Hallo ieder,

Enkele jaren geleden heb ik, toen ik er toevallig tegenaan liep, wat krimpkous gekocht wat je met een labelprinter kon beprinten. Dit bijvoorbeeld voor kabels, welke-stekker-hoort-waar. Het ziet er heel sjiek uit.

De betrokken fabrikant is er inmiddels mee gestopt en was wellicht ook niet de beste fabrikantkeuze, maar als ik verder zoek zie ik vooral systemen die bedoeld zijn voor productie en niet voor kleine-schaal lab en hobbywerk.

Kennen jullie dit spul, en welk merk en type zouden jullie anno 2025 aanbevelen?

Dymo heeft dat in diverse maten, gebruik ik regelmatig.
Maar dan moet je wel een Dymo printer hebben natuurlijk...

Brother heeft dat ook.
Ik heb het voor hobby of werk nog nooit nodig gehad.
Ik print op gewone labels en wat langer en doe die dan rond om de kabel. Wat langer omdat je dan bv 2x rond de kabel kan zodat het label op zichzelf plakt. Wel dan tekst als laatste doen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (85%)]

Dymo en Brother zijn relatief betaalbaar en ook op bv Aliexpress te krijgen of OEM merken zoals 123inkt, ook in krimpkous.

Serieuzer spul is bv Brady, https://www.brady.nl/draad-en-kabel/krimpkousen/hittebestendig?viewtyp…

@Ardo dat is handig, ik dacht dat je er dan weer een andere printer voor nodig had.

De krimpkous hoeft inderdaad ook niet dik te zijn het is niet voor isolatie.

Ik gebruik een Dyno Rhino.

De krimpkous is goedkoper van eigen merk van 123inkt.
De gewone labels van 123inkt zijn bar slecht, maar hun eigen merk krimpkous is goed.
Gewone labels koop ik wel bij 123inkt, maar dan gewoon origineel Dyno.

Op donderdag 30 oktober 2025 16:36:06 schreef GJ_:
Ik gebruik een Dyno Rhino.

De krimpkous is goedkoper van eigen merk van 123inkt.
De gewone labels van 123inkt zijn bar slecht, maar hun eigen merk krimpkous is goed.
Gewone labels koop ik wel bij 123inkt, maar dan gewoon origineel Dyno.

Die heb ik ook, de 5200, prima apparaat.

En zo lekker portable :-)
Hij komt nooit van m'n bureau, ik voer alles in via de PC software. Ook handig om bv je eigen logo's en zo te printen op kabels.
Fijn apparaat, fijne software.

Ik heb een PTouch 65. Op de fotos op aliexpress krijg ik de indruk dat die cartridges breder zijn dan wat in mijn apparaat gaat. Zie ik spoken of had ik een groter apparaat moeten hebben? (Op mijn cartridges die passen staat "M-K221". Helpt dat?)

[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]

Ik heb de P-Touch E550W. Spijtig genoeg niet meer leverbaar maar een pracht toestel. Zowat alles wat met elektrische symbolen te maken heeft, zit er al in.

Met een enkele druk op de knop maak je ook labels om rond de kabel te doen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (20%)]

Op donderdag 30 oktober 2025 16:48:22 schreef GJ_:
Hij komt nooit van m'n bureau, ik voer alles in via de PC software. Ook handig om bv je eigen logo's en zo te printen op kabels.

Bij mij ligt ie juist altijd in zijn eigen koffertje in de auto.
Bij patchkasten en outlets is het een uitermate handig apparaat, kan ook dwars over de label printen, en dat is handig bij kabel labels.
Multikabels ( ik gebruik nog wel eens 80 aderig en dergelijke) is de krimpkous een mooie oplossing.
Of om een bundel aders heen.
Alleen de krimpkous niet te warm stoken, anders is de label zwart :)
Tape rond de kabel draaien gaat ook, maar dan moet je de vinyl versie hebben anders komt het los.
De pc software gebruik ik niet maar is een prima optie.
Ik heb de accu er ook bij, gaat lang mee, heel weinig opladen.

De Ptouch 65 is een kleiner printertje met ook kleinere cassettes (ik heb er ook een)
In de Ali advertentie staat een enorme lijst met compatible printers...

En daar zie ik de Ptouch 65 dus niet letterlijk tussen staan maar de string "65" komt wel een paar keer voor.

Soms heeft een fabrikant recent een actie gedaan waarbij ze "nep" artikelen van ALiexpress en consorte laten halen. Dan zie je een tijdje dat alle vermeldingen van de naam van het apparaat een spelfout hebben. Als Brother z'n eigen consumables wil promoten zullen ze ook zo nu en dan zo'n actie ondernemen en dan op de juist gespelde naam van hun apparaat triggeren. Dus dat de mijne er niet direct tussen staat is voor mij niet direct een "dan past het dus zeker niet".

Op donderdag 30 oktober 2025 16:48:22 schreef GJ_:

Hela, mis ik iets? Ik heb recent een 5200 gekocht (tweedehands), maar een PC-koppeling heb ik nog niet ontdekt en de handleiding rept er ook niet over. Hebben ze die misschien in meer varianten gemaakt? (zoiets als 'Rhino 5200+' voor de USB-variant of zo?)

Op zich geen punt als 'ie dat niet heeft, maar ja, als het er wel op zit is het handig ;)

Eigenlijk vooral gekocht voor meer-regelig printen (maar goed, ik heb dan ook nog een bejaarde Letratag (ook tweedehands overigens) die voor de meeste zaken wel voldoet. Alleen voor de kleine SMD-kastjes is meer-regelig printen echt een must en is de Letratag een onding.

Zelf zou ik overigens niet snel voor labels om de kabel gaan, maar dat is omdat mijn ervaring daarmee is dat ze vroeg of laat loslaten, maar dan wel de lijm achterlaten waardoor de kabels 1 grote plakkerige bende worden. Misschien zit dat met de duurdere industrie-labels anders.

Ik was er van overtuigd dat de 5200 ook aan de pc kan, maar ga nu wel erg twijfelen.
Gebruikt heb ik het nog nooit zoals ik al zei.
Hij ligt op klus en daar ben ik maandag weer, dan ga ik meteen kijken.

De Dymo Rhino 5200 & 4200 hebben geen USB, heb ze hier beide liggen. Beide overigens prima printers.

Labeltape via 123inkt.nl de krimpkous variant van Ali-express.

Ik heb een Brother P-Touch 2730 en heb de Ali krimpkous cartridge af en toe in gebruik. Ik ben er niet ontevreden over, het gaat wonderwel allemaal goed. Ik was band dat de stugge krimpkous vast zou gaan lopen in het apparaat maar dat heb ik nog helemaal niet meegemaakt.
er zit 1,5m in de cartridge. Maar eerlijk gezegd gebruik ik het niet zo heel veel, enkel om aan te duiden welke bedrading altijd "hot" is in een zelfbouwsel.

Ik heb trouwens ook de ribbon cartridges daarmee kun je (goudkleurige) tekst op lintjes printen. Misschien leuk voor de Kerst om in een kerststukje of aan een kaart te friemelen.
Het ziet er eigenlijk best leuk uit

Ik heb een Brother PT-1230PC met USB, daar passen die cartridges ook in...

https://www.barcodesinc.com/media/catalog/product/7/f/d/a/7fda67fa7b1cfa903996aea5ed322c7b1a2e822b_pt_1230pc.jpg

Batterijen gaan onwaarschijnlijk lang mee, ik kan me niet meer herinneren wanneer ik ze voor het laatst vervangen heb...