We hebben een groepenkast die we willen uitbreiden met een driefasen kookgroep (aansluitwaarde: 11100 Watt).
Daarbij willen we ook de PV-groep op een eigen aardlek aansluiten.

Dit is de huidige situatie in de groepenkast:

Hierin is geen ruimte voor uitbreiding, dus zal een installatiekast aan de bovenzijde toegevoegd moeten worden. We denken aan de Hager VKG21Z.
Voor de kookgroep willen we de CDA440D Hager 40A AardlekSchakelaar 4 Polig 30mA Klasse A toepassen samen met Hager MBN620E B20 Installatie Automaat 3P+N.

Voor de PV-groep hebben we de Hager CDA540G - 40A Aardlekschakelaar 2 Polig (30mA) in gedachten.

Het geheel zou er dan als volgt uit gaan zien:

We lopen tegen een paar vragen aan:
- Wat is het verschil tussen de Hager CDA440D aardlek en de CDA440G aardlek?
- Kunnen we de uitbreiding installatie technisch op de voorgestelde manier realiseren?
- Zijn er adviezen of tips waarmee we nog rekening moeten houden?

Neem aardlekautomaten voor die 2 uitbreidingen, dat is een automaat en aardlek in een.
Scheelt je een aantal posities in de kast.

Op zondag 12 oktober 2025 17:15:22 schreef revado:
Neem aardlekautomaten voor die 2 uitbreidingen, dat is een automaat en aardlek in een.
Scheelt je een aantal posities in de kast.

zou ik ook doen, en als je de ruimte hebt neem meteen een vkg22 220x330 kast zoals er al hangt, in de toekomst komt vast nog wel iets bij.

overigens is je verdeling zo best scheef, de 230V groepen zitten allemaal op L1 en L2, op L3 zit alleen 1 fase van die B16 krachtgroep. kijk anders voor 1 aardlek erbij cda240 en 3 B16 automaten en zet die groepen welke al dubbel op de automaten zitten apart op L3.

Mijn voorkeur zou dezelfde kast ernaast zijn, dat scheelt een hele hoop werk. Tenminste als het mogelijk is. Voordeel is dat je voor de toekomst ruimte zat voor extra automaten hebt.

Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van de omvormer of je wel met een 30mA uit de voeten kan. Voor de PV is er van Hager ook een B16A/300mA type, de AFA916H.

Ik zou er ook een kast naast zetten i.p.v. er boven.
Bij een kast er boven zitten al die buizen in de weg, dat moet je dan allemaal opnieuw gaan bedraden.
Op de foto is niet te zien hoeveel bruikbare ruimte er nog rechts of links is. Eventueel een smalle kast nemen.
Die contactdoos kan ook best buiten de kast, neemt nu ruimte in die je nuttiger kunt besteden.

Die wcd en de beltrafo uit de kast halen, en alles herbedraden zodat het beter verdeelt wordt. Die trafo en wcd kan je er dan naast monteren.

Soms heb je de plaats niet voor twee kasten naast elkaar ... ik heb hier ook een drie-etage kastje gebruikt omdat de rest van de meterkast al vol(gebouwd) is.

Ik zou inderdaad die WCD laten vliegen, dat is zonde van de ruimte. En alle drie fasen spul op 1 etage, dan kun je kammen gebruiken.

Dan heb je een reserve enkelfasige groep, en zelfs nog ruimte voor een extra 3~ groep.

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]

- Wat is het verschil tussen de Hager CDA440D aardlek en de CDA440G aardlek?

Was ik ook wel nieuwsgierig naar:
- D(uur): is kwalitatief beter, gaat langer mee, hogere kortsluitvastheid (10kA)
- G(oedkoper): kortsluitvastheid 6kA, minder schakelmomenten, idem trip.

Maar voor een woning maakt dat weinig uit.

een 2 polige CDA240G is ook goedkoper als een CDA540G. de CDA440G is de standaard aardlek, en kost zo 2x zoveel als de CDA440D.

had er recent nog 1 van, lift werd vervangen en de nieuwe lift werkte niet met de 30mA aardlek, kom daar lag t hele pand algemene voeding plat omdat diezelfde 30mA CDA440 aardlek ( oude model ) dus ook voor de 230V groepen zat. tijd voor een ander kastje. lift op dezelfde aardlek zetten tssk..

CDA440D is voo rde Duitse markt bedoeld. Zit weinig verschil tussen de 2 alleen het testknop circuit is anders tussen L1-N L1-L2