Mijn vaatwasser op leeftijd neemt geen zout meer.
Al lange tijd geen zout meer bijgevuld, en nu de proef op de som genomen en het zoutreservoir leeggezogen en schoongemaakt.
Het zoutreservoir blijft leeg; er stroomt dus blijkbaar ook geen water meer door.
De machine geeft geen storingen aan (behalve dat het zoutreservoir nu leeg is). De vaat komt er vlekkig uit, dus ik zou het graag herstellen.
Is iemand hier bekend mee?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zeker weten dat na een paar wasbeurten het reservoir toch niet weer gevuld is? anders zou ik denken aan de waterklep aan de linkerzijkant onder het labyrinth welke het regeneratiedeel vult. daar zitten kleppen op welke soms gaan roesten intern meen ik.
Zoutvat vult niet vanzelf, zie gebruiksaanwijzing. Ik vermoed vastzittende regenereer ventiel en controleer Tryac op print en ook of de programmering niet op uit staat..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Klopt, je kan blokjes gebruiken edoch op einde van programma moet de vaatwasser glansspoel en zout hebben en dat is bij blokjes allang door de afvoer gegaan in eerder deel van programma..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Wat de theorie betreft ben ik met @smd eens maar in de praktijk zie ik toch tevreden gebruikers of beter niet gebruikers. Ingewikkeld, ik bedoel diegene die niet zout en niet spoelmiddel gebruiken en de 3in1 gebruiken.
Crutiaal is om een lager temp progr te kiezen. Op 50 graden zouden de stoffen niet oplossen en in het laatste 65 wasfase wel. Dat is wat me qua theorie is wijsgemaakt.
Zelf raad ik het enkel aan bij afgeleefde brol die de moeite niet waard zijn er onderdelen in te steken gezien de kosten.
Trek de vaatwasser na eerste deel afwassen als je de afvoerpomp hoort draaien, knap oog als je nog maar iets van de blokjes kan vinden, totaal weg. Ik pik de vaatwassers er zo uit die de blokjes en hard water al jaren gebruiken, zijn flink verkalkt. De onderdelen benodigd voor genoemde vaatwasser alhier van TS zijn niet de kostbaarste.
Op woensdag 8 oktober 2025 18:16:04 schreef PE1IDY:
Beetje vreemde redenatie.
En die ervaring heb ik zeker niet
Hoezo vreemd?
De harsen in je vaatwasser worden geregenereerd met zout, het normale waswater komt daar helemaal niet terecht, zelfs al zou er nog iets van het blokje over zijn op het eind van de wasbeurt.
Daar gaat het ook niet over
Het gaat over het resultaat per wasbeurt.
Dus wat jij beweert is dat 3 in 1 blokjes gebruiken een grote oplichterij is van de industrie.?
Yup, is pure commercie. Waarom zijn de poeders en losse zout en glansspoel nog steeds op de markt?? Blokje pod of puk zijn makkelijker en daar gaan we voor toch?? Ik was met losse producten goedkoper af dan met die dure puk pok pod whatever..
Op woensdag 8 oktober 2025 12:43:00 schreef PE1IDY:
Tja , je kunt ook 3 in 1 blokjes doseren..
Ja, dat doe ik ook braaf, maar het water is hier 23^dH, en die 3:1 blokjes gaan maar tot 21^dH, de vaatwasser is het inmiddels wat aan te zien dat het niet voldoende helpt.
De programmering van de hardheid is juist, hij zou dus zout moeten nemen. Dan zit er niets anders op dan het apparaat te demonteren en de linker zijwand af te nemen.
Is dat ventiel te testen met een labvoeding?
Ventiel werkt op 230V, dus dat is geen probleem. Ventielen uitbouwen hoef je niets voor te verwijderen, je kan er zo bij na verwijderen linker plaat. Testen in ingebouwde toestand is het beste, zie je het water weglopen uit Labyrinth.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 20 oktober 2025 18:43:16 schreef PE1IDY:
Waar in Nederland is het zo hard water ??
maastricht dat ik weet.
Op maandag 20 oktober 2025 18:43:16 schreef PE1IDY:
Waar in Nederland is het zo hard water ??
Ik woon in Zuid-Duitsland