Ik heb een bosch mum 86 die niet meer werkt. Volledig dood, geen reactie als ik aan de knop draai. Ik heb hem open gemaakt maar aan de sturingsmodule is niets te zien van verbrande componenten. Heeft er iemand daar een schema van? Zodat ik wat gerichter kan zoeken. Link naar de modulehttps://www.bosch-home.be/nl/product/00627845

Bosch / siemens geven geen schema's vrij van modules.

Een eventuele kanshebber voor het veroorzaken van het probleem is de grote X2 condensator rechts op de print (op de afbeelding in de link). Zulke condensatoren, die als serieweerstand voor de voeding dienen, hebben na verloop van tijd nog wel eens last van capaciteitsvermindering. O.a. Senseo's zijn daar berucht om.

In dit geval bedoel ik met X2 de uitvoering van de condensator, niet de x2 die bij het aansluitcontact rechts ervan staat.

De waarde ervan staat op het onderdeel.

En je zou ook even onder die koelvin kunnen kijken of er niet een elco een bolle kap heeft. Vervangen van alle elco's zou zonder meer wel aan te raden zijn, maar in dit geval moet de koelvin dan verwijderd worden. Op de tweede afbeelding (van de achterkant van de print) is te zien dat de twee pootjes daarvan een beetje getwist zijn om hem vast te zetten.

Eerst kijken of de microcontroller wel 5v krijgt. Meet over de elco die er vlak naast staat. Er zit onde de koelplaat een chipje met een ontbrekend pootje. Kijk welke nr er op staat.

Wat veel gebeurt bij dit soort toestellen is dat (als er een reedcontact niet bekrachtigd is) er niet opgestart wordt. Bv: de nok vd pot die afgebroken is bv. Maw: ergens iets wat ergens niet meer tegen drukt.

Op donderdag 30 oktober 2025 20:42:55 schreef KeesX:
Een eventuele kanshebber voor het veroorzaken van het probleem is de grote X2 condensator rechts op de print (op de afbeelding in de link). Zulke condensatoren, die als serieweerstand voor de voeding dienen, hebben na verloop van tijd nog wel eens last van capaciteitsvermindering. O.a. Senseo's zijn daar berucht om.

In dit geval bedoel ik met X2 de uitvoering van de condensator, niet de x2 die bij het aansluitcontact rechts ervan staat.

De waarde ervan staat op het onderdeel.

Als op de 6,3mm steek aansluitingen X1 en X2 de netspanning wordt aangesloten, wordt de grote witte X2 condensator hier niet als seriecondensator gebruikt.

En je zou ook even onder die koelvin kunnen kijken of er niet een elco een bolle kap heeft. Vervangen van alle elco's zou zonder meer wel aan te raden zijn, maar in dit geval moet de koelvin dan verwijderd worden. Op de tweede afbeelding (van de achterkant van de print) is te zien dat de twee pootjes daarvan een beetje getwist zijn om hem vast te zetten.

Zeker een mogelijkheid.

Maar allereerst meten of er wel voedingsspanning op de het IC komt zoals al geopperd.
Zoniet dan meten of er op C21  3,3µF/450v (onder het aluminium) of daar ±320v DC aanwezig is.

En bekijk/meet/test deze sensoren!, het zouden reed relais kunnen zijn die kan je met een magneetje testen. Op de plek waar ze horen te zitten moet het magneetje nog wel aanwezig zijn.
Het spoeltje neemt op/detecteerd of de motor draait.
Meet hem op hij moet <100Ω meten.

ALvast bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Ik heb volgende al eens kunnen testen:
- reedcontacten getest met een magneet: die lijken allemaal ok
- spoeltje meet ik 67 ohm
- op c21 heb ik 320V DC
- op de elco naast de controller heb ik iets minder dan 5V
- chip onder de koelplaat: viper 16h 4HS229
- elco's onder de koelvin zien er voor mij ok uit

Wanneer wordt eigenlijk die relais geschakeld naast R2?