Dat ruikt naar overladen, ik raad op basis van deze waarneming een nieuwe lader aan. De handleiding zegt te laden met 300mA. Het zou een afname in capaciteit en een toename in interne weerstand verklaren, want door overladen kook je over tijd langzaam het elektrolyt weg. Het zou ook verklaren dat alle cellen even ver versleten zijn.
PS Misschien is het niet meer dan het opgedroogd zijn van een paar elcootjes waardoor hij telkens ongemerkt het laadproces herstart en er daarom zo lang over doet.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op zaterdag 1 november 2025 10:32:18 schreef Kruimel:
Dat ruikt naar overladen, ik raad op basis van deze waarneming een nieuwe lader aan. De handleiding zegt te laden met 300mA. Het zou een afname in capaciteit en een toename in interne weerstand verklaren, want door overladen kook je over tijd langzaam het elektrolyt weg. Het zou ook verklaren dat alle cellen even ver versleten zijn.
Maar, de Voltcraft stopt het laadproces wel als de accu vol is. althans, dan staat er “full” op het betreffende schermpje. En dat blijft er ook staan tot ik de accu eruit haal. Vlgs. mij wordt er niet at random een nieuwe laadcyclus gestart waardoor overladen op de loer ligt. Hij is gewoon erg langzaam.
Je zou zelf even moeten kijken wat de laadstroom is voor deze lader. Ik had gisteren een handleiding gevonden die zei dat het 300mA was, en daar ga ik van uit. De efficiëntie van een laad-/ontlaadcyclus is voor een Ni-MH best hoog, en er zou weinig lading verloren moeten gaan. De handleiding meldde volgens mij 10-20% verlies, maar volgens mij is dat best pessimistisch voor moderne batterijen (zeker als je in lading meet en niet in energie). Als je lader 8 uur doet over nieuwe 1900mAh cellen kan ik daar nog in komen, maar op 300mA is meer echt teveel.
Ik wil niet vooruit lopen op wat het exacte probleem zou zijn, droge elco's was pure speculatie mijnerzijds, maar op dit punt verdenk ik de lader wel. Het zou natuurlijk kunnen dat ik de verkeerde handleiding voor ogen had, ik heb hem niet opgeslagen, maar dit is niet de nieuwste lader en dingen kunnen wel stuk gaan of slechter gaan werken met de tijd. Niet elk defect is acuut.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Als de lader als geheel (tot) 300mA zou opnemen zou de laadtijd van een 1900mAh cel nog korter moeten zijn, want dan laadt je de cellen met iets van 500mA (uitgaande van 100% efficiëntie en 1,5V laadspanning). Misschien is gewoon dezelfde stroom als voor de BC500 op de behuizing gedrukt omdat ze wellicht met dezelfde adapter kwamen? Het gaat hier om maar 3,6W.
In elk geval is een lader die langer doet over slechtere cellen onafhankelijk van het exacte mechanisme dat het veroorzaakt in mijn optiek verdacht. Het opschrift impliceert een productiedatum van 2017 wat het ding relatief jong maakt, maar jonge dingen kunnen toch slecht zijn/worden. Ze zijn intussen ook niet meer in de verkoop, wat ook geen goed teken is.
Dit is niet een moreel oordeel, ik kijk alleen naar de informatie die ik hier heb en ik zie een lader die de cellen sneller zou moeten laden. Ik denk gewoon dat de detectie van het einde van de laadtoestand misschien niet zo goed is als dat hij zou kunnen zijn en dat hij daardoor cellen structureel overlaadt. Misschien was dit zelfs vanaf het begin al zo. De laadstroom van 300mA is laag genoeg om een cel niet meteen defect te laten gaan. Er zit in Ni-MH cellen een katalysator die de ontstane gassen recombineert naar water, maar die heeft een beperkte capaciteit. Meestal is een laadregime gegeven van C/10 of 200mA voor langdurig laden. Ga je daar over dan zal de cel bij het overladen langzaam een beetje gassen door een ventiel dat onder de positieve pool zit en verlies je capaciteit. Ni-Cd cellen konden beter tegen overladen om redenen die ik niet ken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Edit: Beter gelezen. Die 500mA op het ding is toch een hint dat er een schakelend ding in de laadunit zit.
Het feit dat ie perse wil dat je de meegeleverde adapter gebruikt is een hint dat het ding gewoon de aangeleverde 300mA zonder te switchen aan de accu doorgeeft en de "300mA stroombron" in de voeding vertrouwt om niet meer te doen.
Als je een netadapter maakt is het niet moeilijk om naast de normale CV mode ook de CC mode te implementeren. Ofwel je stuurt bij "te groot wordenden stroom" ook de optocoupler aan die de spanningsregeling doet: Gewoon met een diode de uitgang van een opampje ook op de ingang van de opto zetten.
Wat ik in de praktijk wel eens gezien heb is dat ze ipv die diode een extra opto hadden genomen en hun uitgangen (aan de 230V kant) parallel hadden gezet. Dan zijn er een paar mogelijkheden: Ofwel de truuk met de diode hebben ze over het hoofd gezien, ofwel er zaten toch wat haken en ogen aan.
In ieder geval kost dat boven het meetweerstandje en een opampje hooguit een optocoupler.
FastFolkert
Kruimel en rew, super dat jullie zo diep in de materie duiken!
Als de laadstroom een nette dc is, dan kan ik natuurlijk even een DMM met een lege accu in serie zetten om te kijken wat de max. laadstroom is.
Als je het wil weten moet je inderdaad gewoon meten. Wij weten natuurlijk ook niet of het pulsen zijn of een stabiele DC, want dan hadden we in ons kristallen bol ook wel de stroom zelf kunnen opzoeken. Filosoferen over wat het allemaal zou kunnen zijn kost mij meer tijd dan het jou kost het gewoon te proberen. In het ergste geval krijgt je geen goed resultaat en dan kijken we wel wat we doen toch?
brains
Special Member
Oplaadbare batterijen van de action zou ik niet vertrouwen tenzij evt van een bekend merk als varta.
Ze hebben ook een onbekend/eigen merk gehad, zilverkleurige oplaadbare batterijen. Die wogen helemaal niets en konden zeker niet 2000mah zijn met dat gewicht.
Ik heb ergens gelezen (misschien hier) dat ze ontploffende.
En ook eens in de rij gestaan bij de action waarbij voor mij iemand stond met een setje met een lader die je erbij kon kopen om terug te brengen. De batterijen waren na 1x laden ontploft 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zat wat met een keuken weegschaaltje te spelen en omdat er NiMh batterijen op tafel lagen deze eens gewogen. Er zijn aardige verschillen.
Powerbase (made in China) 2000mAh 15gr alle 5. Zijn nagenoeg onbruikbaar al vanaf nieuw. Ook redelijk hoge ESR.
Energizer 2450mAh made in Japan 29gr (maar zijn nieuwere ook 2450 mAh zusjes 25gr made in China)
Varta accu+ultra 1900mAh 26gr made in ???
Ikea Ladda 1900mAh 26gr made in japan
Unitech NiCd 600mAh 16 en 17gr made in China
Merkloze 600mAh NiCd 15 gr made in ???
Konnoc 2200mAh 29gr made in ???
Konnoc 2300mAh 29 en 30gr made in ????
Die NiCd's zijn erg oud maar doen het nog steeds goed.
De situatie is dus gelijk aan wat er met 18650's speelt.
Ik heb hetzelfde voor die 1900mAh batterijen, een oude witte 2450mAh was meer dan 30g. Die nieuwere grijze 2450mAh heb ik hier niet.
FastFolkert
Op woensdag 5 november 2025 09:59:31 schreef Kruimel:
Ik heb hetzelfde voor die 1900mAh batterijen, een oude witte 2450mAh was meer dan 30g. Die nieuwere grijze 2450mAh heb ik hier niet.
Grijze ladda 2450 AA (Japan): 30 g
Groene GP 800 AAA (China): 11 g
FastFolkert
Op maandag 3 november 2025 12:53:48 schreef brains:
Oplaadbare batterijen van de action zou ik niet vertrouwen tenzij evt van een bekend merk als varta
Ik doelde hier op GP (groen, 2100 mAh, made in China) van Action.
Nav andere input hier, en mijn eigen ervaringen, ga ik voor nieuwe accu’s verder met Japanse Ladda’s van ons geel-blauwe woonwarenhuis.
[Bericht gewijzigd door FastFolkert op (11%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb maar 3 AAA
- GP ReCyko+ 650 mAh (China) 11gr
- Tronic energie 1000 (Eures gbmh wordt blijkbaar voornamelijk door Lidl verkocht). 12gr
- Doro 400mAh (China) 9gr Doro lijkt een mobile telefoon merk. Dat was alles wat ik kon vinden.
Die tronic cellen heb ik wisselende ervaring mee, vooral wat levensduur betreft.
De ladda's doen het een stuk beter.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 5 november 2025 11:01:56 schreef fred101:
- GP ReCyko+ 650 mAh (China) 11gr
Die ken ik. Die zitten in goedkope DECT handsets. Levensduur: Niet optimaal. 
Toch moet ik zeggen dat de manier dat die DECT telefoons zo een batterij gewoonlijk behandelen (doorlopend druppelladen) ook alleen geschikt is voor NiCd of speciaal gemaakte batterijen. Er zijn wel typen die zeggen ervoor gemaakt te zijn, die zouden dan een extra hoeveelheid katalysator bevatten om gasvorming te compenseren. Voorbeeld: https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Ansmann%20AAA%20Phone%20800…
Ik heb geen idee of dat goed werkt. Gelukkig zijn DECT telefoons inmiddels iets van het verleden aan het worden. Met de prijs van die IKEA Ladda's zou ik gewoon accepteren dat je in de resterende levensduur van zo een telefoon misschien nog net één set verslijt.
Dit is waarschijnlijk totaal nutteloze informatie, maar ik ontdekte dat ik 4 verschillende typen Ni-MH AAA's had:
Die heb ik ook maar op de weegschaal gezet, want waarom niet?
Ladda 500: 9,2g
Ladda 750: 11,6g
Ladda 900: 12,4g
Varta "recharge accu" 800mAh*: 11,8g
Op woensdag 5 november 2025 10:54:29 schreef FastFolkert:
Ik doelde hier op GP (groen, 2100 mAh, made in China) van Action.
Op zich zit GP wat mij betreft ook in de categorie "bekend" en is wat mij betreft geen "vies" merk. Dit bedrijf maakt al erg lang batterijen waar ik zelf nog geen slechte ervaringen mee heb gehad of van heb gehoord. Het zijn ook vaak de batterijen die in apparatuur mee komt, ook de wat duurdere. Ik denk dat dit misschien wel het enige merk is waar ik nog nooit een lekkende alkaline van heb gezien. Van de oplaadbare heb ik nog nooit een slechte review gezien, al staan ze ook nooit helemaal bovenaan (maar wel zo dichtbij dat je het niet meer kan negeren). Volgens mij is dit ook een echte fabrikant, niet een stickerplakker (zoals Ikea, en Tronic hoogstwaarschijnlijk ook).
*Deze waren voor een zekere periode bij Action te koop.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op donderdag 6 november 2025 20:33:15 schreef Kruimel:
[...]
Op zich zit GP wat mij betreft ook in de categorie "bekend" en is wat mij betreft geen "vies" merk. Dit bedrijf maakt al erg lang batterijen waar ik zelf nog geen slechte ervaringen mee heb gehad of van heb gehoord. Het zijn ook vaak de batterijen die in apparatuur mee komt, ook de wat duurdere. Ik denk dat dit misschien wel het enige merk is waar ik nog nooit een lekkende alkaline van heb gezien. Van de oplaadbare heb ik nog nooit een slechte review gezien, al staan ze ook nooit helemaal bovenaan (maar wel zo dichtbij dat je het niet meer kan negeren). Volgens mij is dit ook een echte fabrikant, niet een stickerplakker (zoals Ikea, en Tronic hoogstwaarschijnlijk ook).
Eén van mijn zussen werkte bij de invoerder van GP cellen voor België (Emji-sound, familiebedrijf), nadien overgenomen door Bandridge Nederland, en nog later door Micromel Nederland.
In die tijd heb ik (goedkoop!) een dik 100-tal GP NiMh oplaadbare cellen verworven (AAA 600-800mAh) en AA, gaande van 1300 tot 2700mAh).
Mijn ervaringen met GP (zoals de meeste andere niet-LSD normale NiMh cel merken) was verre van grandioos.
Ze waren meestal leeg als je ze nodig had en de gespecifieerde capaciteit was net als de meeste 'China' cellen zwaar overgewaardeerd (getest met een Maha Poxerex MHC-9000 lader via de (langdurende) 'Refresh & Analyze mode').
Na de aankoop van (een 40-tal) Eneloop AA & AAA cellen dik 10 jaar geleden heb ik de GP's allemaal gedeponeerd in een Bebat container.
Diezelfde Eneloops gebruik ik nu nog steeds...
OK, zou kunnen, ik heb met hun Ni-MH weinig ervaring. Wanneer was dit ongeveer? Het klinkt als rond 2010, toen Ni-MH nog veel kinderziektes had. In die tijd was er niet veel keuze als je een kwalitatief goede Ni-MH wilde hebben, alleen Eneloop eigenlijk.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (29%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op vrijdag 7 november 2025 16:26:36 schreef Kruimel:
[...]
toen Ni-MH nog veel kinderziektes had.
Gewone NiMh heeft altijd kinderziektes gehad en nu nog (hoge zelfontlading)...
Naar mijn kennis had NiMh hoge zelfontlading en NiCd het zogezegde 'memory effect'.
Ik bezit sinds 2001 een (dure) Makita accu-schroevendraaier met NiCd cellen die nog steeds paraat is als ik hem na jaren ongebruik weer eens gebruik (ik gebruik meestal mijn 30€ Parkside schroevendraaier omdat mijn Makita geen koppelinstelling heeft.
Alleen de LSD cellen zijn volgens mij de moeite waard, en dan nog afhankelijk van het merk (bvb. Eneloop!).
Accugevoede toestellen koop ik niet meer als ze geen Li-gebaseerde cellen bevatten, ik heb teveel minder gebruikte NiMH-gevoede toestellen na slechts één of twee jaar mogen afvoeren omdat de accu's reeds defect waren door zelfontlading en vervangaccu's economisch qua prijs niet meer verantwoord waren.
Al mijn modelbouw RC-zenders heb ik ca. 10 jaar geleden 'omgebouwd' naar Eneloop packs en zelfs na 3+ jaar ongebruik mag ik ze inschakelen en weten dat de laadtoestand dan nog steeds meer dan voldoende is.
FastFolkert
De huidige 8 stuks Ladda Japan 1900 wil ik toch in z’n geheel vervangen. Ergens hier las ik dat de 1900 beter zou zijn dan de 2450.
Kan iemand dat bevestigen?
Dat was denk ik mijn opmerking, maar dat is niet meer dan een vermoeden. De reden dat ik dit zei is tweeledig:
- De 1900mAh cel is minder kritisch gebouwd omdat er "ruimte over" is. Mijn theorie is dus dat ze langer mee gaan. Als er gas ontstaat kan het even ergens terecht voor het uit de cel lekt. Dit wordt enigszins bevestigd door de specificaties van Eneloops: de 1900mAh HR-3UTGB gaat volgens de specificatie tot 1800 cycli mee en heeft een zelfontlading van 30% in 5 jaar, en de 2450mAh HR-3UWXB tot 500 cycli en een zelfontlading van 15% per jaar (≈55% in 5 jaar). Van de Ikea Ladda's heb ik nooit zo een specificatie gezien, maar zelfs als ze niet langer mee gaan zijn ze nog steeds evenredig goedkoper dan de 2450mAh cellen.
- Initieel heb ik alleen witte 2450mAh cellen gekocht (je kon toen alleen kiezen tussen de witte 2450mAh en de bruine 1000mAh), maar ik merkte dat als ik ze ergens in wilde stoppen waar de kans was dat ze beschadigd raakten (zoals fietslampen, waar ze soms nat werden) ik er alsnog goedkopere 1900mAh cellen in stopte (of zelfs alkalines gebruikte). Hierdoor ontdekte ik dat ik het verschil van krap 30% eigenlijk haast nooit opmerkte, want batterijen zijn altijd op het verkeerde moment leeg, maar voor de prijs kan je je het veroorloven om een geladen set erbij te kopen.
In jouw geval verdenk ik nog steeds je lader, het is best gebruikelijk om het einde van het laden te missen met deze laadstroom. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die Ikea lader dit ook nog wel heeft, dan geeft hij tegen het einde van het laden een foutmelding. Herstart je het laden, dan laadt de cel zonder problemen in minder dan een half uur. Eigenlijk zou een lader in het gebied tussen 700mA en 1A moeten laden om het einde van het laden goed te detecteren.
Op zaterdag 8 november 2025 18:29:38 schreef Turbokeu:
Gewone NiMh heeft altijd kinderziektes gehad en nu nog (hoge zelfontlading)...
Oef, dat is wat mij betreft maar deels waar. Er zijn nog steeds cellen met een hoge zelfontlading, maar tegenwoordig hoef je die niet meer te kopen. Voor mij zijn de Ikea Ladda's de gouden standaard: ze kosten erg weinig, en ze hebben geen waarneembare zelfontlading. Ik heb beide de witte 2450mAh cellen en de 1900mAh cellen getest in klokken, en zelfs daar doen ze het meer dan een half jaar. De oudste 2450mAh cellen die ik heb zijn minstens 8 jaar, en ik heb er exact één van de 28 ooit stuk gehad.
Lithiumcellen, zeker die in gereedschap dat weinig gebruikt wordt, worden ook slecht. Het ergste wat je met een lithiumcel kan doen is hem opladen en hem dan bewaren op een hoge temperatuur (zolder/schuur). Dat NiCd daarin beter was ontken ik niet, maar ik denk dat er voor dingen waar een AA in kan een Ni-MH geen nadelen meer heeft.
Turbokeu
Golden Member
Op zondag 9 november 2025 13:19:10 schreef Kruimel:
[...]
Lithiumcellen, zeker die in gereedschap dat weinig gebruikt wordt, worden ook slecht.
Ik weet niet wat je begrijpt onder 'slecht worden' maar mijn gereedschap met Li-cellen is altijd paraat als ik het nodig heb (zelfs na jaren).
Dat NiCd daarin beter was ontken ik niet, maar ik denk dat er voor dingen waar een AA in kan een Ni-MH geen nadelen meer heeft.
Ooit meerdere maal geprobeerd, dus eigen ervaring.
In mijn tado radiatorthermostaten hoort géén NiMh (zelfs geen Eneloop), de lagere spanning van NiMh accu's beperkt de gebruiksduur t.o.v. normale alcaline AA's.
Ook in afstandsbedieningen en wandklokken heeft NiMh geen voordeel, ik gebruik daar trouwens batterijen die in andere (meer stroomvretende) apparaten als quasi leeg beoordeeld worden.
Op dinsdag 11 november 2025 17:49:06 schreef Turbokeu:
Ooit meerdere maal geprobeerd, dus eigen ervaring.
Maar wanneer? Het maakt uit, dat is alles wat ik zeg. Het is nu 2025, en wat je beschrijft klopte in 2005, maar er is intussen veel veranderd. Op basis van ervaring met de Ford model T kan je tot de conclusie komen dat auto's spartaans zijn, maar dat zou nu nergens meer op slaan toch? Zelfontlading is nu niet een relevante overweging meer, dat verhaal is uit proportie gegroeid doordat de eerdere cellen dit hadden, en we tegenwoordig graag het goedkoopste van de discounter halen en er daar ook nog wat rommel tussen zit.
Ik heb ook ervaring met Ni-MH (specifiek: twee soorten Ikea Ladda AA) in klokken en dat werkt gewoon als een alkaline, buiten het feit dat ze op te laden zijn. Komt nog bij dat Ni-MH zo goed als nooit lekken, wat van moderne alkalines niet gezegd kan worden.
In mijn tado radiatorthermostaten hoort géén NiMh (zelfs geen Eneloop), de lagere spanning van NiMh accu's beperkt de gebruiksduur t.o.v. normale alcaline AA's.
Ook in afstandsbedieningen en wandklokken heeft NiMh geen voordeel, ik gebruik daar trouwens batterijen die in andere (meer stroomvretende) apparaten als quasi leeg beoordeeld worden.
Dan is er iets mis met je apparaten. Ik zal tonen waarom ik dat zeg:
Dit is een grafiek van lygte-info.dk, waarin de onlaadcurves van een Duracell Ultra en een Ikea Ladda vergeleken zijn op 0,1A. Die Duracells waren indertijd significant duurder dan de Ladda's (maar zijn nu zo te zien niet meer te krijgen).
Dit zijn vrij typische onlaadcurves voor de beide batterijtypen. Tot ongeveer 1,2Ah ontlading (circa de helft) geeft de alkaline een hogere spanning af dan de Ni-MH. Als een apparaat voor die tijd de batterij als leeg bestempelt, wat een drempelwaarde van ≥1,3V betekent zal een alkaline er beter werken, en dat is waardeloos. Dan vlieg je door je batterijen omdat je apparaat te kieskeurig is, niet omdat ze leeg zijn. Zo een apparaat is in pratische zin defect. Testen met een grotere stroom maakt dit verschil alleen groter:
Dit gedrag is vergelijkbaar met een auto die wel "betrouwbaar" werkt, maar waar elke tankbeurt ook een litertje olie in moet. Je kunt er mee leren leven, maar het echte probleem is deze specifieke auto, niet het concept auto.
Er zijn situaties dat dit gebeurt door een slecht ontwerp. Zo heb ik wel een LED fietslampje gehad dat alleen een LED en een schakelaar bevatte en liep op twee meegeleverde zink-kool AA's. Ik dacht: "mooi meegenomen", maar ik had het mis. Die prutscellen zorgden ervoor dat de spanning hoog genoeg was om bij aankoop te werken met een witte LED en voor de (verder nonexistente) stroombegrenzing , maar zodra de spanning (na minder dan een half uur) onder iets van 2,7V daalde werd de hoeveelheid licht snel nutteloos en kon ik een ander lichtje kopen (want daarvoor koop ik geen batterijen).