BEKO Equisit draait veel . Thermostaat of wat anders

Ik heb een Beko combi koel vrieskast van Beko
Helaas is van de type plaat niets meer te lezen, dus geen info.
Op de voorzijde staat Exquisit Design line.
De kast heeft een compressor en twee thermostaten. Thermostaat 1 heeft een knop om te regelen, en senst de verdamper in het koelgedeelte.
De voeler van de andere thermosstaat loopt naar het vriesgedeelte en dient alleen om het alarm neonlampje aan te zetten , mocht de temperatuur in het vriesgedeelte te hoog worden.
Die thermostaat is niet bereikbaar zonder uitbouw en heeft ook geen knop, hoogstens een schroevendraaierinstelling voor afregeling tijdens fabrikage.
Ik heb een schema gemaakt van het inwendige.

Th1 regelt voor zover ik kan nagaan het koelgedeelte en zet de compressor aan en uit.
Over de thermostaat van de compressor is ook iets aangesloten, waarvan ik vermoed dat het een verwarmingselement is om de verdamper ijsvrij te maken. Als de compressor stopt, en de thermostaat open is, staat het verwarmings element in serie met de compressor en ontdooit dus de verdamper.
Het geheel werkt niet goed meer.
In het vriesgedeelte is de temperatuur -20 graad C, terwijl het koelgedeelte 12 graden boven nul is. De thermostaat staat daarbij op 1, de mimimum stand voor '" uit"
Een paar vragen:
Hoe komt de balans tussen het vriesgedeelte en het koelgedeelte tot stand?
Er zijn geen openingen tussen het vries en koelgedeelte, het koelgedeelte heeft een eigen verdamper.
Zelfs in de laagste stand van de thermostaat (1) draait de compressor volop, dus bij 12 graden en het koel-, en met -20 in het vriesgedeelte.
Als de thermostaat toch verdacht is, wat voor type moet het dan zijn?
Ik heb ook nog de weerstand van wat ik denk een verwarmingselement is, en dat zit ergens in het mega ohm bereik. Daarmee kun je geen warmte ontwikkelen, of het moet iets speciaals zijn als er spanning op staat.

Overigens kom ik tot de conclusie, dat in het geval de thermostaat op nul gezet wordt, omdat de kast gedurende langere tijd niet gebruikt wordt, dat het verwarmingselement aan blijft, als de netsteker in het stopcontact zit.

Laagste of minimum stand is in deze context een wat onduidelijk begrip... :)
Die stand '1' is in ieder geval de hoogste temperatuur...

Op donderdag 2 oktober 2025 15:52:02 schreef Arco:
Laagste of minimum stand is in deze context een wat onduidelijk begrip... :)
Die stand '1' is in ieder geval de hoogste temperatuur...

Dat klopt, ik ga er vanuit dat stand 1 de hoogste temperatuur oplevert en bijv stand drie een lagere temperatuur in het koelgedeelte oplevert. Ik weet niet wat normaal het temperatuurbereik is van een (koelkast} thermostaat.

Ik lees: "draait de compressor volop". Daar zit ganshet schoentje te wringen.

Ofwel draait de compressor uren op een stuk en is er een gasprobleem.
Ofwel draait de compressor te weinig en is het een regelprobleem (thermostaat.)

Dus. Laat de koelkast een ganse nacht aan staan zodat er een evenwicht kan ontstaan. Meet dan de duty cycle. Praktisch: blijf er bij en noteer hoeveel en op welke tijdstippen dat de compressor aan- en uitslaat.

Zodoende kun je de bovenstaande "ofwels" uitzoeken.

A propos. Exquisit is ook een merk. Mss is het geen beko?

Op donderdag 2 oktober 2025 22:32:59 schreef EricN:
Ik lees: "draait de compressor volop". Daar zit ganshet schoentje te wringen.

Ofwel draait de compressor uren op een stuk en is er een gasprobleem.
Ofwel draait de compressor te weinig en is het een regelprobleem (thermostaat.)

Dus. Laat de koelkast een ganse nacht aan staan zodat er een evenwicht kan ontstaan. Meet dan de duty cycle. Praktisch: blijf er bij en noteer hoeveel en op welke tijdstippen dat de compressor aan- en uitslaat.

Zodoende kun je de bovenstaande "ofwels" uitzoeken.

A propos. Exquisit is ook een merk. Mss is het geen beko?

Inderdaad, kan ik de merknaam BEKO nergens ontdekken op de koel/vrieskatst

Ik redemeer misschien verkeerd, maar bij een temperatuur van -20 in het vriesgedeelte, draait de compressor vaak nog steeds. Ik zou denken dat de temperatuur dan ook steeds lager wordt.
Het koelgedeelte komt niet ondr +12 graden, niet in stand 1 en ook niet bij 2 of 3.
Ik dacht dat de normale bewaartemperatuur in een goed werkende koelkast ca +7 graden is.
Jaren geleden heb ik eens een kilowatt-uren meter tussen geschakeld en dan lijkt het verbruik toch wel erg hoog, ca 500KW per jaar!

Kan je een foto van de ijskast zelf plaatsen hier? Het lijkt op een gas lekkage of compressor met te weinig capaciteit. Bij continu draaien moet vriezer tegen de -30 moeten zijn.. dus einde oefening. Exquisit zijn geen topkasten… leidingen dun als vloeipapier. Zet kast 2 dagen uit, doet deze het nog slechter, gas lek..