Beste allemaal,
We hebben onlangs mijn zaagtafel uit 1971 gereviseerd, de labels die ik aan de draadjes had gemaakt zijn helaas dusdanig beschadigd geraakt dat dit niet meer leesbaar was.
Aangesloten zover mogelijk en helaas de motor draait wel maar niet goed, we zijn er vrij zeker van dat dit ligt aan de bedrading.
Er zit op de machine aan de zijkant een nulballast schakelaar en op de voorzijde een laag-nul-hoog schakelaar
Helaas zijn alle draden (6stuks) die naar de aansluitdoos lopen allemaal zwart, dus daar kunnen we niks mee.
we hebben de bedrading losgemaakt van de motor en getracht te meten op zowel laag als hoge schakeling maar dit geeft voor mij geen duidelijk beeld.
Even voor de goede orde, we hebben de draadjes even genummerd maar dit heeft geen logische volgorde behalve dat we zo in kaart kunnen brengen wat we meten op welke combi
400 VOLT
LAAG = 1-5 , 4-5
HOOG = 2-4
230 VOLT
LAAG = 1-3 , 4-3 , 5-3
HOOG = 3-2 , 5-2 , 6-1 , 6-2 , 6,5
Er zijn nogal wat andere waarden die ik meet, vaak ergens rond de 60, 70, 110 en 120 volt
Ik snap er geen sikkepit van
Iemand die mij verder kan helpen ?
Op dinsdag 11 november 2025 14:20:13 schreef High met Henk:
Zal wel een dahlander zijn:alleen even uitzoeken welke wikkelingen bij elkaar horen.
Hmm, verwarrend en fout.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Maak eens wat foto's ;van het motorplaatje; aansluitingen en schakelaar.
wat staat er bij de motorklemmen?
De zes draden zijn normaal genummert behalve de aarddraad.
Meet eens met een ohmmeter op de motorklemmen met de schakelaar op nul en plaats dit allemaal hier!
Wellicht is hier niks aan af te lezen, maar aan de motor zijde van het aansluitpunt heb ik niks los gehad
De draden zijn helaas niet genummerd, althans niet zover ik vast heb kunnen stellen, ik zal ze nog eens goed bekijken
Op de motor meten, 1/2 1/3 1/4 1/5 1/6 2/3/ 2/4 etc of alleen de naast elkaar liggende paren (1/2 2/3 4/5 5/6) ?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 11 november 2025 14:14:42 schreef Toxiq:
Aangesloten zover mogelijk en helaas de motor draait wel maar niet goed, ?
Even voor de zekerheid: Als de motor met "mogelijk niet correct aangesloten draden" aangesloten is en niet lekker draait dan kan ie zichzelf op een ongelofelijke manier aan het tegenwerken zijn zodanig dat ie zeg maar "de startstroom" maar dan continue gebruikt. 1 of 2 sec daar kan ie tegen, maar 5 minuten dus niet.
Nog een dingejte, dat hoog-laag schakelaar ding: Mogelijk staan er hints bij de aansluitingen daar. Kan je die ook nog fotograferen?
Op dinsdag 11 november 2025 15:28:43 schreef Toxiq:
Op de motor meten, 1/2 1/3 1/4 1/5 1/6 2/3/ 2/4 etc of alleen de naast elkaar liggende paren (1/2 2/3 4/5 5/6) ?
Meet ze "even" allemaal. Als het een niet-Dahlander motor is, en de aansluitingen nummer je
2 4 6
1 3 5
, dan zal je (bijvoorbeeld) 1-4, 3-6, en 5-2 een weerstand meten en bij alle andere combinaties een "oneindig". Dat krijg je snel genoeg door.
Even geen zin om uit te puzzelen wat er met een "wel dahlander" moet gebeuren.
[Bericht gewijzigd door rew op (31%)]
Ik heb gemeten aan de motor zijde (dus aanvoerkabel vanaf snelheidsschakelaar los)
1-2 11,9 ohm
2-3 11,9 ohm
3-4 7,6 ohm
4-5 11,7 ohm
5-6 11,9 ohm
6-1 7,3 ohm
De dragen nog eens grondig bekeken en er zit geen nummering op
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk als ik die getallen zie, dat je de nummering anders hebt dan ik.... En dat je een beperkte set van metingen hebt gedaan: er zal een 6-symmetrie moeten zijn, dus 4x11.9 en 2x wat anders dat kan eigenlijk niet.
benleentje
Golden Member
Maak een een scherpere foto van het aansluitblok en ook van het type plaatje van de motor. Op het klemmenblok staan vaak nog wat letter of getallen.
De draden zijn helaas niet genummerd, althans niet zover ik vast heb kunnen stellen,
Als de draden niet los geweest zijn van het klemmenblok dan zitten die altijd een volgorde. Er zijn 2 rijen van 3 zoals in het schema van Highethenk hier eerder. Het enige wat je dan niet weet is wel rij dan voor hoog of laag toerental is.
Dit is een beter schema om mee te werken.
Link is de aansluiting voor het lage toerental vergeet het bovenste deel en kijk alleen naar het aansluitblok.
Om te achterhalen welke kant van de 2x 3 rijden het lage toerental is, is vrij makkelijk.
Sluit L1, L2 en L3 aan op de motor en of je dat nu boven of onder doet maakt niets uit. Maar op 1 van de 2 loopt de motor langzaam en netjes en goed zonder rare bij geluiden. Dit is dan de aansluiting voor het lage toerental. De andere is dan automatisch voor het hoge toerental maar dan moeten wel ook de andere 3 aansluitingen doorverbonden worden.
400 VOLT
LAAG = 1-5 , 4-5
HOOG = 2-4230 VOLT
LAAG = 1-3 , 4-3 , 5-3
HOOG = 3-2 , 5-2 , 6-1 , 6-2 , 6,5
We nemen steeds aan dat het een dahlander motor is maar om daar zeker van te zijn moet er eerste een foto van het type plaatje komen.
Een standaard dahlander motor met 6 aansluitingen heeft altijd maar 1 spanning waar het op werkt. Dat is dan 400V of 230V. En daarnaast heeft het een hoog of laag toerental. Er bestaan wel dahlander motor voor 2 of meer spanningen maar dan zijn er al 9 of 12 aansluitingen op de klemmenstrook.
Een 3 fase motor heeft wel dat het in ster of driehoek kan maar het heeft dan geen hoog of laag toerental.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je motor zal wel een Dahlandermotor zijn.
Op het typeplaatje kun je dit zien aan de tekens op het plaatje.
Veel zoekwerk, dat zul je zelf moeten doen.
Download het schakelschemaboekje
https://www.eaton.com/nl/nl-nl/forms/markets/machine-building/wiring-m…
Zoek daar de juiste Dahlander.
2 4 6 1 3 5Op basis van deze nummering zijn de letters alsvolgt, die staan inderdaad op het aansluitplaatje (wel slecht te lezen)
2W V4 U6
1Y 3X 5Z
benleentje
Golden Member
2W V4 U6
1Y 3X 5Z
Ja dat is altijd wat slecht te lezen.
OP de schakelaar
RST
Ua Va Wa
Ub Vb Wb
Er zijn helaas nogal wat wijzigigen geweest in de letters en anduidingen.
De volgorde is wel
RST,UVW,XYZ.
Vanuit het alfabet.
RST is de netaansluiting en is nu L1 L2 L3
UVW en XYZ zijn 2 opeen volgende blokken en dat is
UVW >> U1 V1 W1 of vroeger Ua Va Wa
XYZ >> U2 V2 W2 of vroeger Ub Vb Wb
OP de schakelaar moet dan worden aangesloten
R - L1
S - L2
T - L3
Ua - U6
Va - V4
Wa - 2W
Het gaat om de gelijk letters. De getallen op het aansluitblok zijn niet van toepassing
Ub - 3X
Vb - 1Y
Wb - 5Z
Mocht na het aansluiten de motor toch gaan brommen rare geluiden maken of slecht lopen met bijgeluid dan is dat voor even niet slecht voor de motor maar wel gelijk stoppen. Dan is er toch iets verkeerd aangesloten. Zo een motor kan gelukkig wel wat hebben maar hou dat kort.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
UVW >> U1 V1 W1 of vroeger Ua Va Wa
XYZ >> U2 V2 W2 of vroeger Ub Vb Wb
Dit klopte vrij precies maar nog loopt het niet goed
we hebben nog eens de buitenste positiet met elkaar om gedraaid maar dat geeft alleen als resultaat dat de motor andersom draaide
Volgens schema
WhatsApp Video 2025-11-11 at 21.44.27.mp4
U en W omgewisseld
WhatsApp Video 2025-11-11 at 21.44.29.mp4
U en W + X en Z omgewisselsd
WhatsApp Video 2025-11-11 at 21.44.32.mp4
Morgen nog maar eens alles los en opnieuw meten
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als het bij beide standen is, is er een draad van laag met hoog verwisseld. Uitmeten op de Ohm stand en niet in de doorpiepstand van je meter.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 11 november 2025 19:05:20 schreef benleentje:
De getallen op het aansluitblok zijn niet van toepassing
De getallen komen van mij. Die staan (denk ik) niet op het aansluitblok. Ik heb een "willekeurige" nummering voorgesteld, en TS heeft vervolgens kunnen vinden wat voor letters er bij stonden, en die naast de nummers gezet. Dit met de bedoeling om geen verwarring te krijgen met wat, wat is, en dat was mijn bedoeling!
Ik ben het met benleentje eens, dat /dat/ de aansluitmanier moet zijn.
Waar ik niet zeker van ben, (maar ik heb weinig ervaring met dahlander motoren), is of "hoog" vs "laag" op de schakelaar goed zit.
Maar dat kan je los aan de schakelaar meten.... Ah, prut! Maar niet aan de motor voor 100% aflezen. 
Wacht! Toch wel!
Als we even 1 van de draden als voorbeeld nemen, dan meten we R naar z'n "broertje" aan de overkant ( in mijn nummering 1<->2, 3<->4, 5<->6). En 3R danwel 4R naar alle andere aansluitingen. En 1 set heeft dan 2R naar z'n broertjes in dezelfde rij en 3R naar de broertjes in de andere rijen. En de andere set heeft 3R naar de andere overkanten en 4R naar de broertjes in dezelfde rij.
De verbinding van de schakelaar die in stand "laag" alledrie (UVW danwel XYZ) doorverbind moet naar de 3R rij met aansluitingen).
De motor:
1 Rij is de Ua Va Wa en de andere rij is de Ub Vb Wb.
Test 1: Zet 400V op Ua Va Wa en kijk/luister of de motor normaal draait.
Test 2: Zet 400V op Ub Vb Wb en kijk/luister of de motor normaal draait.
Waar de motor normaal draait is kleine snelheid, waar de motor niet normaal draait is grote snelheid.
De schakelaar:
Zet de schakelaar in grote snelheid.
Meet ohms tussen Ua Va Wa en Ub Vb Wb.
Waar je 3x 0 ohm meet is het sterpunt/grote snelheid waar je 3x oneidig meet is kleine snelheid.
Sluit Ua tegenover Ub, Va tegenover Vb en Wa tegenover Wb op de motor.
Draait hij in beide snelheden verkeerd, wissel dan 2 fasen aan RST.
Draai hij toch verkeerd in 1 snelheid, wissel dan 2 draden van die snelheid.
Een amperetang is nuttig, een toerentalmeter vertelt hier alles
Rew, je hebt helemaal gelijk dat was inderdaad DE manier
Dit is een gevalletje: assumption is the mother of all f ups
Een goede vriend die mij aan het helpen was heeft wat nieuwe stopcontacten geplaatst
Al mijn machines draaien op 3fase zonder nul en ik had nog kabel liggen 4 aderig met de goeie kleuren/diameter dus dat kwam mooi uit
Er van uit gegaan dat dit goed gegaan was kwam ik er vanochtend achter dat dit niet zo was.
2 fases en een nul
Resulteert in 1 paar 400 volt en 2paren 230 volt
Met het aansluitschema en de 0 omgeprikt naar de goede draad werkt het nu weer als vanouds
Ik dank jullie allen, reuzeblij dat mijn zaagtafel uit 1971 weer leeft alsof hij 18 is 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 12 november 2025 11:56:26 schreef Toxiq:
... dat dit niet zo was.2 fases en een nul
Ah! Een kookgroep. Hij dacht natuurlijk dat je je inductiekookplaat ging aansluiten. 
Je zou het bijna denken he
Ik ben in ieder geval reuzeblij dat het voor elkaar is
De zaagtafel is uit 1971, een brok kwaliteit van bijna 200kg en loopt als een zonnetje
benleentje
Golden Member
Ja ik ben ook blij voor je.
Het is ook wel mooi dat het gewoon op de schakelaar stond. Gelukkig staat dat er meestal wel op.
Dat is waar maar ik denk dat het geluk meer is dat er hier mensen zijn die dan ook nog eens weten wat waarbij hoort
Want met de letters op de schakelaar en de letters op de motor zou ik echt niet verder gekomen zijn.
