vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Inderdaad!
Zo had ik laatst een niet bolle "goede" low ESR elko van 1000µF/35 volt, die meette 935µF met een ESR van 11Ω bij 1kHz.
En dat is zeker niet goed.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het gaat bij SMPS om de Dissipatie factor (ESR) die wordt eerst hoog, vervang je ze dan nog niet dan worden ze steeds warmer (intern en zo naast dat koel-ding stonden ze al veel te heet, dus dat gaat dubbel zo snel) en als je dan nog niets doet gaat uiteindelijk ook de capaciteit achteruit en doe je dan nog niets dan gaan ze bol staan. Wanneer ze problemen gaan geven ligt aan het ontwerp van het apparaat. Als alles al krap is bemeten met wazige elco's gaat het eerder fout dan bij een echt goed ontwerp. Ik vind het bizar dat er soms apparaten pas uitvallen als er wat elco's bol staan. (hoewel alles heel snel kan gaan als de stroom maar hoog genoeg is en de temperatuur idem gecombineerd met een ultra goedkoop elco merk.).
DC lekkage is een compleet zelfstandige faal mode net als kathode rupture. Dit komt niet zo veel voor, ik heb het wel de nodige keren gezien maar meestal in heel oude lang niet gebruikte apparaten.
Dit alles kun je simpel meten als je daar de spullen voor hebt (LCR meter en lektester, dat laatste kan ook met een DMM en voeding) Een DMM is een geweldig apparaat maar niet geschikt om slechte elco's te vinden (hooguit de laatste fase als de capaciteit terug loopt maar dan was het al te laat)
Dus ik zou ze gewoon vervangen door iets als Panasonic, Nitchicon, Nippon Chemicon of ander fatsoenlijk merk. Neem 105 graden, low ESR.
Zo ver ik kan zien is het probleem met kleine condensatoren dat ze opdrogen. Ik zie die zelden bol staan, maar ze kunnen wel elektrolyt verliezen en een slechtere ESR krijgen, en dat gebeurt me vaker met kleine condensatoren dan met grote. Naar mijn weten komt dit omdat de lengte van de afdichting relatief tot het volume van het component groter wordt als een component kleiner wordt. Een component waar elke dimensie verdubbelt krijgt een 8x zo groot volume, terwijl de rand van de rubber afdichting maar 4 keer groter wordt.
Als deze condensatoren alleen voor de hulpvoeding en terugkoppeling zijn verwacht ik dat ze geen speciale HF eigenschappen nodig hebben, er zal dan geen grote rimpelstroom zijn.
Aangezien het allemaal nogal dringend was en ik niet zeker was dat het opgelost zou zijn door het vervangen van de andere elco's, is het uiteindelijk een nieuwe voeding geworden.
Als één van de bijdragers er wat aan heeft, wil ik de defecte voeding wel opsturen naar een afhaalpunt in België of Nederland.