De eerste uitrol van energiemeter vervangen hebben we verstek laten gaan.
Onze buurvrouw gaf aan voor energie "verschillend tarief per uur" te betalen.
Dat vereist wel een "slimme meter" en bracht ons op andere gedachten.
We hebben geen zonnepanelen en hebben ook geen plannen tot aanschaf.
De tweede uitrol, nu een half jaar geleden, ingestemd met plaatsing ervan.
Onze energie leverancier, een relatief klein bedrijf in het noorden van het land
vewerkte de nieuwe gegevens in een nieuwe kortlopende overeenkomst.
In deze nieuwe overeenkomst was sprake van een hoger voorschotbedrag.
Op de website van de nieuwe leverancier prijkt een pagina met schattingen
van de tarieven voor de volgende dag.
Mijn vrouw is daar redelijk fanatiek mee: vaak draaien twee wasmachines,
de droger en de vaatwasser tijdens zonnige uren van de dag.
Nog steeds wordt het hogere voorschot in rekening gebracht.
Desgevraagd gaf de energie leverancier aan wel degelijk per uur een verschillend
tarief in rekening te brengen en aan het einde van het jaar "de rekening op te maken".
Vreemd, want in het tijdperk van onze draaispoelmeter veranderde het voorschot af
en toe op basis van berekening van gemiddelden.
Het antwoord daarop klink als een ingestudeerd marketing-verhaal, maar voordat ik overstap
naar een andere leverancier wil ik dat (al is het maar voor mezelf) onderbouwen.
Energie vergelijkers wordt lastig omdat het tarief afhankelijk is van tijdstip.
-
Vertrouwen is goed, maar het liefst zou ik middels steekproef willen verifiëren of de berekening klopt.
Ik kan me indenken dat verbruik per uur uit de meter kunnen worden gehaald/gedownload.
Maar gepubliceerde tarieven zijn prognoses op basis van weersvoorspelling.
Wellicht is actuele netbelasting (opbrengst windmolens + zonnepanelen minus energie vraag)
bepalend voor het uiteindelijek uurtarief. Die publicatie van tarieven vooraf is wellicht niet bepalend.
Uitlezing op de meter zelf beperkt zich tot twee staffels, te weten "Levering laag" en "Levering hoog".
Met een verschillend tarief per uur (en later zelfs per kwartier las ik in het nieuws) kan ik daar niets mee.
Heeft iedereen met dit fenomeen te maken of is er toch een manier om de leverancier te controleren?
De uurtarieven kunnen pas kort van tevoren worden vastgesteld. Die zijn niet alleen afhankelijk van de weersverwachting, maar ook van het actuele weer en van de vermogensverdeling in het net.
Als ze het eerlijk willen doen moeten ze bij de jaarafrekening per uur aangeven wat het verbruik was en wat in dat uur het tarief was. Kort gezegd: ze moeten alle informatie geven die jij nodig hebt om de rekening te kunnen controleren.
Je zou ook een energiemonitor kunnen kopen. Die meet op ieder ogenblik wat je verbruik is (elektra en gas, en eventueel water), en vermenigvuldigt dat steeds met het op dat moment geldende tarief. Om dat te doen haalt hij steeds de beursprijs op van internet.
(Je kunt zo vaak je wilt controleren of dat klopt, door zelf die beursprijs op te zoeken op een van de vele sites.)
Energiebelasting (ca. 12 cent), leveringskosten (afhankelijk van leverancier, meestal zo'n 2 cent) en zo nodig BTW-tarief vul je eenmalig zelf in bij ingebruikname, of wanneer daarin verandering komt.
Zo zie je op het display van de energiemonitor, of op je telefoon, wat je per dag, week, etc. verbruikt, in kWh en in geld.
Bij het display op het voorbeeld hieronder kun je zelf instellen wat je in de verschillende velden wilt zien. Hier staan rechtsboven de kosten voor gas, maar je kunt op dezelfde manier die voor elektra instellen.
Historie en totalen bekijk je in de app op de telefoon.
Ja, wat FET aangeeft werkt prima. Wij hebben dat van Home-Wizard en de eindafrekening klopt precies met wat we gebruikt hebben.
Maar je kunt er nog veel meer mee, kijk maar eens op de site van Home-Wizard.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 7 oktober 2025 23:03:10 schreef KlaasZ:
De uurtarieven kunnen pas kort van tevoren worden vastgesteld. Die zijn niet alleen afhankelijk van de weersverwachting, maar ook van het actuele weer en van de vermogensverdeling in het net.
Afhankelijk van je definitie van "kort" klopt dat.
Maar de productie en zo wordt de dag vantevoren geschat en dan worden de tarieven vastgesteld en gepubliceerd. Dus wat je vrouw doet loopt niet aan tegen stomme dingen als "toch minder zon nu is de elektriciteit duurder".
Op dinsdag 7 oktober 2025 22:25:33 schreef Ad_3:
Maar gepubliceerde tarieven zijn prognoses op basis van weersvoorspelling.
Ja, maar de tarieven worden dus de dag vantevoren bekend en gepubliceerd.
Met een verschillend tarief per uur (en later zelfs per kwartier las ik in het nieuws) kan ik daar niets mee.
Je hebt toestemming gegeven om de meter ieder uur uit te lezen voor deze betaalmethode. Als je wil kan je iets aan de P1 poort hangen en per 1 of 10 seconde zien wat de meterstand is. Die informatie wordt aan jou beschikbaar gesteld, als jij dat wil kan je die gebruiken. [/quote]
Je kan als eerste natuurlijk via een portaal bij je je energieleverancier je verbruik per uur opvragen. Dit is meestal de volgende dag beschikbaar. 'Handmatig' kan je dan via steekproeven de boel controleren.
Met een P1 module kan je de boel geautomatiseerd bijhouden en controleren.
Als je geen P1 meter hebt kan je toch via een derde partij je meterstanden opvragen. Ik gebruik enelogic.com. Je hebt daar allerlei grafiekjes over je verbruik, ze houden ook rekening met temperatuur via een weerstation naar keuze en ook een P1 meter kan je via hun portaal gebruiken voor direct werkelijk verbruik.
Voorbeeld grafiek, details per 15 minuten:
Export naar CSV per 15 minuten:
"quantity","rate","type","meter-type","meter-label","datetime"
"2228.121","180","electric","Slimme meter","","06-10-2025 00:00:00"
"2228.132","180","electric","Slimme meter","","06-10-2025 00:15:00"
"2228.164","180","electric","Slimme meter","","06-10-2025 00:30:00"
"2228.189","180","electric","Slimme meter","","06-10-2025 00:45:00"
"2228.201","180","electric","Slimme meter","","06-10-2025 01:00:00"
"2228.213","180","electric","Slimme meter","","06-10-2025 01:15:00"
Met gebruik van een API/excel kan je deze gegevens weer aan de gegevens van bijvoorbeeld epexspot.com voor de prijzen koppelen.
Je maandelijks voorschot is uiteindelijk een stuk service. Ik heb het heel klantvriendelijk gezien dat je het zelf online kan instellen, soms moet je ervoor bellen en bij budgetaanbieders willen ze waarschijnlijk liever fors factureren en dat na de jaarafrekening weer terugstorten.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (15%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb dit scenario tijdens de invoering van de "slimme" meter (2014) al aangekaart, toe werd ik nog weggehoond, inmiddels is het realiteit.
Energie bedrijven komen straks met 5 a 6 tarieven per dag ipv het huidige dag / nacht tarief. De rekening word zo volkomen onduidelijk voor de consument, bewijs jij namelijk maar dat die wasmachine tijdens de goedkope periode draaide ipv de dure.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1597934#1597934
Bedankt voor al jullie reacties, (pas) nu zijn mij een aantal dingen duidelijk geworden.
Ik beschouwde de gepubliceerde tarieven daags tevoren als slechts een prognose
waarbij de uiteindelijke afrekening heel anders kan zijn.
Inderdaad lijkt me de netbelasting ook factor van belang en die niet een dag eerder kan worden ingeschat.
Uit jullie relaas maak ik op dat de gepubliceerde tarieven bij de provider wel bindend zijn.
Dat maakt het een stuk gemakkelijker, maar voor volledige transparantie is méér nodig.
De P1 poort was me al opgevallen, maar het nut om die data te vergaren leek me zinloos.
Wellicht moet ik aansturen op een andere leverancier (of andere overeenkomst bij dezelfde leverancier):
In de huidige overeenkomst is sprake van een vast voorschot waarbij de eindafrekening aan het einde van het jaar wordt verricht. Daarbij valt niets te controleren lijkt me...
Op de website van de provider zie ik wel de prijs per uur met daarbij gemiddelden per dag/maand/jaar,
maar dat geeft geen enkele controle over hetgeen ons in rekening wordt gebracht.
Dat bracht me ertoe om de overeenkomst nogmaals onder de loupe te nemen.
Bij nader inzien bevat de naam iets vreemds:
Het contract wordt genoemd: Contract type: Variabel Dynamic Prices Yearly
Binnen dat contract staat: U betaalt een dagprijs voor gas en een uurprijs voor stroom.
Op de website zie ik iets eigenaardigs: (zie bijlage Overzicht energie.jpg).
En de meest gedetailleerde tabel is (zie bijlage Dag tabel.jpg).
De kolom "inkoopvergoeding" (zie bijlage) leek me alleszins redelijk, maar qua uitwerking
lijkt deze hele missie op een tombola waar je geen enkele controle over hebt.
Of zie ik iets oiver het hoofd?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De dagtabel zou minimaal een uitwerking per uur moeten hebben als je enige controle wilt doen. Aan een totaal per dag heb je niets kwa controle als er sprake is van een contract met uurtarieven.
Als je als energieleverancier een contract aangaat met variabele tarieven, zeg voor het gemak per uur, dan loop je een groot debiteurenrisico. Je weet immers nooit op welk moment, hoeveel en tegen welk tarief er wordt afgenomen.
Als je dan een keer per jaar een afrekening mag versturen, dan ontkom je er niet aan om te werken met hoge voorschotbedragen. Dat is kwestie van risicobeperking. Wellicht dat er ook contracten zijn waarbij per maand wordt afgerekend?
De dagtabel zou minimaal een uitwerking per uur moeten hebben
Die tabellen héb je al. Je kunt op ieder moment in de app van je provider kijken welke kosten je - volgens hun - hebt gemaakt.
Hier is mijn afrekening van gisteren, onderverdeeld in uren (links), en van zomaar een maand uit de historie, onderverdeeld in dagen (er zijn nog meer terugzoekmogelijkheden):
Je kunt in de app of op de site van je eigen homewizard of dergelijke kijken of die hetzelfde zegt. Als je alle tarieven goed hebt ingevuld zul je zien dat het uitkomt.
Ik ben ruim 2 jaar terug overgestapt van Eneco naar Anwb ( heb alleen elektra, geen gas).
Ging van 78 naar 56 euro p/m met variabel tarief.
Een dag er voor zie ik ook netjes de tarieven van de volgende dag.
En het verbruik zie ik per uur netjes in een grafiekje, alles op de site en/of app.
Einde van het jaar nog geld terug gekregen terwijl dat bij de vorige niet zo was.
Die afstand afleesbare meter ( dat ding is echt niet slim
) en overstap heeft bij mij zeker nut gehad.
Op woensdag 8 oktober 2025 18:27:38 schreef Tinus22:
Als je dan een keer per jaar een afrekening mag versturen, dan ontkom je er niet aan om te werken met hoge voorschotbedragen. Dat is kwestie van risicobeperking. Wellicht dat er ook contracten zijn waarbij per maand wordt afgerekend?
De uitwerking kwam inderdaad niet overeen met mijn verwachtingspatroon:
Deze provider bood enkele jaren geleden een beter tarief dan de voormalige leverancier.
In die periode hadden we een draaispoelmeter, de huidige energieleverancier hanteerde een verdeelsleutel
voor omrekening naar hoog/laag tarief. Af en toe werd het voorschot verhoogd maar ook periodiek verlaagd.
Omzetting naar een meter met communicatiemodule vergde kennelijk een nieuwe overeenkomst.
Die nieuwe (variabele) overeenkomst was meteen gebaseerd op flinke verhoging van het voorschot.
Dat ondermijnt een beetje het vertrouwen dat ik lange tijd in ze heb gehad.
Ze hebben geen eigen app maar wel een pagina met tarieven voor de volgende dag.
Op de website louter een verbruik per dag terug te vinden, dat maakt naar mijn mening iedere vorm van controle onmogelijk.
Aan de reacties die ik van jullie heb ontvangen maak ik op dat transparantie wel mogelijk is. Mijn dank daarvoor.
Op woensdag 8 oktober 2025 23:37:55 schreef revado:
Zo zie ik het in de app per uur. [bijlage]
Dit resultaat ziet er transparant uit.
Het risico aanvaardend dat de grens van off-topic nu wordt overschreden:
ANWB komt vaker voor, bij vergelijkingen lijkt Budget Energie voor ons meer dan 10% lager uit te vallen.
Ik zoek nog even verder (vooral naar addertjes), maar fijn om te weten dat verregaande transparantie toch mogelijk is.
Bedankt voor het delen.
@Frederick E. Terman
Mijn vrouw is gecharmeerd van dit overichtsplaatje.
Is dat het resultaat van een provider of app?
Dit zijn twee telefoon-schermbeelden naast elkaar geplaatst.
Het zijn beelden uit de app van de provider (ophalen bij App store of Google Play).
De app werkt natuurlijk alleen voor deze provider; andere hebben andere apps, maar de informatie zal wel ongeveer hetzelfde zijn. De ANWB-app van @revado bijvoorbeeld lijkt er ook wel op.
Ik ben het met mijn vrouw eens en vind de app van uw provider ook het meest transparant.
Tevens is berekend voorschot ook beduidend (40%) lager dan we nu kwijt zijn.
Bedankt voor het delen.
Boudie
Vervangen DOOR.
Bij een dynamisch tarief (daar heb je het over) zijn er geen "addertjes onder het gras".
De tarieven zijn altijd gebaseerd op de day-ahead-prijzen van de EPEX-SPOT, de Europese veiling voor elektriciteit en zijn dus altijd een dag eerder bekend en vast.
Elke dag weet je iets na 13:00 uur hoe laat je de volgende dag je auto moet laden of de was moet draaien.
Het enige wat je zelf hoeft te vergelijken is het vaste tarief van de provider, circa 6 tot 8 euro per maand en de opslag per kWh, meestal rond de 2 cent per kWh.
De rest (energiebelasting, nettransport etc) is bij elke provider exact gelijk.
Het hangt van je verbruik af wat voor jou doorslaggevend is: vaste kosten of opslag per kWh.
Bij een provider als Tibber betaal je geen voorschot; elke maand reken je je exacte verbruik af.
Dat betekent dat je in de winter fors moet betalen en in andere maanden soms geld teruggestort krijgt.
Ik betaal over sommige maanden 120 euro (wegens EV) en in andere maanden, als ik in het buitenland ben, krijg ik soms 10 euro terug.
Je moet dan wel een potje aanhouden om dure maanden op te vangen.
Bij de ANWB (daar zit ik met dynamisch gascontract) brengen ze juist wel een vast voorschot in rekening. Maar er zijn er ook die het weer anders doen, zoals easyEnergy (vast voorschot met maandelijkse afrekening; wordt je echt gek van).
Het is maar net wat jou het beste uitkomt of je de manier van afrekenen meeneemt in je vergelijkingen.
Maar nogmaals: er zitten geen "addertjes onder het gras".
Er zijn wel veel mensen die geen kleine letterjes kunnen lezen... 
Op maandag 13 oktober 2025 21:16:14 schreef Boudie:
Maar nogmaals: er zitten geen "addertjes onder het gras".
Er zijn wel veel mensen die geen kleine letterjes kunnen lezen...
Volledig mee eens, maar soms zijn er aspecten die net even anders zijn dan voorgespiegeld.
Veel energieboeren (ook deze, ben net overgestapt) presenteren berekend maandtarief waarbij de (welkoms)korting is geintegreerd. In dit geval 100,- op jaarbasis, maar bij meneer Ben is dat vaak 350,-
Vergelijk je dat met een leverancier waar je al langere tijd van af neemt dan lijkt het aanbod onterecht aantrekkelijker.
Probleem dat ik ervoer was dat de (voormalige) relatief kleine energie leverancier geen eigen app heeft maar slechts
tabellen (zie boven) produceert die naar mijn inzicht controle erg moeilijk maken. Vandaar dat ik dit topic ben gestart.