Akai AA-1135 receivers plopt bij uitzetten

Ik heb een Akai AA-1135 receiver die over het linker kanaal een tik geeft door de luidspreker als ik hem uitzet.

De receiver heeft een inschakel relais dat goed werkt, klikt aan na een paar seconden.

Wat ik heb gedaan:
- Over de aan/uitschakelaar zaten twee gebarsten RIFA ontstoringscondensators van 4700pF, eentje over de fase en eentje over de nul. Is conform service manual. Die heb ik vernieuwd.
- Er zal een LED strip in gefrot, die heb ik verwijderd en originele lampjes teruggezet.

Beide acties hebben niet geholpen, de tik is er nog steeds. Alleen linkerkanaal.

Versterker werkt en klinkt verder prima, ruststroom staat goed en geen DC op de luidsprekerklemmen.

Wat is een handige manier om erachter te komen waar dit aan ligt?

Reciever heeft maar één uitgangsrelais. Is de tik er ook als de volumepotmeter op 0 staat?

Op donderdag 6 november 2025 21:43:44 schreef IJzerhersteller:
Reciever heeft maar één uitgangsrelais. Is de tik er ook als de volumepotmeter op 0 staat?

Ja, stand van de volumeknop heeft geen invloed. Als ik de speakers uitschakel is er geen plop.
Ik heb inmiddels op eBay een vervangend relais besteld. Het is inderdaad 1 relais maar het schakelt beide kanalen afzonderlijk.

deze amp heeft al symetrische voeding, anders zou ik nog aan een rotte uitgangs elco denken. zijn de eindtrappen nog origineel beiden? het klinkt als een gare elco. echter het speaker relais zou nog niet in mogen schakelen als de voeding net erop komt. daar zit een vertraging op welke vaak met kleine elco's word gedaan. wrs is er 1 lek van.

Op vrijdag 7 november 2025 08:16:35 schreef testman:
deze amp heeft al symetrische voeding, anders zou ik nog aan een rotte uitgangs elco denken. zijn de eindtrappen nog origineel beiden? het klinkt als een gare elco. echter het speaker relais zou nog niet in mogen schakelen als de voeding net erop komt. daar zit een vertraging op welke vaak met kleine elco's word gedaan. wrs is er 1 lek van.

Het inschakelen gaat goed, het relais komt in na een paar seconden en geen geluid over de speakers, alleen de klik van het relais zelf.
De plop/tik over de linker speaker gebeurt alleen bij het uitschakelen .

hoe snel valt het relais af? te laat schakelen en je hebt ook die plop. deze versterker haalt de 50 jaar intussen al dus droge elco's kan ook, slechte solderingen enz. en als je de optie hebt, zet de voeding op 240V. 220V instelling is te laag voor nu met de vele PV waardoor 243V niks abnormaals meer is.

Ik zal dat eens meten, hoe lang het duurt

Bedankt voor je hulp, ik heb een nieuw relais besteld, die ga ik erin zetten en dan maar eens kijken of dat helpt. De plop uit de speaker en de klik van het relais bij het uitzetten zijn exact op hetzelfde moment, in antwoord op testman.

Op vrijdag 7 november 2025 08:33:41 schreef testman:
[...]
en als je de optie hebt, zet de voeding op 240V. 220V instelling is te laag voor nu met de vele PV waardoor 243V niks abnormaals meer is.

Van het moment dat het hier een beetje zonnig is zie ik regelmatig (de max. wettelijke) 253V op meerdere fases...(continu gemeten met een 'China' 3-fasige DIN-voltmeter).

Mijn beide zoons en meerdere buren vragen ons regelmatig waarom we nog steeds geen zonnepanelen geïnstalleerd hebben.

Mijn antwoord:
Als ik (OOIT!) zonnepanelen zou installeren is het eerste dat ik doe de omvormer op UK instellen (max=264V).
Doet mijn jongste zoon ook met zijn omvormer...
(Of het goed is voor al je huishoudelijke toestellen 'is another question'...)

Anders hebben mijn zonnepanelen praktisch geen nut vermits ze wettelijk afgeschakeld worden vanaf 253V (en, BTW, een huisbatterij zal hier nooit binnenkomen).