Beste allemaal,
Omdat het sinds 2 dagen langer duurt voor de melding 'verwarmen wacht aub' verdwijnt na het opstarten heb ik er kritischer naar gekeken en viel het mij op dat de koffie ook minder warm is bij de eerste kop.
Dat was voor mij reden om in eerste instantie het verwarmingselement te verdenken van kalkaanslag aan de binnenzijde, maar bij het meten van de voeding viel mij op dat het element pulserend wordt gevoed. Als ik het bij het rechte eind heb zou dit alleen mogen tijdens het zetten van de koffie, maar bij de initiële opstart cyclus moet het element continue voeding krijgen tot de gewenste waarde wordt bereikt. De NTC's zijn niet stuk dus die veroorzaken deze foutieve aansturing niet. Is dit print-gerelateerd of zijn er nog andere zaken (triac, software etc.) die dit kunnen veroorzaken?
Ik hoor het graag!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
pulseren gebeurt doorgaans pas als de temperatuur bijna is bereikt. heb je 1 of 2 elementen? want 1 kan stuk zijn. check ook opgenomen stroom. ik zou denken element, ntc of triac sturing met problemen.
Dat dacht ik dus ook. In het initiële verwarmen dient de voeding continue te zijn. Het element heb ik inmiddels getest met continue voeding en deze werkt. Ook de NTC loopt terug in weerstand tijdens het verwarmen dus deze lijkt mij in orde. Het gaat om het element voor de zetgroep overigens. Dat de voeding enkel pulseert zou dan uit de sturing moeten komen maar die materie is voor mij net een stap te ver. Wordt deze triac foutief aangestuurd om te pulseren of kan een defecte triac ook onbedoeld pulseren?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Het is niet omdat de weerstandswaarde ve ntc veranderd dat hij oké is. De waarde moet correct zijn met de desbetreffende temperatuur.
Is er een foto vh typeplaatje voorhanden?
Een delonghi binnenwerk
Dat klopt, maar omdat ze beide nagenoeg dezelfde weerstand bij dezelfde temperatuur hebben mag ik daar wel vanuit gaan. Typeplaat kan ik morgen wel fotograferen. De machine bestaat inderdaad ogenschijnlijk voor 90% uit Delonghi onderdelen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Het zijn idd identieke. Bij wanhopigheid kun je ook altijd proberen van ze om te wisselen.
Er zijn meerdere uitvoeringen. 1 ervan heeft een service manual.
Roland11
Golden Member
Meet de weerstand van het verwarmingselement maar eens.
Het verwarmingselement bovenop bestaat uit 2 parallel geschakelde elementen van elk ca. 80 Ohm, tezamen dan ca. 40 Ohm. Meestal is een van de twee defect bij 'koude koffie'.
Makkelijkere reparatie, het hele ding vervangen: 7313213901 (5mm diameter, voor zekerheid na demonteren even checken of er Ø5 ingestanst is of Ø6 of niets)
Moeilijkere reparatie: alleen de verw. elementen vervangen: 5513227941 (5mm diameter).
[Bericht gewijzigd door Roland11 op (35%)]
Een foto van de typeplaat kan ik niet uploaden, deze verschijnt niet in het bericht. Het omwisselen van de NTC's heeft geen invloed gehad op het euvel. Hij warmt het element nog altijd pulserend op en het element wordt niet warmer dan +/- 68 graden Celsius. Mede hierom verdenk ik de NTC niet, omdat deze vrijgave moet geven voor een minimale temperatuur om koffie te kunnen zetten, beneden deze temperatuur blijft 'verwarmen' in beeld staan.
@roland11
Kijk, dat wist ik niet! Ik heb enkel de voeding op de 2 klemmen van de elementen gemeten maar niet de weerstand van het element omdat ik daar geen waarde van kan vinden. Ik heb vandaag weinig tijd maar morgen ga ik dit verder onderzoeken.
Helaas meet ik een weerstand van 83 Ohm over het verwarmingselement, dat houdt dus in dat deze niet defect is. Wat zou dan nog de oorzaak kunnen zijn van een te lage temperatuur als dit element wel zijn 230V aan voeding heeft, maar enkel pulserend? Verkalking?
Helaas is de meting ok, element wel defect: tezamen moeten de elementen rond de 40 Ohm wezen. Let op dat er twee elementen in het thermoblok zit een onder en een boven!! Jou klacht is ook echt gerelateerd aan element met te weinig capaciteit.
Roland11
Golden Member
Op zondag 5 oktober 2025 13:08:13 schreef smd:
Helaas is de meting ok, element wel defect
Dat doet me denken aan: "Operatie geslaagd, patient overleden" 
[Bericht gewijzigd door Roland11 op (100%)]
Mijn beredenering is inderdaad foutief geweest tijdens dit bericht. Nadat ik dit ontdekte het element besteld en vandaag gemonteerd. Weer lekker warme koffie, bedankt allemaal!