andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik ben opzoek naar een schakelaar die 2 temperatuur sensors heeft en schakeld als de ene temperatuur hoger is dan de anderen met een klein verschil hier tussen. Het idee is om 2 ventilatoren op 230 VAC hiermee te schakelen.
we hebben een sere en daar is het in de herfst, winter en lente af en toe warmer dan in de kamer.
Nu zit er wel een schuifdeur tussen die open en dicht kan, maar dan moet je r wel zijn.
Nu wil ik een wegneembare geisoleerde plaat (zoiets heb ik al eens gemaakt voor een kattenluik in tussen n schuifui) tussen de schuifpui zetten waarin 2 ventilatoren zitten, één die het huis in blaast en één die naar de sere blaast.
Deze moeten alleen aan gaan wanneer er een bepaald minimaal verschil in temperatuur word gemeten tussen de sere temperatuur en de huiskamer temperatuur.
Het liefst zou ik iets kopen dat zo van de plank komt en 230 VAC kan schakelen.
Het gaat er dus om dat hij het verschil meet, en niet om n vaste waarde.
Ik hoop op zoiets maar dan met 2 sensoren
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Ali?
https://nl.aliexpress.com/item/1005005814598303.html
Of bedoel je dit niet?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op donderdag 23 oktober 2025 19:13:55 schreef Hugo Welther:
Ali?
https://nl.aliexpress.com/item/1005005814598303.htmlOf bedoel je dit niet?
Ik denk het niet.
De TS wil een temperatuur - verschil - regelaar (of schakelaar) hebben.
2 temperatuuropnemers, uitgang schakelt als T1 < T2 (of andersom).
Je kunt het maken met een Siemens LOGO.
Als je 2 PT100 of PT1000 daar op aan wilt sluiten moet er een uitbreidingsmodule bij.
Heb je gelijk meer mogelijkheden, bv schakelklok om de ventilator bepaalde tijden toch uit te zetten.
Twee thermokoppels back to back in serie aan een eenvoudige normale regelaar met het setpoint op 0 ºC?
[edit]
oeps. Ik maakte hier een denkfout, 0 V zal de temperatuur van de koude las sensor zijn. Daarmee is dit geen praktisch idee.
[Bericht gewijzigd door Aart op (41%)]
benleentje
Golden Member
waarin 2 ventilatoren zitten, één die het huis in blaast en één die naar de sere blaast.
IK zou dat eerst eens proberen.
Tot nu is het mij nog nooit geluk om via een ventilator een ruimte te koelen of verwarmen. Daar zijn behoorlijk grote ventilatoren voor nodig en dan moet er niet te veel warmte lek of warmte instraling zijn. En ook moet er een groot temperatuur verschil zijn om de ventilator effectief te laten zijn.
In een kachel werk het wel maar die kachel word intern misschien wel 300 graden. Maar met lucht van 20 graden een ruimte van 15 graden te gaan verwarmen met een ventilator gaat denk ik niet lukken.
Maar misschien heb ik het mis en probeer het eens.
Ze bestaan echt wel maar zijn niet goedkoop:
https://www.sensors.nl/en/product/differentiele-temperatuurregelaar-td…
Goedkoper: https://www.amazon.nl/KETOTEK-temperatuurregelaar-thermostaat-Temperat…
benleentje
Golden Member
Die ketotek zijn gewoon 2 temperatuur controllers in 1 maar die kan geen verschil temperatuur meten.
Ze hebben het in de handleiding over een verschil temperatuur maar dat is eigenlijk hysterese die je zo in kan stellen.
Een soort brug van wheatstone maken met 2 PT-100. Bij onbalans gaat of de ene kant, of de andere kant hoog.Deze kunnen dan ventilatoren aansturen.Bij gelijke temperatuur is er geen verschil, en de ventilatoren staan uit.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op donderdag 23 oktober 2025 20:44:21 schreef benleentje:
[...]
Tot nu is het mij nog nooit geluk om via een ventilator een ruimte te koelen of verwarmen. Daar zijn behoorlijk grote ventilatoren voor nodig
...
Ik heb met een vergelijkbare methode wel degelijk succes gehad toen ik nog enkel glas had en de CV het op erg koude dagen niet trok.
Ik had op het gasstel een paar grote koelblokken gelegd, gas aangestoken en in de keukendeur opening een grote ventilator opgehangen die richting huiskamer blies, werkte prima.
Ventilator moest wel hoog hangen om effectief te zijn: warme lucht stijgt nu eenmaal op...
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Allereerst heel hartelijk dank voor het meedenken. We merken dat de sere ons huis in het voorjaar best wat aangenamer kan maken. Daar kan de temperatuur in de loop van de ochtend (pal oost) best oplopen.
En ik heb nog wat knappe 230 V 120x120 mm ventilatoren liggen. Ook zelfs nog een ronde 100 mm diameter met lamellen die open gaan. En we zijn er niet altijd op tijd bij om op het juiste moment de deuren te bedienen.
Dus ik hoopte op een beetje simpele constructie zonder programeer werk.
Misschioen eens beginnen met een opstelling met 1 vaste waarde. Ik heb ongeveer zo'n schakelaar als in het plaatje van de startpost liggen.
Is de simpele Sygonix die je noemt niet voldoende als je zelf nog de seizoenen instelt of een schakelaar omzet?
In het voor- en najaar wil je nog wat warmte van de zon de woonkamer inblazen. Als je normale CV ingesteld is op 20°C dan laat je bij 20,5 en hoger de ventilatoren naar de woonkamer blazen.
Ik begrijp niet precies wat je nu naar de serre wil blazen. Warmte of kou? In die gevallen zet je de schakelaar om en plaatst de sensor naar de juiste ruimte.
Overigens denk ik niet dat je met een serre van 22-25°C een woonkamer van 18°C via ventilatoren erg snel opwarmt. Het voorbeeld van fatbeard en ook elektrische kachels werken met zeer hoge temperaturen. Ik zou het eerst eens met de hand of simpele thermostaat testen.
Is een elektrische deuropener als toevoeging geen idee?
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 24 oktober 2025 07:56:17 schreef fatbeard:
[...]
Ik heb met een vergelijkbare methode wel degelijk succes gehad toen ik nog enkel glas had en de CV het op erg koude dagen niet trok.
Ik had op het gasstel een paar grote koelblokken gelegd, gas aangestoken en in de keukendeur opening een grote ventilator opgehangen die richting huiskamer blies, werkte prima.
Ventilator moest wel hoog hangen om effectief te zijn: warme lucht stijgt nu eenmaal op...
Dan had je denk ik ook wel veel temperatuur verschil vanuit de keuken.
Als dat verschil maar bv 5 graden is ga je niet zoveel bereiken.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Hallo, het probleem is dat het in huis niet altijd dezelfde temperatuur is. We hebben een houtkachel, en het komt best wel voor dat het in de sere ruim boven de 20 graden is terwijl het in huis nog onder de 18 is.
En gezien we in het winter seizoen op vakantie gaan vind ik het dan jammer om de woonkamer te stoken, terwijl het in de sere overdag veel warmer kan zijn ( en gedurende de nacht juist weer veel kouder).
Als we een redelijk vaste temperatuur hadden gehad in huis wa het veel gemakkelijker geweest, vandaar ook de vraag voor deze oplossing.
En ik heb echt wel het idee dat het als de sere open staat als het daar 25 graden is, dat dan de woonkamer daar van opwarmt.
benleentje
Golden Member
En ik heb echt wel het idee dat het als de sere open staat als het daar 25 graden is, dat dan de woonkamer daar van opwarmt.
Dat geloof ik wel maar dan staan de deuren op en heb je een groot gat. Een ventilator is veel kleiner.
Als je nu een gewoon eerst 1 ventilator die je hebt liggen in een plaat monteert en dan eens uitprobeert of dat effect heeft en dat het niet een hinderlijk gezoem is. Dan komt je te weten of je idee werkt. Als het werkt zou ik pas naar gaan kijken voor zo een thermostaat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Volgens mij kan deze het: (heeft een differential mode)
https://nl.aliexpress.com/item/1005009156416767.html
Kan het niet met een simpele comparator met een R/NTC-combo op beide ingangen? Zó instellen dat er iets van hysterese overblijft.
Uitgang van de comparator stuurt een SSR, relais oid.
benleentje
Golden Member
@Arco ik zie geen differential mode.
Er zijn wel differentiële instellingen maar dar is eigen gewoon een hysteres die je zo insteleld.
Er is geen enkele parameter waarin je een verschil kan instellen die ook verschillende fans aansturen.
Dat deze 2 sensoren heeft is omdat het een diepvries in temperatuur kan regelen waarbij de 2de sensor dan in de verdamper zit die meet wanneer de verdamper bevroren is.
Op woensdag 29 oktober 2025 15:12:44 schreef Hensz:
Kan het niet met een simpele comparator met een R/NTC-combo op beide ingangen? Zó instellen dat er iets van hysterese overblijft.
Uitgang van de comparator stuurt een SSR, relais oid.
Als je zelf wat wilt maken, dan heb je inderdaad zo ongeveer al de hele schakeling beschreven.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003396135485.html?spm=a2g0o.order_l…
Ik heb deze in gebruik. Werkt uitstekend
Ik heb een rij flinke (230V) "computer"fans (zullen wel uit een serverrack komen) in een klapraampje hangen aan de "koude" kant van m'n huis, via variac of ventilatorregelaar. En kan je vertellen: dát werkt echt. Vorig jaar heel gedisciplineerd geweest (draai met de hand de boel omhoog en omlaag, wil nml ook nog kunnen slapen etc) en scheelde het ook in temperatuur, dit jaar minder. Anderzijds is de maximum temperatuur lager geweest.
De achterkant staat bij mij de volle zon op en houdt je normaal dus potdicht (tenzij het al 37 graden binnen is, dan maakt het niet meer uit), en dus 24u per dag die warme lucht die het beton aan het opwarmen is (in het midden van m'n huis bv een 21cm dikke betonnen draagmuur). Ik woon begane grond aan de straat dus je zet ook niet snel wat open (al moet ik bekennen dat ik mijn schuifpui/voordeur vaak genoeg open heb, zelfs als ik niet thuis ben).
Wat me terugbrengt naar het onderwerp: Met een beetje wind heeft de boel doorluchten een stuk meer zin dan wat "lullige" ventilators, maar anders werken ze zeker (wel pokkeherrie op max).
Echter: Ik heb een schier oneindige voorraad "koele" lucht. Ik vraag me af hoeveel nuttige warmte je kunt verblazen: de warme lucht wordt immers aangevuld met koude lucht, voor mij voelt het als boterhamzakjes warme lucht verplaatsen. Als deuren openen werkt dan zou ik eerder daarvoor kiezen.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op donderdag 23 oktober 2025 17:27:55 schreef andre1973:
(...) kattenluik in tussen n schuifui) tussen de schuifpui zetten waarin 2 ventilatoren zitten, één die het huis in blaast en één die naar de sere blaast.
Het kan alleen werken als je helemaal boven (warme lucht) en helemaal beneden (koude lucht) een opening maakt. 1 ventilator is dan voldoende die ofwel warme lucht bovenlangs de kamer in blaast ofwel koude lucht vanuit de kamer onderlangs de serre in blaast. In beide gevallen heb je aan de onder cq bovenzijde een 'open gat' zodat er circulatie kan optreden. In beide gevallen onder: van kamer naar serre, boven: van serre naar kamer.
Echter, als de ventilator uit staat, zal door natuurlijke convectie het proces in tegengestelde richting kunnen plaatsvinden: de kamer gaat via de bovenste opening de serre verwarmen wat niet de bedoeling is als ik het zo lees.
Een oplossing - echter heb ik dit nog nooit praktisch zo toegepast - is misschien het continu laten draaien van de ventilator. Dit moet dan wel een snelheid zijn die ongeveer gelijk is aan de natuurlijke (tegen) convectie die plaats kan vinden. Dit komt neer op een langzame snelheid. Zo creëert men een soort eenrichtingssluis.
I.v.m. lekkage op verschillende plekken is het naar mijn idee het gunstigste om dan wél twee ventilatoren te plaatsen.
Wanneer de serre warmer is dan de kamer kan de lucht met de stroomrichting van de ventilator warmte opnemen in de serre en afgeven aan kamer. Als de kamer warmer is dan de serre, kan de warme lucht niet naar de serre stromen omdat de ventilator de verkeerde kant op draait. De warme lucht zal daarom weer de kamer in worden geblazen. Hetzelfde geldt voor de koude lucht die volgens hetzelfde principe plaats vindt.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik heb ook gedacht aan die natuurlijke convectie, ik heb hier nog een badkamerventilator liggen met aangestuurde lamellen, dus als ik die bovenin zet en de ander ventilator onderin (zonder lamellen) dan hoop ik op die manier wat warmte het huis in te krijgen, en dat de kpude lucht in de sere blijt als het daar kouder is.
Ik ga even kijken naar die regelaar van Jodokussen.
Het werkt zeker, er zijn zelfs mensen die met oude blikjes een warme lucht collector bouwen en deze lucht hun huis in sturen. Dus ja, het kan. Doet het veel? Nja, toch wel als je voldoende oppervlakte hebt en het niet te bewolkt is.
Zelf ook mee aan't spelen geweest. Grote geïsoleerde muur op het zuiden, daar enkele (gratis gevonden) super isolerende glasplaten tegen gemonteerd. Zelfs bij natuurlijke convectie werkt dit vrij goed. Ik heb een geïsoleerde 160mm afvoerbuis genomen, onderaan de koude lucht in, bovenaan de warme lucht uit. De aanzuig onderaan door de muur, de afvoer van de warme lucht bovenaan. Klep ertussen met een actuator zodat het geheel passief werkt.
In de winter, bij vorst en zon, haal je makkelijk 25-30 graden. In het tussenseizoen nog wat meer. Door het grote verschil komt de stroming vanzelf op gang. Maar om je huis er mee te verwarmen is het toch wat krap, de meeste dagen. Het helpt wel.
In het geval van de TS, zou je de deur niet beter 'automatiseren'? Open laten gaan als het er warm is, dicht als het er kouder is.
Met deze kan je dat makkelijk regelen als je niks zelf wil bouwen: Elektrobock RJ402
Succes, maar test eerst de werking van je ventilatoren eens. Met eentje zou je eigenlijk al genoeg moeten hebben ofwel beide in dezelfde richting laten werken, bovenaan de lucht uit de serre trekken, via een slang naar beneden in de woonruimte blazen. Onderaan gewoon een doorlaat met lamellen monteren dan.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 23 oktober 2025 20:32:44 schreef Aart:
Twee thermokoppels back to back in serie aan een eenvoudige normale regelaar met het setpoint op 0 ºC?[edit]
oeps. Ik maakte hier een denkfout, 0 V zal de temperatuur van de koude las sensor zijn. Daarmee is dit geen praktisch idee.
Nouja, als je de koude-las-sensor kan saboteren dat ie "0 graden" geeft (of een andere vaste waarde) dan zou dat werken.