Hallo beste forumleden,

Via een rpi heb ik een systeem gemaakt dat via fotocellen tijden registreert, werkt maar door de vele draden is het helemaal niet netjes opgebouwd en dat geeft af en toe wel een ongevraagde storing. Dus ik dacht alle bedrading weg en een pcb tekenen en laten maken inclusief gemonteerde componenten. zoals ik als zei, hierin ben ik een leek en na alle zoekwerk heb ik een schema getekend, met jullie opmerkingen kan het enkel nog beter worden, ook al heb ik iets gemaakt dat helemaal niet werkt, zeg het maar....https://i.postimg.cc/KcB78qhh/24-V-naar-3-3-V-rpi.png

2mA is wel een beetje weinig voor een opto als je wilt dat de transistor zo ver mogelijk in geleiding gaat. Dit kan twijfel reacties geven (soms gezien als hoog, soms laag, zeker als de 24V niet heel schoon en stabiel is.) Ik heb pas een systeem gerepareerd waar dat 32V en 15K was, dat werkte vreselijk beroerd en was door de ontwerper opgelost met een hele berg lapmiddelen. Heb je de A,B,C of D versie?

Zenerdiode D1 staat verkeerd getekend en mag je zonder problemen weglaten.
Edit
Hopelijk zitten er pullup weerstanden aan de ingang van de RPI anders werkt het ook niet en moet je een 10K weerstand van de opto pin4 naar de 3.3V leggen, zodat je een goed gedefinieerd signaal aan de RPI hebt.

R1 mag tussen de 2k2 en 4k7 zijn.

[Bericht gewijzigd door MGP op (63%)]

Alvast bedankt voor je input, ik heb nog niet echt iets toegewezen van type, blijkbaar bestaat er ook een type zonder aanduiding, deze zou een breed bereik hebben en geschikt zijn voor mijn toepassing, maar als U problemen ziet gebeuren met mijn opstelling dan houd ik daar zeker rekening mee, wat raadt U me aan te gebruiken of te wijzigen?

Zenerdiode D1 lijkt omgekeerd te staan - die dient toch om te beletten dat er ooit meer dan 3,3V over de zendkant van de optocoupler komt?

En aan de ontvangende kant zag ik graag een pull-upweerstand, al is die niet altijd echt noodzakelijk.

Overigens zou het aangenaam zijn de tekening tweemaal te spiegelen: dan komt de voedingsnul onderaan, en gaat de logica van links naar rechts.

Op maandag 20 oktober 2025 18:08:50 schreef fred101:
2mA is wel een beetje weinig voor een opto...

datasheet van de PC817 geeft 20mA om tor in verzadiging te sturen.

Die diode stond idd verkeerd, de zenerdiode heb ik geplaatst omdat ik spanningsval ga hebben omdat de kabels tussen de 5m en 100m zijn, dit leek me een goed oplossing hiervoor. Verbeter me als ik fout ben. Hoewel, een NPN fotocel over een kabel van 100m 0.75² dat gaat niet zoveel zijn, dus ja die mag weg.

Als je vals triggeren wilt voorkomen dien je die ingang wat te belasten met een extra weerstand. 3k3 oid voor 25V.

En geen C van 10u over de led, zeker niet als timing belangrijk is.

Iets in deze richting.

Op maandag 20 oktober 2025 18:32:13 schreef Schimanski:
[...]
datasheet van de PC817 geeft 20mA om tor in verzadiging te sturen.

In deze datasheet staan grafieken https://www.farnell.com/datasheets/73758.pdf
Ik ga altijd van het minimum qua CTR uit. Dan blijft het over tijd ook behoorlijk weken.

De in mijn datasheet genoemde doet 0.5x tot 6x voor de A versie (3 tot 6 voor de D) afhankelijk van de versie (EDIT veranderd want er staat mA, ik dacht direct de ratio dus geen 2 tot 30X maar 2 tot 30ma bij 5ma LED STROOM. .

Mijn ervaring met meten is tot nu toe dat ze meestal dichter bij de onder grens zitten maar dat gaat meestal natuurlijk over opto's al de nodige tijd in gebruik op PCBs. Ik stuur de led aan met mijn SMU en dan meet ik de stroom met een programmeerbare load. Meestal zit de CTR ergens tussen 2x en 6x. (EDIT dus slijtage valt mee) Ik heb tot nu toe nog niet hoger gezien. De lichtsterkte van de LED loopt over tijd blijkbaar terug. En daarnaast meet ik dan gelijk de Vce zodat ik zeker weet of de lijn laag genoeg wordt.

Als de CTR 2 is dan geeft 2mA door de led 4mA door de tor. Grafiek 6 geeft aan dat 2mA resulteert in een CTR van ongeveer max 6,7 (bij een nieuwe opto) Dat geeft dan 13,5mA Ice. In tabel 8 kom je voor If=10mA en Ice=13mA op een Vce van 4 a 5V uit.

Grafiek 8 laat zien dat je minimaal If=6mA moet hebben (bij verschillende Ic) om de tor vol open te sturen. Die grafieken vertrouw ik meestal meer dan de min max specs. De bovengrens is meestal nogal optimistisch.

Als de opto ruim aan zijn specs zit (30x) met 2mA forward current gaat die tor wel vol open. Maar dan moet je een D versie kopen, dan krijg je de hoogste CTR en hopen dat hij niet slijt, zonder letter of A krijg je wat er over blijft na binning.

Maar ik leer graag bij, mogelijk lees ik het verkeerd.

Op maandag 20 oktober 2025 18:28:14 schreef marc theophiel:
Alvast bedankt voor je input, ik heb nog niet echt iets toegewezen van type, blijkbaar bestaat er ook een type zonder aanduiding, deze zou een breed bereik hebben en geschikt zijn voor mijn toepassing

De pc817 zonder verdere aanduiding is een 'willekeurige' opto met onbekende CTR tussen de 50 en 600%.
De A...D versies zijn nu vervangen door X1...X9.

Printjes laten maken en bestukken voor zoiets is best een dure zaak, wat kant en klaar voor een paar € te koop is. Zoals deze 8-voudige versie.

https://nl.aliexpress.com/item/1005007085034049.html

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (21%)]

In het startbericht gaat het over fotocellen, maar waar zitten die dan? In het schema zie ik ze niet.

Op maandag 20 oktober 2025 19:05:52 schreef Sine:
En geen C van 10u over de led, zeker niet als timing belangrijk is.

Als timing belangrijk is, zou ik aan de led-kant alleen de serie-R overhouden en de anti-dender in software doen.

Op maandag 20 oktober 2025 18:28:14 schreef marc theophiel:
Alvast bedankt voor je input, ik heb nog niet echt iets toegewezen van type, blijkbaar bestaat er ook een type zonder aanduiding, deze zou een breed bereik hebben en geschikt zijn voor mijn toepassing, maar als U problemen ziet gebeuren met mijn opstelling dan houd ik daar zeker rekening mee, wat raadt U me aan te gebruiken of te wijzigen?

Je zult geen problemen hebben, gelijk welke PC817 zal werken, ook op 2mA.
Alles hangt af van de RPI input en die controlleringangen hebben maar µA nodig.
Als je dan een pullup weerstand gebruikt die 0.5mA door de opto-output duwt dan zal dat altijd werken.
De pullup wordt dan 3.3V/0.5mA = 6k6 maximum, kies dan de eerstvolgende lagere waarde.

Als ik iets maak gebruik ik altijd een If van 5mA en laat nooit meer dan 5mA door de uitgang vloeien, heb ik meer stroom vandoen dan zet ik er een transistor achter.

@Sine: Ik zou de led in serie zetten met de opto, dan weet je meteen dat die stuk is als een van beide de geest geeft (heb ik zelf meegemaakt).

In I/O modules van sommige PLC's zit de led ook in serie met de opto.

Spaart en weerstandje uit en de Vlow threshold is ook wat hoger wat beter is voor de noise margin bij laag niveau.

-edit-

Dit is de ingangstrap van een VIPA SLIO input module:
https://github.com/rev-enge/vipa/blob/master/sm021-1bf00-r3/schematic.…
(2-de blz)

Als ik iets maakt gebruik ik altijd een If van 5mA en laat nooit meer dan 5mA door de uitgang vloeien, heb ik meer stroom vandoen dan zet ik er een transistor achter.

5mA is ook prima, dat is meer dan 2x zoveel als er bij de TS doorloopt en wordt ook in de datasheet als referentie gebruikt. 2mA vind ik persoonlijk te weinig (de fabrikant ook) maar het is simpel, gewoon meten en proberen, even een potmeter voor de led, voltmeter over collector en emitter. Wordt hij laag genoeg dan is het prima en meet je de weerstand van de potmeter op. Maar je hebt nu dat het af en toe niet werkt door lange draden, maak het jezelf dan niet moeilijk en jaag er 5 of 6mA doorheen. De led mag 10x zo veel hebben dus er is geen enkel risico.

Bij de situatie die ik hier had (zelfde opto, was de A variant) liep er 2,1mA (32V en 15K) De Vce werd zo hoog (weet meer precies hoe hoog, dan zou ik het rapport moeten opzoeken) dat de lijn vaak niet als laag werd gezien. De opto had een gegarandeerde min CTR van 2, hij haalde 3 dus hij was niet versleten. Daardoor stroomde het vat regelmatig over en hadden ze er een hele hoop zooi bij gebodged. Gelukkig zat er als "backup" een 4060 timer die de pomp uitschakelde als de opto niet schakelde. (4060 ging kapot en gelijk ging alles dus steeds mis) Aangezien het scheepvaart was mocht ik het niet veranderen. Maar het was gewoon een flut ontwerp om een paar mA te besparen.

Op dinsdag 21 oktober 2025 00:20:37 schreef fred101:
De led mag 10x zo veel hebben dus er is geen enkel risico......

In veel schakelingen/schema's worden opto's beschouwd als heel kwetsbare componenten, wat niet zo is.
In principe kun je die behandelen als een gewone led, je moet enkel kijken naar wat je moet aansturen qua spanning en snelheid van schakelen.
Met de allround PC817 zit je altijd goed als je geen data moet verzenden.

:
Als de CTR 2 is dan geeft 2mA door de led 4mA door de tor. Grafiek 6 geeft aan dat 2mA resulteert in een CTR van ongeveer max 6,7 (bij een nieuwe opto)

Je maakt het beginners ook niet makkelijk, je schrijft over een CTR van 2 of 6 terwijl de datasheets allemaal schrijven in % zoals CTR 200% of 600%, heel verwarrend als je zoiets leest ;)

Komt toch op hetzelfde neer? 200% is 200 gedeeld door 100 = 2.

Meestal is de CTR notatie in procenten, da's wat overzichtelijker...

Ja, en als je wil uitrekenen hoeveel er overblijft van je 1mA stuurstroom, dan doe je 1mA * 200% /100.

En als je de CTR gewoon uitdrukt in SI eenheden (=geen, net als radialen), is het 1mA * 2. Klaar! Kortom,

jij bent gewend met de procenten te werken en ziet dat liever, anderen vinden het fijner om gewoon de factor 100 er uit te delen en daarmee te werken. Daar discussie over voeren heeft m.i. niet zo veel zin. Ieder z'n voorkeur.

Op dinsdag 21 oktober 2025 11:23:09 schreef rew:
Ja, en als je wil uitrekenen hoeveel er overblijft van je 1mA stuurstroom, dan doe je 1mA * 200% /100.

??

't Is dan gewoon 1mA * 200% = 2mA

@ Roland van Leusden, die pc817 heb ik momenteel als 4 kanaals in gebruik, kost €1.74 maar bij mij gaat het er om alle bedrading weg te werken en mooi op een pcb te krijgen. De 8 pin connector komt ook op de pcb, voeding, signaal fotocel onder, signaal fotocel boven, drukknop, geluidsignaal.

Het is volgens mij idd eigenlijk %, maar daar ga ik altijd de mist mee in (nogal last van dis-calculus) Sorry daarvoor.

Er zijn ook logic level opto's, is dat niet handiger? bv de 6N137 (maar er zijn ook veel moderne. Dat soort opto's zijn overigens ook handig om te gebruiken voor level shifting. Gelijk ook veiliger. Bij maritiem/industrieel zie ik dat wel. De uP zit dan in ieder geval afgeschermd mbt zijn in/out pinnen en tegelijk level shifting.

Op dinsdag 21 oktober 2025 11:23:09 schreef rew:

Volgens mijn reken-skills(?) is dat maar 20µA, dan doet die PC817 niets ;)

Je moet 1 * 200 / 100 intikken op de rekenmachine. Of je rekenmachine moet een "/100" knop hebben (waar dan vaak "%" op staat afgedrukt). De mijne heeft dat niet.

% is eigenlijk gewoon ook een eenheid/voor/navoegsel, die net als "centi" 1/100 betekent.