Kijk dit is mijn originele Terasic Blaster van bijna 30 jaar geleden:
cyclone EP1C3T144 LCD4x40 by Frans, on Flickr
En die doet het nog steeds op de vele soorten boarden die hier liggen. Het boardje was een 4 layer print die ik rond het jaar 2000 heb ontworpen toen voor interne opleiding.
[Bericht gewijzigd door fotoopa op (12%)]
Op woensdag 26 november 2025 17:18:59 schreef bprosman:
[...]
Heb je een link ? Dan wil ik t wel proberen.
Uiteraard : https://github.com/vidor-libraries/USBBlaster
Op woensdag 26 november 2025 17:11:52 schreef rew:
[bijlage]
Is dat ding van deze vorm of breder?(Je ziet mijn KITT die nu al meer dan een dag draait, mijn USB blaster die het niet doet, de clone van 20 jaar geleden en de originele altera in beige).
Helpt dit misschien ?
https://hackaday.com/2024/06/09/fixing-issues-with-knockoff-altera-usb…
Ik denk dat je de originele Altera versie hebt, ik heb deze van Terasic gemaakt voor Altera. Bestukking ziet er iets verschillend uit. De jaardatum denk ik 2007 van U, deze van mij 2006 (code op de chips).Ze hadden idd verschillende versies. Ik had blijkbaar de B versie. free_electron zal dat nog wel weten. De ene is met een EPM7064 en de andere met een EPM3064. Enfin het maakt niet zoveel uit als ze nog maar goed werken (3.3V). Ik heb de mijne recent veel gebruikt om mijn verschillende boardjes te testen.
update:
Ik zie net dat je PCB datum 2006 heeft.
Me nooit gerealiseerd dat er een FTDI245 gebruikt is. Dat is eigenlijk gewoon een ouderwetse USB interface -> Parallel poort
[Bericht gewijzigd door bprosman op (16%)]
Op donderdag 27 november 2025 07:51:39 schreef fotoopa:
Ik denk dat je de originele Altera versie hebt, ik heb deze van Terasic gemaakt voor Altera. Bestukking ziet er iets verschillend uit. De jaardatum denk ik 2007 van U, deze van mij 2006 (code op de chips).Ze hadden idd verschillende versies. Ik had blijkbaar de B versie. free_electron zal dat nog wel weten. De ene is met een EPM7064 en de andere met een EPM3064. Enfin het maakt niet zoveel uit als ze nog maar goed werken (3.3V). Ik heb de mijne recent veel gebruikt om mijn verschillende boardjes te testen.update:
Ik zie net dat je PCB datum 2006 heeft.
De foto laat niet mijn Altera USB Blaster zien, de foto is geleend van eevblog forum, de PCB is inderdaad van 2006.
Mijn Altera USB Blaster is nog wat ouder, op de PCB staat 2003 en de PCB ziet er iets anders uit dan de PCB uit 2006 op de foto. De PCB uit 2003 heeft wel ongeveer de dezelfde onderdelen erop als de PCB uit 2006.
Maar, heeft u de Terasic voor Altera gemaakt / ontwikkeld?
Op donderdag 27 november 2025 10:12:33 schreef Bobosje:
[...]
Maar, heeft u de Terasic voor Altera gemaakt / ontwikkeld?
Ha nee! Ik heb hier een slechte zinsbouw geschreven. Soms is mijn zinsbouw slordig. Dus nee, zo ver heb ik het niet gebracht.
Ik heb jaren hardware ontwikkeld 1980-2004 . Dat was nog met de TTL ic's, de GALs, de PALS en daarna de EPM7064 - EPM70192 vooral als decodeer logica. Was met de Motorola CPU's vanaf MC6809 tot MC68030 en hun rekenchip. Dat waren dubbelhoogte rack kaarten tot 10 layer pcb. Je zag geen baantje bovenaan want alles was bezet met IC's.
Later kwam de PLD reeks van Altera EPF10K200E. Toen heel duur. Er zaten er 3 stuks op een full size PCI kaart.
Alles was schema entry voor de EPF10K200E. Ik heb hier nog de schema-entry's. Compileren duurde toen 2 uur op de beste PC die we toen hadden.
/licht offtopic
Mocht iemand nog een doel / item voor wensenlijst of bucketlist nodig hebben.
Bitcoins minen met de FPGA is minder gek dan ik dacht:
https://masterthecrypto.com/fpga-mining/#:~:text=best%20possible%20eff….
/iets meer ontopic
Mooie pdf die de basis van VHDL uitlegt en toelicht (slechts 192 pagina’s)
https://faculty-web.msoe.edu/johnsontimoj/EE3921/files3921/Book_FreeRa…
[Bericht gewijzigd door rudig76 op (24%)]
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 27 november 2025 10:46:10 schreef fotoopa:
Ik heb jaren hardware ontwikkeld 1980-2004 . Dat was nog met de TTL ic's, de GALs, de PALS en daarna de EPM7064 - EPM70192 vooral als decodeer logica. ..
Ah.. je bent er ook ingerold via uw werk, ik begreep niet waarom een hobbyist zich met FPGA's/CPLD's zou bezighouden laat staan eraan te beginnen.
Mwa, als je hobby-matig zelf (8-bit) computertjes ontwerpt en bouwt, dan zijn vooral (C)PLD's erg handig als flexibele glue-logic. En als je eenmaal de smaak te pakken hebt, kan ik me voorstellen dat de stap naar FPGA's dan niet meer zo groot is.
Op donderdag 27 november 2025 12:56:25 schreef MGP:
[...]
Ah.. je bent er ook ingerold via uw werk, ik begreep niet waarom een hobbyist zich met FPGA's/CPLD's zou bezighouden laat staan eraan te beginnen.
Op donderdag 27 november 2025 13:07:28 schreef MNM(tm):
Mwa, als je hobby-matig zelf (8-bit) computertjes ontwerpt en bouwt, dan zijn vooral (C)PLD's erg handig als flexibele glue-logic. En als je eenmaal de smaak te pakken hebt, kan ik me voorstellen dat de stap naar FPGA's dan niet meer zo groot is.
Ja via het werk. Maar ik was een mechanieker van origine. Toen in 1977 de "KIM" uitkwam was ik gek van die electronica. De microcontroller was toen in opmars. Ik heb toen die klick gemaakt om om te schakelen naar electronica. Dat was hard werken, ook nog vele uren laat thuis. Er was veel minder documentatie en de tools waren heel beperkt. Eens je in die kringloop zit moet je snel verder en verder. We moesten vanaf nul iets totaal nieuws maken en met een 9" monitor erin. Zo wordt je verplicht de rest van je loopbaar je steeds snel bijwerken te werken. Spijtig met ouder worden dat je nu sneller vergeet dan dat er bijkomt.
Toch kijk ik ernaar uit om nog andere boardjes te kopen. En nee ik heb er geen project voor maar ik kan er mij weer wat mee bezig houden.
Ik vond zojuist nog een oud topic van mezelf terug uit 2006, waarin het ook al over CPLD's ging. Inmiddels bijna 20 jaar later en ik 'moet' nog steeds gaan beginnen met CPLD's en FPGA's. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 26 november 2025 19:10:30 schreef bprosman:
[...]
Helpt dit misschien ?
https://hackaday.com/2024/06/09/fixing-issues-with-knockoff-altera-usb…
Jep! Hij doet het nu!
Voor de vaste Linux adepten is dit misschien een gesneden gebakken versnapering maar voor mij even wennen.
Voor de USBBlaster in mijn Ubuntu 24.04 desktop moesten extra rechten worden toegekend alvorens hij wilde werken.
https://www.rocketboards.org/foswiki/view/Documentation/UsingUSBBlaste…
Zonder dit kreeg ik in Quartus 25.1 de volgende foutmelding :
Error (209053): Unexpected error in JTAG server -- error code 89
Error (209012): Operation failed
Vandaag heb ik een nieuw FPGA boardje ontvangen. Het is een Cyclone10LP met 25K LE's. Daar kun je al heel veel instoppen. Board wordt geleverd door Trenz Duitsland en is het goedkoopste in de serie. De voorgaande MAX1000 met 16K LE's is iets duurder.
• Intel Cyclone 10 LP 10CL025YU256C8G device
• Arrow USB Programmer2 on-board for programming; JTAG Mode
• 64MBit SDRAM 166MHz
• 16Mbit serial configuration flash memory
• 12MHz MEMS Oscillator
• One optional MEMS Oscillator of preferred frequency
• 8x red user LEDs
• 2x board indication LEDs
• 2x user push buttons
• 3-axis accelerometer
• 12-pin PMOD header
• Arduino MKR header
• User JTAG header
• User I/O header
De pinout van deze board is dezelfde als mijn MAX1000 boardje. Straks komt mijn LCD display 4x20 char eraan zodat ik de data op het display kan weergeven. Met de MAX1000 was dit al gedaan. Er zit 594 Kb ram op de board, 4 PLL's en 66 18x18 multiplyers. Aantal pinnen is hier ook wat beperkt maar voor mij geen enkel probleem. En de programmer is onboard je hoeft niet anders te doen dan inpluggen van de USB kabel. Leuk boardje! Een testje met de 8leds aangesloten op een counter en je ziet dat je progje werkt!
Inderdaad jammer dat er zo weinig pinnen naar buiten gevoerd zijn. Samen met iemand (die wel verstand heeft van FPGA's) zijn we een In-Circuit-Emulator voor 6502,6800,Z80 aan het omzetten van Xilinx naar Cyclone, dan hebben we toch een pen of 40 nodig.
Ik heb ook 2 (verschillende) USB-Blasters merk ik. De eerste heb ik jaren geleden eens op Ali gekocht en werkt prima (zowel op Windows als op Ubuntu desktop in een VM), de 2e niet (gekocht ooit in een Duitse webshop), word wel gezien op de USB als USB Blaster maar Quartus werkt er niet mee (Quartus Windows ziet m niet, en Ubuntu Quartus hangt zichzelf op).
Deze werkt:
Deze niet:
Dus misschien het zelfde probleem als Rew (had).
Op woensdag 3 december 2025 14:57:13 schreef bprosman:
Inderdaad jammer dat er zo weinig pinnen naar buiten gevoerd zijn. Samen met iemand (die wel verstand heeft van FPGA's) zijn we een In-Circuit-Emulator voor 6502,6800,Z80 aan het omzetten van Xilinx naar Cyclone, dan hebben we toch een pen of 40 nodig.
In zo een geval is de dichtst bijkomende board die ik hier gebruik de Cyclone10 LP van Intel. Die heb je ook op 3 dagen thuis, gratis verzending maar je komt toch zo net boven de €100 btw inclusief. Ik heb hiermee de volledige Lego modules mee aangestuurd. Kon tot 8 Lego devices verwerken. Die board heeft meer dan 60 I/O pinnen beschikbaar. Is ook 25K LE's.
Cyclone-10-Lp-board-20231215 by Frans, on Flickr
Lego devices project with the Cyclone10 board part2 by Frans, on Flickr
Dat Lego protocol ondersteunen was ook heel veel werk. Die modules hebben een wakeup dat je moet ondersteunen of na een tijd val je module eruit.
Het voordeel van mijn gebruikte boards is dat ze de programmer onboard hebben. Die clone blasters heb je dan niet nodig.
Ah die Motorola reeks, zovele jaren mee gewerkt. De eerste boarden waren alles TTL logica en iets later de PAL en Gal's.
Mwa, het lijstje "6502, 6800, Z80" zou ik toch geen "Motorola reeks" noemen, hoor. Alleen de 6800 is van Motorola, de 6502 is van MOS en de Z80 is van Zilog. De 6502 een Motorola kindje noemen is vloeken, maar waar je de Z80 onder schaart zal me een worst zijn: ik heb dat altijd al een heel vervelende CPU gevonden. 
Met de Motorola reeks bedoelde ik echt 6800 6802 6809 68000 68010 68020 68030, dus ja weer een zinsbouw van mij die wat onduidelijkheid heeft geschept!
De 6502 was de eerste die ik leerde vanuit de KIM1 board (MOS Technology). Toen ik omschakelede naar electronica in 1978 was het de Motorale 6800 maar die heb ik nooit gebruikt in een produkt, wel direct de 6802. De Z80 dat was de andere kant, andere familie. Eens bij een fabrikant gekomen bleef je daar liever bij. De eerste programma's waren allemaal assembler. De tools waren toen heel beperkt.
benleentje
Golden Member
Ik krijg nu op ali dit bordje aangeboden.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009890408099.html?productId=1005009…
Op woensdag 3 december 2025 20:40:44 schreef benleentje:
Ik krijg nu op ali dit bordje aangeboden.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009890408099.html?productId=1005009…
Amaai, wie betaald onze postbode die het moet thuis brengen. En deze die het moet maken zal ook geen super loon hebben. Ik ben blij dat ik 24.624 LE's heb ipv 240! Hij mag dus wat duurder zijn, Duitse kwaliteit, enfin zo staat het op de achterkant van mijn boardje.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Aliexpress verstuurt het per container naar europa en betaalt Postnl (of in uw geval BEPOST), apart "per pakketje". Wegens volumevoordeel zal dit op minder dan de 5.95 per pakje uitkomen die wij (in NL) als particulier moeten betalen voor een enkel los pakje.
Deze printjes hebben echt de minimale "randcomponenten" om te kunnen werken. Persoonlijk had ik liever een stuk of 12 minder IOs gehad om alle 20-pins connectors GND, GND, IO1 ... IO16, VCC, VCC te maken. Dat is mijn "standaard 20 pins connector". En ik heb onder andere de 16leds printjes die daar dan op passen. Maar ik heb ondertussen bedacht dat ik die toch geheel kan gebruiken door het bordje 1 pootje op te schuiven en twee outputs als "constant 0" te programmeren. Dat kan op dat max bordje ook.
(Dit kan voor de "leds" omdat ik die op 0.05mA per led bedrijf, dus zelfs als er 16 tegelijk aan zijn, blijft het onder wat 1 pootje als GND als max heeft).
Als je bij LCSC op "in stock" filtert binnen een search naar EPM240, dan krijg je onderdelen die zelfs in aantallen nauwelijks goedkoper zijn dan deze printjes. Maar als je "instock" weglaat, dan zijn er kennelijk varianten die als je er meer dan een paar koopt maar ongeveer 2 euro kosten.
[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]