Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je moet 1 * 200 / 100 intikken op de rekenmachine.
Iedere fatsoenlijke rekenmachine heeft een procent toets... 
benleentje
Golden Member
Maar ik zie het probleem niet zo.
Zelf als CTR 1x *** is. Dan is 2mA door de led 2mA van de tor. Die tor hoeft enkel maar een digitale ingang te schakelen.
Het enige nadeel wat ik nu zie van 2mA is dat je geen 1kΩ als pull-up kan gebruiken en dat bij 10kΩ het prima werkt maar dat het wel eventueel ten koste kon gaan van de schakel snelheid. 10kΩ + wat capaciteit.
***1x is zoveel beter dan 100% 
PS zie dat ik het wel fout heb.
CTR = current transfer ratio. En daar achter kan je dan niet nog eens een factor zoals 1x gebruiken.
Maar of je nu 2 of 200% gebruikt. Ik zie het verschil niet.
Op dinsdag 21 oktober 2025 17:06:42 schreef Arco:
[...]
Iedere fatsoenlijke rekenmachine heeft een procent toets...
[...]
Mijn telefoon heeft geen enkele toets. 
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 21 oktober 2025 19:52:08 schreef benleentje:
[...]Mijn telefoon heeft geen enkele toets.
't Is ook geen rekenmachine...
(maar zelfkastijding mag... )
benleentje
Golden Member
Op woensdag 22 oktober 2025 14:25:18 schreef marc theophiel:
hey beste forumleden,dit schema moet een drukknop actief maken door 24V aan te brengen.
Alvast bedankt!
Dat zou moeten werken.
Toch even een paar opmerkingen.
Voor het tekenen van schema's zijn er wat regels. Die regels zorgen er ook voor dat anderen het schema ook makkelijk kunnen lezen. Maar als je de regels goed toepast maakt het ook grote schema's net zo goed leesbaar als kleine schema's
De ingang zit altijd links en de uitgang altijd rechts.
Spanningen gaan van boven naar beneden.
Dus 24V boven en GND onder.
Als er nog bv -24V zou zijn dan teken ik de gnd in het midden en de -24V onder.
Je gebruikt nu een label symbool voor de spanning maar dan is het nog steeds prettig lezen als de GND dan ook gewoon onder het symbool van bv de opto zit.
Dit betekend dat je symbool voor de opto dan 2x gespiegeld moet worden.
Lijnjte zoveel mogelijk recht. Bij de ingang van de opto zitten er 2 haakse knikken in de lijn probeer dat te voorkomen.
De weerstand boven de fet heeft niet een functie voor de fet maar is een pull-up weerstand. Die teken je dan bij voorkeur ook van boven naar beneden.
De weerstand R11 is in principe niet nodig.
Echter de gate van de fet is een condensator en als je de gate via de opto naar gnd trekt ontlaad je die condensator in de opto. Dit zorgt voor even een hoge stroom. Dus een weerstand van zeg 100 ohm mag daar wel.
Op woensdag 22 oktober 2025 14:42:38 schreef Arco:
[...]
't Is ook geen rekenmachine...(maar zelfkastijding mag... )
Ik gebruik de rekenmachine van windows op de PC, of anders mijn telefoon.
Ik hen een hele mooi HP42S maar die vreet door zijn batterijen en ik koop die maar niet meer.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
Arco
Special Member
@benleentje,
Bedankt voor de feedback, nog leuker is te horen dat het zou werken, is mijn eerste maal dat ik zoiets doe in mijn 61 jarig bestaan. Ik ga proberen 100% je feedback voor de protocols van tekenen op te volgen. zal misschien best eerst wat schema's bekijken en opnieuw beginnen, vooral omdat ik ook probeer met hiërarchie bladen en labels te werken, met wat ik nu heb zijn er wel al wat tekortkomingen. Dus als daar iemand wat tips bij kan geven altijd welkom.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
omdat ik ook probeer met hiërarchie bladen en labels te werken
Eerst leren staan, dan stappen, dan pas lopen. Leer maar eens eerst een simpel schema fatsoenlijk tekenen, de rest kan dan volgen.
Dat hele gedoe met hierarchiebladen in KiCad is nmbm enkel nodig voor erg complexe projecten; elders maakt het enkel het leven en het werk moeilijker.
benleentje
Golden Member
Volgens mij moet dit gewoon werken.
De opto is niet perse nodig dat mag ook een transitor of nfet zijn.
De opto heeft hier geen enkele functie. De opto is een scheiding tussen 2 circuits en dan moet je de gnd ook scheiden van elkaar.
Een opto gebruik je vaak als je met signalen van buiten de print via een kabel iets op de print wil schakelen. Zodat je niet direct naar een pin van de Rpi gaat.
Anders vanuit de Rpi naar een opto, tor of fet heb je die beveiliging niet nodig. Als de tor door een te hoge stroom defect gaat is dat al gescheiden van de rpi.
is mijn eerste maal dat ik zoiets doe in mijn 61 jarig bestaan. Ik ga proberen 100% je feedback voor de protocols van tekenen op te volgen.
Bij een leek denk je automatisch aan een jong persoon.
Maakt verder niet uit. Maar wel prettig je leeftijd te weten dat maakt het inschatten van hoe je het beste te helpen wel iets anders.
Helaas staan er op het internet nu ook veel niet goede getekende tot zelfs niet werkende schema's.
Voor het leren van schema's zou ik haast oude elektuur of andere oude boeken aanraden. Zo waren er allerlei schemaboeken.
OP www.archive.org. Kan je dat nu bijna allemaal terug vinden.
Op woensdag 22 oktober 2025 16:35:57 schreef benleentje:
De opto is een scheiding tussen 2 circuits en dan moet je de gnd ook scheiden van elkaar.
Wie zegt dat die twee GND's hetzelfde zijn? De ene heet GND, de andere GND RPi. Dat verschil in benaming geeft naar mijn mening al aan dat ze verschillend zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ja, ik zag en dacht hetzelfde. Toch blijft de vraag of dat allemaal wel nodig is. Indien niet: simpeler is altijd beter.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op woensdag 22 oktober 2025 16:16:02 schreef Arco:
Ik zocht er een met 14 digits, en die zie je niet vaak. (12 digits is soms net te weinig, en de scientific 'E' notation vind ik vreselijk)
[bijlage]
Ik heb er een met 18 digits (de invoer regel is 40 karakters) Is een HP Prime, een grafische machine met
Maar als antwoord doet hij 12 cijfers en een punt en daarna het E12*2 deel dus bv 1,11111111111E12*2 Die heb ik al 15 jaar denk ik. Ik heb hem ook als app op mijn telefoon.
benleentje
Golden Member
Op woensdag 22 oktober 2025 16:53:24 schreef KlaasZ:
[...]Wie zegt dat die twee GND's hetzelfde zijn? De ene heet GND, de andere GND RPi. Dat verschil in benaming geeft naar mijn mening al aan dat ze verschillend zijn.
Ja je hebt gelijk. Dan zijn ze verschillend.
Maar nodig is het niet. Zorg er dan wel voor dat de RPi heel kort op de transistor zit. Maar met lange draden van de Rpi naar de ingang van de opto geeft voor de Rpi ook risico. Het risico is dan van de draden zelf want die kunnen makkelijk storing oppikken of kortsluiting maken.
benleentje
Golden Member
Ik heb er een met 18 digits
Maar die van is nog veel beter die weet het antwoord al voordat ik zelf de vraag bedacht heb. Het antwoord is helaas altijd maar 1 bit groot met een laag niveau, dit is een vrouwen eigenschap. 
MGP
LDmicro user.
In plaats van een TIP127 te gebruiken kun je ook een BC557 gebruiken.
R11 is in dit schema wel nodig anders kan uw opto defect gaan, maar is toch wel te klein van waarde.
Vermoedelijk geeft een RPI poort maar 3V3 uit, dus is R10 iets te groot voor goed te werken (3.3 - 1.2)/220= 0.95mA wat zeer laag is, reken die uit voor ~5mA, dan kan de opto met een CRT100% ook ongeveer 5mA leveren .
Maar het schema kan veel eenvoudiger, zie bijlage, die transistor is helemaal niet nodig, je kunt de opto gebruiken als schakelaar tussen de 24V en de drukknopschakeling.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 22 oktober 2025 14:25:18 schreef marc theophiel:
hierbij nog een schema'tje waar ik jullie oordeel zou willen hebben...
je moet beter uitleggen wat je wilt bereiken. "Een drukknop actief maken" lijkt me een nutteloze bezigheid. Drukknoppen zijn meestal altijd "actief", alleen als ze "niet actief" zijn, dan negeer je eventueel drukken op die knop.
Als je dit ECHT wil, dan moet je uitleggen waarom, want het is een heel rare situatie. En als je wat anders wil, dan ook.
benleentje
Golden Member
Als je dit ECHT wil, dan moet je uitleggen waarom, want het is een heel rare situatie. En als je wat anders wil, dan ook.
Toch ook niet helemaal raar.
Knoppen op een machine worden ook pas actief nadat je op de aan knop hebt gedrukt.
Of pas nadat je op de machine de lengte (>100mm) en het aantal (>0) hebt ingesteld word de start knop actief.
Maar het schema kan veel eenvoudiger, zie bijlage, die transistor is helemaal niet nodig, je kunt de opto gebruiken als schakelaar tussen de 24V en de drukknopschakeling.
Ja dat is beter en net zo goed. Wel zou ik ivm met mogelijk kortsluiting er nog wel een weerstand tussen zetten, die kortsluitstroom begrens voor een waarde onder de maximum stroom van de opto. Maar dat zou achter de fet ook moeten die kan ook maar een beperkte stoom aan.
MGP
LDmicro user.
Op woensdag 22 oktober 2025 19:14:37 schreef benleentje:
Maar dat zou achter de fet ook moeten die kan ook maar een beperkte stoom aan.
Fet? ik zie geen fet maar een darlington transistor.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 22 oktober 2025 19:14:37 schreef benleentje:
[...]Toch ook niet helemaal raar.
Knoppen op een machine worden ook pas actief nadat je op de aan knop hebt gedrukt.
Ja, dat is omdat ze fundamenteel geen stroom hebben als de machine uit staat.
Of pas nadat je op de machine de lengte (>100mm) en het aantal (>0) hebt ingesteld word de start knop actief.
Ja, dat wordt in 100% van de gevallen gedaan door in de software niet naar de knop te kijken, of de knopdruk events te negeren.
TS wil iets raars en dus is het van belang de randvoorwaarden boven water te krijgen alvorens hardware te gaan ontwikkelen.
Het is mogelijk iets anders als je een hardware schakeling maakt waarbij het "GO" signaal geblokkeerd dient te worden zolang "aantal repetities" nul is. Maar dat is een simpel "and" poortje op het "GO" signaal en niet het "enabelen" van de schakelaar.
Vijftig jaar geleden was het gebruikelijk om "rare fratsen" uit te halen om 1 weerstandje minder te hoeven gebruiken. Zoals het nu staat hebben we TS een darlington tor bespaard, terwijl ik beargumenteer dat de optocoupler waarschijnlijk ook overbodig is. Gewoon proberen een beeld te vormen van wat het hele project moet gaan doen.
[Bericht gewijzigd door rew op (32%)]
Hallo beste forumleden,
Andermaal bedankt voor de feedback. Wat meer uitleg van wat ik er mee wil bereiken is inderdaad wat achterwege gebeven dus even dit: nadat de drukknop een signaal heeft gegeven naar de rpi schakelt de rpi de drukknop uit zodat deze geen tweede maal een signaal kan geven, dat gebeurt soms al eens als de drukknop wordt neergelegd. Wanneer het volgende signaal mag gegeven worden dan wordt na reset op de rpi de drukknop terug aktief gezet. In de drukknop zit een led (achter een weerstand) die licht op om aan de starter duidelijk te maken dat er mag gestart worden.
De tip127 is hier niet nodig zoals jullie me zeggen, in een andere schakeling waar 24V 0.2A moet doorstromen dan wel voor zover ik heb opgezocht?
Na wat opzoekwerk vooraleer ik begonnen ben leek de pc 187 in combinatie de tip127 een veilige oplossing die ik als leek enigszins begrijp, vandaar mijn opstelling. Neemt niet weg dat ik jullie feedback geweldig vind en opneem in mijn schema.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Waarom een knop uitschakelen? In software gewoon de dingen negeren die je niet wil uitvoeren. Iets van
indien machine bezig en knop wordt gedrukt negeer het knop drukken@buckfast_beekeper, dat zou ook kunnen maar dan zie je niet wanneer het syteem klaar is om terug te starten, nu zie je dat via de led. De starter staat 100 ver.
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 23 oktober 2025 11:37:28 schreef marc theophiel:
....
De tip127 is hier niet nodig zoals jullie me zeggen, in een andere schakeling waar 24V 0.2A moet doorstromen dan wel voor zover ik heb opgezocht?
Na wat opzoekwerk vooraleer ik begonnen ben leek de pc 187 in combinatie de tip127 een veilige oplossing die ik als leek enigszins begrijp, vandaar mijn opstelling. Neemt niet weg dat ik jullie feedback geweldig vind en opneem in mijn schema.
Als er geen link is met het vorige drukknopschema zou je dat best vermelden of vermelden wat er aangestuurd moet worden.
Voor deze toepassing blijf ik die TIP een gedrocht vinden. 
Even een totaalplaatje van wat het ooit zou moeten worden, ik gebruik het al enkele jaren en het werkt. Ik durf er geen foto van te posten, tenzij ik jullie de tranen in de ogen wil hebben, is het niet van te lachen dan wel van triestesse.
De opzet: er zijn meerdere discilines dus geef ik de moeilijkste mee en dat is dat renners elkaar achtervolgen op een 200m piste, renners staan langs elke zijde van de piste, dus 100m van elkaar. De fotocellen langs beide kanten zijn uitgeschakeld en met de drukknop wordt een startsignaal (keramische luidspreker 24V 0.2A) langs beide zijde gegeven waarna de tijd begint te lopen en de renners starten. Ze proberen elkaar in te halen gedurende 200m. Als beide renners ongeveer 150m hebben gereden wordt er manueel op een knop gedrukt en kunnen de onderste fotocellen (op 10cm hoogte) hun aankomst meten in tijd (SS.000). Er zijn ook Fotocellen op 30cm hoogte maar dat is voor een andere discipline. Je zou kunnen denken om die fotocellen automatisch te kunnen inschakelen na doortocht aan de overzijde maar door een eventuele valpartij kan dat beïnvloed worden en houden we het manueel.
Bij deze het hele project.
BK's worden hier niet mee gedaan, dat is andere apparatuur, dat kost voor 1dag €1000 inclusief personeel, hun apparatuur kost +€70000.
Om die disciplines op training en andere wedstijden te kunnen aanbieden heb ik dit zelf gemaakt van eigen geld en ik doe het gratis voor de clubs die er naar vragen, ik hoop dat jullie me verder willen helpen ondanks ik in jullie wereld een leek ben en domme dingen doe. Ik zoek heel veel op en probeer er iets van te maken en met jullie hulp hoop ik op een slaagkans. Lukt het niet en die kans is er zeker, dan heb ik toch geprobeerd er wat uit geleerd .
Waarom 24V? Waar komt die 24V vandaan?
Als je een kabeltje van 100 meter hebt tussen de rpi en de drukknop/led dan zou ik toch proberen om een 2-aderige kabel te gebruiken. Als de 24V dan ook uit de buurt van de rpi komt dan kun je de schakeling wel aanpassen om toch met alleen 2 aders te werken.
Maar als je al een 24V bron hebt in de buurt van de drukknop/led, dan krijg je een heel andere schakeling. Kan nog steeds werken maar wordt wel anders.
En blijkbaar wil je meer dan 1 drukknop/led gebruiken. Hebben die allemaal een eigen 24V voeding?
Maar misschien werk je met een 4-aderig telefoonkabeltje met RJ11 plugjes? Of een 8-aderige UTP kabel met RJ45 plugjes? Kan ook, maar dat moet je dan wel weten voordat je een printje laat maken. Dan kun je de connectors meteen op de print zetten.
En waarom een rpi? Voor nauwkeurige tijdmeting zou ik nooit een rpi gebruiken. Een multi-tasking OS maakt de reaktie-tijd van zo een systeem nogal traag, dan moet je toch rekenen met een traagheid van tientallen milliseconden. Een eenvoudige arduino is dan een veel betere keuze.
En je wilt ook nog fotocellen koppelen om tijden te meten.
En luidsprekers voor het startsignaal.
Misschien is het handig om een blokschema te teken van de hele installatie.