Hoi.....
ik ben op zoek naar een LDR met deze specificatie
Light 5.4K Ohm
Dark 1M Ohm
deze komt dan in een schakeling die een maximale voedingspanning heeft van 12V
ik zie op internet allemaal LDR`s die > Light 20K Ohm zijn
ik wil eigenlijk wel een LDR de er uitziet als weer gegeven in de afbeelding
weet iemand waar ik deze kan verkrijgen ( een type nummer is ook oké )
Alvast bedankt voor je tijd
Op donderdag 16 oktober 2025 21:30:12 schreef transformer:
Hoi.....ik ben op zoek naar een LDR met deze specificatie
Light 5.4 Ohm
Dark 1M Ohm
deze komt dan in een schakeling die een maximale voedingspanning heeft van 12Vik zie op internet allemaal LDR`s die > Light 20K Ohm zijn
ik wil eigenlijk wel een LDR de er uitziet als weer gegeven in de afbeeldingweet iemand waar ik deze kan verkrijgen ( een type nummer is ook oké )
Laag 5,4 Ohm. Welke stroom wil je er dan doorheen sturen?
Met een opamp erachter bepaal je zelf de drempels rn de stromen aan de uitgang.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik heb er hier een als voorbeeld:
Fel LED Licht: 275Ω (op 4cm afstand)
Stik Donker: >200MΩ
Een met 5,4Ω in het licht ga je niet vinden.
Licht (hoeveel?) en donker (alle licht weg) zijn ook wel een beetje vage begrippen maar donker is de makkelijkste. 
Post eens het schema is van die schakeling, dan wordt wordt het oplosbaar.

Heb je hier iets aan? Die winkel verstuurt op aanvraag ook per briefpost dat scheelt in de kosten want ik ga er maar vanuit dat je niet in de buurt van Groningen woont. Boven Zwolle begint de Groote Leeghte 
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik zie dat TS (heel sneaky) een k achter de 5,4 gezet heeft...
@transformer: het is te doen gebruikelijk om dit soort wijzigingen te voorzien van een "[edit]" tag. Bronvermelding wordt op prijs gesteld...
Dat gezegd hebbende: het wordt een stuk simpeler, al blijven de vragen "hoe licht is licht" en "hoe donker is donker" lastig te beantwoorden omdat (meet)waarden in candela ontbreken. Zelfs vergelijkende waarden als "goed verlichte woonkamer" of "heldere nacht bij volle maan" ontbreken...
- Neem willekeurige - niet defecte - LDR
- Meet weerstand in 'light' (hoeveel lux dat ook moge zijn)
- Meet weerstand in 'dark' (idem)
- Pas één of hooguit twee weerstandjes aan in je schakeling
- Klaar
Als de toepassing niet geheim is, kan ook ieder ander dit voor je uitrekenen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 17 oktober 2025 10:45:22 schreef fatbeard:
Ik zie dat TS (heel sneaky) een k achter de 5,4 gezet heeft...
@transformer: het is te doen gebruikelijk om dit soort wijzigingen te voorzien van een "[edit]" tag. Bronvermelding wordt op prijs gesteld...Dat gezegd hebbende: het wordt een stuk simpeler, al blijven de vragen "hoe licht is licht" en "hoe donker is donker" lastig te beantwoorden omdat (meet)waarden in candela ontbreken. Zelfs vergelijkende waarden als "goed verlichte woonkamer" of "heldere nacht bij volle maan" ontbreken...
Zeker sneaky maar daarmee wordt de LDR keuze wel reuze!
Die vrij exacte waarden zijn ook onzin.
Er is geen component variabeler in zijn weerstand, dan de LDR.
Hoi.....
ik zag na de opmerking van
vergeten
( dat ik die niet ga vinden ) Kwam ik er achter dat ik een type fout had gemaakt
dit heb ik gecorrigeerd
sorry ik zal de volgende keer Dit doen > het is te doen gebruikelijk om dit soort wijzigingen te voorzien van een "[edit]" tag. Bronvermelding wordt op prijs gesteld..
Op donderdag 16 oktober 2025 21:30:12 schreef transformer:
Hoi.....ik ben op zoek naar een LDR met deze specificatie
Light 5.4K Ohm
Dark 1M Ohm
deze komt dan in een schakeling die een maximale voedingspanning heeft van 12Vik zie op internet allemaal LDR`s die > Light 20K Ohm zijn
ik wil eigenlijk wel een LDR de er uitziet als weer gegeven in de afbeeldingweet iemand waar ik deze kan verkrijgen ( een type nummer is ook oké )
Misschien is dit wel een signaal dat een dergelijke LDR (nog) niet echt bestaat. Waarschijnlijk omdat er nog niemand geweest is die een dergelijke LDR nodig had. Je zou een fabrikant kunnen bellen(schrijven) of die een dergelijke LDR speciaal voor jou kan maken.
Ik denk dat je beter je schakeling elektronisch zo kunt aanpassen dat je een normale gangbare LDR kunt gebruiken.
Edit: typefouten gecorrigeerd.
Bijna alle LDR's die ik heb zijn minder dan 1k bij daglicht.
Volgens mij is het niet zo kritisch: lees de bijdrage van FET.
En wanneer er een schema beschikbaar is kun je meer hulp verwachten.
[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (53%)]
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 18 oktober 2025 19:37:59 schreef Brightnoise:
Bijna alle LDR's die ik heb zijn minder dan 1k bij daglicht.
Light 5.4K Ohm
Dark 1M Ohm
Allebei te gelijk gaat heel moeilijk worden.
Dus moet de schakeling waarin de LDR gaat komen aangepast worden aan de LDR die je wel kan vinden en het dicht bij jewens in de buurt komt.
Als de schakeling dat bv niet goed werkt als de LDR onder de 5,4KΩ komt dan mag je in serie met de LDR er bv 4k7 voor zetten. Als de LDR zelf dan 1k word met in serie een 4k7 zit je precies goed.
Maar ik denk dat je je vraag beter kan aanpassen ik wil als "ik wil met deze schakeling van deze website dit maken maar welke LDR heb ik daar voor nodig. "
Venstercomparator nemen? Dan zijn de licht/donker schakelmomenten goed te kiezen. Vaak zit er een LDR is de oudere modellen bewegingsensors voor buiten en zijn geschikt voor hergebruik.
edit:
Of deze schakeling van de CO site:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/107/diversen/bewegingsmeld…
deze komt dan in een schakeling die een maximale voedingspanning heeft van 12V
nonius: deze bijv. old school, no opamps.
nonius
set SCE to AUX.
"ik wil met deze schakeling van deze website dit maken maar welke LDR heb ik daar voor nodig. "
Hm. Ik heb LDR's altijd beschouwd als 'one size fits all'. Ongetwijfeld zullen ze allemaal hun eigen karakteristiek hebben, maar wanneer ik in het verleden een LDR nodig had pakte ik altijd gewoon een willekeurig exemplaat uit de lade 'LDR's'.
Ik vraag me af of OP de zaak niet aan het overcompliceren is. Maar om dat te kunnen beoordelen hebben we een schema nodig