LED-touchdimmer met geheugen: laatste dimstand behouden bij stroomonderbreking via netschakelaar

Hallo allemaal,

Ik heb een 12 V LED-installatie die gevoed wordt via een LED-driver (230 V → 12 V DC).
Tussen de driver en de LED’s zit een capacitieve touch-sensor dimmer (kort aanraken = aan/uit, lang aanraken = dimmen).

Probleem:

Wanneer ik de netspanning via de muurschakelaar uitschakel en daarna weer inschakel, blijven de LED’s uit. De meeste touchsensors met geheugen werken alleen zolang ze onder spanning blijven?

De touchsensor die ik nu gebruik onthoud wel de laatste dimstand, maar alleen als ik de LED’s uitschakel via de touchsensor zelf.
Wanneer ik echter via de lichtschakelaar (netspanning) uitschakel, verliest hij zijn geheugen en blijven de lampen bij het inschakelen helemaal uit (standaard off).

Ik wil graag dat de lampen automatisch weer aangaan in de laatst gebruikte dimstand zodra de spanning terugkeert — dus ook na het uitschakelen van de netspanning.

* De dimstand moet opgeslagen blijven bij stroomonderbreking (in EEPROM of iets dergelijks via kleine microcontroller (bvb ATtiny85?)).
* Bij het terug aanzetten van de netspanning moeten de LED’s direct aangaan in diezelfde stand.
* Eventueel wil ik ook een andere touchmodule (TTP223) gebruiken in plaats van mijn huidige dimmer.

Heeft iemand een schema, idee en/of codevoorbeeld om dit te realiseren?
Of kent iemand een bestaand project of filmpje waar iets gelijkaardigs wordt gedaan (touchbediening + dimmen + geheugen + automatisch aan bij stroomherstel via net)?

Alle tips en suggesties zijn welkom! ?Hartelijk dank!