Op dit forum heb ik al een waslijst soortgelijke verhalen gelezen, ook mijn Philips 58PUS7304/12 vertoont een verticale, meestal zwarte, maar soms ook gekleurde balk van ca. 10cm breed. Altijd op dezelfde positie, op ca. 20% vanaf de linker rand.

Het is direct na aanzetten en bij elke bron. Opvallend was wel dat afgelopen zomer, toen het best warm in huis werd, de balk af en toe weg bleef. Dat doet mij denken dat er ergens een slecht contact wordt gemaakt, dat onder invloed van temperatuur ineens kan veranderen.

Het probleem is bijna een jaar geleden ontstaan, op bijna 5 jaar oud. Sinds deze week is er nu ook nog een tweetal balken naast elkaar bijgekomen op ca. 75% vanaf de linker rand. De ene balk is steeds zwart, die daarnaast is steeds gekleurd.

Qua levensduur mag je blijkbaar niks meer verwachten, want na 5 jaar is het gewoon afgelopen met elke aanspraak. Het is dat ik die Ambilight wel charmant vind, maar ik ben nu wéér teleurgesteld in Philips. Ze reageren ook al niet, klanten zijn zeker niet zo interessant voor ze. Ik ben geen reparateur, maar eenvoudige dingen kan ik wel proberen. Is er nog iets te beginnen met zo'n tv, of moeten we maar weer naar het afvalbrengstation en in de buidel tasten voor een nieuwe?

Beeldscherm iets te fanatiek gepoetst met teveel vloeistof toevallig?

De aanhechtingen van de Chip On Film flexcables (COF) maken slecht contact omdat ze niet lang genoeg of met slechte ACF tape in de fabriek zijn bevestigd. Dit kan je soms constateren als je wat druk uitoefent onder op de randlijst waar de balk zit. Niet te hard anders breek je het het panel. Dit is eigenlijk niet goed zelf te repareren omdat dit in de fabriek met een zgn. bonding machine onder druk en microscoopmonitor wordt aangehecht. Is ws. ook een chinees panel die deze kuren heeft, net als bij sommige andere merken. Je kan proberen met een blok aan je conventionele soldeerbout te repareren, maar dan moet je wel voorzichtig te werk gaan.

Wellicht een Panda paneel zoals mijn iets nieuwere 58" Samsung die ik onlangs heb afgedankt.

Op zondag 28 september 2025 13:54:31 schreef Bart64:
Je kan proberen met een blok aan je conventionele soldeerbout te repareren, maar dan moet je wel voorzichtig te werk gaan.

Interessant, maar ik snap niet wat hiermee bedoeld wordt. Ik heb een aantal (kleine) soldeerbouten met verschillend vermogen en ook zo'n soldeerstation en ik kan er goed mee overweg. Kun je nader omschrijven wat te doen?

https://nl.aliexpress.com/item/1005007796511382.html?spm=a2g0o.product…

En dit filmje
https://www.youtube.com/watch?v=FZCAMsi2Pls&t=55s

ACF tape kun je ook kopen om dit goed te doen als het losgelaten is, maar deze tape is maar tijdelijk goed en houdbaar.

NB er zijn meer filmpjes op Youtube hierover, maar conventioneel solderen met soldeer ipv tape is destructief!

Je had in China opzetstukjes voor je soldeerbout met een soort siliconenstrip om de aanhechting opnieuw te proberen te sealen. De flat foil zit met een soort geleidende warmtelijm op zijn plaats aan de aanstuurstrips, met een tolerantie van iets van 0,1mm.

Top. Via de Ali- en YouTube linkjes heb ik een keuze kunnen maken en kwam ik o.a. ook dit filmpje tegen: https://www.youtube.com/shorts/m-TFZp0BBw8. Hiermee ga ik er denk ik we uitkomen. Een nieuwe kopen kan atijd nog...

Dank, heren (neem ik aan)

Over algemeen weinig succesvol om te herstellen of voor tijdelijke aard. Zou er geen tijd instoppen, scherm is gezien foto’s al ver heen..