fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
als ik rimpel zoek kan ik dat gewoon over elco meten?
Ja, dat is meestal een makkelijke plaats. Als ik daar niet makkelijk bij kan, of niet zeker weet welke elco waar bij hoort dan meet ik bv op de voedingpinnen van IC's.
Als de fabrikant geen data geeft of er geen manual is dan moet je zelf een inschatting maken. Dat komt op ervaring aan. Het ligt aan de schakeling en het soort signalen. De voedingrail van een versterker van hele kleine analoge meet-signalen is meestal veel kritischer dan de rail van een digitaal signaal waar alles bv tussen 3,5V tot 5V nog als hoog wordt gezien. (verzonnen getallen als voorbeeld), of bij een audio amp waar je het als brom zou kunnen horen.
De 8000 serie is niet gelijk maar heel veel verschil in bediening zal er niet zijn. Het waren vrij simpele scopes. Het is intern een LG/Goldstar OS9020 met ongeveer een zelfde voorfront (in grote lijnen) Daar kun je meer over vinden: https://www.circuitsonline.net/forum/view/122616 Jouw scoop heeft X,Y mode maar ik weet niet met welke knop je dat instelt. Kanaal 1 is X, dus de horizontale lijn. Kanaal 2 is Y, de verticale lijn. Waarschijnlijk moet je de time/div knop helemaal max linksom of rechtsom draaien, er zal dan ergens x,y staan. Maar veel gebruik je dat niet. (het wordt bv gebruikt bij het afregelen van cassette recorders)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
NAV je post in vraag en aanbod, het is niet moeilijk.
De scoop heeft 3 instel-gebieden:
- Volt per divisie, V/div een divisie is het verticale deel van een hokje op het scherm, de graticule.
1V/div wil zeggen dat 1 hokje 1V is. Zo heb je ook mV/div. Als je denkt dat je signaal 5Vpiek/piek is dan kies je bv 1V/div en dan is je signaal 5 hokjes hoog. Dir bij een 1x probe. Een 10x probe verwakt het signaal 10x. Dan kies je in dit voorbeeld dus 0,5V/div. Je hebt 2 kanalen. In het verticale segment heb je een knop waarmee je o.a. kanaal 1 of kanaal 2 of beide kan kiezen.
- Tijd per divisie, dat is de horizontale as. De periode tijd. Die tijd is in sec/div, millisec (bv 10 ms/div), microsec (bv 5 us/div) of nanoseconden (alleen bij hele snelle scoops).
De relatie met frequentie is = 1/periode_tijd. Deze draai je tot je genoeg periodes in beeld hebt. Dat kan 1 periode zijn om details te zien of veel periodes om dat je dat ergens voor nodig hebt.
Je hebt maar 1 tijdbasis die voor beide kanalen werkt. Je kunt op deze scoop dus niet kanaal 1 een andere tijd/div geven dan kanaal 2.
- Om nu iets te zien moet de scoop "triggeren" Dat is het meest ingewikkelde deel. Gelukkig hebben de meeste scopen een auto-trigger stand. Het enige wat je hem dan nog zelf moet zeggen is of hij naar kanaal 1 of 2 moet kijken.
De scoop is 20MHz. Dat wil zeggen dat hij een sinusgolf tot 20MHz kan weergeven of een blokgolf van grofveg 2MHz met veel detail of 5MHz met minder detail.
Verder heb je een knop waar je tussen AC of DC of GND kunt kiezen. In de DC stand ziet je ingang alles, zowel AC en DC. Als je AC kiest schakel je een koppelcondensator in de signaalweg en zie de scoop alleen het AC deel van het signaal. AC gebruik je als je naar de rimpel op je voedingspanning wilt kijken. Met gnd zet je als het ware de ingang af, je legt hem aan gnd zodat je de 0V plaats op het scherm kunt bepalen.
Met deze instellingen moet je het meeste kunnen doen. Er kan nog veel meer mee maar dan wordt het al snel complex en dat heb je voor simpel reparatiewerk zoals voedingrimpel bekijken of een audiosignaal volgen allemaal niet nodig.
hallo fred
bedankt voor je uitgebreid verslag.
ik was deze week uitgenodigd bij een lid van deze site voor wat praktijk op te doen.
toen bleek dat je de probe adj moest afregelen, dat heeft hij gedaan.
we hebben een voedingselco getest en die gaf een blokgolf, is dat een rimpel?
ik zie ook scoop standen van .5v tot 5v
kan ik gewoon probe op voedings elco zetten die 300v kan zijn?
fred101
Golden Member
Een blokgolf is meestal niet een rimpel. Maar een schakelende voeding maakt een "blokgolf" welke door een diode gaat en dan door een elco wordt "omgevormd" tot een, in theorie, rimpelloze gelijkstroom. Als die elco's op zijn of veel te klein dan hou je een blokgolf over.
Meer info over rimpel meten. https://www.powerelectronicsnews.com/power-supply-design-notes-how-to-…
Een scoop kan maar een bepaalde spanning aan. Hoeveel staat in het manual. Oude beeldbuis scopes konden vaak meer aan dan moderne digitale. Het zelfde geldt voor probes. Er zijn 1x,10x, 100x en 1000x probes. 100x en 1000x probes zijn vaak "hoogspanning"probes en gebruik je om bv aan 300V te meten.
Maar meet nooit met je probe aan de primaire kant van een voeding. Dat is een vrij technisch verhaal maar het komt er op neer dat het gewoon heel gevaarlijk kan zijn voor jou en je scoop kan beschadigen. Als je dat wil doen heb je een scheidingstrafo, differentiaal probes of een scoopmeter nodig.
Maar de rimpel van de primaire 300V elco kun je ook meten met je multimeter in de AC stand. Voor de secundaire kant van een schakelende voeding is de scoop makkelijker. Dat doe je in de AC stand maar als het echt foute boel is zie je het in de DC stand ook wel.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101
Golden Member
So is life, er wordt heel veel electronica gesloopt of gestort wat makkelijk gerepareerd had kunnen worden. Als het om wat zeldzaams gaat wat kapot gerepareerd wordt door onkunde is het heel jammer en heel zonde, als het zoals hier om gewone consumenten elektronica gaat is het jammer ivm meer afval maar verder niet. (mijn mening) Gerard heeft weer wat geleerd, wij hebben wat te doen gehad