Francisco
Componenten te koop uit gestopte electronica werkplaats
Ik zoek een PLC met 10 (of meer) transistor uitgangen (eventueel relais)
De PLC moet o.a. een programmeerbare random puls uitgang kunnen geven!
Weet iemand welke PLC in aanmerking komt?
Idd een siemens logo transistorversie met uitbreidingsmodule. Stsndaard komen ze met 8xI, 4xO. Of misschien delta/click koyo plc? Heb daar gisteren een vraag over gesteld in het forum.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op zondag 9 november 2025 10:07:22 schreef RP6conrad:
Een Siemens Logo lijkt mij hiervoor geschikt.
De LOGO! heeft maar een beperkte random functie.
Verdiep je dus eerst in de random-functie alvorens een LOGO! aan te schaffen.
Wat wil je met de random functie?
Op zondag 9 november 2025 12:55:04 schreef Toeternietoe:
Da's inderdaad wel een vraag. Want als het bijvoorbeeld een soort stokkenvangding moet worden wil je behalve dat er random stokken vallen ook de tussenliggende tijden wel een beetje random hebben natuurlijk. En dan word het intussen best een beetje veel voor een Logo.
Voor veel PLC's trouwens, want in machines wil je maar zelden random gebeurtenissen hebben.
Francisco
Op zondag 9 november 2025 12:55:04 schreef Toeternietoe:
[...]
De LOGO! heeft maar een beperkte random functie.Verdiep je dus eerst in de random-functie alvorens een LOGO! aan te schaffen.
Ik wil aan de uitgang pulsen hebben (vaste lengte) maar de pulsen moeten random gegeven worden met een pauze van bijvoorbeeld minimaal 0,5 seconden en max 5 seconden!
Dus de opvolgende puls komt minimaal na 0,5 sec. en maximaal na 5 sec (en alle tussenliggende waarden natuurlijk)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dat moet mogelijk zijn met de LOGO!
Je kunt max 16 uitgangen zo aansturen.
Let wel dat je uitgangsimpuls nooit langer mag zijn dan de minimale pause tijd (0,5 sec).
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op zondag 9 november 2025 19:44:03 schreef GJ_:
Hoe is dat random?
Tja, dat moet je proberen.
Ik heb het een aantal malen gesimuleerd.
Wisselende tijden, elke keer wat anders.
Maar hoe echt random het is kan ik niet bepalen.
Ingesteld volgens opgave van de TS, met een randomtijd 4,5 sec. Het wordt dan een tijd tussen de 0 en 4,5 seconden.
Blijf er een poosje naar turen.
Eventueel kun je de randomtijd naar een SD kaartje schrijven en dan naderhand in een exel-bestand beoordelen of het aan de verwachtingen voldoet.
Francisco
Op zondag 9 november 2025 19:37:26 schreef Toeternietoe:
Dat moet mogelijk zijn met de LOGO!
Je kunt max 16 uitgangen zo aansturen.
Let wel dat je uitgangsimpuls nooit langer mag zijn dan de minimale pause tijd (0,5 sec).
[bijlage]
Bedankt hiervoor
Mag ik vragen wat het "M" blokje doet? of is dat alleen om een zichtbare signaal te laten zien?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op maandag 10 november 2025 09:28:19 schreef Francisco:
[...]
Bedankt hiervoor
Mag ik vragen wat het "M" blokje doet? of is dat alleen om een zichtbare signaal te laten zien?
M is een merker, een soort van relais IN de LOGO. Uitsluitend voor intern gebruik.
Met programmeren van de LOGO! kun je een uitgang van een block niet altijd rechtstreeks verbinden met een ervoorliggende ingang van een block. Daar moet een Merker of een uitgang (Q) tussen
(Dat kan bij een "echte" PLC ook niet altijd)
Als je M1 zou laten vervallen dan kun je de uitgang van Block B003 niet verbinden met de ingang van Block B001. M1 zou ook achter B003 geplaatst kunnen worden.
Francisco
Op maandag 10 november 2025 09:54:48 schreef Toeternietoe:
[...]
M is een merker, een soort van relais IN de LOGO. Uitsluitend voor intern gebruik.Met programmeren van de LOGO! kun je een uitgang van een block niet altijd rechtstreeks verbinden met een ervoorliggende ingang van een block. Daar moet een Merker of een uitgang (Q) tussen
(Dat kan bij een "echte" PLC ook niet altijd)Als je M1 zou laten vervallen dan kun je de uitgang van Block B003 niet verbinden met de ingang van Block B001. M1 zou ook achter B003 geplaatst kunnen worden.
Ah ik dacht al zoiets, het lukte mij niet om een uitgang aan een ingang te koppelen toen ik zelf probeerde een Random puls te maken 
Als alternatief had ik dit bedacht, ziet er aardig random uit:
Dit was voor een andere toepassing om een Groot Relais onregelmatig te laten klapperen.
Heb ik het goed om een Siemens LOGO! 24 CEo te gebruiken voor transistor uitgangen? en welke uitbreidings modulen kan ik gebruiken met dezelfde uitgangen om aan de 10 uitgangen te komen?
Francisco
Op maandag 10 november 2025 09:54:48 schreef Toeternietoe:
[...]
M is een merker, een soort van relais IN de LOGO. Uitsluitend voor intern gebruik.Met programmeren van de LOGO! kun je een uitgang van een block niet altijd rechtstreeks verbinden met een ervoorliggende ingang van een block. Daar moet een Merker of een uitgang (Q) tussen
(Dat kan bij een "echte" PLC ook niet altijd)Als je M1 zou laten vervallen dan kun je de uitgang van Block B003 niet verbinden met de ingang van Block B001. M1 zou ook achter B003 geplaatst kunnen worden.
Ik heb er nu 10 uitgangen van gemaakt, maar om eoa reden word M8 blauw (werkt wel, maar waarom is dit?
benleentje
Golden Member
IS het mogelijk om eeb screenshot van je project te maken. Want ik kan een .LSC niet lezen. Ik heb daar geen software voor.
Francisco
Op maandag 10 november 2025 16:04:50 schreef benleentje:
IS het mogelijk om eeb screenshot van je project te maken. Want ik kan een .LSC niet lezen. Ik heb daar geen software voor.
hierbij
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op maandag 10 november 2025 16:02:19 schreef Francisco:
[...]Ik heb er nu 10 uitgangen van gemaakt, maar om eoa reden word M8 blauw (werkt wel, maar waarom is dit?
Er zitten een paar bijzondere Merkers in de LOGO!
M8 is een Merker die bij opstarten van de LOGO! 1 cyclus hoog is, daarna kun je deze merker gewoon gebruiken.
Er zijn Merkers die de achtergrondverlichting van de LOGO! aan kunnen zetten op verschillende kleuren.
Kijk ook in de helpfunctie van de LOGO!
Of druk op de merker met de RECHTER muisknop, kies Proporties en .........
Er zit nog een foutje dat uit mijn voorbeeld komt.
Kies uiterst rechtsonder in je scherm de juiste LOGO! (8.4 waarschijnlijk) daar staat nu Unknown.
Negeer de melding die daarna komt, niet van toepassing bij jou.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (15%)]
Francisco
Op maandag 10 november 2025 16:58:02 schreef Toeternietoe:
[...]Er zitten een paar bijzondere Merkers in de LOGO!
M8 is een Merker die bij opstarten van de LOGO! 1 cyclus hoog is, daarna kun je deze merker gewoon gebruiken.
Er zijn Merkers die de achtergrondverlichting van de LOGO! aan kunnen zetten op verschillende kleuren.
Kijk ook in de helpfunctie van de LOGO!
Of druk op de merker met de RECHTER muisknop, kies Proporties en .........Er zit nog een foutje dat uit mijn voorbeeld komt.
Kies uiterst rechtsonder in je scherm de juiste LOGO! (8.4 waarschijnlijk) daar staat nu Unknown.
Negeer de melding die daarna komt, niet van toepassing bij jou.
Nog bedankt voor alle uitleg.
nog een vraagje
Ik heb nu een logo 12/24 (relais uitgangen)
Maar wil liever geen relais uitgangen.
Ik lees over solid state versie en transistor versie (of is dat het zelfde)
Ik wil er optocouplers mee aansturen.
Welke versie Logo zou je daar voor nemen en welke uitbreidings modules met dezelfde uitgangen horen daarbij?
Groetjes
Frank