Hallo,
Hopelijk is er hier iemand die me op weg kan helpen. Ik heb een 24v voeding, die alleen maar wil inschakelen wanneer ik ofwel de fase, de nul of o.a. de bovenkant van eender welke elco aanraak (met bijvoorbeeld een geïsoleerde schroevendraaier).
De afvlakcondensator na de gelijkrichter heb ik vervangen, want die stond bol. Dat loste het probleem niet op.
Ik heb niet echt een idee waar verder zoeken. Iemand tips?
In bijlage wat foto's en diagram.
Alvast bedankt!
Startweerstand onderbroken? Zoek een stel hoge weerstanden, hier vermoedelijk SMD, van de DC bus naar de controller.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Bij deze eenvoudige voedingen wordt vaak een hoogohmige weerstand ( +/- 1 MOhm) als startweerstand gebruikt. Die willen wel eens onderbroken zijn. Heb vaak meegemaakt dat bij het plaatsen van een meetpen de voeding spontaan opstartte. https://www.circuitsonline.net/forum/view/122224?query=geschakelde+voe…. Ik zie dat tijdens het typen Aart dit al vermeldt.
Op zondag 19 oktober 2025 14:35:55 schreef bdc:
Hallo,Hopelijk is er hier iemand die me op weg kan helpen. Ik heb een 24v voeding, die alleen maar wil inschakelen wanneer ik ofwel de fase, de nul of o.a. de bovenkant van eender welke elco aanraak (met bijvoorbeeld een geïsoleerde schroevendraaier).
Heel dom .... zit er misschien een breuk in de print (of aan de soldering van de printkroonsteen) en is je probleem wellicht mechanisch?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bedoel je aanraken of er op duwen. Als dat laatste het is dan denk ik dat je naar breukjes in soldeer of PCB moet zoeken. Alleen zou ik verwachten dat de voeding weer stopt als je dan loslaat. Als het zonder druk aanraken is dan wordt het lastig.
Heb je gemeten of die primaire echt slecht was (als er zo'n zwart kunststof plaatje op ligt lijkt het vaak of hij bol staat) Dit om zeker te weten dat dat echt de fout was. Als hij echt slecht is dan zou ik even goed nakijken wat je gedaan hebt qua soldeerwerk. bv een trace/pad losgetrokken die nu gebroken is. Meestal zijn er dan wel wel meer elco's rot (meestal = niet altijd
) Zeker omdat ze hier pal naast de heatsinck staan. Een heeft er zelfs trafo tape. Even met de scoop kijken. (secundair, primair is link maar die moet goed zijn, je hebt hem tenslotte al vervangen.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Bedankt voor de reacties en tips!
Het is zeker geen mechanisch probleem, zelfs wanneer je één van de geleiders aan het netsnoer aanraakt start de voeding.
De elco die ik vervangen had, heb ik uitgemeten en die meet nog 5nF ipv 180μF. De 2 niet-SMD-weerstanden kloppen ook nog. Ik zie ook geen verbrande componenten.
De weerstanden waarvan ik denk dat ze samen dan de startweerstand vormen, lijken nog ok als ik ze (op het PCB) uitmeet.
Helaas ken ik er te weinig van om echt verder te kunnen zoeken, dus ik denk dat ik ze dan best gewoon vervang aangezien het nogal dringend is.
Bedankt voor alle hulp en toch weer wat bijgeleerd!
benleentje
Golden Member
De weerstanden waarvan ik denk dat ze samen dan de startweerstand vormen, lijken nog ok als ik ze (op het PCB) uitmeet.
JE zou eigenlijk 1 kan los moeten solderen.
Hoog-ohmige weerstanden kunnen als die verouderen flink oplopen in waarde. Maar dat kan in het circuit niet meten omdat er daar nog veel meer weerstanden zijn die je dan ook meet.
Door het aanraken kan er dan via een andere weg er net nog genoeg stroom lopen zodat het IC wel wil opstarten.
Meestal gaat het dan om weerstanden van 1M ohm of groter.
Ik zie wel een 184 = 180k en een 1503 = 150k zitten.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
C12 en C5 zijn ook aardig kanshebbers. Als een van deze voor de stabilisatie van de voedingsspanning van het regel ic dient kun je ook soort van rare storingen krijgen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik denk beide de moeite waard van het onderzoeken maar dat kan ik niet rijmen met het aanraken van een van de aders van het netsnoer.
Ik kan hele theorieën bedenken met capacitieve koppelingen en dan gecombineerd met wat Benleentje zegt en ook het condensator idee van ex-fietser maar alleen als je dan iets aanraakt wat met het opstart circuit (indirect of direct) heeft te maken, niet het netsnoer. Maar bij een open weerstand kan tijd wel wat doen. Er is ooit een topic geweest over elco's die langzaam veel hoger in spanning werden dan wat mogelijk was. De oorzaak bleek parasitair te zijn. Ik ben kwijt wat het nu precies was, als ik het goed heb kwam het via de nettrafo van de multimeter die er aanhing. ). Dat zou over tijd bij een open weerstand ook kunnen zorgen dat een elco op de power-on wordt geladen via lekstroom over een open weerstand.
Er is natuurlijk de kans op toeval. TS heb je ook gekeken of hij na langer wachten alsnog zelf aangaat?
Op zondag 19 oktober 2025 18:17:17 schreef fred101:
Ik denk beide de moeite waard van het onderzoeken maar dat kan ik niet rijmen met het aanraken van een van de aders van het netsnoer.
Juist, daarom dacht ik mechanisch ... dat verhaal is ietwat vreemd.
benleentje
Golden Member
maar dat kan ik niet rijmen met het aanraken van een van de aders van het netsnoer.
IK ook niet echt.
Maar waar moet je ander mee beginnen?
Ik mis nog de foto van complete onderkant.
Aan de bovenkant zie ik niet echt de klassieke opbouw dat onder de trafo door + de 2 opto's er voldoende net scheiding is.
Weet ook niet of dat dit het effect kan veroorzaken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ik ga die 2 elco's nog eens uitmeten dan.
Hierbij nog een filmpje, let op de LED. ?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb wel eens gehad, dat de bovenkant van een condensator er nog prima uitzag (niet bol) maar dat dus de behuizing "opgestroopt" was. Hij stond daar met blote poten een stuk van de print af....
Zo ziet C12 er een beetje uit. Lastig inschatten van bovenaf....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
voeding van 10 jaar oud, met primaire elco gaar. dat is vaak de enige elco die niet gaar is. doorgaans zegt dat wel dat het warm was rond die voeding. de secundaire elco's kunnen gaar zijn, maar dan komt het ding doorgaans niet op. bij een vergelijkbaar iets ook eens gehad dat de diode die primair zorgt dat de HF trafo de hulpvoeding overneemt stuk was. daardoor stond het ding wat te hikken omdat de hulpvoeding inzakte steeds.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een (goedkope) voeding gerepareerd door de opgestroopte secondaire condensator te vervangen. Die ging hikken als de boel onbelast werd opgestart. (belast gebeurde er niets meer). Het ding had jaren lang een raspberry pi gevoed.
Lijkt erop dat de voeding opstart met jij als paracitaire capaciteit naar aarde.
Kan ik ook niet direct een oorzaak voor geven
Lijkt erop dat de voeding opstart met jij als paracitaire capaciteit naar aarde.
Kan ik ook niet direct een oorzaak voor geven.
Als er haast bij komt kijken wordt reverse engineering van het schema ook niks
Op zondag 19 oktober 2025 17:44:41 schreef Ex-fietser:
C12 en C5 zijn ook aardig kanshebbers. Als een van deze voor de stabilisatie van de voedingsspanning van het regel ic dient kun je ook soort van rare storingen krijgen.
+1
Kleine elco's zijn vaak eerder opgedroogd dan grote en zijn dan de primaire reden dat het systeem stopt te werken. Zo te zien zijn het ook nog eens "Lelon" elco's, die gewoonlijk niet de beste zijn. Zo te zien zijn de voorschakelweerstanden 4x549k (R18-21), dus een kleine lekstroom is genoeg om de spanning niet goed te laten opkomen. Het is een makkelijke en risicoloze interventie om ze rücksichtlos te vervangen.
Ik heb beide elco's zonet uitgemeten, maar ze zijn nog binnen tolerantie. C5 meet 30µF (i.p.v. 33) en C12 2,0µF (i.p.v. 2,2).
Op maandag 20 oktober 2025 13:38:36 schreef bdc:
Ik heb beide elco's zonet uitgemeten, maar ze zijn nog binnen tolerantie. C5 meet 30µF (i.p.v. 33) en C12 2,0µF (i.p.v. 2,2).
Capaciteit is niet hetzelfde als lekstroom volgens mij; je zou moeten kijken naar esr/vloss (esr leidt op zijn beurt weer tot vloss)
Op zondag 19 oktober 2025 14:46:51 schreef IJzerhersteller:
Bij deze eenvoudige voedingen wordt vaak een hoogohmige weerstand ( +/- 1 MOhm) als startweerstand gebruikt. Die willen wel eens onderbroken zijn. Heb vaak meegemaakt dat bij het plaatsen van een meetpen de voeding spontaan opstartte. https://www.circuitsonline.net/forum/view/122224?query=geschakelde+voe…. Ik zie dat tijdens het typen Aart dit al vermeldt.
Komt inderdaad voor, dat de spanning over de weerstand hoger is als volgens specificatie mag.
Vaak zette ik er een serieschakeling in van twee weerstanden met de halve waarde
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het hangt er ook vanaf hoe je meter de capaciteit meet (bij welke frequentie)
Een juiste capaciteit hoeft niet perse ook een lage ESR te geven...