Beste forumleden,
Mijn vraag betreft een Comelit intercom installatie die veel jaren geleden is aangelegd door de firma Beun & Haas in een oud appartementen complex in den Haag. Alle appartementen (16 stuks) zijn met UTP kabel aangesloten, waar slechts 2 draden van gebruikt worden. Bij de voordeur is alles in een kluwen aan elkaar geknoopt middels kroonsteentjes en in elkaar gedraaide draadjes.
Het lijkt erop dat alle draden aan resp de plus en min van de voeding zijn aangesloten. Alle huisinstallaties krijgen dus continue 12V DC. Maar dan wordt het wazig, sommige draden eindigen in het niets, of zijn losgeraakt. Het is mij nog niet gelukt om de bedieningspanelen los te krijgen, dus ik weet nog niet hoe de aansluitingen daar zijn. Wat ik wel weet is dat de verschillenden panelen middels 4 draadjes onderling doorgelust worden en dat ieder paneel een dipswitch (8 pos) bevat.
Verder is er nog een AC voeding en een elektrische deur ontgrendelaar.
Per appartement is er een telefoonhoorn (intern ook een dip switch) en daarop ook een deurschakelaar. Het lijkt erop dat bij 1 appartement de bel en de ontgrendelaar werkt, maar niet het spraakgedeelte, de andere appartementen maken geen gebruik meer van het systeem.
Omdat er geen behoefte (en geld) is om een nieuw duur systeem aan te leggen, was de vraag aan mij of ik eens wilde kijken om het systeem toch weer aan de praat te krijgen. Maar bij mij ontbreekt de nodige informatie over de aansluiting. Dus hierbij de vraag of er onder jullie iemand is weet hoe de aansluitingen zouden moeten verlopen.
Een alternatief zou kunnen zijn dat er wat nieuws komt, bijv. een webcam en een aantal belknoppen. Degene waar wordt aangebeld zou dan op zijn mobiel een bericht moeten krijgen en de optie om via de webcam te communiceren en de deur te openen. Voor een 'gewoon' huis bestaat dat wel, maar voor een appartementencomplex heb ik nog niets gevonden. Iemand een suggestie?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Joop
Om documentatie te vinden van de bestaande installatie, helpt het uiteraard om zoveel mogelijk info te delen: merk (comelit?) en type nummers van alle apparaten / onderdelen. Die dus graag aflezen en vermelden in je post. Comelit heeft honderden documenten op hun website staan: https://pro.comelitgroup.com/en-gb/downloads/door-entry-systems-kits-1… . Daar had je al gezocht?
Ja, site van Comelit doorgespit, maar omdat het typenummer niet bekend is (niet meer zichtbaar op afgeweekte stickers) is het lastig zoeken. De vraag staat ook (deels) uit bij Comelit NL.
Helaas nog niet gelukt om het bedieningspaneel los te krijgen, schroeven zijn vastgeroest
Ik schat in dat hier een oudere serie Comelit Powercom Simplebus systeem met 12V lijnspanning is geinstalleerd.
Dit systeem bestaat inmiddels niet meer, de nieuwe Comelit techniek werkt nu met 33V lijnspanning.
Via deze LINK kom je bij het installatieschema van een oudere simplebus installatie. (Kan een beveiligde link zijn.)
Het Simpelbus concept is een 2-draads systeem, zoals eigenlijk alle intercommerken al tijden doen. Alles loopt over twee draden door de woningen. Hierbij wordt audio en sturing als data gesuperponeerd op de 12VDC lijnspanning.
Als de buitenpost c.q. spreek/luister unit in een vierkant of rechthoekig frame zit dan kun je deze loshalen door aan de onderzijde van het frame, in de 2 schroefgaatjes, een keine kruiskopschroevendraaier te steken en de schroeven rechtsom draaien, alsof je ze vast draait. Hierdoor komt het frame los en kom je bij de unit voor het spreek/luister gedeelte en de programmering. Meest mogelijk is dit de 1602.
De 12VAC voeding zit direct aangesloten op de spreek/luister unit, op de [~] [~] aansluitpunten.
De [L] [L] lijnspanning aansluitingen op de spreek/luister unit gaan naar alle huistoestellen, die staan hier parallel op. Als er meerdere stamleidingen uit de woningen komen dan zijn de 2 draden voor de lijnspanning allemaal bij elkaar getwist tot 2 totaal-aansluitingen, die vervolgens op de [L] [L] zitten.
Elk toestel in de woning heeft een digitaal adres wat ingesteld wordt met de interne 1-8 dipswitch in het huistoestel.
Dit adres is per woning uniek en correspondeerd met de 3063 beldrukkerinterface programmering in de bellenkast.
Comelit heeft een binair schema om huisnummers om te zetten naar de binaire dipswitchcodes, als hulp.
Wanneer er sprake is van woningen met A,B,C, etc. dan kiest de installateur vaak zijn eigen codes en dat mag. Zolang elke woning maar een unieke code heeft, anders gaan bij aanbellen meerdere huistoestellen tegelijk bellen.
Zou je materie willen of moeten vervangen dan moet je op de huistoestellen na alles vervangen, omdat de nieuwe Comelit techniek dus met 33VDC werkt. De 1602 buitenpost wordt dan een 1622, de 1195 voeding wordt dan een 1595 en de 3063 beldrukkerinterface wordt de 3063D. En je moet een compleet ander frame hebben voor de inbouw aan de straat, omdat de bandkabel in het frame naar de 1602 breder is dan van de 1622.
Post anders even wat foto's:
1. huistoestel compleet, plus close-up foto print binnenzijde
2. buitenpost compleet, plus achterzijde spreek/luister unit
3. beldrukkerinterface die met draden aan de beldrukkers zit.
Laat daarbij weten wat er nu niet werkt en wat je zou willen vervangen.
Dankjewel T-Sec voor deze uitgebreide info, hier kan ik wat mee. Ik ben er nu niet in de buurt, maar ga de volgende keer meer informatie uit het systeem verzamelen.