Beste forumleden
Op mijn kamer thermostaat staat geen ledlichtje waaraan ik kan zien dat de brander aanstaat. De thermostaat is een open of close type. Ik heb nog vrije draden tussen de thermostaat en brander ( 10 m ). Ik had nu gedacht om een ledlichtje ( 3v) in de thermostaat ( nr 5 op de tekening ) te zetten en die te verbinden met de voeding van de gasklep ( 24v ) met een weerstandje van 1K ertussen.
Is dit ok of zeggen julie niet doen, omdat?
Dank u.
Dummy
Dat moet je niet doen! Tenminste niet zonder een extra diode, lees de uitleg hieronder waarom dat is.
-------------------
....
Een (serie-) LED in een aan-uit systeem met bij voorbeeld een Honeywell kwikcontact thermostaat geeft een aanduiding of er warmtevraag is of niet. Dat is duidelijker dan iedere keer de behuizing te openen en de positie van de kwikschakelaar te bekijken.
MAAR: doe dit niet zomaar! De led werkt als gelijkrichter en de gasklep wordt op den duur permanent gemagnetiseerd en blijft op een gegeven moment hangen! Dat kan desastreuze gevolgen hebben. Je zult na de vakantie maar thuiskomen in een woonkamer die 40 graden is en waar het behang van de muur gestoomd is.... Dit is werkelijk gebeurd!
De oplossing is er ook: zet een diode parallel aan de LED (op de juiste manier) zodat er in beide richtingen stroom kan lopen.
.....
Succes
serie toegevoeg op 18 oktober 12:06 omdat de discussie alle kanten op ging. Terecht overigens.
Ik ken jouw type Vaillant niet maar een aan/uit thermostaat zit heel zeker aangesloten:
-Of aan de klemmen RT bij de 24V ( voor de VCW 296 is dat DC)
-Of aan de klemmen RT bij de 230 V
Als je dat al weet en een type nummer van de thermostaat geeft lukt het ons mss iets zinnigs te vertellen.
Ik blijf alleszins af van sensoren, kleppen, etc voor de pcb
Die gasklep kan best eens modulerend zijn, dus daar fijn vanaf blijven.
Als je een aan/uit thermostaat hebt, dan kan het wellicht veel simpeler. Meet eens wat de stroom is door dat lusje, beste kans dat je er gewoon een LED mee in serie kunt zetten.
Type: Vaillant Ecotec Pro VCW-286 /5-3
Gemeten tussen de aansluiting thermostaat open : 28,3 mV
gesloten : 2,4 mV
Thermostaat ; Honeywell Home DT90A.
Dan heb je DC gemeten terwijl het AC is of andersom, die waardes zijn namelijk onzinnig.
[Bericht gewijzigd door Sine op (26%)]
Op donderdag 16 oktober 2025 13:33:11 schreef Sine:
Die gasklep kan best eens modulerend zijn, dus daar fijn vanaf blijven.
Als je de led voedt m.b.v. een door zenerdiode gemaakte 3V-voeding, is er m.i. niks aan de hand.
@Hensz,
Slecht plan, dit is een HR (en waarschijnlijk modulerende) ketel, die gasklep is dus niet enkel open/dicht. En hoeft zelfs geen 24V te zijn.
Kijk, dat meet eens DC stroom, gewoon met de A-meter direct over de contacten als de thermostaat niet verwarmt.
Als dat in de orde van 5-20mA is dan kun je er zonder extra's een LED mee in serie zetten.
Met Sine eens, kan niet zomaar.
Die termostaat is een aan/uit type, maar de ketel heeft een E bus ( niet open therm!) .
Daar kan je niet zomaar een led aan hangen, dna blijft de ketel aan waarschijnlijk.
Misschien beter een Ebus thermostaat kopen, dan moduleert , je ketel netjes.
En dan zie je meteen een icoontje op het scherm als de ketel aan is.
Op donderdag 16 oktober 2025 14:52:20 schreef Sine:
die gasklep is dus niet enkel open/dicht. En hoeft zelfs geen 24V te zijn.
Lijkt me sterk dat die klep nog open is bij 3V. Of is het geen klep maar een kraan die open en dicht gedraaid wordt? In dat geval wordt het lastig idd.
Hi
ben ik nu gek?
Ik zou gewoon een paneellampje met een 24 V gloeilamp aansluiten :
aansluiten op de twee draden van gasklep 5.
bv. deze https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=483733
Het paneellampje gaat gewoon branden aan als de gasklep open staat (24V AC of DC in aan stand).
Ik heb zelf ook een oude ketel (Bosch Heatronic II) waar een klok Aan/uit thermostaat is aangesloten: Honeywell MagicStat 1.
De kamer thermostaat schakelt aan/uit dmv een ingebouwd relais in de thermostaat;
geen Honeywell met een kwikschakelaar (die zijn volgens mij sinds de 1970's al niet meer toegelaten).
Heb hier even de aan/uit thermostaat eraf geklikt.
Spanning is 24VDC en de stroom 21mA.
Dus een ledje in serie en Kees is klaar...
Eventueel nog een parallelweerstandje erover om de ledstroom naar wens te begrenzen
Op een dag gaat je gloeilampje in sluiting en als de aansturing van de klep geen stroombegrenzing heeft mag je de pcb van 250a300€ vervangen.
Het zijn uw euro's. 
Ik ben er altijd van uitgegaan dat het moduleren gebeurt door de ventilatorsnelheid te wijzigen.
Rrpm hoger/lager = meer/minder aanzuig gas
ik vind dit soort indicaties best wel link.
heel erlijk: mijn thermostaten hadden gewoon een vlammetje in beeld (remeha Isense en Honeywell home round)
no heb ik een warmtepomp in mijn huis, dus die brand niet, maar ook daar geeft hij netjes op het scherm aan als hij in bedrijf is.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 16 oktober 2025 15:51:50 schreef OXO:
Ik ben er altijd van uitgegaan dat het moduleren gebeurt door de ventilatorsnelheid te wijzigen.
Rrpm hoger/lager = meer/minder aanzuig gas
Niet alleen, de ventilator zuigt lucht aan, geen gas, en werkt natuurlijk een soort synchroon samen met de gasklep!
Meer gas, meer lucht nodig (hoger toerental ventilator) en andersom.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (20%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 16 oktober 2025 12:02:40 schreef dummy1:
[bijlage]Beste forumleden
Op mijn kamer thermostaat staat geen ledlichtje waaraan ik kan zien dat de brander aanstaat. De thermostaat is een open of close type. Ik heb nog vrije draden tussen de thermostaat en brander ( 10 m ). Ik had nu gedacht om een ledlichtje ( 3v) in de thermostaat ( nr 5 op de tekening ) te zetten en die te verbinden met de voeding van de gasklep ( 24v ) met een weerstandje van 1K ertussen.
Is dit ok of zeggen julie niet doen, omdat?
Dank u.
Dummy
Ik zou gewoon een bruggelijkrichter nemen, dan een LED aansluiten op de + en - met de juiste polariteit (eventueel met een serie- en/of parallel weerstandje) even experimenteren voor de juiste hoeveelheid licht uit de led.
De wissel aansluitingen sluit je aan op de onderbroken thermostaat-lus.
Ofwel in serie met de thermostaat.
EDIT:
- R1 dient zo groot te zijn dat er voldoende spanning overheen valt om de led te laten branden en de ketel normaal te laten werken. (Bij aan/uit instelling)
(Maw er moet dus net zoveel stroom kunnen lopen in het circuit als zonder deze "ledschakeling") - R2 dient ervoor om eventueel de LED stroom te begrenzen en dus minder fel te maken. (mag ook 0 Ω worden.)
Op donderdag 16 oktober 2025 15:25:43 schreef Hensz:
[...]
Lijkt me sterk dat die klep nog open is bij 3V. Of is het geen klep maar een kraan die open en dicht gedraaid wordt? In dat geval wordt het lastig idd.
In mijn geval is die klep bijvoorbeeld 230V en wordt op een of andere manier gemoduleerd, dus nee, daar aan knoeien is een erg slecht plan.
Op donderdag 16 oktober 2025 15:48:03 schreef redguuz:
Hi
ben ik nu gek?
bv. deze https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=483733
Het paneellampje gaat gewoon branden aan als de gasklep open staat (24V AC of DC in aan stand).
Gaskleppen zijn de kleppen van 30 jaar geleden niet meer.
[Bericht gewijzigd door Sine op (37%)]