GPS is maar één van de gegevens die je mogelijk kan gebruiken, werkelijk nodig is GPS niet, zeker niet op bekende vastgelegde terreinen.
Goedkope stofzuigrobots zijn het simpelst, die hebben een bumper met microswitches. Een muur of tafelpoot laat de robot een hoek van 90 graden maken en zo 'stuitert' deze hopelijk door de hele kamer.
Maairobots hebben een draad zodat ze niet het erf af rijden, verder werken de simpele uitvoeringen als bovenstaand.
Bovenstaande apparaten met camera of lidar kunnen al een stuk meer. Zo wordt via zichtlijnen bepaald waar de robot kan rijden. Na enkele meters rijden in een gemiddelde kamer weet de robot hoe groot de ruimte is en waar hij zich bevindt. Via een app kan je dan vaak aangeven dat bijvoorbeeld de keuken kan worden overgeslagen.

Een auto kan dit in principe op dezelfde manier doen. Technisch zou het zelfs mogelijk moeten zijn om 'als een mens' de omgeving te scannen en via straatnaamborden de huidige locatie te bepalen. Mensen die oversteken of op een ladder staan worden simpelweg 'gezien' en software bepaalt dan dat er geremd of omheen gestuurd moet worden.

Basiszaken zijn allemaal redelijk 'eenvoudig': blijf op de weg en rij nergens tegenaan. Het wordt pas spannend als bijvoorbeeld een fietser zijn hand uitsteekt om linksaf te slaan, over de baan van de zelfrijdende auto. Moet er dan voorrang gegeven worden, of juist niet. Stel er is iemand aangereden of er wordt piano uit een huis getakeld: ja er is ruimte maar rij je dan tussen twee lijken en onder de piano door of blijf je even wachten.. En hoe lang? of keer je om?

Mensen die oversteken of op een ladder staan worden simpelweg 'gezien'

Zo simpel is het niet. Een camera geeft alleen een statisch beeld of reeks statische beelden. En dat beeld vertalen naar objecten is heel erg moeilijk. Vooral als object en achtergrond in kleur heel dicht bij elkaar zitten. Als er op 2 beelden verschillen zijn is het wat makkelijker want dan heb je een bewegend object.

In China hebben ze dan locaties waar heel veel mensen werken die continu moeten beoordelen wat de computer aan objecten gezien en gemist hebben. Zo word dan AI getraind om beelden te herkennen.

Yep, laag overvliegende vliegtuigen in de avondzon aan de horizon op een heuvel, dat soort dingen ga het maar uitfilteren dat het ongevaarlijk is voor de auto en bestuurder. Maar Mercedes gaat in 2026 autonoom rijden in Duitsland introduceren, ik ben benieuwd.

Mercedes-Benz introduceert in 2026 geen volledig autonoom rijden, maar wel het steer-by-wire systeem in serieauto's en een verbeterde versie van het Drive Pilot systeem dat onder voorwaarden niveau 3 autonoom rijden mogelijk maakt. Dit systeem kan tot een snelheid van 95 km/u autonoom rijden op bepaalde snelwegtrajecten in Duitsland en wordt als eerste uitgerold op de S-Klasse en EQS modellen. Het is niet langer beperkt tot lage snelheden in de file.

Ze zitten op niveau 3 en dan ook maar voor een deel. Terwijl niveau 5 pas 100% autonoom is.

https://group.mercedes-benz.com/innovations/product-innovation/technol…

Zat er een beetje naast....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (82%)]

Op dinsdag 21 oktober 2025 19:29:47 schreef RAAF12:
https://group.mercedes-benz.com/innovations/product-innovation/technol…

Zat er een beetje naast....

Wie?

Maar het is ook marketing om het heel mooi aan te kondigen alsof ze op de top van de wereld staan met hun innovatie.

Mijn opeltje corsa doet ook steer by wire.
Ik doe het sturen en een elektromotor doet het kracht gedeelte. O-)

Op dinsdag 21 oktober 2025 19:41:13 schreef benleentje:
[...]Wie?

Maar het is ook marketing om het heel mooi aan te kondigen alsof ze op de top van de wereld staan met hun innovatie.

Mijn opeltje corsa doet ook steer by wire.
Ik doe het sturen en een elektromotor doet het kracht gedeelte. O-)

Haha :-) Staat ook iets over in de verkeerswegenwet dat sturen mechanisch moet? Typegoedkeuring zal voldoende zekerheid bieden. Maar wel een raar idee dat het stuurwiel vervangen wordt (stappen)motor/solenoïd of iets dergelijks.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

er zijn verschillende mechanismen die gecombineerd worden.
- gps voor routeplanning (buiten), of markers (binnenop de vloer of plafond)
- camera's en/of lidar voor obstakel detectie en besturing binnen de horizon (de horizon is het zichtveld. de robot is niet geinteresseerd in wat er zicht echter een gebouw afspeeld. Hij is daar niet)
- vector predictie : objecten in de horizon gaan volgen om hun koers en snelheid te bepalen en uit te vlooien of dat object zal interfereren met de keors die je zelf wilt volgen.
- virtual borders : bepalen waar er een grens is. een witte lijn, stoeprand en andere begrenzingen (snelheid , stoplichten en dergelijke). het systeem moet dan binnen die grenzen werken.

Dat vergt een flink pak rekenwerk.
https://www.autopilotreview.com/wp-content/uploads/2019/04/tesla-fsd-computer-hardware-image-700x361.jpg

Houd ook rekening met GPS jamming/spoofing vandaag de dag.

Dus alles op GPS zou ik vandaag de dag niet meer doen.

Een gps-rover is tegenwoordig vrij eenvoudig te bouwen met open source software (zoek op Ardupilot). Obstakeldetectie is andere koek !
Enkele impressies van mijn gps-rover (wel eigen sw, geen Ardupilot) : https://youtu.be/yMbmp7c2mrw. Hier op een glad parcours : https://www.youtube.com/watch?v=PtJ49IMEenc