Wel en niet electronica gerelateerd.

Mijn vader van 91 heeft een toenemend probleem met zijn ogen en lezen gaat bijna niet meer. Nu had hij bij de opticien een "ding" gezien wat hij beschreef als hier onder op de foto maar dan heeeeeel ver buiten het budget (6k)

Heel veel mensen hier werken met dat soort dingen en ik zoek wat gebruikers ervaringen.
Zijn die ook bruikbaar om comfortabel een boek te lezen? Hij wil in ieder geval zonder van links naar rechts te schuiven de breedte van een A4 kunnen zien.
Ik denk eigenlijk niet dat dat lukt op een 10,1" display want dan verklein je de pagina maar ik zag dat sommige een HDMI uitgang hebben en dan zou ik er bv een 24" of 27" computer monitor bij kunnen zetten.

Op woensdag 5 november 2025 18:52:54 schreef fred101:

Mijn vader van 91 heeft een toenemend probleem met zijn ogen en lezen gaat bijna niet meer. Nu had hij bij de opticien een "ding" gezien wat hij beschreef als hier onder op de foto maar dan heeeeeel ver buiten het budget (6k)

Heel veel mensen hier werken met dat soort dingen en ik zoek wat gebruikers ervaringen.
Zijn die ook bruikbaar om comfortabel een boek te lezen? Hij wil in ieder geval zonder van links naar rechts te schuiven de breedte van een A4 kunnen zien.
Ik denk eigenlijk niet dat dat lukt op een 10,1" display want dan verklein je de pagina maar ik zag dat sommige een HDMI uitgang hebben en dan zou ik er bv een 24" of 27" computer monitor bij kunnen zetten.

Een leesapparaat voor boeken en kranten voor slechtzienden?
Dat is eigenlijk een camera met PC scherm.
Die worden nog wel eens afgedankt als een ouder iemand uit huis gaat.

Speciaal voor boeken heb je speciale lenzen.

https://nl.vicedeal.com/products/a4-lenzen-groot-vel-vergrootglas-verg…

https://mijnzorgwinkel.nl/product/vergrootglas-voor-lezen/?gad_source=…

https://www.grandado.com/products/a4-lenzen-groot-vel-vergrootglas-ver…

Ik heb er een jaar geleden oid er eens een gezien de je gewoon op de bladzijde kon leggen. maar kan die nu niet meer vinden.

IK gebruik zelf een soort pet met lenzen erin. Dat werkt ook goed. Want als je leest beweegt je hoofd toch ook al een beetje heen en weer.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]

Vroeger werden die dingen door de ziektekostenverzekering vergoed, misschien nog wel, of tegenwoordig door de gemeente als hulpmiddel? De fabrikant was toen Tieman. Mijn vader had er een met een 24" zwart wit monitor, maar later alleen nog maar in 17" te krijgen vanwege de val van het ijzeren gordijn en daarmee het einde van de verkrijgbaarheid van 24" zwart/wit televisies. Met moderne monitoren kan het natuurlijk zo groot als je wilt.

Het belangrijkste verschil met een soldeermicroscoop, is dat er een beweegbare leesplank onder zat zodat je het boek desnoods regel voor regel kon lezen.

Let dan goed op of die HDMI-uitgang echt nieuwe video uitstuurt of slechts een doorgifte is: in het laatste geval loop je kans dat als het scherm (of de camera zelf, maar die kans is wat kleiner) geen FHD is maar iets van 1280x720 of iets dergelijks, de HDMI-uitgang niet meer dan dat uitstuurt. Je kunt het dan alleen op een groter scherm bekijken, maar scherper wordt het allerminst.

Een goedkopere oplossing zou bijna zijn om een foto- of videocamera met (micro-)HDMI uitgang te kopen en die aan de TV te hangen. Camera op een vast opgesteld statief en klaar. Moet er natuurlijk wel al een fors model TV zijn ;)

De fabrikant was toen Tieman.

Verdraaid, ik was die merknaam al weer helemaal vergeten!

Enkele decennia geleden heb ik zo'n systeem voor slechtzienden tweedehands gekocht: een Z/W-camera van Tieman (formaat 'pak melk 1L'), met daarop een zoomlens (85-210mm). Het ging me destijds alleen maar om de zoomlens (voor analoge fotografie) maar die bleek in eerste instantie onbruikbaar omdat er nog een los lensje vóór gemonteerd zat. Met veel moeite en speciaal gemaakt gereedschap dit lensje verwijderd en het zoomobjectief sindsdien voor analoge fotografie gebruikt.

Een paar jaar geleden heb ik het voorzetlensje weer teruggeplaatst omdat ik het macro-zoomobjectief wil gaan gebruiken voor een soldeermicroscoop.

N.a.v. deze discussie heb ik het zoomobjectief weer opgezocht en inderdaad, er staat ook 'Tieman' op. Leg het hier voorlopig even op de werkbank zodat ik op m'n gemak op zoek kan gaan naar een geschikte analoge videocamera (met Praktica-draad). Anders komt het er nooit van om eens een videomicroscoop in elkaar te prutsen....

Meer on-topic: soms kom je die leeshulpen ook wel eens tweedehands tegen. Ongeveer een jaar geleden zag ik zo'n compleet systeem staan bij een kringloopwinkel in Steenbergen voor ca. 100 euro. Mogelijk dat op marktplaats o.i.d. ook een wat ouder, evt. defect, systeem te krijgen is, dat door een 'handige Harrie Fred' weer op te knappen is?

De gegeven microscoop kan je vergeten. Daar kom je met heel veel moeite aan een pcb 10cmx10cm. Maar dat is voor zijn gebruik ook niet de bedoeling.

Gewoon naar een radiomarkt gaan Daar staan Peter en Johan altijd met deze viewers. Gewoon even vragen of ze geen complete kunnen samenstellen.

Op woensdag 5 november 2025 20:11:50 schreef buckfast_beekeeper:
De gegeven microscoop kan je vergeten. Daar kom je met heel veel moeite aan een pcb 10cmx10cm. Maar dat is voor zijn gebruik ook niet de bedoeling.

Je wilt een groter instelbereik hebben, maar 10x10 cm is geen raar oppervlak voor de te vergroten tekst. Zelfs al vrij veel, afhankelijk van de schermgrootte.

Je zou haast zeggen... Kijk eens of je ergens een bewakingscamera kunt vinden met HDMI uit die 'voldoende dichtbij' kan focussen. Dat kost geen drol (vergeleken bij die 6K€). Een HDMI-TV van de kringloop ook niet. Blijft over: statief-knutsel. Trek ergens voor een paar tientjes een foto-vergroter van marktplaats. Dan heb je het min of meer hapklaar.

Het mooiste is dan nog een 'auto focus' camera. Dan kan je vader door simpel de hoogte te verstellen min of meer 'zoomen'.

OK, die soldeer microscopen gaan dus idd niet werken. Ik heb ondertussen gezien dat er dit soort oplossingen zijn voor minder dan 6k maar nog steeds aardig prijzig (vanaf zo'n 1000 euro) Er zijn er wel tweede hands te vinden en ik kan idd zelf wat samenstellen met een digitale camera ofzo. (er komen bij ons op de kringloop vrij vaak digitale filmcamera's voorbij, als ik zo'n ding op een 24" tv of monitor kan aansluiten zou dat een mooie test zijn (ik heb beide hier aan board dus daar kan ik eens naar kijken)

Maar ik vond nog wat anders, wat nog beter zou kunnen werken. Er zijn voorlees scanners. Het probleem is niet alleen minder zicht maar ook andere effecten (is een soort oogziekte) waardoor hij ook donkere plekken in het zicht heeft en als hij leest lijken de letters soms te bewegen. Zo'n voorlees scanner zou dan ideaal kunnen zijn.

Ik ga de opties aan hem voorleggen. Iedereen bedankt voor de info. Ik laat wel weten wat het gaat worden.

Mijn vader had last van een loslatend netvlies, dus ook vlekken. Toch had die wel baat bij zo'n apparaat. Nou is voorlezen natuurlijk nog een stuk minder zwaar voor de ogen, maar het is net wat je vader het prettigst vindt.

Ik heb een aantal jaar zo'n ding via Markplaats aan kunnen schaffen voor erg weinig geld.
Erg vaak gebruik ik 'm niet maar ben er toch tevreden mee. Soms als ik erg klein SMD werk wil bekijken dan start ik 'm weer eens op, het fijne is dat het gewoon plug 'n play is; aanzetten en kijken.
Het apparaat heeft een schuiftafeltje, ik gebruik dat niet maar schuif gewoon met het printje heen en weer.

Op de foto ligt een a4'tje met een standaard weerstandje erop.
De eerste foto geeft een indruk van het beeld als er maximum is uitgezoomd

Op woensdag 5 november 2025 20:19:18 schreef 2N3553:
[...]

Tuurlijk. :) Ik kan je wel uit ervaring vertellen hierover. Ik heb zelf ooit zo'n apparaat gehad, met een schermpje maar heel gauw weer retour gedaan naar Eleshop. Tegelijkertijd een echte stereo microscoop besteld waar ik nu alweer wat jaartjes mee werk.

Ik heb het geprobeerd, maar het lukt me niet omdat ik diepte mis. Die diepte zie je wel met een echte microscoop. Het is waarschijnlijk wennen, maar dat werkte voor mij niet. Ik miste diepte, en turen naar een schermpje terwijl ik een micro smd component ergens met een pincet wil neerzetten ging niet.

Tegelijkertijd, als het voor jouw vader wel werkt, prima toch? Eleshop levert goede spullen. En werkt het toch niet, wat ik ook had? Werd het hele bedrag gecrediteerd. Was geen probleem dat het uit de doos en verpakking was.

Waar ik jaartjes mee werk is dit:

[bijlage]

(hier kan trouwens ook een camera op worden gemonteerd om op een scherm weer te geven, of op te nemen)

Ieder heeft daar zijn mening over. Ik heb al vele printjes gesoldeerd met eerst een Adonstar ADSM302 en nu met een AD409 Pro -ES. Het is eerst wat wennen maar het gaat me perfect. Onder andere deze PCB zijn er mee gesoldeerd. Met onder andere ATXmega128A (100 pin 14mm x 14mm pitch 0,5mm) en BTM7752 (pitch 0,65mm 0,1mm space).

Tuurlijk. :) Ik kan je wel uit ervaring vertellen hierover. Ik heb zelf ooit zo'n apparaat gehad, met een schermpje maar heel gauw weer retour gedaan naar Eleshop. Tegelijkertijd een echte stereo microscoop besteld waar ik nu alweer wat jaartjes mee werk.

Nooit een digitale zelf gehad, maar op m'n werk voor het eerst mee geconfronteerd. Dat ding is een 'iets andere prijsklasse' dan het goedkopere spul van eleshop (volgens mij kost dat ding 8000 euro of zo) maar ook ik mis daar de dieptewerking die ik met een echte stereomicroscoop wel heb. Dus bij mij staat sinds anderhalf jaar ook een stereomicroscoop (nou ja, niet dat ik daar echt de ruimte voor heb, maar dat moet in m'n eigen appartement opgelost worden)

(hier kan trouwens ook een camera op worden gemonteerd om op een scherm weer te geven, of op te nemen)

Voor iedereen die dit misschien overweegt (voor leeswerk of niet): let op dat bij een trinoculaire microscoop de cameratubus altijd 1 van de twee lenzen gebruikt en daardoor altijd onder een flauwe hoek naar het object kijkt. Daardoor ontstaan veel irritante optische bij-effecten die kunnen hinderen bij leeswerk (lees: ik heb er bij solderen en (vooral) foto's nemen van printen of onderdelen al genoeg last van)

Ik heb zelf een stereo microscoop met een derde buis voor een camera. Op mijn huidige nooit gebruikt maar op de vorige wel. Ik had daar wel een adapter bij nodig. Ik moet een pal uit trekken die de camera op de linker buis "schakelt". Nadeel is dat zodra je die gebruikt je dus geen stereo beeld meer hebt.

Die van mij is ook van eleshop. Er zit een zwarte dop en daar moet idd een adapter op. Mijn vorige (bewaard als reserve kop) had een buisje in het midden op die plaats waar de camera inschoof, de camera was iets smaller dus dat moest ik opvullen. Idd was de vergroting anders. Bij mijn huidige heb ik het nog niet geprobeerd. Ik gebruikte die camera alleen om screenshots te kunnen maken bij reparaties.

Op donderdag 6 november 2025 21:58:39 schreef 2N3553:
Ah, dank je wel voor jouw aanvulling. Ik heb die optie op de scoop zitten, maar nooit meer naar gekeken en het cameragebeuren even op een zijspoor gezet. Was ook optioneel voor later. Maar goed om te weten wat jouw ervaringen zijn. :)

Ik heb er 1 dop op zitten, waar een camera op kan worden gemonteerd. Die mogelijk een van beide lenzen pakt zoals je zegt? Ik dacht juist dat het gewoon het beeld pakt van de lens die eronder hangt.

Er wordt ook beeld 'gepakt' van de lens die er onder zit. Alleen zijn de meeste stereomicroscopen standaard bijvoorbeeld 4-30x vergrotend en kun je met voorzetlenzen de boel 2-15x vergroten of 6-45x vergroten.

Bij alle opties kijken de twee lenzen die het stereobeeld vormen onder een lichte hoek naar het object: je wil immers in het brandpunt convergeren en dat lukt niet als je recht naar onderen kijkt.

Omdat de cameratubus een van die twee lenzen gebruikt, kijkt de camera dus ook onder een lichte hoek.

Op donderdag 6 november 2025 22:09:08 schreef fred101:
Ik moet een pal uit trekken die de camera op de linker buis "schakelt". Nadeel is dat zodra je die gebruikt je dus geen stereo beeld meer hebt.

Er zijn inderdaad twee systemen: (nou ja, eigenlijk drie): je hebt trinoculaire microscopen die stereobeeld met gelijktijdig digitaal beeld combineren, trino-tubus microscopen die eigenlijk binoculair zijn en met afbuiging van het lichtpad een van de twee lenzen gebruikt om de camera mee van beeld te voorzien (inderdaad, dan heb je geen stereobeeld meer) en je hebt de camera's die in een oculair-tubus geschoven kunnen worden. Dan heb je sowieso geen stereobeeld meer, maar met wat meer pech kun je dan ook het andere oculair niet meer gebruiken door de camerakop.

Er zullen vast trinoculaire microscopen bestaan waarbij de derde tubus een eigen lens heeft en recht naar onderen kijkt, maar het nadeel is dat je dan met een offset te maken krijgt: je ogen zien wat anders dan de camera, omdat de lenzen nu eenmaal op een andere plek gericht zijn.

Op donderdag 6 november 2025 22:33:32 schreef 2N3553:
Aha, bij mij zit er een kapje, als ik dat verwijder zie ik een lensje/glaasje zitten. Ik heb van Eleshop de SM-4TP stereomicroscoop 7-45x.

Op Eleshop staat dan dat ik een C-mount adapter erbij moet kopen voor gebruik van een camera,

Klopt. Bij mij zat de camera-tubus er al op toen ik 'm kocht, maar niet elke microscoop heeft dat nodig, er zijn er die zonder kunnen (wordt de opstelling een stuk handzamer van).

Ik had dus alleen een camera-oculair en een camera nodig.

Op donderdag 6 november 2025 22:33:32 schreef 2N3553:
en dit: "Het camerabeeld zal met gebruik van deze adapter iets verder zijn ingezoomd dan het beeld door de oculairs. Het beeldveld beslaat ongeveer 60% van het beeldveld dat door de oculairs zichtbaar is."

Neem aan dat ik door de oculairs stereo blijf houden, alleen beeld voor camera is dan 60%, geen idee hoe ik me dat voor moet stellen qua beeld. Maar het zal wel. :) Als jij dit weet, of iemand anders? Of dat beeld nog enigszins acceptabel is voor opname met camera? Zal toch wel?

Volgens eleshop hou je stereobeeld. Als dat niet zo is zie je vaak ergens een duidelijke pal op de foto's staan waarmee letterlijk een afbuigspiegel of lens in het lichtpad naar het oculair getrokken wordt.

De 'vergroting' vind ik lastig, omdat je sowieso met je ogen een gruwelijk veel gedetailleerder beeld krijgt dan met welke camera ook (nou ja, het kan heel goed, dat weet ik van m'n werk, maar dan is de prijs echt niet grappig meer). Ik wist niet wat ik zag toen ik in de toonzaal in Zaandam een van m'n meegenomen EPROM's bekeek! Maar met de camera valt het dan toch wat tegen ;)

Maar je hebt 'vergroting' en 'beeld zonder vignet'.
Met je ogen zie je een circulair beeld. De camera biedt een 16:9 of 4:3 beeld, afhankelijk van de camera, dus als je niet zoiets als onderstaand plaatje wil:

dien je dus een camera-oculair te gebruiken dat zodanig 'inzoomt' dat je een rechthoek kan tekenen in de getoonde cirkel, volgens mij is dat 37mm.

Verder inzoomen, door een oculair dat meer vergroot te gebruiken, kan natuurlijk ook, maar je gaat uiteindelijk de grenzen van je apparatuur opzoeken.

Daarnaast is de 'vergroting' sterk afhankelijk van de gebruikte camera. Hoe meer pixels er beschikbaar zijn, hoe 'beter' het plaatje vaak is in vergelijk met je ogen. Maar ook hier zitten grenzen aan en omdat C-mount weinig ruimte biedt voor enorme sensoren (met dito dynamisch bereik en gevoeligheid) heb ik het gevoel dat alle '4K' 'Super-ultraHD' of wat voor termen ze ook voor de resolutie bedenken, weinig toevoegen: hoe kleiner de pixels worden, hoe ongevoeliger ze worden voor licht, en dat houdt vaak al niet over.

Ik heb zelf een Euromex NZ.1903-B, het typenummer is de NexiusZoom met statief-achtige standaard met zware basisplaat (was een leuke sjouw vanaf de winkel terug naar het station...).

Daar heb ik een 0,75x en 2x voorzetlens bij gekocht.
Het camera-oculair wat ik ook in de winkel kocht was totale rommel: geen merk of typenummer te bekennen, het leek echt chinese troep. Beeld was ook erg slecht scherp te krijgen.
Sowieso was het gebruiken van m'n eigen fotocamera een teleurstelling: allereerst was de MFT naar C-mount adapter erg slecht te krijgen (voor Nikon en Canon was de keuze echt reuze, maar met MFT ben je een vreemde eend in de bijt in speciaal-optiekenland) maar ook vermoedde ik dat ik met m'n GH5 prima beeld zou krijgen. Dat viel echt enorm tegen (je ziet het resultaat hierboven, met de blauwe waas, die ik met praktisch elke instelling had).
Ik heb na aankoop van andere optieken uiteindelijk nog eens m'n GH5 geprobeerd, maar het resultaat bleef, ook met de beduidend betere optieken, beroerd.

Over die optieken dan ook het volgende: bespaar er niet op.
Ik heb uiteindelijk camera-oculairs met C-mount van Touptek gekocht voor op de 'toegewijde' microscoopcamera. En goeiedag, wat een verschil met het ongemerkte oculair!

Dit is het eerste optiek:

En dit het Touptek-optiek. Even los van de belichtings en witbalansverschillen is het verschil heel duidelijk.

Maar met m'n fotocamera bleef het drama. Overigens had het ook een ander nadeel: de totale opstelling wordt dan zo zwaar dat je de frictie-koppeling van de scherpstelling bijzonder stevig aan moet draaien, omdat de kop anders langzaam naar beneden zakt.

Daarom kocht ik uiteindelijk een échte microscoopcamera, een VC.3031 van Euromex. De resolutie is (relatief) beperkt, maar ik krijg er gewoon veel betere beelden uit dan met m'n fotocamera én de ingebouwde software in de camera, waardoor je ook een muis aan kan sluiten én met een HDMI-uitgang elke willekeurige monitor aan kan sluiten, werkt ongelooflijk prettig. Ook hun analyse-software voor microscoopcamera's, ImageFocus Plus (gratis) is zeer uitgebreid en werkt uiterst stabiel. Ik weet even niet meer of je daarmee de camera kan kalibreren of dat je dat ook los-staand kon doen, maar ik heb voor de lol (voor de prijs van de optieken kon het er wel bij) ook een micrometer-schaal gekocht. Dan kun je aan de hand van het aantal pixels de camera kalibreren en op basis van het digitale beeld erg nauwkeurige afmetingen van objecten maken.

Nu nog even terug naar het 'schuinkijken' van de cameratubus: dit is het effect wat je ziet, vooral bij delen van het beeld met hoog contrast gaat het opvallen en (soms) echt hinderlijk aanwezig zijn.
Je ziet een 2N2907 als ik me dat goed herinner (een ongezonde overigens, hij was defect). Kijk goed naar de bond-wires en de ringen rondom de aanhechtingspunten van de bond-wires aan de pootjes-naar-de-buitenwereld.
Je ziet dat die een vals beeld naar onderen opleveren, het hangt een beetje van de hoek van het object af. Ook merk je met scherpstellen dat het digitale beeld van links naar rechts (of rechts naar links, afhankelijk van de kant die je opdraait) scherpstelt. Echt exact alles in 1 keer scherp krijgen lukt niet, het gaat met een raar verloop tussen links en rechts.

Alsjeblieft ;) het is inderdaad moeilijk om gebruikers-ervaringen te vinden, ik had hetzelfde probleem en dat was de reden dat ik naar de toonzaal van Abro in Zaandam ging. Daar staat praktisch elke denkbare microscoop gebruiksklaar opgesteld en ze hebben, omdat ze hun klanten kennen, ook allerhande onderdelen liggen om ze uit te proberen. De complete wafer die er ook lag om onder een 600x microscoop te bekijken was ook best indrukwekkend ;)

Het nadeel is dat de medewerkers op leeftijd zijn, waardoor ik niet vermoed dat de winkel nog lang open is (hij is nu 2 dagen per week geopend geloof ik).
Ook merkte ik dat het vinden van de adapter een behoorlijk karwei was dat met veel trillende handen gepaard ging (niet van zenuwen, maar puur leeftijd)

Ik ken beide camera's uiteraard niet, maar kan wel wat aanbevelingen geven om goed uit te zoeken:
Niet elke camera kan per HDMI ook vloeiend beelden uitsturen.

De mijne van Euromex haalt niet hoger dan 15 beelden per seconde. Dat is voor mij voldoende, ik maak er zelden video's mee, maar veel vaker foto's, maar zelfs voor video vind ik het wel acceptabel.

Per USB-verbinding met de ImageFocus plus kom ik niet veel verder dan iets van 5 beelden per seconde, maar misschien dat mijn bejaarde laptopje het gewoon niet aankan. Sowieso krijg je dan ruwe sensordata en gaat de fotokwaliteit flink omhoog.

Met een SD-kaart is de resolutie van video sowieso beperkt tot FHD en de eerder genoemde 15 beelden per seconde, terwijl de foto's de volledige 5 megapixels benutten.

Daarnaast, zoals gezegd, biedt de Euromex een ingebouwde USB-host voor het aansluiten van een muis. Heel discreet over het microscoopbeeld heen wordt dan links een paar knoppen gelegd waarmee je foto's en video's kan nemen, maar ook volledig handmatige controle over de belichting en dergelijke krijgt. Ook kan je het scherm splitsen zodat je gemakkelijk voor en na foto's kan maken, je kan beelden over elkaar heen leggen, foto-series geheel autonoom laten nemen, enz... Vooral dat ik niet aan een computer vast zit vind ik erg prettig.

Let op dat HDMI én USB-verbinding met een PC niet bij alle tegelijkertijd gebruikt kan worden (vraag is ook een beetje waarom je dat wel zou willen, want dan ga je de beelden ook twee keer uitsturen)

Het zou best kunnen dat die twee camera's beter presteren dan de mijne, maar ik zie dat ze weliswaar minder pixels bezitten, maar ook een kleinere sensor bevatten (1/1.9 inch versus 1/2.5 inch voor de mijne), maar het is altijd de vraag. Puur omdat ik op Youtube beelden tegenkwam van een VC.3034 aangesloten op een NexiusZoom microscoop, een camera die (op papier) net iets beter presteert dan de 3031, besloot ik voor die 3031 te gaan (een tweedehands overigens, want nieuw zijn ze best prijzig).
Ik wist daardoor goed wat ik kon verwachten en ben op zich niet teleurgesteld. Overigens had ik ook een camera uit kunnen proberen (en uiteindelijk kopen) bij Abro in Zaandam, maar toen ik eenmaal de indruk kreeg dat de moderne tijd een beetje aan de heren voorbij lijkt te zijn gegaan ging ik toch maar eens op marktplaats kijken.

Kijk op aliexpres . Er zijn zelfs brillen die extra versterken als een microscoop en allemaal betaalbaar