Goeiedag,
Ik ben een imker en ben tot voor kort gespaard gebleven van de Aziatische hoornaar plaag. Die vliegende monsters hebben nu echter de weg naar onze bijenkasten gevonden en belegeren ze genadeloos.
Ik heb vallen gezet maar wil ze ook bestrijden door het plaatsten van harpen. Die elementen zien er uit als een harp (muziekinstrument) en werken op hetzelfde systeem als een elektrische vliegenmepper.
Ik ga zelf die harpen maken en gebruik maken van het elektronische deel van zo'n vliegenmepper. Dat is al gedaan en het werkt goed.
Voor de voeding wil ik echter de batterijtjes vervangen door een -waarschijnlijk- 12 volt batterij. Omdat de hoornaars 's nachts niet aktief zijn wil ik de stroomtoevoer naar het systeem eenmaal het donker wordt automatisch afsluiten.
De automatische (licht) schakelaars die ik vind werken echter allemaal omgekeerd; laten stroom lopen van zodra het donker wordt. Heeft iemand een idee of die werking kan omgekeerd worden? Ik ben een leek op elektronica gebied dus graag een kinderlijk eenvoudige uitleg aub. ;--D
Dank U voor uw antwoord!

Er zijn toch ook lichtschakelaars met een wissel contact te vinden. Op 12V zal het aanbod uiteraard kleiner zijn. Deze schakeling aanpassen is doenbaar.

als dat een lichtschakelaar met relais contact is, moet je misschien enkel een draad aanpassen aan het relais waarbij je dan het NC (normal closed) contact neemt.

als het donker is, zal de sensor de relais omschakelen en dan het contact onderbreken. als het geen relais is, zou je een 12V relais kunnen gebruiken die je dan op dezelfde manier aanstuurt.

bij geen spanning, dat het relais dan wel doorkoppelt via de NC contacten

voorbeeld foto van een relais (dat blauw blokje). waar je dan licht de gemeenschappelijke schroef, en de 2 contacten ziet
NO = normal open, die schakelt dus in als je de relais bekrachtigt
NC= normal closed, die koppelt dus af als je het relais bekrachtigt

https://store.mectronica.it/4511-medium_default/module-monte-1-bobine-relais-5-vdc-no-nc-contacts-com-250v-10a-pour-arduino.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op (32%)]

Ik denk dat een relais niet handig is als het batterij gevoed moet worden. Aangezien zo'n vliegenmepper nagenoeg geen stroom verbruikt als de hoogspanning opgebouwd is lijkt het mij haalbaar om een LDR (Light Dependant Resistor) tussen de batterij en de elektronica te zetten en een condensator erachter om de klappen snel op te vangen bij een 'hit'. De donker weerstand van zo'n LDR kan wel 10M ohm worden. Het is alleen de vraag of de weerstand bij donker weer nog laag genoeg is om het goed te laten werken.

@Buckfast_Beekeeper. Bedankt voor uw respons. Wat dient er in dit schema aangepast te worden om bruikbaar te zijn voor mijn toepassing?

[Bericht gewijzigd door motorrijder op (33%)]

Niet getest maar bekijk dit draadje. Even zoeken op het forum zal waarschijnlijk nog wel draadjes opleveren.

Op woensdag 1 oktober 2025 11:53:51 schreef motorrijder:
@Buckfast_Beekeeper. Bedankt voor uw respons. Wat dient er in dit schema aangepast te worden om bruikbaar te zijn voor mijn toepassing?

Ik vraag me af hoe die harp/eiersnijder de hoornaar wel kan pakken, maar je eigen bijtjes niet. Zomaar uit nieuwsgierigheid

De draden staan iets te ver uit elkaar voor de (kleinere) bij.

https://hoornaarharp.be/product/zelfbouwpakket-met-2-hoornaarharpen-3/

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (41%)]

Thanks. Die dingen zijn groter dan ik dacht.

Vliegt die hoornaar er niet gewoon boven langs, of blijven ze laag?

Ze gaan vooral op de reuk af aan het vlieggat. Ze blijven dus best laag.

@ OXO: kant en klare oplossing! bedankt! Ook dank aan iedereen die geantwoord heeft... we kunnen weer verder!

Let op!
Het relais van OXO gebruikt altijd minimaal 2mA.
Als de harp tijdens normaal bedrijf gemiddeld minder dan 2mA gebruikt, dan kan je beter zonder relais werken, dus dat wordt even meten en rekenen.

Denk dat de 35mA 's nachts als het relais aangetrokken is wel kan spelen

Voor de voeding wil ik echter de batterijtjes vervangen door een -waarschijnlijk- 12 volt batterij.

Zitten er 8 batterijen in dan?
Als hij nu gevoed wordt door 2 batterijen dan is het snel over met de elektronica als je er 12V op zet.

@Profane Bedankt om dat op te merken. Ik ga een elementje plaatsen dat de stroom tussen de batterij en het printplaatje van 12 naar 3 volt reduceert.

Je zou dan ook gewoon een powerbank kunnen gebruiken en dagelijks de bank wisselen en de lege binnen opladen.

Of een boel li-ions parallel zetten en direct op die werken zonder spannningsregelaar. Eventueel enkel een diode tussen om van 4,2 naar een 3,6v te gaan. Mijn vliegenmeppers werken gewoon op 4.2v li-ion. Krachtigere knal

Ik ga een elementje plaatsen dat de stroom tussen de batterij en het printplaatje van 12 naar 3 volt reduceert.

Neem dan voor het "elementje" zeker een schakelende ipv een lineaire regelaar om geen energie om te zetten in nutteloze warmte.
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/dc_dc-omvormer_tsr_0_5_3_3…

het is niet de stroom maar wel de spanning van de batterij van 12V naar 3V reduceren :)

De murata versie is nog iets efficiënter en heeft ook een hogere uitgangsstroom.