Beste leden,

Ik heb hulp nodig bij de reparatie van een Fagerhults lamp uit de jaren 70. Ik heb er 5 maar bij een begon het ineens te stinken en deed het niet meer. Ik ben wel handig maar heb weinig electronica ervaring dus vandaar dat ik jullie benader. Ik vermoed na wat googlen dat de stabilisator geploft is (kan je ook zien) maar weet niet of ik ook de voorschakel apparaat moet vervangen. Wil voorkomen dat de rest ook stuk gaat dus bij alle 5 alles, indien nodig, vervangen. Ik heb gezocht naar die stabilisator aan de hand van de gegevens erop maar kon geen match vinden.?
De lamp heeft 2 PL-S G23 9 W lampen in serie geschakeld
Stabilisator 0,1 uF a X, 560-7 LD2, 250 V ~ MP, f0=2,3 MHZ
Voorschakelapparaat L2 x 9A, 220V, 50 Hz, 2 x 9W 0,17A cos 0,60 . 2 x 7W 0,18A cos 0,50. En tw 1030 t45/150.

Heb gezocht maar kan deze onderdelen niet vinden. Kunnen jullie adviseren wat ik moet verwangen en waar ik die kan krijgen
Ik voeg zo nog even foto's toe

[Bericht gewijzigd door Sine op (93%)]

Nog wat foto's

[Bericht gewijzigd door Sine op (53%)]

Ik wil je aanraden je berichten te editen ik zie 4x dezelfde tekst waarbij je ook nog jezelf aan het quoten bent.

Die geplofte condensator, hij staat direct op de netspanning, (merk RIFA) (jij noemt hem stabilisator) staat erom bekend, is hier voor ontstoring toegepast maar mag er ook uit.
Liever een van een beter merk terugplaatsen.

Het is een condensator van 0,1µF of 100nF 275v AC X2

Verder zal er vermoedelijk niets stuk zijn of nog gaan door deze condensator.

Ah, RIFA rookbommen ... die kun je gewoon weglaten. Eventueel vervangen door een 0.1uF type X condensator, maar voor de werking is dat niet nodig.

-edit-

Even wat (veel) onnodige quotes opgeruimd.

[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]

@sine misschien wil je ook een woord in de titel aanpassen.

Van ekectronica naar elektronica.

Omdat smoorspoel-VSA's en starters nogal zware netvervuiling veroorzaken, raad ik ten strengste aan om er wel gewoon eentje terug te plaatsen.

De lamp werkt zonder prima, maar als je ze verwijderd kan je rare problemen in andere apparaten krijgen zoals blokjes in beeld bij digitale TV, het wegvallen van je HDMI verbinding en geknetter door luidsprekers (alledrie dingen die ik zelf heb meegemaakt of anderen over heb horen klagen).

Koop ook nog even een voorraadje PL lampjes. Die dingen gaan een eeuwigheid mee, maar ze zijn afgelopen jaar uit productie gegaan. Er is nog genoeg op voorraad maar die voorraad zal binnen enkele jaren uitgeput zijn. Als je 2 of 3 setjes hebt, heb je genoeg voor de rest van je leven :)

Rifa rookbommem, pas nog een zooi oude lichtbakken opgeruimd bij iemand waar ze al jaren en jen zaten zonder buizen, maar wel onder spanning.
Tot het rookalarm afging O-) En de beroemde rifa stank.
Ach, het hele net is een stoorbron tegenwoordig met alles wat er aan zit, dus echt missen zal je die condensatoren niet :)
Maar eens dat de mooiste oplossing is om er nieuwe in te zetten, maar dan wel beslist X2 type!

En pak die geklapte Rifa's niet met de vingers beet, die lucht blijft heeeel lang zitten...

Ik heb hier nog toevallig 100nF X2 305V condensatoren liggen van Vishay, F1778410M3F0W0. Ze hebben lange pootjes, dus wat isolatie erover schuiven en je kan ze zo in de plaats monteren.

De vraagprijs is 30 cent per stuk + verzending. Ik zou ze wel meteen in alle lampen vervangen, de andere RIFA's is een kwestie van tijd voor die ontploffen ;)

Beste McAwesome en alle anderen,

SUPER bedankt voor de snelle antwoorden en advies. Ja ze stinken inderdaad en dat viel niet mee om van mijn handen af te krijgen, dus ik zal met een tangetje / handschoentjes het zaakje weer opknappen

Als die condensatoren de goede zijn zou ik ze graag willen hebben. 7 stuks voordat ik er eentje sloop :) dan heb ik er genoeg. Hoe kan ik dit met je regelen? Kan mijn e-mail adres geven? Zeg het maar.

Groetjes Tim

Stuur maar een berichtje naar het e-mailadres in mijn profiel. Zet er gelijk even je adres bij zodat ik de verzendkosten kan berekenen.

ik vermoed dat die armaturen van fagerhult wel nieuwer zijn als de 70's. eerder 80's of 90's zelfs. maar de condensator is sowiso niet meer nodig als je er een led vervanger voor pl-s insteekt.

Op vrijdag 31 oktober 2025 19:58:46 schreef testman:
ik vermoed dat die armaturen van fagerhult wel nieuwer zijn als de 70's. eerder 80's of 90's zelfs. maar de condensator is sowiso niet meer nodig als je er een led vervanger voor pl-s insteekt.

In dat geval zou ik ook de ballast overbruggen. Ik zou die verder wel fysiek laten zitten omdat het gewicht en de positie ervan waarschijnlijk bijdragen aan de stabiliteit van de lamp als geheel.

Allen,

De condensatoren van Awesome geïnstalleerd en de pootjes met de isolatie van instalatie draad voorzien en het werkt perfect.

Nogmaals dank!