Beste allemaal.
Ons bedrijf produceert o.a. zelfrijdende plantsoenmaaiers die bediend worden door een bestuurder.
Er wordt mee op de openbare weg gereden.
Nu willen we de besturingscontrollers vervangen.
Meestal houdt dit ook in dat de software ook gewijzigd moet worden.
Ik vermoed dat we dan daarom deze machine opnieuw moeten (laten) beoordelen op allerlei veiligheidsaspecten en toelatingseisen.
Omdat ik op dit gebied onkundig ben, en ook de mensen die hieraan ooit gewerkt hebben niet meer bij ons in dienst zijn zit ik met de vraag hoe dit aan te pakken.
Vervallen de bestaande goedkeuringen?
Kan ik hiervoor eventueel een bedrijf in de arm nemen, en welk bedrijf dan?
Heeft iemand ervaring met zoiets.
Ik zou graag wat aanwijzingen hoe dit aan te pakken.
Graag vanuit een beetje no nonsens gedachte.

Ik zou de RDW eens contacten.

Ik denk dat Tüv Nederland ook dit soort keuringen doet.

Gr.F_S

De mensen die er ooit aan hebben gewerkt zijn dan niet meer in dienst, maar zijn ze helemaal uit beeld verdwenen? Je zou ze kunnen opbellen.

Iedere wijziging van een besturing van een voertuig is Verboten..eerst laten keuren ,idd door de RDW of iemand die erdoor is aangesteld.

Voor je naar de RDW gaat moet je zelf voor een hele nieuwe CE markering en de bijbehorende EC verklaring zorgen. Anders mogen die maaiers niet in de handel gebracht worden. Dat is nogal een traject omdat ik vermoed voor deze toepassing een gang naar een notified body ook noodzakelijk zal zijn.
Ze moeten sowieso alvast aan de nieuwe machineverordening gaan voldoen.

De machineverordening en eventueel niet bindende praktijkgidsen zijn gratis te downloaden bij Eurlex en de EU bookshop.
Als jullie niemand hebben die zich hier al uitgebreid mee heeft beziggehouden is het nogal een uitdaging. Ik zou eens kijken of bv de TüV, DEKRA of KIWA hier wat in kunnen adviseren.

Advies via een forum is een beetje tricky voor dit onderwerp, een maaimachine op de openbare weg is nogal een risico, en jouw naam, of die van één van je collega's komt straks op de EC verklaring te staan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (39%)]

Alles wat op de weg rijdt meot bijna gekeurd worden als het nieuw geleverd wordt.

Dat geldt voor snorfietsen, brommers, traktoren of andere landbouw/tuinbouwmachines, motorvoertuigen.
Deze krijgen dan ook een kentekenplaat en registratie.

Als u zelf een voertuig bouwt voor persoonlijk gebruik, vraag ik mij af of dit noodzakelijk is (eenmalige toelating) Echter u bouwt bedrijfsmatig en dus in series. Dan zal al snel een EMC test gedaan moeten worden.

Zeker in het geval het EV voertuigen betreft. Dit is ook het punt waar de beruchte STINT faalde. Overigens is het zo dat dit fenomeen ook voor de stint al ingevoerd was naar aanleiding van een elektrische rolstoel die bij een overweg ineens vol gas gaf (de besturder kon er net op tijd af komen, maar zach zijn rolstoel door de trein verpletterd worden)

Vroeger deed Kema dat, maar ik vermoed dat dit nu uitgevoerd wordt door DARE!

daarnaast is het ook zo dat er CE op moet zitten. Voor sommige producten moet dit getest worden. En ik weet dus dat voertuigen er 1 van zijn (zelfs brandstof voertuigen! Mijn vader had een 125 CC motorfietsje uit Taiwan wat hij wilde importeren en heeft hiervoor de europese goedkeuring moeten doorlopen: 1 van de onderdelen was naar Kema toe voor een EMC test)

Dus JA dit moet, maar moet wel bij een door de RDW goedgekeurd centrum, anders krijgt u geen goedkeuring.

Hartelijk dank voor alle reacties.
Ik was er al bang voor. Dat wordt een hele kluif.

Maar uiteindelijk wel de moeite waard.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (63%)]

Wist dat het moest gebeuren.
Was vooral benieuwd naar een manier om tot een goedgekeurd geheel te komen.
Ik heb nu wat aanwijzingen.

Op maandag 3 november 2025 18:49:42 schreef High met Henk:
Vroeger deed Kema dat, maar ik vermoed dat dit nu uitgevoerd wordt door DARE!.

Dat zou een vrije keus moeten zijn. DARE! is niet de meest vertrouwde, zeker niet mijn eerste keus.

tja, misschien wel, maar vraag die informatie op bij RDW. Zonde om geld uit te geven aan iets wat niet erkend is door de uiteindelijke instantie.

Wat vroeger de Kema was, doet tegenwoordig Dekra.
Er schijnt ook nog zoiets te zijn als een R10 oid.

Op woensdag 5 november 2025 13:50:28 schreef High met Henk:
tja, misschien wel, maar vraag die informatie op bij RDW. Zonde om geld uit te geven aan iets wat niet erkend is door de uiteindelijke instantie.

De keuring voor de machineverordening staat denk ik helemaal los van de RDW toch?

Het gaat hier niet om de machineverordening, maar om het verkrijgen van een typegoedkeuring. Deze wordt verstrekt o.a. door de RDW.

Het is dus van het grootste belang dat je een zo universeel mogelijke test basis aanbied. Wat bedoel ik: je bied een chassis, aandrijflijn etc. aan evt met maaibalken, maar probeer bij de RDW voor elkaar te krijgen dat je niet elke wijziging opnieuw hoeft te keuren.

Bijv allen zijmaaiers, met kooi maaiers, met cyclo maaiers etc etc. Grotere opvangbak, hakselaar etc etc.

Als je chassis in meerdere maten hebt zul je die wel moeten laten keuren.

Hetzelfde geldt voor verschillende assen of motoren of aandrijvingen. Daar ga je niet onderuit komen.

Houd het generiek en overleg met RDW voor je het traject in gaat. Het gevolg kan zijn dat je het assortiment inkrimpt of een deel niet laat keuren(niet geschikt voor openbare weg)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (12%)]

Op maandag 3 november 2025 09:31:54 schreef drieske:
Beste allemaal.
Ons bedrijf produceert o.a. zelfrijdende plantsoenmaaiers die bediend worden door een bestuurder.
Er wordt mee op de openbare weg gereden.
Nu willen we de besturingscontrollers vervangen.
Meestal houdt dit ook in dat de software ook gewijzigd moet worden.
Ik vermoed dat we dan daarom deze machine opnieuw moeten (laten) beoordelen op allerlei veiligheidsaspecten en toelatingseisen.
Omdat ik op dit gebied onkundig ben, en ook de mensen die hieraan ooit gewerkt hebben niet meer bij ons in dienst zijn zit ik met de vraag hoe dit aan te pakken.
Vervallen de bestaande goedkeuringen?
Kan ik hiervoor eventueel een bedrijf in de arm nemen, en welk bedrijf dan?
Heeft iemand ervaring met zoiets.
Ik zou graag wat aanwijzingen hoe dit aan te pakken.
Graag vanuit een beetje no nonsens gedachte.

Dit kun je waarschijnlijk buiten de RDW om doen via de TUV nord.

Het is namelijk een aanpassing van een bestaand product.

Wat ze bij de TUV dan willen hebben is het papierwerk van het orginele product en documentatie van de verandering die jullie aanbrengen.

Hier wordt een rapport van opgemaakt en wordt het alleen geimporteerd product.

Bij mijn vorig werkgever deden ze dit met nieuwe 4 assers trucks deze werden omgebouwd met een extra as en vaste achteras werdt stuurbaar gemaakt met eigen electronika en hydrauliek.

Omdat het best een lastig traject via de RDW was deden ze dit via de TUV er moesten orginele papieren van de truck op de proppen komen plus van de aanpassingen op het voertuig.

Als het voertuig compleet was opgebouwd kwam er een keurmeester van de TUV die nam de lengte breedte hoogte maten brandstoftank grootte etc op.

Alles wat aan de technische eisen van de verkeerswet moest doen om op de weg mogen komen.

De truuk daarbij was dat als deze zijn goedkeur had dat ie op duits kenteken werdt gezet en volgende dag werdt overgeschreven op nederlands kenteken.

Het ironische was dat deze trucks voor de nederlandse markt mochten maar niet in duitsland vanwege het tonnage.

In nederland ligt dit hoger dan in duitsland.

Ik zou de TUV eens in de hand nemen wat zei kunnen betekenen.

Op donderdag 6 november 2025 20:00:44 schreef High met Henk:
Het gaat hier niet om de machineverordening, maar om het verkrijgen van een typegoedkeuring. Deze wordt verstrekt o.a. door de RDW.

Het geheel zal ook moeten voldoen aan de machineverordening, en aangezien het een gevaarlijk ding is zal zich daar waarschijnlijk ook een NB over moeten buigen. En dat gaat dus buiten de RDW om.

Op vrijdag 7 november 2025 16:16:32 schreef GJ_:
[...]Het geheel zal ook moeten voldoen aan de machineverordening, en aangezien het een gevaarlijk ding is zal zich daar waarschijnlijk ook een NB over moeten buigen. En dat gaat dus buiten de RDW om.

Dat is dan weer voor het maai gedeelte en niet voor het rijwerk en chassis etc.
De vraag ging hier om op de openbare weg te rijden. Die andere is voor gebruik.

Op zaterdag 8 november 2025 20:09:58 schreef High met Henk:
[...]

Dat is dan weer voor het maai gedeelte en niet voor het rijwerk en chassis etc.
De vraag ging hier om op de openbare weg te rijden. Die andere is voor gebruik.

De machinerichtlijn is voor het hele ding. De RDW inderdaad alleen of ie op de weg mag. Als ik teruglees gaat het over alle keuringen die opnieuw gedaan moeten worden. En daar hoort de EC verklaring zeker ook bij.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (15%)]