Dag forumleden,
Een 24 volt motor heb ik in bezit gekregen en probeer deze op gang te krijgen met een 24 dc voeding, helaas lukt dit niet. Het verbaasde mij wel omdat op accu geen probleem is ondervonden.
Gegevens motor:
24 Volt DC 500 watt
Gegevens voeding:
24 Volt DC 1200 watt
Het uitgangspunt was dat de voeding de motor van het nodige kon voorzien.
Bij deze ben ik zo vrij hier een vraag neer te leggen.
Bij niet aangesloten motor draait de voeding op volle kracht en brandt ook de led.
Bij het inschakelen van de voeding komen er twee korte reacties:
De led brandt een moment en de motor geeft een korte reactie.
Bij het uitschakelen van de voeding speelt zich hetzelfde af.
De verkoper van de voeding heb ik aangeschreven en kreeg de navolgende reactie:
This is a very normal phenomenon. Because the current in the instantaneous start-up is large, it will lead to the instantaneous start-up of the engine (and the speed of the engine rotation reaches the rated speed in a straight line). If you want to prevent jumping, install the screw on a fixed base at the position of the engine base hole.
Hoewel het antwoord ongetwijfeld duidelijk zal zijn voor de kenners begrijp ik deze niet.
Op dit gebied ben ik een leek en leg dit in het forum neer voor een oplossing, ongetwijfeld is deze aanwezig.
Alvast bedankt.

Afhankelijk van de belasting kan de aanloopstroom enorm zijn zonder stroombegrenzer ertussen. Een 1200W voeding is dan veel te zwak.
Aanloopstroom kan makkelijk het tienvoudige zijn of meer. (een lineaire voeding of accu slikt dat nog wel, een switcher schakelt meteen uit...)

Als de motor draaiend wordt aangesloten, dus terwijl hij draait, blijft de voeding het wel volhouden.Maar , idd, de aanloopstroom is vele malen groter, dus de voeding gaat in beveiliging.

Op dinsdag 14 oktober 2025 10:21:45 schreef Tsjop:
Gegevens motor:
24 Volt DC 500 watt
Gegevens voeding:
24 Volt DC 1200 watt

Je voeding is veel te ligt, die kan maar +/- 50A leveren. Je motor is I_nom al +/- 20A. Bij aanloop van je motor is dat +/- 160A, (aanloop is vaak tussen de 6 en 8 maal soms zelfs meer) dat kan die voeding bij lange na niet leveren. En als het een geschakelde voeding is kun je het helemaal wel vergeten.

Kun je niet gewoon een accu gebruiken, of de motor gaan regelen?
Wat is de toepassing precies?

Dergelijke voedingen zijn doorgaans niet ontworpen c.q. geschikt om als ‘motorstarter’ te dienen.
Daarvoor zijn de startstromen, zelfs bij onbelast aanlopen van de motor, veel te hoog. Heeft allemaal te maken met de lage inwendige weerstand van de motor bij stilstand. In jouw geval zou je dan al gauw een 3500 W voeding nodig hebben. Dat wordt hem niet.
Betreft het hier een oude startmotor van een motorvoertuig?

Dag Lambiek,
Er komt een zaag aan de motor, met de accu geen probleem maar de werktijd is beperkt.
Op welke wijze is de motor in aanloop te regelen, heb je eventueel een merk/ type?
Dit lijkt een goede oplossing om de aanloopspanning laag te houden en de gelegenheid te geven op vermogen te komen.
Punt is in dit geval dat er een verloop is van 220 naar 24 volt.

Dag Herbert,
De afkomst is mij niet bekent, betreft geen oude startmotor, mogelijk uit een invalidekar of zo.

Uiteindelijk vermoedelijk van een scooter, foto is van een soortgelijk.

Het probleem is dus de startstroom, die er voor zorgt dat de voeding in "dat is me te veel" mode gaat en dus uitgaat.

Zoek een motor regelaar, zoals deze maar dan geschikt voor die 20A plus wat marge, denk aan 50A of zo.

Dan kan je de motor opstarten in de laagste stand, en dan omhoog draaien.

Met een accu er bij kan ook.

Draai de voeding naar een veilige onderhoudsspanning voor de accu. Dat is dan 13.2V voor een 12V accu, dus 26.4 voor een 24V accu. De motor kan je dan "klabam" op de voeding aansluiten. De "startstroom" wordt dan voornamelijk door de accu geleverd, en de voeding gaat rustig de accu weer wat bijladen zodra de motor een beetje draait.

[Bericht gewijzigd door rew op (31%)]

Er komt een zaag aan de motor, met de accu geen probleem maar de werktijd is beperkt.

Aangezien je al een accu en voeding hebt zou ik gewoon de accu op de voeding aansluiten en dat gebruiken om de motor te starten.

De startstroom komt dan uit de accu terwijl de voeding dan de motorstroom levert.

Je kunt ook een serieweerstand gebruiken van 1 Ohm (500W). Dat beperkt de aanloopstroom tot 24A. Als de motor eenmaal loopt kun je die weerstand kortsluiten mbv een relais of een schakelaar.

Gezien het antwoord van de voeding verkoper gok ik dat het een AliExpress voeding is, die halen meestal hun specs niet.

Begin met een voeding van een betrouwbare partij, een MeanWell via Farnell bv.

Je kunt ook een serieweerstand gebruiken van 1 Ohm (500W).

Een goede vermogens weerstand kan tot 40x aan piekvermogen aan. Een 1Ω 50W weerstand kan dat prima aan.

Maar ik denk dat dit makkelijker is
https://nl.aliexpress.com/item/1005007203376901.html?src=google&pd…

En dan heb je er ook gratis een continu instelbare snelheidsregeling bij.
Het enige wat je dan steeds moet doen is bij het opstarten dan steeds zelf de potmeter eerst op 0 zetten dan de voeding aanzetten en dan de potmeter langzaam opdraaien tot de gewenste snelheid. Het werkt dus niet automatisch

Op dinsdag 14 oktober 2025 13:20:12 schreef Tsjop:

Een zaag, is dat niet een beetje link? En hoe wil je die gaan bevestigen?

Op welke wijze is de motor in aanloop te regelen, heb je eventueel een merk/ type?

Ik heb ooit een regelaar gemaakt voor rolstoelmotoren, je moet aan dat formaat denken. Die motoren zijn zwaarder, zo'n 750 tot 1200W.

Dit lijkt een goede oplossing om de aanloopspanning laag te houden en de gelegenheid te geven op vermogen te komen.

Het gaat meer om de aanloopstroom, die moet je beperken.

Punt is in dit geval dat er een verloop is van 220 naar 24 volt.

Je zou ook voor een zware trafo kunnen gaan en die gelijkrichten en afvlakken en daar een regelaar achter zetten.

Of je koopt een andere cirkelzaag, lijkt mij eerlijk gezegd een stuk veiliger. :)

Hier heb je een voorbeeld van een regelaar.

https://www.fruugo.nl/dc-10v-50v-5000w-200a-dc-motor-verstelbare-snelh…

Dit is de regelaar die ik toen gemaakt heb.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

"Een zaag" klinkt nogal fors voor een motortje van slechts een halve KW. En hoe zit het met het toerental, eventuele overbrengingen e.d.? En bedoelde je te zeggen dat die zaag eerder door een 220 V motor werd aangedreven?
Ik zou e.e.a. eerst eens goed overwegen alvorens weer een investering te doen waarvan misschien achteraf blijkt, dat die niet het gewenste resultaat oplevert.
Het idee van @rew is goed, vooral praktisch gericht maar resultaat is een beetje afhankelijk van het type accu dat je wilt gaan gebruiken.

Het gaat meer om de aanloopstroom, die moet je beperken.

Ja dat klopt wel. Maar de stroom beperking doe je toch echt door de spanning tijdelijk lager te maken. Dus met een weerstand kan dat ook. En naast die weerstand is er dan nog wel een tijdrelais en zwaarder DC relais nodig. En dat moet dan nog in een kastje. Dan denk ik dat de PMW motor regelaar wel zo makkelijk is en dat heb je gelijk er een snelheidsregeling bij.

"Een zaag" klinkt nogal fors voor een motortje van slechts een halve KW.

Dat hoeft niet zo te zijn en dat hangt maar van de zaagsnelheid en de te zagen dikte af.
Met een handzaag kan je prima balken van 200 x 70 doorzagen en zit je denk op max ca 50W, maar dat hou je niet lang vol. Dus met een goede handzaag zit je op een nog lager vermogen te werken en dan kom je er ook doorheen.

Op dinsdag 14 oktober 2025 15:01:08 schreef Roland van Leusden:
Gezien het antwoord van de voeding verkoper gok ik dat het een AliExpress voeding is, die halen meestal hun specs niet.

Ik heb recent 6 verschillende aliexpress voedingen gekocht. Ik test die dan bij binnenkomst op de nominale stroom en dan laat ik ze een uurtje of twee draaien. Eentje was ik voor ik "naar huis" ging vergeten en die heeft 17 uur gedraaid voordat ik hem uitgezet heb (hoe komt het toch dat het hier zo warm is?). 17 uur op de max stroom volgens de verpakking.

Sorry hoor maar, dat vind ik niet onder "haalt de specs niet" vallen.

Er zijn er 3 of 4 getest, er staan er nog 3 te wachten: Ik moet OF wachten op onderdelen (komen vandaag beweert postnl) OF dingen gaan slopen. Ik heb voor dat eerste gekozen.

Er zijn er inderdaad wel die "max 1A" interpreteren als "short time max 1A, long time max 0.5A" (vergeef mij het Chinese accent in die bewoording :-) ).

Mijn PCP compressor kwam met een Chinese 12V 50A voeding, de motor is 250W. Die voeding hield het bij 35A piek wel voor gezien, ging af en toe goed, maar meestal niet. Vervangen door een forse ringkern, brugcel + elco die ik nog had liggen.

Idem met een 12V voeding voor een dieselheater die bij start 10A trekt, pas bij toepassing van een 300W Chinese voeding ging het werken. Nu kosten die ook weinig dus dat boeit niet.

Eentje was ik voor ik "naar huis" ging vergeten en die heeft 17 uur gedraaid voordat ik hem uitgezet heb (hoe komt het toch dat het hier zo warm is?). 17 uur op de max stroom volgens de verpakking.

Sorry hoor maar, dat vind ik niet onder "haalt de specs niet" vallen.

Dat valt me inderdaad erg mee. Maar vraag me wel af hoe warm was die voeding dan, want je hebt dan ook weer een verschil in een voeding die haalt zijn spec's maar word bloedheet of hij word wat warm.

IK ga er toch gemaks halve ervan uit dat een Chinese voeding meer op zijn max draait dan zou moeten, maar je moet eigenlijk ook nooit een voeding kopen die op zijn max moet werken

[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]

Wat voor type gelijkstroom motor is het, bij een seriemotor met het zaagblad direct op de as zal de motor op hol slaan. Daar wil je niet bij staan!

Het is een borstelmotor met permanente magneten ( MY1020 ).

Ik heb precies dit probleem gehad met een dynamotor-omvormer (12v motor waar een 500v generator aan is gekoppeld) voor een GRC-9 buizen-zendontvanger en een zware servervoeding.

De oplossing was simpelweg een dikke weerstand in serie zetten voor een halve seconde ofzo, dan tript de voeding z'n overstroombescherming niet meer. De onderstaande inschakelvertraging kan je aanpassen voor jouw 24v en de weerstanden naar iets dat de stroom tot 50a beperkt (totaal 0,5Ω dus)

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Let even op dat bij het parallel schakelen van de accu en de voeding, de voeding het misschien niet leuk vindt om accuspanning op de uitgang te hebben staan als hij zelf niet aan staat.

Op dinsdag 14 oktober 2025 19:17:41 schreef benleentje:
[...]Dat valt me inderdaad erg mee. Maar vraag me wel af hoe warm was die voeding dan, want je hebt dan ook weer een verschil in een voeding die haalt zijn spec's maar word bloedheet of hij word wat warm.

IK ga er toch gemaks halve ervan uit dat een Chinese voeding meer op zijn max draait dan zou moeten, maar je moet eigenlijk ook nooit een voeding kopen die op zijn max moet werken

De max is altijd het punt waarop hij het thermisch nog net trekt. De buitenkant is dan oncomfortabel heet. En je kan zeker zeggen: Misschien niet verstandig om dan zonder "marge" dit ding in een toepassing te gebruiken waar je snel uren achter mekaar op het max zit.

Dus voor verlichting bijvoorbeeld is het "waarschijnlijk" dat men op een lange, donkere werkdag in de winter gewoon de 08:00 tot 22:00 de hele dag de verlichting op vol heeft. Als je dan 120W aan leds op je 120W voeding hangt, da's niet verstandig. Of dit nu een MeanWell of een andere is. Zou moeten kunnen, maar niet verstandig.

Voor mijn CNC-foam-snijder... Die gebruik ik 2-3x per jaar, dan is ie zo'n 15 minuten aan het snijden, waarna ie weer een paar minuten rust heeft voordat de volgende er in moet. En dat dan 3-4x achter mekaar voordat ie weer een paar maanden rust heeft. Tijdens die 15 minuten gebruikt ie als het goed is 2.5-3A om via een DCDC 4-5A aan snij-stroom te maken. Dat ging de laatste paar keer fout, dus dachten we dat de voeding uitviel (was best wel warm). Dat was de aanleiding dat ik daar een 10A voeding voor heb ingezet en toen een paar vervangers heb gekocht... Het bleek niet aan de voeding te liggen achteraf. (De gloeidraad zit op de uitgang die in een 3D printer de FAN zou zijn. blijkt dat het M107 "FAN UIT" commando niet wacht totdat de voorgaande G1 is afgerond, maar direct uitgevoerd wordt zodra de laatste paar G1 xxx commandos in de queue passen.... Wie dat heeft bedacht... ik mag niet zeggen wat ik met hem zou willen doen.)

@Arco... Gaat dat goed? De weerstand zal zakken tot ongeveer 20% van de originele waarde: 0.2 Ohm. Bij 20A (nominale stroom van de motor) levert dat dus 4V spanningsval en 80W verloren vermogen op.

De max is altijd het punt waarop hij het thermisch nog net trekt. De buitenkant is dan oncomfortabel heet.

Dat is wel wat een van een Chinese voeding zou verwachten maar ik ben het met je stelling oneens.

In vind dat als de omgevingstemperatuur naar zeg naar ruim 40 graden gaat dat een voeding ook nog zijn maximum moet kunnen halen. $0 graden is niet over dreven want zo warm word het hier op die plaats waar mijn voedingen staan, ze staan boven de radiator.

Ik heb eens een delta voeding 30V 10A zo 24V belast en dat word niet oncomfortabel warm, het enige wat me wat tegen viel was de stroom meet weerstand maar daar ging iets van 20W in. Hoewel het een lineaire voeding is worden de eind torren die zonder ventilator op een koelplaat zitten niet eens zo heet. Die bleven koeler dan die weerstand. Die delta blijft ook gewoon werken als het ruim 40 graden is.