Beste forumleden.
Op de werkbank een 55PUS6412/12. Het toestel werkt prima, maar heeft een eigenaardigheid.
Zodra ik via de afstandsbediening iets doe (volume regelen of een menu oproepen bijvoorbeeld) verschijnen er onregelmatigheden in beeld. Hetzelfde fenomeen doet zich voor als de TV opstart en bovenin vermeldt dat "HDMI 1" geselecteerd is. Er lijkt dus iets mis te gaan met de beeldopbouw in die gevallen waar er over het reguliere video iets heen wordt gelegd, zie foto's.
Zijn er ervaringsdeskundigen die mij een zetje in de goede richting kunnen geven?
Probeer eerst fabrieksinstellingen, werkt dat niet probeer soft / firmware update. Als dat niets oplevert is er iets met RAM geheugen video processing.. Dus Moederbord
Op dinsdag 11 november 2025 17:51:58 schreef smd:
Probeer eerst fabrieksinstellingen, werkt dat niet probeer soft / firmware update. Als dat niets oplevert is er iets met RAM geheugen video processing.. Dus Moederbord
Het bleek idd een mainboard-gerelateerd probleem. Dat kon ik vaststellen door gebruik te maken van een nieuw speeltje. Dit apparaatje maakt de LVDS- output van een mainboard zichtbaar op het geïntegreerde 7" lcd scherm. Je "bypassed" feitelijk TCON+paneel van de TV en kunt op die manier eenduidig vaststellen waar in de keten het probleem zit.
Hier bleek het mainboard defect; de vreemde video-effecten die op het paneel van de TV zichtbaar waren kwamen ook naar voren op het scherm(pje) van dit test-apparaat.
Mainboard vervangen; de TV doet het nu weer okay.
Al eens geprobeerd om Video RAM geheugen te vervangen op Mainboard? Ik vermoed dat die echt stuk zijn
Op zaterdag 18 juli 2026 19:47:41 schreef smd:
Al eens geprobeerd om Video RAM geheugen te vervangen op Mainboard? Ik vermoed dat die echt stuk zijn
Nope. Vooral omdat ik zo 1-2-3 niet zou weten waar ik aan betrouwbare&betaalbare vervanging zou kunnen komen. Ik houd mij aanbevolen voor tips