Ik heb een elektrische scootmobiel met de twee batterijen heb ik samen 24v tot aan de controle module (in bijlage) hoe kan ik deze testen... want de scootmobiel werkt helemaal niet en krijgt ook niks op het scherm. Ik ben hier een complete leek in dus als deze vraag hier niet terrecht is laat je het maar gerust weten.

Voor toepassingen als elektrische fietsen of scootmobiels wordt tegenwoordig een BLDC motor gebruikt. Die dingen aansturen is iets wat pas de laatste jaren goedkoop kan.

Er zit dus een "Electronic Speed Controller" in en dat ding is best ingewikkeld. Dus zomaar: "meet of je daar nog spanning hebt, anders is Q1 stuk" is niet echt mogelijk.

begin simpel, accu's nog wel goed ( ook onder last van zeg 5A ) en de bediening is niet door vocht aangevreten? dat laatste komt ook vaak voor. plastic over de knoppen gaat stuk en het is zo rot..

Het testen van zo een losse module is zonder verdere andere onderdelen niet te doen. Als je dat wilt testen heb je op zijn minst een goed werkende scherm module nodig. Maar vaak moet de motor zelf ook aangesloten zijn.

Wat je wel kan doen is het ding open schroeven en kijken of je een defecte zekeringen of andere visuele defecten kan vinden.

Het scherm moet zelf wel eerst spanning krijgen uit deze module. Dan zou op zich nog wel te meten moeten zijn. Maar de kans is best groot dat het scherm module zelf defect is of dat er een door vocht slechte verbinding is ontstaan. Dan kan je nog die connector schoonmaken met wat schoon maak alcohol. Beste om geen agressieve reinigingsmiddelen te gebruiken. Thinner kan nog wel dat vervliegt erg snel.

Voor toepassingen als elektrische fietsen of scootmobiels wordt tegenwoordig een BLDC motor gebruikt.

De controller heeft 3 x 2 grote aansluitlippen. Dat zijn er 2 voor een accu en de derde is dan voor een gewone DC motor. Dat maakt repareren en doormeten al eenvoudiger.

Ik ben hier een complete leek in dus als deze vraag hier niet terrecht is

De vraag is prima. Maar de kans dat je dit zelf kan repareren is wel erg klein.

Soort van stappenplan zou zijn.
1) laad eerst beide accu's apart op met goede acculader
2) Controleer en meet de accu spanning onbelast en met een 12V autolamp, kan je vast wel ergens lenen.
3) Met aangesloten lamp moet de spanning boven de 12V blijven maar meet dit wel direct op de accu, niet via de draden naar de lamp.
4) Maak alle stekkers en aansluitingen goed schoon met bv thinner of schoonmaak alcohol.
5) Test het met volle en goede bevonden accu's het nog eens een keer.
6) maak de controller open en kijk of er iets zichtbaar defect is en controleer dan ook de eventueel aanwezige zekeringen.
7) Als bovenstaande niets opleverd maak dan een wat goede foto's van de binnenkant van de controller en ook van het scherm en de hoe de aansluitingen er nog uitzien.

Deze regelaar / controller communiceert via R-net dat werkt grofweg net als de CAN-bus in een auto maar dan op veel lagere snelheid en de communicatie is minder kritisch voor fouten.
Je kunt de bediening proberen rechtstreeks aan te sluiten op de controller. Tussen de controller en bediening (met joystick) zit namelijk een verlengkabel met 4 aders / polen; plus, min 24VDC en de communicatiedraden. Het gebeurt nog wel eens dat er een draadbreuk opgetreden is waar de verlengkabel veelvuldig gebogen is tijdens gebruik van bijvoorbeeld de stoelverstelling.

Door de joystick rechtstreeks op de controller te klikken kan je dat vlot uitsluiten.
Zet de rolstoel wel even met de aangedreven wielen vrij van de grond voordat je door je eigen rolstoel overreden wordt, ze zijn nogal krachtig (als ze het doen :-) )

Hier nog een linkje naar een man die talloze interessante filmpjes gemaakt heeft waarin hij ook jouw module bespreekt;

https://youtu.be/cr5XvBrHaPk?si=LnMlcT0J-9D4QWKR