Naar aanleiding van het topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/170423
Is het denk ik beter om een apart topic te open over waar je een leuke FPGA voor hobby projecten kan krijgen en ook betaalbaar.

Als ik op Ali kijk dan zijn er best wel veel FPGA borden te vinden. Maar ik ben een beginner en heb geen idee wat een goede keuze is.
Wat ik wel zie dat er op ali veel erg oude type staan ofde nieuwere types maar heel erg duur.
IK wil best zeg 50,- betalen voor een development bordje maar dan niet voor iets wat als 20 jaar oud is.

Ik heb nu in een opwelling deze bestelt. Die is voor zover ik kan zien best aardig.

https://nl.aliexpress.com/item/1005009019409153.html?spm=a2g0o.order_l…

Maar iets met drukknoppen en leds zou het experimenteren net iets makkelijker maken.

Zelf iets ontwerpen en laten maken bij JLCPCB is ook een optie.

PS wil een mod die meeleest de relevantie post bijdragen verplaatsen uit het topic van free electron.

Knoppen en LEDs? Dat is veel heeeeeele trage zaken, FPGAs testen en debuggen doe je "in het echt" met simulaties en chipscope (een logic analyser in de FPGA).

Het ligt er een beetje aan wat je wilt doen natuurlijk, maar ik heb afgelopen weekend nog met een Colorlight board zitten spelen. Dat is een Lattice ECP5 FPGA met externe RAM, 2 gigabit Ethernet poorten, en een heleboel pinnen, waarbij een kleine modificatie nodig is om ze als ingang te kunnen gebruiken.

Ik ben evenals Benleentje een beginner in dit soort bordjes,ik weet niet eens waar die afkorting voor staat..Zo het mogelijk zij dat een lid van CO zich opoffert en een online cursus voor beginners gaat geven? Of zeg ik nu iets geks? (free-electron is al bezig, zag ik) Ik denk dat er dan waarschijnlijk meer geexperimenteerd gaat worden met deze techniek.

En hij is ook al bezig met het ontwikkelen van een development bordje. :)

Een tweetal bordjes om ook naar te kijken zijn de tang nano 9k en 20k.

Dat van de knopjes... dat vind ik geen argument. Free Electron heeft gelijk dat je eerste ontwerp niet direct 5k aan elementen nodig gaat hebben. Maar zodra je iets download om "naast wat je zelf hebt gemaakt" te gebruiken is een "5k" aan ruimte toch echt wel handig. Als je iets met knopjes wil kan je dat makkelijk maken met een breadbordje. Als je dat eerste experimentje met knopjes en de 7 segment displays hebt gedaan dan is de lol er weer van af en kan je de pinenn beter voor wat anders gebruiken.

Let op: Op een bepaald punt is de tang 9k beter dan de 20k. Ik weet niet meer wat. Wat ik wel weet is dat ik eerder de tang bordjes gezien had, en toen ik besloot er eentje te kopen, ik de 20k "Ha! extra gates!" heb gekocht. Terwijl ik juist een feature van de 9k wilde hebben wat de 20k niet heeft. Uiteindelijk nog nooit van gekomen om er iets mee te doen. :-(

(even snel nagezocht: ik heb de tang nano 9k gekocht in feb 2023. )

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

Op dinsdag 11 november 2025 06:31:39 schreef mel:
... Ik denk dat er dan waarschijnlijk meer geexperimenteerd gaat worden met deze techniek.

Als je ondersteuning wilt moet je eens een AI inschakelen.

Ik heb FE's tellerkwestie eens voorgelegd aan Deepseek en die kwam met verrassend duidelijke antwoorden en schematische ASCII tekeningen, als je het hem vraagt natuurlijk.
Ik ging de volledige tekst kopieren naar een file maar gans de opmaak ging verloren bij de weergave door een tekstverwerker.

In bijlage een paar screenkopies.

NB. ik volg het topic wel maar daar zal het bij blijven.

Vaak helpt het als je in de tekstverwerker het lettertype Courier selecteert. Je hebt een font nodig dat voor elke letter dezelfde breedte heeft.

Met Courier NEW werkt het ook maar gedeeltelijk, je krijgt wel de ASCII tekening juist maar de grijze achtergrond is weg en juist die achtergrond maakt het heel wat overzichtelijker.

EDIT: Deepseek heeft ook de mogelijkheid om een link te maken naar het betreffende antwoord.
Bij deze:
https://chat.deepseek.com/share/akksdtddtaqk0hxmuo
https://chat.deepseek.com/share/gpuo0xnymw7zpp9ag8

[Bericht gewijzigd door MGP op (39%)]

AI vragen om HDL code te laten genereren daarmee leer je nog niets.
Synthetiseer de AI HDL code en dan maar hopen dat het werken gaat zonder verder hoeven na te denken...