Goeiedag,
Ik ben een imker en ben tot voor kort gespaard gebleven van de Aziatische hoornaar plaag. Die vliegende monsters hebben nu echter de weg naar onze bijenkasten gevonden en belegeren ze genadeloos.
Ik heb vallen gezet maar wil ze ook bestrijden door het plaatsten van harpen. Die elementen zien er uit als een harp (muziekinstrument) en werken op hetzelfde systeem als een elektrische vliegenmepper.
Ik ga zelf die harpen maken en gebruik maken van het elektronische deel van zo'n vliegenmepper. Dat is al gedaan en het werkt goed.
Voor de voeding wil ik echter de batterijtjes vervangen door een -waarschijnlijk- 12 volt batterij. Omdat de hoornaars 's nachts niet aktief zijn wil ik de stroomtoevoer naar het systeem eenmaal het donker wordt automatisch afsluiten.
De automatische (licht) schakelaars die ik vind werken echter allemaal omgekeerd; laten stroom lopen van zodra het donker wordt. Heeft iemand een idee of die werking kan omgekeerd worden? Ik ben een leek op elektronica gebied dus graag een kinderlijk eenvoudige uitleg aub. ;--D
Dank U voor uw antwoord!

Er zijn toch ook lichtschakelaars met een wissel contact te vinden. Op 12V zal het aanbod uiteraard kleiner zijn. Deze schakeling aanpassen is doenbaar.

als dat een lichtschakelaar met relais contact is, moet je misschien enkel een draad aanpassen aan het relais waarbij je dan het NC (normal closed) contact neemt.

als het donker is, zal de sensor de relais omschakelen en dan het contact onderbreken. als het geen relais is, zou je een 12V relais kunnen gebruiken die je dan op dezelfde manier aanstuurt.

bij geen spanning, dat het relais dan wel doorkoppelt via de NC contacten

voorbeeld foto van een relais (dat blauw blokje). waar je dan licht de gemeenschappelijke schroef, en de 2 contacten ziet
NO = normal open, die schakelt dus in als je de relais bekrachtigt
NC= normal closed, die koppelt dus af als je het relais bekrachtigt