kabel mono Blaupunkt autoradio 6-pin DIN naar 3.5mm plug

Ik ben het gebruikelijke kabeltje aan het maken om mijn jaren 60 Blaupunkt autoradio te koppelen aan een apparaat met 3.5mm audio uitgang (in mijn geval een oude iPhone). Ik vraag me alleen af wat de functie is van de 4.7kOhm weerstanden, zie: https://www.vintage-radio.net/forum/attachment.php?attachmentid=23294&d=1235289624

Aangezien ik gebruik wil maken van eenaderig snoer (mono) met de afscherming voor de aarde, moet ik dan op de enkele draad ook 4.7 kOhm gebruiken? Ik soldeer de monodraad op beide signaaldelen van een stereo 3.5mm plug.

Oh ja, ik ga de tuner volledig omzeilen en pin 1 niet gebruiken.

Die weerstanden is alleen om een soort van kanaalscheidig te krijgen, zodat de 2 ingangen elkaar niet beinvloeden.Ik denk dat je de draad direct an de plug kan solderen, wel even kijken of het signaal niet te hard is, dan krijg je oversturing en dus vervorming. Anders moet er alsnog een weerstand tussen.

De beide weerstanden nemen de linker en rechter kanalen samen zodat een mono signaal voor de autoradio ontstaat.
Bij een kabel met 1 signaal draad komen de weerstanden in de 3,5 mm jack. Met 1/8 W weerstandjes past dat gewoonlijk wel.

Als u de weerstanden om enige reden weg wilt laten zou u enkel links aan kunnen sluiten. De uitgangen direct op elkaar aansluiten is niet netjes en kan vervorming e.d. geven. Schade lijkt onwaarschijnlijk, maar het is onmogelijk alle 3,5 mm uitgangen en audio content te beoordelen.

Die weerstanden zijn er voor de de zekerheid, het kan voorkomen dat je niet zo maar L & R aan elkaar kan hangen, het signaal van de een komt dan "te hard" (hard in de zin van krachtig) op de andere en die zou dan dat willen compenseren, cq is te laagohmig, of zoiets en dan krijg je vervorming.
Maar je kan het proberen uiteraard maar als je dan een andere geluidsbron aansluit dan kan het weer anders zijn.
Aan de andere kant, 4k7 zal ook een verzwakking geven, die misschien wel nodig is om fijn te kunnen regelen, kwestie van testen.
De weerstanden kun je mooie verstoppen in een krimpkousje.

Ah, dat komt overeen met mijn observatie dat de oude iPhone met 3.5mm aansluiting beter gaat dan een nieuwere met een Belkin Lightning naar 3.5mm adapter. Daar lijkt inderdaad vervorming op te treden, en niet bij elk nummer.

Ik zie online metal film weerstanden en carbon film, maakt dat nog uit? Of moet ik voor zulk oud spul sowieso koolstof gebruiken? ;-)

Dank voor de snelle reacties!

Ik ga eerst eens kijken of ik de weerstandjes in de 3.5mm plug kan krijgen met een krimpkousje eromheen. Anders kan ik altijd nog een stukje tweeaderige kabel laten overgaan in eenaderig met de weerstandjes.

[Bericht gewijzigd door Gazelleer op (56%)]