadden toen ook recorders.
Ik gok dat die recorder niet zo lang geleden nog geplaatst is, samen met die camera en de bestaande Abus camera's zijn overgezet
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (13%)]
Download link naar Quick start guide + Manual vind je hier: https://www.hikvision.com/europe/products/Turbo-HD-Products/DVR/Ultra-…
Duur apparaatje: Ik vind prijzen van ca 1.500,- (incl. BTW / excl. HDD)
Het zijn analoge camera's.
Tegenwoordig gebruikt iedereen digitaal met poe ( netwerk kabels).
Dat kan in de standaard netwerkbekabeling mee.
Daarom is het weggegooid denk ik.
Abus zat er al en recorder kapot, dien is vervangen door een hikvisolion denk ik.
Ding is niet duur op zich.
Die abus camera's kunnen zo op een monitor met een composiet video ingang.
Of via een omzettertje composiet naar HDMI.
Hikvision heeft ook analoge cametmra's met hd en besturing over de ciax.
Die werken alleen maar op een hikvision recorder.
Die recorder is niks mis mee als hij werkt.
Alleen het password kan je niet resetten.
Dat kan alleen met een bestandje wat per mail naar de importeur moet.
Dan krijg je een resetcode terug.
Is het een "eigen china import " kan je dat vergeten.
testman
coax camera's over utp is geen punt, ook zonder balun ertussen werkt dat best goed, zeker cat6 of ftp, ook de 12V voeding kan erover. bij grote afstanden aan coax als je naar utp camera's wilt gaan is ook mogelijk, een moca setje ertussen zetten en het werkt ook, zo'n set is al snel goedkoper als tientallen meters kabel gaan trekken. wel geen POE voeding voor de camera dan maar ok.
bij hikvision als je geluk hebt kom je wel achter het "veegpatroon" dan kun je een fabrieks reset doen en erna het wachtwoord zelf instellen. zonder wachtwoord EN veegpatroon word het leverancier mailen, zeker bij de nieuwere modellen, oudere hebben een jumper of knopje op de print voor een reset. hoewel er ook calculators bestaan, nog geen ervaring mee.
Bedankt allen voor de informatieve bijdragen.
Aangezien ik de set niet echt nodig heb, ga ik deze te koop zetten.
Ik heb nog even getwijfeld of ik mijn eerste 3d printer hiermee zou kunnen gaan bekijken als ik deze boven in de droogkamer voor filament zou plaatsen.
Echter heb ik er al een tweede 3d printer bij, met camera aan boord, dus waarom zou ik al die moeite gaan doen.
Bij de advertentie zal ik de nodige info geven, zodat evt koper weet waar die aan begint.
Op zaterdag 27 september 2025 17:30:59 schreef testman:
hikvision is A kwaliteit..
Nouja zo ver wil ik (zeker) niet gaan ... Bosch, Axis, etc zijn toch wel de A-merken.
Een paar stapjes lager komen de Hikvision, Dahua en andere Chinezen.
En analoog ... (als in PAL) doet geen hond meer. Want daarmee krijg je die "opsporing verzocht" screenshots waarbij het hoofd van de dader nog uit 4x4 pixels bestaat.
maartenbakker
Golden Member
En krijg-de-hik-vision is betrokken bij de internationale opsporing van Chinese dissidenten.
Als die dingen wel eens vaker op slot zitten van de vorige gebruiker, zou er niemand al een alternatieve firmware hebben gebouwd waar ook geen achterdeurtjes in zitten?
Op maandag 29 september 2025 12:14:50 schreef maartenbakker:
En krijg-de-hik-vision is betrokken bij de internationale opsporing van Chinese dissidenten.Als die dingen wel eens vaker op slot zitten van de vorige gebruiker, zou er niemand al een alternatieve firmware hebben gebouwd waar ook geen achterdeurtjes in zitten?
Meestal zet de installateur er een account in voor zichzelf en aparte voor de gebruiker.
Zo doe ik dat ook en kan ik er nog in.
Hik blokkeert na 6 pogingen...
Dan helpt alleen het installer account nog.
Of via de importeur.
Met calculator geen ervaringen.
Ik gebruik tegenwoordig i-pro, dat is panasonic en echt een A merk net als Axix.
Bosch is een gerelabelde Axis
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 28 september 2025 14:20:20 schreef revado:
Het zijn analoge camera's.
Tegenwoordig gebruikt iedereen digitaal met poe ( netwerk kabels).
Dat kan in de standaard netwerkbekabeling mee.
Daarom is het weggegooid denk ik.
Nouja, het is iets handiger en hogere resolutie. Maar als het eenmaal hangt, is het beter dan niets en duur om te vervangen. Als je dan toch bezig bent (verbouwing), DAN doe je de upgrade.
testman
Op maandag 29 september 2025 15:57:17 schreef rew:
[...]Nouja, het is iets handiger en hogere resolutie. Maar als het eenmaal hangt, is het beter dan niets en duur om te vervangen. Als je dan toch bezig bent (verbouwing), DAN doe je de upgrade.
heb dat ook gedaan bij een CCTV systeem bij een verbouwing waar de coax toch in de weg hing gezien de kabelgoten van plaats veranderden. alles vervangen door utp want dat systeem gaat tzt toch vervangen worden, delen ervan zijn 20+ jaar oud. van de oude coax steeds een verloopje van bnc naar rj45 gemaakt zodat later alles zo voor utp camera's vervangen kan worden. ook wel gezien dat men die camera's (12v) deed voedden uit de alarmcentrale. dat word niet meer gedaan want de voeding zat snel aan z'n tax.
kom nog wel camera's tegen van bosch, toen het pas net philips af was, die geven toch scherp beeld, met amper licht in de nacht ook nog goed beeld, wel Z/W. dat waren destijds wel dure, van die ptz bedienbare verwarmde dome dingen.
en tja, bosch is ook chinees spul, met axis alleen ervaring met ouder spul, dat voelde iig best degelijk.
hikvision is het A merk van de chinezen dan. echter kom je die net als dahua veel meer tegen als bosch en axis. iets wat zeg 20+ jaar terug standaard de merken waren.
met een goede utp camera kun je inzoomen tot de kiezels op een straatklinker. bij coax kun je best scherp beeld hebben maar de lange kabels maken het mede door het analoge beeld minder scherp.