brains
Special Member
Een goede collega van mij op vrijwilligerswerk wilde graag wat bakken maar haar oven van de combi oven werkt niet meer. De magnetron/microgolf werkt verder nog wel prima.
Ze heeft (net als ik) niet heel veel geld dus als ik zou kunnen repareren zou wel fijnste zijn. (ik doe dat voor mijn plezier. Plus een lekker zelfgebakken iets
)
Mijn vermoedde is dat het heating element (hoe zeg je dat eigenlijk in goed nederlands) defect is.
Ik heb nog niet fysiek kunnen meten of dat zo is.
Aan Whirlpool (electrolux groep) apparatuur zelf heb ik nog nooit gerepareerd en kom niet helemaal uit hoe dat zit met hun systeem van onderdelen en partnummers.
Maar ik wil dus eerst even kijken wat een heating element mogelijk kost om te zien of het haalbaar is.
Een Servicemanual heb ik niet gevonden helaas. dat zou voor mij gemakkelijker maken voor servicenummers en om te weten waar het element zelf zit. dat maakt meten op locatie toch iets gemakkelijk.
Kijk ik op Whirlpool website zelf dan levert zoeken op een van de servicenummer zelf zoeken gek genoeg niets op, alleen op typenummer.
Volgens hun zou het dit nummer zijn van heating element.
https://parts.whirlpool.nl/nl/d/J00268184
Kan iemand met ervaring van Whirlpool zeggen of dit klopt?
Ervaring met waar juiste onderdeel kopen en mogelijk goedkoper dan Whirlpool zelf is ook altijd welkom 
brains
Special Member
Natuurlijk, meten is weten 
Ik zou ook zeker niet meteen een nieuw verwarmingselement (kon toch net niet op het nederlandse woord komen) kopen voordat ik gemeten heb en andere dingen uitgesloten.
Maar als een nieuwe al erg duur is weet ik ook dat beter is een nieuwe combi oven te kopen.
Maar aangezien de rest van het apparaat wel werkt kunnen we al veel uitsluiten zoals de voeding. En is het zeker een goede kandidaat voor het probleem.
Het is geloof ik ook niet ongebruikelijk dat deze na lange periode defect gaan als ik hier eens rond lees in andere gelijkwaardige topics over dit probleem.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Maar ik wil dus eerst even kijken wat een heating element mogelijk kost om te zien of het haalbaar is.
Eerst gaan meten anders is de bestede tijd aan het zoeken zinloos als die niet stuk is.
Er kan, buiten het verwarmingselement, een Relais, Triac, Zekering
of overtemperatuur beveiliging (microtemp/Klikson) defect zijn.
Wel afhankelijk wat er al dan niet in het apparaat zit. 
Steker uit het stopcontact/WCD !
- Begin bij het element (meerdere?) en meet zijn weerstand.
- Meet dan of er wel spanning op het element komt als je de oven inschakelt.
Zonder foto van het typeplaatje is er vaak geen beginnen aan om het juiste onderdeel te vinden.
brains
Special Member
Er kan, buiten het verwarmingselement, een Relais, Triac, Zekering
of overtemperatuur beveiliging (microtemp/Klikson) defect zijn.
Wel afhankelijk wat er al dan niet in het apparaat zit.
Dat zijn inderdaad mogelijkheden die defect kunnen veroorzaken waaraan ik nog niet gedacht had. Merci ervoor!
Ik heb natuurlijk een foto van typeplaatje toegevoegd. Zonder die info kom je natuurlijk niet ver. Dat was ook het eerste wat gevraagd heb aan de collega.
Of is hij niet zichtbaar?
Fysiek gaan meten kan ik op dit moment niet doen. Ik ben grieperig dus ga niet op bezoek bij mensen. Ik wil ze niet mogelijk aansteken.
Vandaar alvast wat voor onderzoek.
Maar als blijkt dat een verwarmingselement niet echt betaalbaar is dan is dat ook fijn om van te voren te weten.
maar als ik het goed zie kost die 32 euro bij Whirlpool zelf dus dat is nog wel oke.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Zeker. Dat is best een mooie prijs.
ASWO heeft hem ook.
EDIT: Welke elementen er in zitten volgens de documentatie van @ericN is iets anders dan dit wat ik op het typenummer bij ASWO vond.
Vreemd.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (58%)]
Eerst de multimeter ter hand nemen voor de 100% zekerheid maar Whirlpool kennende is het Element wat stuk is.. en altijd betaalbaar!
brains
Special Member
Merci voor de antwoorden.
Al ik me weer beter voel ga ik eerst eens meten.
32 euro lijkt me een goede prijs.
Geen idee wat bij aswo kost maar daar kan ik als particulier niet bestellen (mogelijk iemand bij lokale makerspace wel maar geen idee of het veel scheelt)
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dag Brains,
Deze oven heeft 2 verwarmingselementen. Ten eerste een grill (G03 op schema, bestel nr 482000008025) bovenaan en in de achterwand rond de ventilator het warme lucht element (R06 op schema, bestel nr 482000095351).
Wat ik zou doen is eerst een functionele test. Zet het toestel op de grill stand en kijk of die bovenaan (inde oven) warm wordt.
Zet dan op de warme lucht stand en kijk of die dan warmt.
Als je het toestel dan open maakt zul je zien dat er in serie met de verwarmingselementen een veiligheidsthermostaat zit (heater thermostat op het schema). Meet deze na (nul ohm) en meet het niet functionerende verwarm element na (zie vorige functionele testen).
Beide elementen zijn nog verkrijgbaar. Dat is voor whirlpool straf.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Al 12 jaar oud... In dit geval ook betaalbaar en verkrijgbaar omdat het een inkoopmodel is dat door de OEM in veel grotere aantallen gemaakt is. Er zijn 2 grote magnetronchinezen. Galanz en Midea. Het nummer rechtsonder op de sticker zal een aanwijzing zijn maar ik herken dat niet direct. Als ik moest gokken, zou ik Galanz zeggen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
brains
Special Member
EricN, Merci voor je schema en exploded view. Dat is een grote hulp. Ik had al gevraagd of de collega kon zien of de grill werkte en gloeide. Volgens haar was dat niet het geval. We gaan ter plaatsen eens moeten meten en zien.
En ik zal het schema en exploded view morgen eens goed bekijken.
Als beide elementen niet werken kan natuurlijk ook een relais zijn.
Helaas is het andere gloei element een stuk duurder...
@maartenbakker
Ja, het is duidelijk dat veel onderdelen oem onderdelen zijn. Zeker omdat Electrolux groep een grote is.
Zou me niet verbazen dat grootse gedeelte gewoon standaard is met Electrolux badge erop.
Maar de magnetron is in orde.
Ik zag wel in onderdelenlijst bij een fixit of zo dat veel onderdelen in heel veel andere magnetrons zaten.
[Bericht gewijzigd door brains op (30%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De lijnspanning gaat naar een zekering (op de filterprint). Vandaar naar beide relais vd verwarming. Dus elk element heeft zijn apart relais. Van elk respectievelijk relais gaat het naar een overtemperatuurbeveiliging en dan naar het verwarm relais. De neuter zit rechtstreeks op beide elementen.
De grill gloeit niet noodzakelijk. Dat kan even duren. Eerst kijken of de grill warm wordt. Op 5 seconden moet je dat al gewaar worden. Als 1 vd 2 niet werkt is de diagnose gans anders dan dat er 2 niet werken. Tenzij er 2 stuk zijn maar dat gebeurt uiterst zelden.
Als er 2 niet gaan dan kan dat niet door een relais komen daar 2 aparte relais zijn. Dan moeten er al 2 relais sneuvelen of iets wat gemeenschappelijk is. Een toevoerdraad of drg.