Welke (oude) betaalbare programmer kan de PALC22V10H van MMI programmeren?

Ik heb een aantal van die chips en daar heb ik ook al een toepassing voor, maar ik heb er (nog) geen programmer voor.

Let op: het gaat hier dus specifiek om de PALC22V10H van MMI, niet de PALCE22V10 (elektrisch wisbaar) en ook niet om de recentere uitvoering van Cypress. Ik weet niet zeker of de fuse map van de Cypress uitvoering anders is dan die van de MMI uitvoering, maar van de CE variant weet ik wel zeker dat het programmeer algoritme anders is.

Ik heb eeCn Labtool-48 en inderdaad staat daar alleen de Cypress versie op de supported devices list.
De PALC22V10 en de PALC22V10B

[Bericht gewijzigd door bprosman op (14%)]

De ALL11 programmer van HI-LO Systems kan de MMI PALC22V10H programmeren.

Om precies te zijn de PALC22V10H-25/35

Oei, da's een oudje!... :+
(die heb ik héél lang geleden samen met de ALL03 en ALL07 gehad, werkten alleen onder DOS...)

Hij vroeg om een oudje. :)
De ALL11 werkt onder windows.

Oké, de ALL-11 dus. Oud: check, betaalbaar: fail. Wat een achterlijke bedragen vragen ze nog voor zo'n ding. :r

Zou het dan echt zo lastig zijn om het programmeer-algoritme voor de PALC22V10H uit te vlooien dat niemand het heeft gedaan?

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (36%)]

De ontwikkelaars van zo'n programmer moeten alle device programmeer algoritmes verzamelen en correct in hun programmer hardware/software implementeren dat kost de nodige effort (fte's / ontwikkeltijd / materiaal) vandaar dat die dingen zo duur zijn.
De ALL11 was al niet goedkoop toen deze op de markt kwam, heb geen idee hoeveel ze er nu nog voor vragen.

De ALL03 en ALL07 kunnen 'm ook programmeren. Mocht je er één vinden, ga hem dan liefst personlijk ophalen.
Vaak zijn er pindrivers opgeblazen (kunnen niet veel mishandeling hebben), da's duivels lastig repareren (er zitten héél veel componenten in)

Ze zijn nog steeds door en HiLo Systems bestaat nog steeds. (ze zijn nu bij de ALL-300, maar die zal geen PALs/GALs meer ondersteunen denk ik)
Misschien dat Muco nog wat heeft liggen, die waren vroeger de Europese distributeur voor HiLo)

[Bericht gewijzigd door Arco op (11%)]

Als je er een gaat kopen laat dan een programmer zelf-test uitvoeren (als ik me goed herinner had je bij de ALL03/07 daarvoor een klein test-PCBtje die je in de programmeer zif-socket moest plaatsen en daarna de zelf-test in de software moest starten.)

De device programmeer algoritmes zul je niet zo snel vinden. Die staan meestal nooit in een datasheet of databoek.

@Bobosje: dat weet ik. En dat irriteert me mateloos. Maar daarom dus ook mijn vraag waarom niemand heeft geprobeerd om die algoritmes te reverse-engineeren m.b.v. een programmer die die PALs (en GALs) ondersteunt. Dus gewoon een hele programmeer-sessie 'meeluisteren' op de pinnen zelf.

Ik heb ook nog een paar ATV750 GALs van Atmel. Dat schijnen een soort luxere uitvoeringen van de GAL22V10 te zijn: meer nodes op de 'buitenste' outputs.

Programmeer algoritmes zijn voorbehouden aan makers van device programmers die voor de programmeer algoritmes (waarschijnlijk onder NDA) moeten betalen en die zullen die markt goed afschermen.

Het reversen van die algoritmes kan mogelijk zijn maar zal ontzettend veel tijd kosten om dit gegarandeerd foutloos te debuggen en dan ook nog te bouwen in hardware en software. Voor je het weet ben je een duur wiel opnieuw aan het uitvinden. Kan misschien de moeite waard zijn voor een type device maar als je al meerdere devices wilt reversen en ondersteunen in je eigen te maken hardware/software programmer dan wordt dat mijn inziens al snel ondoenlijk.

De GAL22V10 en ATV750 worden ook ondersteund door de ALL11.

Probleem is een beetje dat ik niet meer dan €100,- voor een (oude) programmer wil uitgeven. €400+ voor een 30 jaar oude programmer vind ik gewoon waanzin. Al die gasten op eBay denken dat ze goud in handen hebben ofzo. 8)7

Het is net als bij sommige automerken / modellen het ene merk/model verliest sneller zijn waarde dan een ander populairder automerk/model.

Ter info, de nieuwprijs van ALL11 lag toen der tijd rond de €1200,-

De ALL-03 is niet handig: die is afhankelijk van een speciale ISA insteekkaart. De ALL-11 is ongetwijfeld te duur. De ALL-07 kan de MMI PALC22V10H ook proggen, evenals de ATV750 van Atmel.
Maar nogmaals: meer dan €100 wil ik daar echt niet voor betalen. Het is en blijft een oud ding en de boel softwarematig aan de gang krijgen blijkt ook nog een pittige klus.

De aansturing onder DOS voor de ALL03/07 kan inderdaad een flinke hobbel vormen, de Windows versie voor de ALL11 is makkelijker maar zoals je aangeeft vind je dat te duur.

Niet echt handig en misschien niet leuk voor als je liever zelf de devices wilt programmeren maar misschien een idee / optie om iemand te vragen die dat voor je wilt doen maar dat kan misschien ook kostbaar worden op den duur.

De ALL11 is ook afhankelijk van een LPT poort, hebben meeste PC's ook niet meer...

ALL11 werkt via RS232 of via USB afhankelijk van het model.

Ik heb de laatste tijd een aantal oude en nieuwe GAL chips geprogrammeerd met de T48, ik gebruikte eerder een Maxxon GAL prommer op de Atari en later een TL866 maar deze laatste twee kunnen de nieuwere Lattice GAL chips niet aan. De T48 zal hoogstwaarschijnlijk niet die PALC22V10 kunnen programmeren maar ik vind dat persoonlijk ook meer museumstukken :-)

Ik heb hier een flink aantal GAL16V8, 20V8 en ook wat 22V10 liggen waar ik met veel genoegen mee knutsel, vooral in 8 bit systemen. Ik gebruik de minipro software onder Linux

Dit is een overzicht van alle 22V10 chips die de T48 met de huidige firmware ondersteund (in de bijlage de volledige device list):

ATF22V10B
ATF22V10B@SOIC24
ATF22V10BL
ATF22V10BL@SOIC24
ATF22V10BQ
ATF22V10BQ@SOIC24
ATF22V10BQL
ATF22V10BQL@SOIC24
ATF22V10C
ATF22V10C@SOIC24
ATF22V10C@TSSOP24
ATF22V10CQ
ATF22V10CQ@SOIC24
ATF22V10CQ@TSSOP24
ATF22V10CQZ
ATF22V10CQZ@SOIC24
ATF22V10CQZ@TSSOP24
ATF22V10CZ
ATF22V10CZ@SOIC24
ATF22V10CZ@TSSOP24
ATF22V10C(UES)
ATF22V10C(UES)@SOIC24
ATF22V10C(UES)@TSSOP24
ATF22V10CQ(UES)
ATF22V10CQ(UES)@SOIC24
ATF22V10CQ(UES)@TSSOP24
ATF22V10CQZ(UES)
ATF22V10CQZ(UES)@SOIC24
ATF22V10CQZ(UES)@TSSOP24
ATF22V10CZ(UES)
ATF22V10CZ(UES)@SOIC24
ATF22V10CZ(UES)@TSSOP24
ATF22V10CEXT
ATF22V10CEXT@SOIC24
ATF22V10CEXT@TSSOP24
GAL22V10
GAL22V10@SOIC24
GAL22V10C
GAL22V10C@SOIC24
GAL22V10D
GAL22V10D@SOIC24
GAL22V10B
GAL22V10B@SOIC24

Ik heb nog een goed werkende 486DX2-66 computer staan met DOS6.22, dus ook dat deel is dus voorzien. ;)

Ik heb ook de TL866II plus, maar die kan helemaal geen PAL devices. Ook de ATV750 en de GAL20V8AS van ST kent 'ie niet.

@KGE: je mag die PALC22V10H dingen museumstukken vinden, maar ze zien er toch wel heel cool uit?! En waar ik ze graag voor wil gebruiken is ook heel erg old-school, dus daarmee passen ze uitstekend in het tijdsbeeld. ;)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (63%)]

De Lattice GAL6001 is ook zo'n klassiek museumstuk met z'n 10 Output Logic Macrocells en 8 Buried Logic Macrocells.
De GAL6001 was al flexibeler / veelzijdiger dan de GAL16V8 / GAL22V10 serie.
Niet veel programmers die de GAL6001 konden programmeren.

Op vrijdag 7 november 2025 20:36:45 schreef MNM(tm):
Ik heb nog een goed werkende 486DX2-66 computer staan met DOS6.22, dus ook dat deel is dus voorzien.

Nu op jacht naar een ALL07 hoogstwaarschijnlijk.
Laat je overtuigen van een goed werkende zelftest, deze programmer zit barstensvol met printplaten met daarop heeeel veeeel transistoren...

Er zijn meer mensen op zoek geweest naar het programmeerprotocol maar schijnt goed verstopt te zitten:

https://www.eevblog.com/forum/fpga/tl866ii-what-to-select-to-program-p…
Dat is dan weliswaar de 'Electrically Erasable' versie maar misschien compatible met programmeren. Het draadje daar eindigt helaas ook zonder oplossing.

En inderdaad die venster chips zien er prachtig uit, geen twijfel over. Wanneer je er een mooi klein zwart rond stickertje over plakt blijft het ook fraai (perforator formaat rondjes gok ik ongeveer)

In het verleden wel oude Eproms (keramisch met gouden deksel en venster) op die manier gebruikt maar helaas had de chip last van 'bit-rot'. Heb ook nog wat oude NEC 8748 liggen waarvan de interne Eproms defect zijn.
Met de Digilec 824 programmer hier kan ik de Intel 8748 (e.a.) nog programmeren evenals wat oude Eprom en EEPROM varianten. Helaas doet die geen PAL/GAL

Deze heb ik hier nog liggen maar maak mij weinig illusies om ze ooit te kunnen programmeren :)

Ik heb nog een Sytem19 van DataIO met een "Logicpac".
Ooit werkend weggezet en geeft nu "kermis" op het display met opstarten.

Nog geen tijd / zin gehad om er in te duiken

Nog niet nagekeken of die het kan.