Hallo,
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe deze spoel met ventiel combinatie werkt of hoort te werken.
Het ventiel bediend een gedeelte van een machine pneumatisch omhoog of omlaag. met de handbediening van dit ventiel (Kleine rode knopje) werkt dit ook.
De machine waar dit op zit komt uit de jaren 80 en behalve de info die ik hier in de bijlage heb gezet is er ook niet veel info over te vinden over dit ventiel of de bijbehorende spoel.
het ventiel is al vervangen en de spoel is nu ook nieuw maar toch werkt het nog niet.
Zoals ik het schema begrijp zou er met het kort bedienen van de drukknop E1 kortstondig spanning (110AC) op aansluiting B of C moeten komen en het 5/2 ventiel daarmee moeten omschakelen. Echter zie maar een spoel in de behuizing van E2. Ook is het mij niet duidelijk waar de weerstand ? onder aansluiting C voor dient.
Op de machine waren ook nog veel zwevende spanningen gemeten. Bij een test op de werkbank met een losse 110Vac trafo wil het ook nog niet correct werken. De diodes in de spoel behuizing waren ook doorgemeten met een fluke 177 multimeter deze geeft een doorlaat spanning van 0,6v DC aan.
Ook is het pneumatisch symbooltje mij niet helemaal duidelijk. Dit zou een 5/2 ventiel moeten zijn die maar aan een kant bediend wordt ?
Alle hulp wordt gewaardeerd
Volgens je schema is het een 4/2 ventiel
Wat echter opvalt is idd het ontbreken van een 2e spoel, maar dat zie je wel vaker, zeker bij een 4/2 of 5/2 ventiel.
Echter de grote hint zit hem in het ontbreken van een veer!
Dit is een bistabiel ventiel! En dat is bijzonder.
Om toch te bedienen keert men de polariteit van de spoel om: dus de ene keer krijgt hij de positieve pulsen en de andere keer de negatieve pulsen. Ik lijk echter binnen in de spoel 2 losse holle kernen te zien.
Kun je eens met een magnetisch kompas kijken of de spoel idd ompoolt qua magnetisme??
Bedankt voor je reactie, het lijkt inderdaad een 4/2 bistabiel ventiel te zijn en geen 5/2.
Ik heb nu even geen kompas bij de hand dus zal dit morgen even in de nachtdienst testen. Bij het aansluiten op een 110v trafo gaat de spoel brommen bij zowel het aansluiten van C of B.
Ook heb ik nog even de ohmse weerstand gemeten van de spoel en het andere component onder aansluiting C.
Bistabiel, aansturen met AC én diode.
Niet zo heel spannend.
Zorg er voor dat er éérst druk op de poorten staat vóór je de spoel aanstuurt!!
2 aparte wikkelingen waarvan 1 met weerstand in de spoel .... er is wat meer/minder kracht nodig om aan de kern te trekken/duwen.
Een dc kern bromt altijd als je die aanstuurt met een gelijkgerichte ac.
Maar nieuw ventiel en spoel ook niet werken op de werkbank ?
Dan kan het enkel nog aan de man liggen die eraan staat

Lijkt niet te kunnen maar die spoel is toch niet onderste boven op de kern geraakt?
Zorg er voor dat er éérst druk op de poorten staat vóór je de spoel aanstuurt!!
Meestal bestaat zit inwendig in het ventiel nog een tweede kleiner ventieltje.
De magneetspoel kan het tweede kleinere ventieltje aansturen, maar je heb uitwendige perslucht (vier à zes bar, droge perslucht) nodig zodat het kleinere ventieltje het hoofdventiel kan doen open of dicht gaan.
Dus de opmerking van GJ is belangrijk !
maar je heb uitwendige perslucht nodig ...
Is bij voorgestuurde ventielen de normaalste zaak van de wereld 
Dat zoals bij deze Lucifer het "houdcontact" ook pneumatisch is heb ik nog niet gezien.
Nooit te oud dus 
[Bericht gewijzigd door OXO op (31%)]
Op dinsdag 7 oktober 2025 14:30:06 schreef OXO:
[...]
Is bij voorgestuurde ventielen de normaalste zaak van de wereld
Dat zoals bij deze Lucifer het "houdcontact" ook pneumatisch is heb ik nog niet gezien.
Nooit te oud dus
het staat er notabene groot op.
Het is niet alleen belangrijk dát er druk op staat, maar zeker ook vóór er een spoel word aangestuurd! Anders loop je de kans dat de schuif ergens in een "halve" positie komt waar ie pas weer uit gaat als ie zowel druk- als spanningsloos is gemaakt.
Net weer op de werkbank een test uitgevoerd, alles drie keer gecontroleerd met luchtdruk op het ventiel. Maar helaas het werkte nog steeds niet.
Daarna viel het mij op dat het staafje met de plunjer waar de spoel overheen geschoven wordt er anders uit zag dan bij het oude ventiel.
Deze frontplaat er bij beide ventielen
afgehaald en de plunjer er in gezet en vervolgens de spoel in beide standen bekrachtigd. Bij eentje bleef de plunjer op en neer trillen maar bij de andere werd deze wel aangetrokken.
Toen heb ik dit frontplaat verwisseld van het oude naar het nieuwe ventiel en toen werkte het wel.

Ik vermoed dat een van deze frontplaatjes gemaakt is voor een dc spoel en dat de andere voor ac gemaakt is en dat het ringetje die je erbovenop gelast ziet zitten een zogenaamde shading coil is die er dus voor zorgt dat het magnetische veld niet bij iedere nul doorgang wegvalt.
Ik vermoed dat een van deze frontplaatjes gemaakt is voor een dc spoel en dat de andere voor ac gemaakt is
Goed gezien ... alles valt op zijn plaats ... mogelijks verkeerde uitvoering besteld dus.