Freaky
Meten is weten
Beste allen,
Er staat een RCF art912-A op de plank. Klacht: Doet niets meer.
Na een paar controles: zekering in netplug is blown, ook de zekering 6.3A op het board zelf.
Ondertussen wat metingen gedaan, Gelijkrichter ok, MOSfets eindtrap zijn gemeten en ok,
in de voeding zijn 2 MOSfets defect (STP20NM60FD)
Domweg vervangen lijkt me niet slim, ze worden aangestuurd door een NPN/PNP paartje en ook een driver :IR21531
NPN/PNP paartjes zijn getest en ok.
Heeft iemand reeds deze actieve speaker hersteld, tips?
Eventueel schema voorhanden?
Heb een mailtje gestuurd naar RCF voor het schema - nog geen antwoord ontvangen.
Mijn dank is groot.
De voeding zal wel een switcher zijn. Als je een scoop hebt kan je kijken of de driver iets doet, daarbij kan je de powertorren nog wel even weglaten.
Freaky
Meten is weten
Goede namiddag,
De voeding is inderdaad een switcher, morgen nieuwe MOSfets plaatsen en zonder eindtrappen de voeding aan de praat proberen krijgen.
Ondertussen kreeg ik antwoord van RCF Italie met een adres in Duitsland om de speaker te laten herstellen of spare parts aan te kopen. Dat is dus niet de piste die ik wou, kon maar proberen.
Vanavond doen we verder...
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik ben op dit moment bezig met herstel van een aantal van deze modules. Ik heb geen schema maar wel een werkende module ernaast liggen. Mocht je het een idee vinden kan ik jou module ook proberen te fixen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is de PFC stuk van die voeding? zie je vaker, veelal geregeld door een obscuur smd ic'tje wat vaak ook om zeep is gegaan als de fets eruit geklapt zijn. de hoofdvoeding draait op een hogere DC als 310VDC in dat geval, de PFC maakt deze voeding.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Voor zover ik kan zien zit er geen PFC in dit ontwerp. Heb gemerkt dat deze reeks behoorlijk gevoelig is voor een wat hogere netspanning. Als de voeding klapt worden een aantal componenten zodanig beschadigd waardoor ze niet meer leesbaar zijn. Een schema kun je ook vergeten, er zwerft ergens op google een zelfgetekend schema maar dat klopt niet helemaal.
Ik heb een aantal defecte modules die allemaal op dezelfde manier defect zijn geraakt. Heb gelukkig beschikking over 1 prima werkende module, eea is nu dus makkelijk te vinden en na te meten.
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:06:19 schreef DJohnny:
Voor zover ik kan zien zit er geen PFC in dit ontwerp. Heb gemerkt dat deze reeks behoorlijk gevoelig is voor een wat hogere netspanning. Als de voeding klapt worden een aantal componenten zodanig beschadigd waardoor ze niet meer leesbaar zijn. Een schema kun je ook vergeten, er zwerft ergens op google een zelfgetekend schema maar dat klopt niet helemaal.Ik heb een aantal defecte modules die allemaal op dezelfde manier defect zijn geraakt. Heb gelukkig beschikking over 1 prima werkende module, eea is nu dus makkelijk te vinden en na te meten.
En dus reverse-engineering je dat printje en teken het schema op, toch? 
DJohnny
Ik heb ervaring genoeg met het herstellen van RCF en DB technologies eindtrap modules. Over het algemeen lijkt het design wel op elkaar. Ik heb deze 912 modules nog niet heel goed aangekeken, maar zo op het eerste gezicht lijkt het voedingsgedeelte niet veel anders als van de voorgaande reeksen. Mocht dat zo zijn dan is een schema tekenen meer werk dan het repareren zelf, en kan een schema van een ouder model welke wel op elektrotanya.com staan worden gebruikt als referentie. Maar goed, dat weet ik pas zeker als ik ze op de bench heb.
Freaky
Meten is weten
Goedemorgen,
Pas morgen heb ik de Mosfets binnen (2 in de voeding) en het driver IC IR215315.
Verder vind ik geen componenten in sluiting of dergelijke.
Reverse engineering is 'lastig' 1. Mijn ogen willen niet zo goed meer mee, en 2. de print is zwart afgelakt....
Bij de module dat ik heb is er niets zichtbaar defect, de diodes aan de gates zijn ok, de npn/pnp drivers zijn ook in orde.
Mijn bevindingen of vooruitgang zal ik vrijdag posten.
DJohnny
Voor je de fets en het IR ic plaatst eerst checken of de voeding van de ics aanwezig is en klopt, en het klokje loopt. Anders blaas je de boel meteen weer op.
Freaky
Meten is weten
Als ik het goed begrijp zit op het IR IC een weerstand en condensator om de klokpuls te genereren.
Weerstand op mijn module is 6k8, alhoewel in de datasheet recommended 10K staat.
EDIT: Oscillator loopt op out LO side van het IC, voedingsspanning is 15.37V
Morgen de MOSfets erin en testen.
tav DJhonny, heb jij al de voedingsspanning kunnen meten op de IR21531? Volgens de datasheet zit er een zener in het IC op 15.6V - heel dichtbij wat ik meet tussen VCC en COM
[Bericht gewijzigd door Freaky op (22%)]
DJohnny
Dan heb je geluk! Die van mij mankeren helaas wel wat meer. Maar veel muzikaal plezier gewenst met je gefixte module!
Freaky
Meten is weten
Soms moet je inderdaad wat geluk hebben, post evt je bevindingen van wat jij op de modules hebt vervangen, ik verwacht (later) nog van dezelfde modules, de man in kwestie heeft 12 dergelijke RCF's.
Succes met het repareren ervan.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
@Freaky
Als je nog eens aan een schakelende voeding werkt, doe dat bij voorkeur met een serie gloeilamp in de netspanningsleiding. (40 tot 100 watt of zo)
Dan kun je zonder schade aan je voeding zien aan de lamp wat zijn status is.
- Brand hij bij inschakelen meteen best fel en blijft dat doen?
Dan is er sluiting in de voeding. - Licht hij op en gaat meteen weer uit en doet dat repeterend?
Dan detecteer je startpogingen wegens te lage spanning door de serielamp, hij mag er dan tussenuit. - Licht hij even op bij inschakelen en brand hij dan zwakjes of niet?
Dan kan je zonder de serielamp verder.