versterker harman kardon bds2 geeft fluittoon op luidsprekers

Ik heb mijn bout vrij heet staan, 370 graden. Dat past het beste bij mijn tempo van solderen. Maar 425 vind ik zelfs erg extreem.
TS, Pace heeft een goede serie video's over solderen en desolderen. Het is wat ouwbollig maar qua inhoud zeer goed en nog steeds van toepassing. https://youtu.be/vIT4ra6Mo0s?si=DKXolYhWK2Pd31Ud

Het gereedschap is zeker belangrijk, maar solderen is ook een kunst en veel mensen doen maar wat en denken het goed te doen. Lukt het dan niet dan krijgt het station de schuld. Soms terecht soms onterecht.

Hogeschool solderen bedoeld voor ruimtevaart en vliegtuig industrie door een NASA gecertificeerde instructeur. https://youtu.be/0SnOW2VdCTI?si=lzAIAJM-ifirz372 hij heeft een hele hoop videos, dit is maar een voorbeeld.

ik gebruik nu de beitelpunt die is inderdaad warmer, ook haal ik nu maar de + van elco los.
ik heb nu alle 67 elco,s los getest allemaal oke.

Even citeren uit eigen werk. Zover ik weet heeft deze versterker een schakelende voeding.

Op vrijdag 31 oktober 2025 11:12:59 schreef fred101:
Je weet dat je rotte elco's niet vindt met de condensator functie van je DMM ? Dat moet met een LCR meter of desnoods een ESR meter en dat moet uitgesoldeerd.

Eerst wordt de ESR hoog en dan ga je problemen krijgen. Daarna wordt, net voor ze morsdood gaan, de capaciteit lager en dan gaan ze bol staan en dan gaat je versterker waarschijnlijk niet meer aan.

Maar de beste methode is met een scoop meten of de voedingrails schoon zijn. Heb je geen van die apparaten dan is de enige uitsluitende optie er op gokken dat er een of meer elco's van de voeding rot zijn en deze vervangen.

Hielp dat dan heb je geluk, hielp het niet dan heb je pech en zal je toch meer meet-apparatuur moeten regelen. Zonder scoop wordt dit gewoon lastig. Met een scoop heb je dat gefluit zo gevonden. Als alternatief kun je een signaal tracer bouwen (scheidingscondensator op de ingang van een actief versterker-boxje) en dan met het schema erbij het signaal pad volgen en kijken waar het gefluit begint. Zie hier: https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=9489

Zo niet dan op de gok dingen gaan vervangen met een minimale kans op succes en een grote kans op een totaal dode versterker.

mijn condensatortester heeft me nog nooit in de steek gelaten.
ik heb een ongebruikte scoop staan, ik kan er niet mee werken.
ik kan hem zo instellen dat hij overal aan rimpel ziet, of dat hij nergens rimpel ziet.
ik heb wel een signaalvolger
hoe kom ik aan een schema?

mijn condensatortester heeft me nog nooit in de steek gelaten.

OK, een geheime meter, Wat gebruik je D of ESR?. want ESR/D is hier belangrijker dan capaciteit.

ik heb een ongebruikte scoop staan, ik kan er niet mee werken.

Dit boek zal het je leren: http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/%23%20Books%20Catalogs/Ele…

ik kan hem zo instellen dat hij overal aan rimpel ziet, of dat hij nergens rimpel ziet.

Als er geen rimpel staat zal de scoop ook niets zien of jij doet iets fout. In het Service Manual zal wel staan wat je waar moet meten.

ik heb wel een signaalvolger

Waarom gebruik je die dan niet om die piep te volgen?

hoe kom ik aan een schema?

Serieus? Lees je de antwoorden van mensen wel??? Het eerste antwoord gaf al een link naar het service manual en anders is google er nog. Maar dat verbaast me niet, je kreeg 3 datasheet linken waar je ook niet naar keek |:(

beste Fred
bedankt voor boek over scoop, ga hem zeker lezen.
ik meet de elco,s op mijn fuke11 universeel meter.
ik gebruik de signaalvolger niet omdat ik geen schema heb
in reactie van 30 okt zie ik alleen gebruiksaanwijzing
waar zag jij de link staan voor schema?
bedankt voor de moeite.

Zoals al eerder aangegeven is een multimeter (zoals de Fluke 11) ongeschikt om een elco te testen omdat deze enkel de capaciteit meet.

ESR (of dissipatie factor) is een veel betrouwbaarder indicatie of een elco nog goed is of niet, en die meet een gewone multimeter niet. Een voorbeeld van waarom de capaciteitsmeting van een multimeter niet bruikbaar is om te zien of een elco nog goed is kan je hier zien: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2229821#2229821

Dan lees je dus idd de links niet want in die "gebruiksaanwijzing" , welke op de gelinkte pagina toch echt in koeienletters service manual wordt genoemd, staan board layouts en schemas incl alles wat je verder nodig hebt om dit ding heel snel te kunnen repareren.

Een Fluke 11 is in de hele verste verte geen "condensator tester" zoals jij hem noemt. Zoals al eerder vermeld is een DMM niet geschikt om foute condensators te vinden. De ESR kan zelfs de meting vertekenen. Een elco moet getest worden op 100Hz (LCR meter, meet C en D) of 100 kHz (ESR of impedantie) en niet met DC ( =multimeter, alleen geschikt voor gezonde elco's)

De ESR gaat eerst omhoog, dan wordt hij heet en pas als het ding is droog is gekookt neemt de capaciteit af en is hij morsdood, als je dan nog niks doet popt hij open. De hoge ESR zorgt voor problemen in een schakelende voeding. Maar als de scoopmeting voedingrails geven die kwa hoogte en rimpel kloppen met de data uit het service manual, dan zijn de elco's (nog) goed genoeg.

Een tweede fout die elco's kunnen geven is de DC lekstroom, vaak een teken dat de oxidelaag ergens door is, of aan het doorgaan is. Dat eindigt meestal met een apparaat wat niet meer aan wil soms gevolgd door de knal van de totaal kortgesloten elco. Dat zal hier niet spelen. Meestal veroorzaakt dat in het begin van het doorslaan vreemde "af en toe fouten"

bij ali heb je al een lcr tester voor €27 is dat betrouwbaar?

De kristallen bol doet het vandaag niet, dus hoe zouden wij moeten weten welk product jij bedoelt van al die duizenden producten die op AliExpres staan? In het algemeen mag je niet al te veel verwachten van een LCR meter die je voor €27,- op AliExpress koopt. Als je geluk hebt is het bruikbaar, als je pech hebt is het weggegooid geld. Bij reparaties wil je van je meetapparatuur aankunnen.

Zelf heb ik:

1. Een ESR/low ohms meter gebaseerd op een ontwerp van Bob Parker, zo'n 20 jaar geleden gekocht voor ongeveer €70,-. Eenvoudig in gebruik en handig om een snelle indicatie te krijgen of een elco een hoge ESR heeft. Deze meter kan ook in-circuit meten (m.a.w. elco hoeft niet eerst uitgesoldeerd te worden), maar zoals bij alle in-circuit metingen geldt dat je wel met zekerheid kan vaststellen dat een component defect is, maar niet met zekerheid kan vaststellen of ie nog goed is.
  2. Een "transistortester", deze zijn in vele varianten te krijgen op de Chinese sites van een paar euro tot een paar tientjes. Deze kan diverse eigenschappen van transistoren, diodes, weerstanden, condensatoren en spoelen meten, waaronder capaciteit, ESR en verliesfactor van elco's. Best een handig ding voor een grove indicatie, maar zeker geen precisie instrument.
  3. DER EE DE-5000 LCR meter, een paar jaar gelden gekocht voor ongeveer €100,- . Dit is de enigste echt serieuze instrument in dit rijtje dat echt kan bepalen of een elco nog aan zijn specs voldoet. Is wel complexer in gebruik dan de hierboven genoemde opties.

Eentje die ik zelf niet heb, maar waar veel mensen enthousiast over zijn is de Peak ESR meter: https://www.eleshop.nl/peak-electronics-esr70.html

In alle gevallen zal je moeten weten wat een acceptabele ESR is. Dit hangt o.a. af van de capaciteit en voltage van de elco, naast het circuit waarin deze toegepast wordt.

Ik heb zo'n peak (ouder model) maar gebruik hem nooit. Werkt wel goed maar ik gebruik ESR nooit. De DER EE DE-5000 heb ik ook gehad, dat is is een heel goede meter.

Een echte LCR meter is een heel complex apparaat, daarom zijn ze prijzig. Maar de meting snappen en juist interpreteren is een ander verhaal. Je moet weten wanneer je serieel of parallel meting gebruikt, welke frequentie en hoe je de dissipatie factor of Q (voor spoelen) gebruikt. Ze zijn ook kwetsbaar. Je moet nooit vergeten eerst te controleren of de elco leeg is. Oude meetbruggen zijn voor weinig te koop maar nog complexer in gebruik. Waarom is de LCR meter het beste? Omdat hij C en D op 100Hz meet en dat zijn precies de gegevens die je in de datasheet van elco fabrikanten vindt.

Zonder stevige theoretische kennis is een ESR meter een makkelijker apparaat. Je meet de elco en kijkt op de bijgeleverde tabel of de waarde niet te hoog is. In situ meten moet je vergeten, dat kan alleen als je schema's hebt en echt weet waar je mee bezig bent (de ESR meting wordt door de rest van de schakeling beïnvloed.). Er zitten meer haken en ogen aan en het vervangt een LCR meter niet maar het is makkelijker in gebruik en zeker bruikbaar en veel beter dan niks. Ze wijken vaak stevig af bij kleinere elco's dan grofweg 22 uF maar de tabellen "compenseren" dat.

Veel van die goedkope China speeltjes zijn erg beperkt en vaak is het niet echt bekend hoe/wat ze nu echt meten.

Ik zou de print eerst eens goed schoonmaken. Op de jouw foto van de spanningsregelaar lijkt toch dat er nogal wat vuil of soldeerspetters tussen de pootjes van diverse ic's liggen.

Scherp gezien, daar heb ik overeen gekeken. Op de foto lijkt die 47uF elco links van het midden bol te staan.

kan iemand mij vertellen hoe ijk scoop moet instellen?
ik heb de link voor scoop gelezen, daar staat regel x en y tot een stip maar bij mij gaat streep alleen rechts en link en hoog en laag.
met batt 1,5v meten gebeurd er niets op scoop, rechte lijn is wat knipperig, probe op 1x, op 10x idem.
vinger op probe laat lijn golven
bij andere testen moet je bv kanteel generator hebben.
als ik op voeding geen rimpel heb kan daarna toch geen rimpel meer komen?
kan ik niet gewoon alle elco,s in voeding vernieuwen, of elco 1000uf over voeding zetten?
schema kan ik niet vinden, link zie ik alleen gebruiksaanwijzing en aansluitingen.
zelfs google vind alleen deze site.
met signaalvolger en schema zal ik wel op smd ic uitkomen die ik niet eraf en erop krijg.
is lcr meter op foto wat?
zie foto,s

Op zaterdag 27 december 2025 22:20:20 schreef gerard1:
kan iemand mij vertellen hoe ijk scoop moet instellen?
ik heb de link voor scoop gelezen, daar staat regel x en y tot een stip maar bij mij gaat streep alleen rechts en link en hoog en laag.

zegt me niks, ik ken dat boek echt niet uit mijn hoofd. Ik denk dat het een oefening is in X,Y mode. Zo te horen heb je de scoop daar niet instaan. Zie gebruiksaanwijzing scoop over hoe dat moet. Zonder te weten wat voor scoop het is weten wij ook niets.)

met batt 1,5v meten gebeurd er niets op scoop, rechte lijn is wat knipperig, probe op 1x, op 10x idem.
vinger op probe laat lijn golven
bij andere testen moet je bv kanteel generator hebben.

Je scoop staat op AC koppeling, voor die batterijtest moet hij op DC staan.
Bijna elke scoop heeft een blokgolfgenerator aan board om de probes te compenseren (zie gebruiksaanwijzing scoop, is dat oogje in dat gat)

als ik op voeding geen rimpel heb kan daarna toch geen rimpel meer komen?

Geen idee wat je daarmee bedoeld. Als je voeding een rimpel van 100mVtt heeft dan zet je de scoop op AC en bv 50mV/div. Als je de scoop op 100V/div zou zetten zie je natuurlijk gewoon een rechte lijn.

kan ik niet gewoon alle elco,s in voeding vernieuwen, of elco 1000uf over voeding zetten?

Dat is al eerder geadviseerd

schema kan ik niet vinden, link zie ik alleen gebruiksaanwijzing en aansluitingen.

Dan kijk je toch echt verkeert. Op pag 53 uit de eerste link die we je gaven beginnen de schema's. Je weet toch wel hoe een schema eruit ziet?
https://www.manualslib.com/manual/1403515/Harman-Kardon-Hk-Bds-2.html?…

is lcr meter op foto wat?
zie foto,s

Nee, want hij geeft geen ESR of D dus dan weet je nog niks. Deze meter is goedkoop Chinees maar het is een redelijk merk. Anders zijn er hier wel mensen die links naar goedkope ESR meters op Ali hebben. Voor je zoiets koopt zou ik eens wat meer studeren op de electronica theorie en de theorie van condensators want je kunt niks met die LCR meter als je niet precies weet wat die doet en wat je met die data moet doen want, niet kwaad bedoeld, ik denk dat jouw kennis niet voldoende is voor complexere reparaties. Anders gewoon steeds de elco's vervangen tot je meer theorie hebt geleerd en klaar bent om meer complexe metingen te doen.

bedankt voor de moeite, ik heb nu adres voor schema,s te zoeken.
zal een foto opsturen van merk en type scoop
ik heb geen gebruiksaanwijzing, maar die ga ik op internet zoeken.
als ik rimpel zoek kan ik dat gewoon over elco meten?

@ Gerard1

https://manuals.sterremuur.nl/Meetapparatuur/Dynatek/Manual8060.PDF

Is een manual van de 8000 serie.

[Bericht gewijzigd door daandc op (18%)]

als ik rimpel zoek kan ik dat gewoon over elco meten?

Ja, dat is meestal een makkelijke plaats. Als ik daar niet makkelijk bij kan, of niet zeker weet welke elco waar bij hoort dan meet ik bv op de voedingpinnen van IC's.

Als de fabrikant geen data geeft of er geen manual is dan moet je zelf een inschatting maken. Dat komt op ervaring aan. Het ligt aan de schakeling en het soort signalen. De voedingrail van een versterker van hele kleine analoge meet-signalen is meestal veel kritischer dan de rail van een digitaal signaal waar alles bv tussen 3,5V tot 5V nog als hoog wordt gezien. (verzonnen getallen als voorbeeld), of bij een audio amp waar je het als brom zou kunnen horen.

De 8000 serie is niet gelijk maar heel veel verschil in bediening zal er niet zijn. Het waren vrij simpele scopes. Het is intern een LG/Goldstar OS9020 met ongeveer een zelfde voorfront (in grote lijnen) Daar kun je meer over vinden: https://www.circuitsonline.net/forum/view/122616 Jouw scoop heeft X,Y mode maar ik weet niet met welke knop je dat instelt. Kanaal 1 is X, dus de horizontale lijn. Kanaal 2 is Y, de verticale lijn. Waarschijnlijk moet je de time/div knop helemaal max linksom of rechtsom draaien, er zal dan ergens x,y staan. Maar veel gebruik je dat niet. (het wordt bv gebruikt bij het afregelen van cassette recorders)

bedankt daandc voor gebruiksaanwijzing

NAV je post in vraag en aanbod, het is niet moeilijk.

De scoop heeft 3 instel-gebieden:
- Volt per divisie, V/div een divisie is het verticale deel van een hokje op het scherm, de graticule.
1V/div wil zeggen dat 1 hokje 1V is. Zo heb je ook mV/div. Als je denkt dat je signaal 5Vpiek/piek is dan kies je bv 1V/div en dan is je signaal 5 hokjes hoog. Dir bij een 1x probe. Een 10x probe verwakt het signaal 10x. Dan kies je in dit voorbeeld dus 0,5V/div. Je hebt 2 kanalen. In het verticale segment heb je een knop waarmee je o.a. kanaal 1 of kanaal 2 of beide kan kiezen.

- Tijd per divisie, dat is de horizontale as. De periode tijd. Die tijd is in sec/div, millisec (bv 10 ms/div), microsec (bv 5 us/div) of nanoseconden (alleen bij hele snelle scoops).
De relatie met frequentie is = 1/periode_tijd. Deze draai je tot je genoeg periodes in beeld hebt. Dat kan 1 periode zijn om details te zien of veel periodes om dat je dat ergens voor nodig hebt.
Je hebt maar 1 tijdbasis die voor beide kanalen werkt. Je kunt op deze scoop dus niet kanaal 1 een andere tijd/div geven dan kanaal 2.

- Om nu iets te zien moet de scoop "triggeren" Dat is het meest ingewikkelde deel. Gelukkig hebben de meeste scopen een auto-trigger stand. Het enige wat je hem dan nog zelf moet zeggen is of hij naar kanaal 1 of 2 moet kijken.

De scoop is 20MHz. Dat wil zeggen dat hij een sinusgolf tot 20MHz kan weergeven of een blokgolf van grofveg 2MHz met veel detail of 5MHz met minder detail.

Verder heb je een knop waar je tussen AC of DC of GND kunt kiezen. In de DC stand ziet je ingang alles, zowel AC en DC. Als je AC kiest schakel je een koppelcondensator in de signaalweg en zie de scoop alleen het AC deel van het signaal. AC gebruik je als je naar de rimpel op je voedingspanning wilt kijken. Met gnd zet je als het ware de ingang af, je legt hem aan gnd zodat je de 0V plaats op het scherm kunt bepalen.

Met deze instellingen moet je het meeste kunnen doen. Er kan nog veel meer mee maar dan wordt het al snel complex en dat heb je voor simpel reparatiewerk zoals voedingrimpel bekijken of een audiosignaal volgen allemaal niet nodig.

hallo fred
bedankt voor je uitgebreid verslag.
ik was deze week uitgenodigd bij een lid van deze site voor wat praktijk op te doen.
toen bleek dat je de probe adj moest afregelen, dat heeft hij gedaan.
we hebben een voedingselco getest en die gaf een blokgolf, is dat een rimpel?
ik zie ook scoop standen van .5v tot 5v
kan ik gewoon probe op voedings elco zetten die 300v kan zijn?

Een blokgolf is meestal niet een rimpel. Maar een schakelende voeding maakt een "blokgolf" welke door een diode gaat en dan door een elco wordt "omgevormd" tot een, in theorie, rimpelloze gelijkstroom. Als die elco's op zijn of veel te klein dan hou je een blokgolf over.
Meer info over rimpel meten. https://www.powerelectronicsnews.com/power-supply-design-notes-how-to-…

Een scoop kan maar een bepaalde spanning aan. Hoeveel staat in het manual. Oude beeldbuis scopes konden vaak meer aan dan moderne digitale. Het zelfde geldt voor probes. Er zijn 1x,10x, 100x en 1000x probes. 100x en 1000x probes zijn vaak "hoogspanning"probes en gebruik je om bv aan 300V te meten.

Maar meet nooit met je probe aan de primaire kant van een voeding. Dat is een vrij technisch verhaal maar het komt er op neer dat het gewoon heel gevaarlijk kan zijn voor jou en je scoop kan beschadigen. Als je dat wil doen heb je een scheidingstrafo, differentiaal probes of een scoopmeter nodig.
Maar de rimpel van de primaire 300V elco kun je ook meten met je multimeter in de AC stand. Voor de secundaire kant van een schakelende voeding is de scoop makkelijker. Dat doe je in de AC stand maar als het echt foute boel is zie je het in de DC stand ook wel.

bedankt allemaal, versterker niet kunnen repareren dus gesloopt.

Jammer, voelt wel als een treurig einde ;)

So is life, er wordt heel veel electronica gesloopt of gestort wat makkelijk gerepareerd had kunnen worden. Als het om wat zeldzaams gaat wat kapot gerepareerd wordt door onkunde is het heel jammer en heel zonde, als het zoals hier om gewone consumenten elektronica gaat is het jammer ivm meer afval maar verder niet. (mijn mening) Gerard heeft weer wat geleerd, wij hebben wat te doen gehad :-)