Naar aanleiding van het topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/170423
Is het denk ik beter om een apart topic te open over waar je een leuke FPGA voor hobby projecten kan krijgen en ook betaalbaar.

Als ik op Ali kijk dan zijn er best wel veel FPGA borden te vinden. Maar ik ben een beginner en heb geen idee wat een goede keuze is.
Wat ik wel zie dat er op ali veel erg oude type staan ofde nieuwere types maar heel erg duur.
IK wil best zeg 50,- betalen voor een development bordje maar dan niet voor iets wat als 20 jaar oud is.

Ik heb nu in een opwelling deze bestelt. Die is voor zover ik kan zien best aardig.

https://nl.aliexpress.com/item/1005009019409153.html?spm=a2g0o.order_l…

Maar iets met drukknoppen en leds zou het experimenteren net iets makkelijker maken.

Zelf iets ontwerpen en laten maken bij JLCPCB is ook een optie.

PS wil een mod die meeleest de relevantie post bijdragen verplaatsen uit het topic van free electron.

Knoppen en LEDs? Dat is veel heeeeeele trage zaken, FPGAs testen en debuggen doe je "in het echt" met simulaties en chipscope (een logic analyser in de FPGA).

Het ligt er een beetje aan wat je wilt doen natuurlijk, maar ik heb afgelopen weekend nog met een Colorlight board zitten spelen. Dat is een Lattice ECP5 FPGA met externe RAM, 2 gigabit Ethernet poorten, en een heleboel pinnen, waarbij een kleine modificatie nodig is om ze als ingang te kunnen gebruiken.

Ik ben evenals Benleentje een beginner in dit soort bordjes,ik weet niet eens waar die afkorting voor staat..Zo het mogelijk zij dat een lid van CO zich opoffert en een online cursus voor beginners gaat geven? Of zeg ik nu iets geks? (free-electron is al bezig, zag ik) Ik denk dat er dan waarschijnlijk meer geexperimenteerd gaat worden met deze techniek.

En hij is ook al bezig met het ontwikkelen van een development bordje. :)

Een tweetal bordjes om ook naar te kijken zijn de tang nano 9k en 20k.