Beste,

Het display van mijn oven is waarschijnlijk kapot.
Het betreft een professionele bakkersoven en het vervangende display is reeds besteld, maar volgens de dealer kan het oude display bij het oud vuil.
Ik heb vaker dingen gerepareerd die afgeschreven waren mbv. julle hulp dus wil dit probleem ook weer graag voorleggen. Niet geschoten is altijd mis.

Het display geeft alleen nog 3 rode hoekjes en reageert niet meer op de toetsen.

Hierbij wat foto's. Het is mij een keer gelukt om wat extra getallen in het display te krijgen door wat met de connector te klooien maar daarna niet meer.

Omdat het een modulaire oven (4 identieke modules op elkaar gestapeld) betreft hebben we de printplaat van oven 1 en oven 2 omgewisseld. Volgens de monteur was dit het bewijs dat het display defect was en niet de printplaat (het probleem bleef bij het betreffende deck (ovenlaag).

Ik hoor graag wat jullie denken.
Mochten jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag.

Oven: Duitse makelij, Merk: Miwe. Type: Condo.
De licht blauwe bundel draden links onder gaat naar het display.

er zit vast wel nog wat actieve electronica in die display module. waarschijnlijk een display driver/ multiplexer zoals een max7218 of iets dergelijks.

Dan is de eerste vraag: Zit die connector wel goed vast...

En de tweede is: Als je hulp vraagt om het display te repareren is een foto van de displayprint dan niet op z'n plaats.

(Ik was begonnen met de fotos te bestuderen en kon op de print-op-de-foto dus de achterkant van de 7segmenten displays niet vinden.... )

Timpel_800, kan je een foto maken waarbij de namen van de chips beter leesbaar zijn? Misschien een paar zelfs?

@free_elektron Ik denk niet dat het zo modern is dat dat soort chips gebruikt zullen zijn. Ik verwacht eerder een 8051 CPUtje oid. Maar ik kan me vergissen.

[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]

Beste,

Bedankt voor jullie reacties.
De oven is van bouwjaar 2004.
Excuus voor het niet toevoegen van duidelijke foto's, ik had even niet gezien dat ik de plaat los kon schroeven. Hierbij een hele rits foto's.

Terechte vraag van @rew, de connector zit goed vast, en ik heb het ook met meerdere connectoren geprobeerd. Geen verschil.
Wat overigens wel opvalt: alle connectoren op de printplaat zitten stevig vast en je moet een beetje moeite doen of een pinnetje omhoog trekken om ze los te krijgen, echter de connector van het display klikt niet echt vast, zowel niet in de printplaat van de oven als in het display. Dit is bij alle modules zo.

Hier nog een paar foto's ze pasten niet allemaal in het vorige bericht.

Ik heb ook het nieuwe display binnen, deze ziet er heel anders uit aan de achterzijde. Er zitten geen 'echte' knoppen meer op zoals de oude printplaat. Het is nu alles in een.

D'r zit een kleine CPU op de print:

https://www.ti.com/product/MSP430F1121A

(ik moest 20 sec op reclame van Akmai wachten voordat ik de pagina kreeg. Zucht. )

Er wordt dus "iets" gebabbeld over de bandkabel, en de MSP430 zorgt dat het gedisplayed wordt en stuurt de toetsen terug.

De displays zullen wel gemultiplexed worden. De ULN2803 is dan om de kolommen te driven. D'r zitten ook nog een aantal andere chips op die ik niet direct herken. Als er zo nu en dan segment A-B van een "0" te zien is, dan is er een slecht contact ergens in het "stuur kolom C-D-E-F aan" circuit.

Waarschijnlijk zitten de toetsen ook in de matrix waar ook de 7-segment drivers mee naar GND getrokken worden. Daarom doen dan ook een aantal toetsen het niet.
Hier verdenk ik dus ook de ULN2803 dat die stuk is of iets in die hoek.

-edit- Net het datasheet van die TB62706 opgezocht en dat is een constant current driver naar GND, dat maakt het minder waarschijnlijk dat de ULN de low drive kant is. => Kortom ik verdenk nu iets anders.

Ik vermoed na het goed bekijken van het "gruis" op de print dat er achter die ULN nog PNP torretjes zitten voor de HIGH drive side van de displays.

T1,2,3,4 opdruk 717? Er zitten 4 displays op, zou best kunnen.
Dat verklaart dan niet dat de segmenten CDEF(G?) weg zijn.

Dus moet het ergens anders zitten in de TB62706 aansturing. Dat is een ding met seriele aansturing. Als je de serial-in en out pins eens kunt "doorpiepen" die zitten waarschijnlijk doorgeregen van de CPU naar de eerste en zo allemaal achter elkaar. Als er 1 stuk is doet de rest erachter ook niks.
Kwestie van even uitpuzzelen wat aan elkaar hangt dan kun je uitvogelen wat stuk is.

-edit-
717 => FMMT717 PNP transistor 2.5A (jazeker in een SOT-23 case!) Vce 12V max. Very low VCE(sat).

Als de CPU stuk (MSP340) is wat ook zeker kan, tsja dan is het over en sluiten want die software krijg je never nooit te pakken of je moet een andere exacte dezelfde print hebben en de code kunnen uitlezen wat een zeer geringe kans heeft dat die niet protected is.
Een JLink (Base) ondersteund die chip volgens mij niet (heb ook ergens nog een reverse engineering gevalletje met een 340 en het eens uitgezocht dacht ik).