Sinds 1,5 a 2 jaar klapt hier de hoofdschakelaar er regelmatig door (die schakelaar in het afgesloten deel van Liander). De aardlekschakelaars van de groepen slaan niet uit (maar werken met testen wel juist). Het duurt 30 minuten tot een uur voor ik deze weer aan kan zetten zonder dat die er direct weer door slaat. Ook is de hoofdschakelaar duidelijk warm wanneer hij er door slaat. Wanneer ik dan alles van het stroom haal en de hoofdschakelaar weer aan zet vliegen er aan de onderkant vonken af, die op de bodem van het verzegelde deel nog even een tel nagloeien. Aan de zijkant van de hoofdschakelaar zit bruin/zwarte verkleuring.

Het gebeurt steeds vaker. Het begon met elke maand ofzo. Inmiddels elke paar dagen. De oorzaak ligt mijn inziens niet in een van de apparaten. Ik heb Liander hier meermaals over gesproken en die zeggen continu “kortsluiting, waarschijnlijk in een apparaat waar water bij komt.” Nu heb ik vandaag toen ik naar het werk ging alle apparaten afgekoppeld. Van het modem tot de koelkast, van de PC tot de CV. Van het nachtlampje tot de mechanische ventilatie. Alles van het stroom. Ik heb goed gecontroleerd of alle lampen uit waren en er niet toevallig nog een oplader o.i.d. In het stopcontact zat. En bij thuiskomst was de stroom er weer af.

Heeft een van jullie een idee wat de oorzaak hier is? De woningbouwvereniging heeft de groepenkast al helemaal nagekeken. Daar zit alles goed volgens hun elektricien. Kan het zijn dat de hoofdschakelaar gewoon defect is? Or defect aan het raken is? Of moet het echt kortsluiting zijn?

maak maar eens een scherpe foto van die 40A hoofdautomaat en vooral zoals je hem hier hebt gemaakt en stuur die naar liander. ik zie vooral verkleuring onder waar de voeding op binnenkomt. dat zou een losse draad kunnen betekenen. normaal gaat deze alleen bij kortsluiting/ overbelasting eruit maar deze is plm 25 jaar oud en ik denk door die rotte verbinding slecht geworden. die moet gewoon vervangen worden.

Mee eens ik zie ook verkleuring en dat hoort daar niet.

Als je sluiting in je huis hebt dan horen er ook geen vonken in of onder schakelaar te zien. En waar de vonken vandaan komen is ook waar je die verkleuring ziet. Daar zit een draad vrij los en het is die wat losse draad die de vonken maakt.

De schakelaar zelf reageert sneller als die warm is en bij te warm schakelt het ook uit.

Wauw niet normaal :( Ik zag net je video onder je bericht en dat is echt geen vonk meer en dat is al een vlamboog. Je ziet ook het verdampte materiaal wegspringen en nog nagloeien.

En het kortsluiting verhaal van Liander kan je ook wel direct ontkrachten want dan moet er ook een zekering in je huis er meteen uitgaan.
Nee sorry dat is niet waar als je sluiting hebt direct achter je hoofdschakelaar direct in je groepen kast nog voor de automaten dan blijven je eigen zekeringen erin.
Maar als dat zo zou zijn had je dat wel gemerkt in je eigen groepenkast.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal morgen bij daglicht een scherpere foto maken van de schakelaar. Helaas heeft Liander niet bepaald goede contact mogelijkheden. Je kan ze bellen, maar kan nergens een contactformulier vinden waar ik ook foto’s aan toe kan voegen. Maar misschien kan de woningbouwvereniging iets hierin betekenen.

Het vervelende is dat als ik eenmaal een half uur tot een uur gewacht heb de stroom het weer normaal doet. En wanneer ik dan alle apparaten weer aansluit lijkt er niets aan de hand… tot de volgende keer dat hij er uit klapt. Dat kan een uur zijn, dat een paar dagen zijn. En wanneer ik Liander uitleg dat de hoofdschakelaar zwarte verkleuring aan de zijkant heeft een “vonken” vertoont bij het inschakelen (maar dat is dus een spanningsboog?) dan is het antwoord steevast “kortsluiting.” Om moedeloos van te worden.

Dat de schakelaar ongeveer 25 jaar oud is geloof ik direct. Deze woningen zijn van 2004, dus 21 bijna 22 jaar oud.

ik vermoed dat als je vermogen gaat trekken als wassen/drogen of elektrisch koken dat de automaat er snel uitgaat. de warmte door het losse contact zorgt dat de automaat dan sneller eruit gaat.

een nieuwe automaat zal een B of C40 worden, D40 krijg je niet meer.

Dis niet goed. Als je lid van een vakbond bent, vragen aan de jurist of die je willen bijstaan. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, daar vragen.
Indien geen van beide: brief sturen naar de woningcorporatie, en dit verhaal vertellen. Dit kan brandgevaar veroorzaken.

Maar ook gewoon Liander bellen, en zeggen dat je in het donker zit. Nadat ze gevraagd hebben of je de aardlekschakelaar en de groepenautomaten gecheckt hebt, zullen ze wel iemand sturen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (26%)]

Als ik ga wassen klapt hij er inderdaad snel uit. Vooral nu. Maar het gebeurt nu zonder, voor mij, enige logica. Gisteren avond gebeurde het met alleen m’n koelkast, een kleine vriezer, de CV, mechanische ventilatie, TV en 1 lamp aan. En alles zit verdeeld over twee groepen. Gelukkig kook ik nog op gas, dus ik kan koken zonder angst dat de schakelaar er uit klapt. Maar inderdaad, hoe meer ik gebruik hoe sneller het gaat.

Ik denk dat het ook belangrijk is om de goede term te gebruiken naar de netbeheerder.
Het is geen hoofdschakelaar, maar een hoofdzekering.
De hoofdschakelaar zit in de groepenkast en is eigendom klant ( woningbouw in dit geval)
De hoofdzekering, die dus het probleem geeft , is eigendom netbeheerder.

Bel de netbeheerder, het storingsnummer, en geef aan dat de hoofdzekering vonken geeft en er rook en stank uit weg komt.
Daar zit duidelijk een draad los, brandgevaarlijk dus moet zsm hersteld worden.

Ik zal de volgende keer wanneer ik bel de hoofdzekering benoemen. Al was de dame van Liander die ik vandaag aan de telefoon had er 100% zeker van dat het niet de hoofdzekering is toen ik uitlegde dat het om de “schakelaar in het afgesloten en gezekerde deel van de meterkast” gaat. Want, in haar woorden, de “hoofdzekering is een zekering die je er in draait en heeft geen schakelaar. Zoals bij een oude meterkast, met indraai stoppen.”

Want, in haar woorden, de “hoofdzekering is een zekering die je er in draait en heeft geen schakelaar. Zoals bij een oude meterkast, met indraai stoppen.”

Het blijft shockerend om te horen dat er zoveel incompetentie is bij een netbeheerder. Doet me een beetje denken aan de discussie ca. een maand geleden over het correct aflezen van een ouderwetse energiemeter (Ferraris-meter), waarbij ook foutieve instructies werden gegeven door de energiemaatschappij of netbeheerder.

Yep, bij thuis mij zijn de hoofdzekeringen inderdaad nog 3 stuks 25A D-zekeringen (Diazed of schroefzekeringen), zoals de telefoondame veronderstelde.

Maar da's verouderde techniek want al héél lang worden daar nu moderne DIN-rails automaten voor gebruikt. Met een hendeltje, dus ook als verkapte schakelaar te gebruiken.

Het witte kunststof van die automaat is aan de rechterzijde trouwens flink bruin verkleurd door oververhitting.

Het bagatelliseren van een potentiëel ernstig probleem is nog wel het meest shockerende van het hele verhaal. Misschien de volgende keer, bij het emailen van de netbeheerder, een linkje naar deze thread toevoegen, met foto's en video. Als dan de alarmbellen bij Liander nog niet af gaan, geef ik het op....

Het bagatelliseren van ernstige problemen en nonchalance zijn de dag van vandaag helaas schering en inslag, ook in de medische wereld.

Dit is een zeer gevaarlijke situatie en eigenlijk zet je die hoofdzekering beter niet meer aan.

Als bij het inschakelen een grotere en meer langdurige vlamboog zou ontstaan is een kortsluiting voor de hoofdzekering niet geheel ondenkbaar. Dat gaat een beste klap geven en daar wil ik niet naast staan. Los daarvan is deze situatie acuut brandgevaarlijk.

Als de netbeheerder niet thuis blijft geven zou ik een elektricien en een gerechtsdeurwaarder optrommelen en het zegel verbreken en de boel documenteren/hetzij op orde stellen.

Dit is echt serieus gevaarlijk! Direct Nationaal storingsnummer bellen: 0800 9009. Gratis - 24 uur per dag. Zeggen dat je geen elektra hebt en de en je hoofdschakelaar vonkt. (Eventueel iets aandikken met knipperende lampen en brandlucht.) Niet laten afpoeieren !

En ook ik wil benadrukken dat dit gevaarlijk is. Plastics die hier gebruikt zijn horen vlamdovend te zijn. Maar dat werkt alleen als er geen energietoevoer is. Zo te zien zit het probleem aan de binnenkomende zijde. Dat betekent dat het niet beveiligd is, als dat misgaat komen er flinke vlammen uit en dooft het niet. Op een gegeven moment heb je zoveel verkoling dat alles gaat geleiden.

Het probleem is waarschijnlijk een loszittende kabel. Maar ondertussen is alles al verkleurd en moet in ieder geval die hoofdzekering vervangen worden. En dan ook even kijken of die binnenkomende kabel nog goed is.

Zorg er alvast voor dat je alle brandbare spullen weg zet. En geen water gebruiken om te blussen.

Niet wachten met bellen! Als ze zeggen "apparaat met water" bedoelen ze je aardlekschakelaar, dan hebben ze het niet begrepen of zijn technisch onbekwaam en dan moet je hogerop. Laat je niet afwimpelen.

Op donderdag 6 november 2025 05:36:31 schreef Blauw Lampje:
Dit is echt serieus gevaarlijk! Direct Nationaal storingsnummer bellen: 0800 9009. Gratis - 24 uur per dag. Zeggen dat je geen elektra hebt en de en je hoofdschakelaar vonkt. (Eventueel iets aandikken met knipperende lampen en brandlucht.) Niet laten afpoeieren !

Het is dus GEEN hoofdschakelaar maar een hoofdzekering!
Maar eens, zsm bellen naar het storingsnummer.

" De hoofdzekering in de kast onder de meter knettert, vonkt en stinkt en het licht knippert"
Dan komen ze echt wel snel.

Eens met de rest, dit is een recept voor brand.

Ik hoop dat je goed bevriend bent met je buren, want wat je nu moet doen is even een kabelhaspel halen, je buurman 'n tientje vooruitbetalen voor elektriciteit, en je koelkast en je CV ketel (en een paar lampjes) even via de haspel via de buren voeden.

Laat de zekeringautomaat uitstaan. Zoals gezegd dooft het plastic vanzelf als er géén energie wordt toegevoegd aan het plastic. Maar omdat de brandverschijnselen vóór de hoofdautomaat optreden, is er voor jou letterlijk geen enkele manier meer om de stroom af te schakelen zodra er voldoende materiaal verkoold is en er een geleidend spoor ontstaat, en moet jouw spanning in het lokale transformatorhuisje worden uitgeschakeld. Spreekt voor zich dat dat effe kan duren, maar inmiddels wordt er voldoende energie toegevoegd aan jouw huis om een flinke brand te veroorzaken.

Hoe vaker je die hoofschakelaar aan en uit zet, hoe groter de kans dat door het gevonk en de schade die dat veroorzaakt, hij uiteindelijk helemaal niet meer uit wil.

Kan de reacties enkel maar bevestigen.
Hier is brandgevaar door slecht contact in/aan de hoofdzekering.
Dat wordt alleen maar erger met de tijd tot het helemaal mis gaat.
Gewoon schandelijk van de netwerkbeheerder ...

Begin eens met bellen met de juiste terminologie te gebruiken - dat scheelt al een hoop.

"De voedingsdraad van de hoofdzekering zit los. De zekering is verkleurd, de isolatie om die draad is gesmolten. Dit is gevaarlijk, DOE iets!" maakt ze vast wel wakker.

Overigens is mijn ervaring met Liander dat wanneer je ze belt ze altijd erg cooperatief geweest zijn. Maar ik snap ook wel dat wanneer je over een hoofdschakelaar begint, zij het niet hun pakkie-an vinden (die is nl. van de eigenaar van het pand, niet van hun). Als die er dan ook nog 'door klapt'... tsja... dergelijke turbo-taal maakt het niet beter.

Die vonk die je overigens ziet, kan alleen maar optreden als er ergens niet *iets* stroom gebruikt. Die KAN niet als je alle zekeringen van alle groepen uit zet, met de aanname dat ze zekeringkast fatsoenlijk in elkaar zit. Als je alleen stekkers getrokken hebt, dan kan het prima een motor zijn die in komt van iets wat je vergeten bent (of wat geen stekker heeft). Als er geen stroom kan lopen, dan kan er tenslotte niks vonken.
Maar goed... beginnen met die hoofdzekering. Als dat is gekuisd en het probleem blijft, dan zit het in de installatie en is het dus voor de pand eigenaar en niet voor de netbeheerder

Op donderdag 6 november 2025 09:04:08 schreef EricP:
Overigens is mijn ervaring met Liander dat wanneer je ze belt ze altijd erg cooperatief geweest zijn.

Met dit soort dingen hoef je inderdaad geen dag te wachten voor ze er zijn.

Direct actie ondernemen, vooraleer je met brand geconfronteerd wordt.Draad op zekering niet goed vastgeschroefd.

Ik heb Liander vanochtend weer gebeld en de tips gebruikt die jullie gaven. Inclusief specifiek aangeven dat de hoofdzekering een spanningsboog geeft bij het inschakelen, de bruine en zwarte verkleuring. Ze zijn eindelijk gekomen en hebben de hoofdzekering en draden vervangen. De monteur gaat ook een klacht aanmaken dat ze steeds niet kwamen en het op kortsluiting gooiden. In zijn woorden: “Als u het probleem inderdaad beschreven hebt zoals u het mij beschrijft maakt het niet uit dat u hoofdschakelaar zei in plaats van hoofdzekering. De mensen aan de telefoon hadden uit uw verhaal direct moeten opmaken dat het om de hoofdzekering gaat en daarop een monteur moeten aansturen. Ook in de avond of nacht.”

Ik heb de monteur nog even gevraagd of het door kortsluiting of overbelasting kon komen. Hij gaf aan dat de kabel los zat (zoals jullie ook al aangaven) en dat het niet door kortsluiting komt. Ook gaf hij aan dat de hoofdzekering gewoon op was.

Iedereen die heeft gereageerd, heel erg bedankt! Ik kan weer met een gerust hart m’n apparaten gebruiken.

top dat het in orde is gekomen, en ook dat die automaat zo vaak uitviel. dit had evengoed kunnen uitbranden zonder dat er iets afsprong van automaten

Inderdaad top dat het is opgelost.
Weer veilig !

Tsja, zo'n monteur die ziet het wel eens van dichtbij. Een callcenter figuur heeft met een beetje mazzel een script om te volgen. Immers, mensen die de kennis wel hebben gaan echt niet vrijwillig in een call-center zitten :)

Zoals je ziet: met de juiste terminologie is het zo geregeld - en ik ken het ook niet anders bij hen.

Hoe komt het ding los? Nou, in de loop der jaren los getrild (toevallig veel vrachtverkeer ofzo door de wijk?) of gewoon nooit goed vast gezeten - en ergens gaat dat een keer 'spoken'.

[off topic]Ooit eens bij een 24-uur bedrijf een voedingskabel van een etage wat aan de kant getrokken omdat er wat langs moest. Het gevolg was dat het licht uit ging, een forse klap en in de zekeringkast een felle lichtflits.
Na het opduiken van een zaklantaarn bleek het probleem snel duidelijk: de boel heeft nooit vast gezeten in de kooiklemmen van de lokale hoofdschakelaar. Bij het wat aan de kant trekken van de kabel is 1 van de draden los gekomen, door de mechanische spanning weg gesprongen en daarbij een collega-fasedraad gepakt - ook uit z'n klem.
Dat heeft toch jaren probleemloos gewerkt... En waarom ik denk dat het nooit vast gezeten heeft? Nou, de ene fasedraad die nog wel in de klem zat alsmede de 0... zaten ook niet vast...
Hoop gefoeter... Het is een 24-uurs toko. Die worden niet blij van 'uit' en al helemaal niet als het ongeplanned gebeurt... Heb je ook niks aan je generatorset en dikke UPS :)[/offtopic]

Gebeurt. Ik ben ooit naar Ierland gevlogen voor troubleshooting. Bleek het +24V voedingklemmetje op de PLC niet goed aangedraaid te zijn.

Op donderdag 6 november 2025 16:26:42 schreef Hoeben:
Gebeurt. Ik ben ooit naar Ierland gevlogen voor troubleshooting. Bleek het +24V voedingklemmetje op de PLC niet goed aangedraaid te zijn.

Dat was een duur klemmetje..